הרב 'בברכה המשולשת' כתב:זכורני שלפני מספר שנים היה כמה מאמרים בהמעיין על שאלות מעין אלו
למאי_נמ? כתב:עוד שאלת פרדוקס מפורסמת היא במי שהיו לפניו פרי משבעת המינים, פרי שאינו משבעת המינים וברכתו העץ וירק שברכתו האדמה, והירק חביב טפי מהפרי משבעת המינים, אך פחות מהפרי השני.
אורייתא! כתב:הגמ' בקידושין נח ע"ב
האומר לחבירו צא וקדש לי אשה פלונית והלך וקידשה לעצמו מקודשת לשני.
והרמב"ם הלכות אישות פרק ט הלכה יז
העושה שליח לקדש לו אשה והלך וקידשה לעצמו הרי זו מקודשת לשליח, ואסור לעשות כן, וכל העושה דבר זה וכיוצא בו בשאר דברי מקח וממכר נקרא רשע.
מסתפק בעל מצח אהרן ר' אהרן בעק.
מה יהיה הדין אם יקדש השליח לעצמו את האשה ע"מ שהוא צדיק, והנה הוא נהיה רשע על עצם מעשה הקידושין.
הידוע לכם מאן דהוא הדן בשאלה זו?
אורייתא! כתב:המקדש ממזרת אע"פ שעושה עבירה. מקיים בבנים פו"ר. וא"כ אפשר שלא נקרא רשע בעבור זה..
דניאל כתב:אורייתא! כתב:
המקדש ממזרת אע"פ שעושה עבירה. מקיים בבנים פו"ר. וא"כ אפשר שלא נקרא רשע בעבור זה..
אוי ואבוי.
דניאל כתב:אבל מטעם אחר אין לשאול כלל על קידושי ממזרת כי האיסור אינו מקידושין רק בביאה, אבל היה אפשר לשאול בכהן שקידש גרושה ע"מ שאני צדיק...
אויצרניק כתב:ועוד גלגל-החוזר מעין זה במנחת-חינוך אודות קידוש החודש, אם הגיעו שני קטנים להעיד על המולד, כשקביעות המולד היא נפק"מ האם הם גדולים שהוא נפק"מ אם אפשר לקבל עדותם.
אורייתא! כתב:הגמ' בקידושין נח ע"ב
האומר לחבירו צא וקדש לי אשה פלונית והלך וקידשה לעצמו מקודשת לשני.
והרמב"ם הלכות אישות פרק ט הלכה יז
העושה שליח לקדש לו אשה והלך וקידשה לעצמו הרי זו מקודשת לשליח, ואסור לעשות כן, וכל העושה דבר זה וכיוצא בו בשאר דברי מקח וממכר נקרא רשע.
מסתפק בעל מצח אהרן ר' אהרן בעק.
מה יהיה הדין אם יקדש השליח לעצמו את האשה ע"מ שהוא צדיק, והנה הוא נהיה רשע על עצם מעשה הקידושין.
הידוע לכם מאן דהוא הדן בשאלה זו?
רחמים כתב:דניאל כתב:אורייתא! כתב:
המקדש ממזרת אע"פ שעושה עבירה. מקיים בבנים פו"ר. וא"כ אפשר שלא נקרא רשע בעבור זה..
אוי ואבוי.
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קפח וכו'
רחמים כתב:לא הבנתי איך שייך שתהיה מקודשת הרי אומר מפורש שהוא ע''מ שהוא צדיק גמור והאשה מבינה שהוא לא יעשה עברות במזיד לפחות בשבע ברכות, וחתן זה עושה עברה מתחת לחופה.... ברור שעל דעת זה לא הסכימה האשה כלל.
דניאל כתב:מ"ש כת"ר שלא יעשה בשבע ברכות זה ודאי אינו אלא אפילו עושה רגע אחר הקידושין פשיטא ופשיטא שמקודשת.
רחמים כתב:דניאל כתב:מ"ש כת"ר שלא יעשה בשבע ברכות זה ודאי אינו אלא אפילו עושה רגע אחר הקידושין פשיטא ופשיטא שמקודשת.
מנין וודאי ומנין פשיטא?
כותב בדמע כתב:הוא אמר על מת שאני צדיק באותו ברגע הנתון. לא על מנת שאני צדיק ואשאר צדיק עד סוף השבע ברכות.
כותב בדמע כתב:לגבי כהן, כתבו בתוס' בב"מ שם שזה דווקא אם יבא עליה אחר כך, ואע"פ שיש עוד תירוץ שם האחרונים דנים אם בא לחלוק על ההנחה הזו או לא.
רחמים כתב:ברש"י מסכת בבא מציעא דף י עמוד ב שמשעת קידושין יש איסור וז''ל:
וקדש לי אשה גרושה - ומשעת קידושין עובר משום לא יקחו
רחמים כתב:כותב בדמע כתב:הוא אמר על מת שאני צדיק באותו ברגע הנתון. לא על מנת שאני צדיק ואשאר צדיק עד סוף השבע ברכות.
לדעתי חלות הקדושין תלויים קודם כל בהסכמת האישה ולכן צריך לבחון מה היא הבינה מהדברים שהוא אמר ובאיזה תנאי הסכימה להתקדש לו, וא''כ ברור שאשה ששומעת שהאיש אומר שהוא צדיק גמור מתקדשת על דעת שאינו עושה עברות במזיד.
אם לא תתיחס לדעת האשה אלא תלך לפי לשונו בדיוק אז אתה צודק והוא אמר ע''מ שהוא צדיק גמור ולא הבטיח להשאר כזה, וא''כ ברור שהקידושין חלו כי באמת בזמן שאמר את העל מנת היה צדיק גמור ושוב אין כאן שאלה מחזורית.
דניאל כתב:ואם קידש ע"מ שאני עשיר ויום למחרת הפסיד את כל הונו?
דניאל כתב:אגב, אף אחד לא הזכיר שהאשה רצתה בכלל את התנאי המדובר...
רחמים כתב:ומה הצד בכלל שהקדושין לא יחול אם האישה מסכימה גם אם הוא לא צדיק.
רחמים כתב:בשביל זה אני הדגשתי שלא יעשה עברות במזיד אבל אם נכשל שלא באשמתו ברור שלא נחשב כמבטל את התנאי.
דניאל כתב:אישתמיטתך משנה בקידושין ובכולן אע"פ שאמרה וכו'.
אוצר החכמה כתב:הטענה של רחמים היא שגם בעשיר אם יהיה ברור שאין עשרו אלא לרגע למשל שקיבל במתנה ע"מ להחזיר ממון לא ייקרא שהתנאי מתקיים, ולכן אם ברור שעושה איסור בקידושיה אין התנאי מתקיים.
רק צריך ראייה לסברתו של רחמים, ויצטרך להגיד שתנאי שונה בזה משבועה שמועיל דבר כזה כמעשה דההוא שנתן מעות במקל קמיה דרבא.
רחמים כתב:דניאל כתב:
אישתמיטתך משנה בקידושין ובכולן אע"פ שאמרה וכו'.
איפה המשנה? דף פרק?
דניאל כתב:רחמים כתב:דניאל כתב:
אישתמיטתך משנה בקידושין ובכולן אע"פ שאמרה וכו'.
איפה המשנה? דף פרק?
פרק ב' משנה ג' בסוף המשנה.
רחמים כתב:ומה הצד בכלל שהקדושין לא יחול אם האישה מסכימה גם אם הוא לא צדיק.
דניאל כתב:אישתמיטתך משנה בקידושין ובכולן אע"פ שאמרה וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים