מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי שלח » ב' אוגוסט 26, 2013 8:12 pm

התעוררתי לדבר בגלל שבספר טובך יביעו כרך ב שטז של הרב זילברשטיין יש סיפור בענין, האם יש ענין בגלל שזה היה עירו של הפוסק הרמ"א, יש ענין לכבד את הפוסק ולא לעשות נגד פסקיו, האם ידועים מקרים כאלה שהיו עם רבנים שהלכו לערים מסוימות,ובגלל זה פסקו כפוסק הקדמון של העיר, והאם זו חובה או חסידות ומה הגדר בדבר, והאם כל הגר היום בקראקא חייב לפסוק כרמ"א

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ב' אוגוסט 26, 2013 10:22 pm

דיון זה דומה לדיון - viewtopic.php?f=17&t=7989#p71126 (וע"ע באשכול נוסף בעניין).

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוגוסט 27, 2013 2:21 am

שלח כתב:התעוררתי לדבר בגלל שבספר טובך יביעו כרך ב שטז של הרב זילברשטיין יש סיפור בענין, האם יש ענין בגלל שזה היה עירו של הפוסק הרמ"א, יש ענין לכבד את הפוסק ולא לעשות נגד פסקיו, האם ידועים מקרים כאלה שהיו עם רבנים שהלכו לערים מסוימות,ובגלל זה פסקו כפוסק הקדמון של העיר, והאם זו חובה או חסידות ומה הגדר בדבר, והאם כל הגר היום בקראקא חייב לפסוק כרמ"א


האם עדיין נוהגים באותו מקום לפסוק ע"פ רבם, יש מקום...אבל פשוט שאין שום ערך לעובדה ההיסטורית, מי היה רב לפני מאות שנים, כן נראה לענ"ד, אבל עפר אני תחת כפות רגליו של הרב זילברשטיין.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי שמחה » ג' אוגוסט 27, 2013 8:30 am

שלח כתב:התעוררתי לדבר בגלל שבספר טובך יביעו כרך ב שטז של הרב זילברשטיין יש סיפור בענין, האם יש ענין בגלל שזה היה עירו של הפוסק הרמ"א, יש ענין לכבד את הפוסק ולא לעשות נגד פסקיו, האם ידועים מקרים כאלה שהיו עם רבנים שהלכו לערים מסוימות,ובגלל זה פסקו כפוסק הקדמון של העיר, והאם זו חובה או חסידות ומה הגדר בדבר, והאם כל הגר היום בקראקא חייב לפסוק כרמ"א


בימי אבל אבי ע"ה בשנת תשס"ד לפ"ק נזדמן לי להיות בל"ג בעומר בקראקא. היה לי מנין כל זמן שהייתי על אם הדרך ויכלתי להתפלל ולומר קדיש בכל התפילות.
ואותו ל"ג בעומר התפללתי לפני העמוד בבית הכנסת הישן של הרמ"א ואמרו לי קודם שהלכתי להעמוד דכאן צריך להתפלל נוסח אשכנז.

עוד אמרו לי דבקיץ העבר היה ר' משה האלבערשטאם ז"ל מירושלים עיה"ק בקראקא והיה שם בשבת חזון ובא להתפלל שם בבית הכנסת בבגדי חול וכובע (ולא בשטראמיל כמו שהיה רגיל בכל שבת) רק כתנתו החליף
וכל זה כפסקו של הרמ"א באו"ח סימן תקנ"א סעיף א'

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי החזן » ג' אוגוסט 27, 2013 9:31 am

בקראקא, כמו בשאר ערי גליציה, היתה החסידות פורחת ומפותחת, ונודעו בה אישים כגון בעל 'מאור ושמש' שבוודאי התפללו נוסח חסידים.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אוגוסט 27, 2013 2:10 pm

לא רק בקראקא צריך לנהוג כדעת הרמ"א, אלא בכל מדינות אשכנז ופולין, וכמו שכתב השל"ה הק' שפשטו הוראותיו בכל אשכנז ופולין, וכבר כתבו גדולי האחרונים שאשכנזי אינו יכול לומר קים לי נגד הרמ"א.
והוא הדין יוצאי אשכז ופולין היום בכל מקום שהם, שנמשכים אחר דעת הרמ"א בכל פסקיו.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי החזן » ג' אוגוסט 27, 2013 2:17 pm

מחולת המחנים כתב:לא רק בקראקא צריך לנהוג כדעת הרמ"א, אלא בכל מדינות אשכנז ופולין, וכמו שכתב השל"ה הק' שפשטו הוראותיו בכל אשכנז ופולין, וכבר כתבו גדולי האחרונים שאשכנזי אינו יכול לומר קים לי נגד הרמ"א.
והוא הדין יוצאי אשכז ופולין היום בכל מקום שהם, שנמשכים אחר דעת הרמ"א בכל פסקיו.

היכן כתב השל"ה כך?

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי היימישער » ג' אוגוסט 27, 2013 2:19 pm

שמחה כתב:
שלח כתב:התעוררתי לדבר בגלל שבספר טובך יביעו כרך ב שטז של הרב זילברשטיין יש סיפור בענין, האם יש ענין בגלל שזה היה עירו של הפוסק הרמ"א, יש ענין לכבד את הפוסק ולא לעשות נגד פסקיו, האם ידועים מקרים כאלה שהיו עם רבנים שהלכו לערים מסוימות,ובגלל זה פסקו כפוסק הקדמון של העיר, והאם זו חובה או חסידות ומה הגדר בדבר, והאם כל הגר היום בקראקא חייב לפסוק כרמ"א


בימי אבל אבי ע"ה בשנת תשס"ד לפ"ק נזדמן לי להיות בל"ג בעומר בקראקא. היה לי מנין כל זמן שהייתי על אם הדרך ויכלתי להתפלל ולומר קדיש בכל התפילות.
ואותו ל"ג בעומר התפללתי לפני העמוד בבית הכנסת הישן של הרמ"א ואמרו לי קודם שהלכתי להעמוד דכאן צריך להתפלל נוסח אשכנז.

עוד אמרו לי דבקיץ העבר היה ר' משה האלבערשטאם ז"ל מירושלים עיה"ק בקראקא והיה שם בשבת חזון ובא להתפלל שם בבית הכנסת בבגדי חול וכובע (ולא בשטראמיל כמו שהיה רגיל בכל שבת) רק כתנתו החליף
וכל זה כפסקו של הרמ"א באו"ח סימן תקנ"א סעיף א'

בשני הסיפורים מדובר על בית מדרשו של הרמ"א ולא על עירו של הרמ"א, ויש לחלק.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי מ.ל. » ג' אוגוסט 27, 2013 2:54 pm

החזן כתב:
מחולת המחנים כתב:לא רק בקראקא צריך לנהוג כדעת הרמ"א, אלא בכל מדינות אשכנז ופולין, וכמו שכתב השל"ה הק' שפשטו הוראותיו בכל אשכנז ופולין, וכבר כתבו גדולי האחרונים שאשכנזי אינו יכול לומר קים לי נגד הרמ"א.
והוא הדין יוצאי אשכז ופולין היום בכל מקום שהם, שנמשכים אחר דעת הרמ"א בכל פסקיו.

היכן כתב השל"ה כך?


זה לשונו (שער האותיות, אות ק'):

"עוד הנני מודיע אתכם, הנה רבותינו הגדולים האחרונים הגאון מהר"ש לוריא ז"ל והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר איסור והיתר, וכמה פעמים הם מחולקים, וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל לילך אחריו ולפסוק כמותו, ובודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק הלכתא כב"ה אע"ג דב"ש הוה חריפי".

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם רב שמגיע לעירו של הרמ"א קראקא צריך לפסוק כפסקיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 27, 2013 3:46 pm

וכוונת השל"ה הקדוש רק לאו"ה, שהרי בענייני תפילה ומנהגים הוא עצמו נהג בהרבה דברים ע"פ סוד ולא ע"פ הרמ"א


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים