מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גדליה
הודעות: 37
הצטרף: ב' יוני 04, 2012 10:53 pm
יצירת קשר:

יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי גדליה » א' ספטמבר 08, 2013 11:31 pm

איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?
בפרסומות של שמחת בית השואבה השנתי של חסידות מישקולץ מופיע כי הזמר ליפא שמלצר יופיע.
וכאן הבן שואל: הרי האירוע במוצאי חג ראשון, והאיך שמלצר שהוא תושב חו"ל ומציין יו"ט שני של גלויות יכול להופיע??

חסידי חב"ד נוהגים לפי פסק אדה"ז ששומרים יו"ט בהתאם למקום שבו אתה נמצא. וזה לא משנה אם אתה עם האשה או בלי. אתה בארץ ישראל אתה שומר יום אחד. אתה בחו"ל אתה שומר יומיים.

האומנם?

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' ספטמבר 09, 2013 12:44 am

גדליה כתב:איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?
בפרסומות של שמחת בית השואבה השנתי של חסידות מישקולץ מופיע כי הזמר ליפא שמלצר יופיע.
וכאן הבן שואל: הרי האירוע במוצאי חג ראשון, והאיך שמלצר שהוא תושב חו"ל ומציין יו"ט שני של גלויות יכול להופיע??

חסידי חב"ד נוהגים לפי פסק אדה"ז ששומרים יו"ט בהתאם למקום שבו אתה נמצא. וזה לא משנה אם אתה עם האשה או בלי. אתה בארץ ישראל אתה שומר יום אחד. אתה בחו"ל אתה שומר יומיים.

האומנם?


לא הבנתי, השאילתא הוא על ליפא, או על מישקולץ, או על גוף ההלכה????

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' ספטמבר 09, 2013 12:47 am

???

גדליה
הודעות: 37
הצטרף: ב' יוני 04, 2012 10:53 pm
יצירת קשר:

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי גדליה » ב' ספטמבר 09, 2013 12:48 am

השאלה היא
מה השיטות בהנ''ל

והאם יש באמת שיטת אדמוה''ז שמתירה?

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי הכהן » ב' ספטמבר 09, 2013 2:39 am

היעב"ץ אוסר על בן חו"ל לנהוג יו"ט שני בא"י!

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' ספטמבר 09, 2013 2:58 am

(-כמובן שהיה מן הראוי לשנות כותרת-)

גדליה כתב:והאם יש באמת שיטת אדמוה''ז שמתירה?

בחב"ד אכן מסתמכים ע"ז הלכה למעשה. בזיכרוני שבשמחת בית השואבה במוצאי יו"ט הראשון שנחוגה בשיכון חב"ד בירושלים לפני כ חמש-עשרה שנה, בערך, הופיע ילד-פלא מחו"ל שהנעים בקולו, ולאחר דקות ארוכות של שירה, החלה להישמע מחאה מתוך הקהל, שאסור לו לילד לשורר ברמקול, והמנחה ר' נפתלי רוט הקריא לשון בעל שו"ע הרב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 09, 2013 8:43 am

לא הכרתי את השיטה הזאת. אבל בסברא לפחות החלק המתיר (לגבי החלק האוסר על בן א"י כשיוצא לחו"ל זה לא סתם סברא אלא תלוי בסוגיא בריש מקום שנהגו ובראשונים שם) היא סברא מסתברת. כי הרי המנהג אבותינו בידינו הוא רק לנהוג את מה שנהגו אבותינו, ובני חו"ל בזמן שהיו שלוחים יוצאים כשהיו מזדמנים למקום שבו כולם יודעים את התאריך מחמת שלשם הגיעו השלוחים וודאי לא היו עושים יומים.

סברת האוסרים היא כנראה שהרי לגביהם עכשיו כל המקומות שווים שהרי היום הידיעה שווה בכל המקומות, וכשם שמחמירים בחו"ל כך מחמירים בארץ.

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' ספטמבר 09, 2013 10:13 am

אוצר החכמה כתב: כי הרי המנהג אבותינו בידינו הוא רק לנהוג את מה שנהגו אבותינו, ובני חו"ל בזמן שהיו שלוחים יוצאים כשהיו מזדמנים למקום שבו כולם יודעים את התאריך מחמת שלשם הגיעו השלוחים וודאי לא היו עושים יומים.

.


כיוונת לדברי החכם צבי הידועים, שלכן בן חו"ל הנמצא בארץ ישראל נוהג יום אחד גם לולי שיטת השו"ע הרב, אלא שהפוסקים לא נקטו כן למעשה אלא כצירוף עם עוד סיבות, [למשל ספק אם נקרא דעתו לחזור]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 09, 2013 10:34 am

א. מה הכוונה גם לולי שיטת שו"ע הרב.
ב. הייתי מאד שמח אם החכ"צ היה אומר את הטענה הזאת ותמיד התפלאתי למה הוא לא אומר את זה, אבל זה לא מה שהוא אומר.

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' ספטמבר 09, 2013 4:18 pm

אוצר החכמה כתב:א. מה הכוונה גם לולי שיטת שו"ע הרב.
ב. הייתי מאד שמח אם החכ"צ היה אומר את הטענה הזאת ותמיד התפלאתי למה הוא לא אומר את זה, אבל זה לא מה שהוא אומר.



א. כידוע שיטת השו"ע הרב מיוסד על תורת הנסתר, שהאור המאיר בארץ ישראל ביום אחד מאיר בחו"ל ב' ימים ואם כן לא משנה מאיפה באים ובא"י יש יום אחד ולא מתאים כלל לנהוג ב' ימים. החכם צבי בא מצד אחר בכלל,
ב. בדקתי וצדקת, טענתו הוא משום בל תוסיף.

לחיים
הודעות: 117
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי לחיים » ב' ספטמבר 09, 2013 7:26 pm

התשובה ככל הנראה היא שאין איסור חל על איסור.
כל פוסקי הדור שללו לחלוטין את 'שמחת בית השואבה' בסגנון זה, וביותר פסק רבינו השבט הלוי כי אסור למישקולץ
לעשות את השמחת בית השואבה בסגנון זה,
כך שאין מקום לקושיות על מקום שאין בו "תיקון גדול" אלא "קלקול גדול".

רק שלא יענו לי שבד"ץ מישקולץ התיר את זה...

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי וואס » ב' ספטמבר 09, 2013 7:29 pm

למנהלי האתר
נא לחסום לאלתר אשכול זה
הן ליפא שמלצר והן המישקלוצי ממרים את פי גדולי התורה
ואמנם יפה מצא מין את מינו
אך מה לזה ולפורום תורני.

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' ספטמבר 09, 2013 7:39 pm

הבעי' הוא לא באשכול אלא בכותרת, יש לשנות את הכותרת ולהמשיך דיון ענייני על בן חו"ל הנמצא בא"י ולהיפך

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?

הודעהעל ידי וואס » ב' ספטמבר 09, 2013 7:42 pm

צודק בהחלט. האשכול מכיל דיון ענייני וחשוב מאוד. רק הכותרת מקוממת.

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' ספטמבר 09, 2013 8:13 pm

תודה על שינוי השם

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי איש.dot » ב' ספטמבר 09, 2013 10:53 pm

שיטת בעה"ת היא במהדורא בתרא דהשו"ע שלו, שם כידוע פסק גם ע"פ המקובלים, וכותב שם שמחמת שההארה היא בכל מקום כפי ענינו לכן יש לנהוג בא"י כא"י ובחו"ל כחו"ל ללא תנאי זמן ואשתו עמו.
אמנם שמעתי כי אפילו בחב"ד לא סומכים ע"כ למעשה גמור, וכי האדמו"ר זצ"ל הביע דעתו פעם לכאן ופעם לשם, ומצרפים עוד טעמים לנהוג ב' ימים בחו"ל גם לבחורים המגיעים לחגי תשרי.

ולמחפשים אקשן בימים אלו, נא פנו לשם ואל תבואו לכאן:
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?whichpage=1&topic_id=2892517&forum_id=771

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי יתר10 » ב' ספטמבר 09, 2013 11:10 pm

במהדו"ב בתחילת או"ח מדובר רק על בן א"י ששוהה בחול, יש עוד מ"מ בענין?

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי איש.dot » ב' ספטמבר 09, 2013 11:16 pm

יתר10 כתב:במהדו"ב בתחילת או"ח מדובר רק על בן א"י ששוהה בחול, יש עוד מ"מ בענין?

שו"ע הרב מהדו"ב ס"א ס"ח: "כי עת רצון שלמעלה ויחודים עליונים שבקריאת שמע ותפילה וקדושת שבתפט ויום טוב הוא למעלה מגדר המקום והזמן רק שמאיר למטה לכל מקום ומקום בזמנו הראוי לו וזהו ג"כ הטעם ששורה קדושה עליונה בחוץ לארץ ביום טוב שני של גליות ולכן גם בני ארץ ישראל הבאים לחוץ לארץ חייבים בקדושת היום אף שדעתם לחזור כמו שנתבאר בהלכות יו"ט".
הביאור הנ"ל שייך, לענ"ד, לב' הצדדים, ולא נקט בן א"י שבא לחו"ל אלא לרבותא.

במהדורה החדשה של קה"ת ציינו ל: צפנת פענח לר"י בן המבי"ט פר' בראשית עה"פ ויכל אלקים. משנת חכמים אות תקמב. לקו"ת שמע"צ צב, ג. תו"ח שמות שמט, ב. ועי' לקמן סי' תסח ס"י. סי' תצו סעיף ז-יא. וראה שער הכולל פ"א סק"ב. משמרת שלום סי' לב סק"ד. אג"ק ח"ד ע' רמד. ח"ז ע' קסט. כינוס תורה ח"ח ע' סא. קובץ ד"ת (צפת) ח"ג ע' 65. באגרות מלך ע' סו ואילך. קונ' יו"ט שני (לונדון תשנ"ה).

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי יתר10 » ב' ספטמבר 09, 2013 11:30 pm

הרי כותב להדיא "כמו שנתבאר בהלכות יום טוב" ובפשטות כונתו למה שנת' שם דבן א"י השוהה בחו"ל נותנין עליו חומרי מקום שהלך לשם.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי איש.dot » ב' ספטמבר 09, 2013 11:46 pm

יתר10 כתב:הרי כותב להדיא "כמו שנתבאר בהלכות יום טוב" ובפשטות כונתו למה שנת' שם דבן א"י השוהה בחו"ל נותנין עליו חומרי מקום שהלך לשם.

כוונתך למש"כ בסימן תצ"ו סעיף ז. אבל שם כתב בסעיף יא גם: "בני חוץ לארץ שבאו לארץ ישראל אע"פ שדעתן לחזור אין עושין אלא יום אחד כבני ארץ ישראל, ויש חולקין". וצע"ג.

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי וואס » א' ספטמבר 29, 2013 2:44 am

בריתחא דאורייתא - בעת בירור ההלכה בענין חילול יום טוב שני לצורך מצות שמחת בית השואבה ברחובה של עיר שכבר נאסרה על ידי גדולי ישראל
קבצים מצורפים
רבותינו הקדושים לבית מישקלוץ.jpg
רבותינו הקדושים לבית מישקלוץ.jpg (90.81 KiB) נצפה 10556 פעמים

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי שמחה » ב' ספטמבר 30, 2013 5:16 am

אתה לץ .....

הצעיר
הודעות: 46
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 9:56 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי הצעיר » ב' ספטמבר 30, 2013 10:01 am

שמעתי שאע"פ שבד"ץ מישקולץ ישבו ופסקו שאין היתר להופיע ביו"ט שני, אבל הראב"ד דבד"ץ מישקולץ פסק שמותר

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי וואס » ב' ספטמבר 30, 2013 8:05 pm

שמחה כתב:אתה לץ .....


וכן למר..

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ספטמבר 30, 2013 8:48 pm

בהמשך לדברי הליצנות שנאמרו כאן עד הנה אוסיף בשם אמרו
היארמער רב (הבדחן יענקל מילר) אמר שהוא היה 'מעלים' את כל ה'רעבעלעך' מן העולם. ומשאיר רק אחד.... את האד' ממישקולץ ....
והסיבה.. כדי שכולם יבינו מדוע ...

חרבונה
הודעות: 88
הצטרף: ג' יולי 30, 2013 5:20 pm

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי חרבונה » ב' ספטמבר 30, 2013 10:14 pm

שמחה כתב:אתה לץ .....

הוא לץ???
המצולמים רציניים?

מלמד להועיל
הודעות: 25
הצטרף: ה' יולי 11, 2013 12:49 am

Re: יו"ט שני בא"י לבן חו"ל

הודעהעל ידי מלמד להועיל » ב' ספטמבר 30, 2013 10:15 pm

שמעתי שבד"ץ אוצר החכמה ישבו ופסקו שמותר לכתוב לשון-הרע בפורום.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ד' אוקטובר 04, 2017 2:28 pm

ראיתי שבחסידות מישקולץ בפ"ת מביאים זמרים מחו"ל במוצאי יו"ט ראשון. וראוי לעשות על כך מחאה גדולה!

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 04, 2017 2:31 pm

כנראה שהזמרים האלו אינם מחויבים ביוט"ש, אם מצד הדעות השונות שיש בזה (כמדומני שהעומד בראשם הוא רבינו חננאל) ואם מצד שבאים לארה"ק עם ב"ב ונוקטים כהרדב"ז שהבא עם ב"ב נקרא אין דעתו לחזור.
או מנימוקים אחרים כיו"ב, וכפי שהאריכו רבים (ואני הק' בתוכם) בסוגיא זו.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ד' אוקטובר 04, 2017 2:33 pm

בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 05, 2017 7:46 pm

מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ה' אוקטובר 05, 2017 10:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 2:11 am

בין גברא לגברא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

אתה צודק עקרונית (אגב, בתוך חב"ד יש בזה מחלוקת גדולה, ודעתי האישית שבדעתו לחזור יש לנהוג כמקום שבא ממנו), אבל:
א. טרם ביררנו על מי הוא באמת סומך (ובפרט אינני יודע אם הוא בא לבדו או עם כל המשפחה - שאם בא עם כל המשפחה רבו הפוסקים האומרים שדעתו כמי שאין דעתו לחזור).
ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ו' אוקטובר 06, 2017 8:39 am

עזריאל ברגר כתב:
בין גברא לגברא כתב:א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

אתה צודק עקרונית (אגב, בתוך חב"ד יש בזה מחלוקת גדולה, ודעתי האישית שבדעתו לחזור יש לנהוג כמקום שבא ממנו), אבל:
א. טרם ביררנו על מי הוא באמת סומך (ובפרט אינני יודע אם הוא בא לבדו או עם כל המשפחה - שאם בא עם כל המשפחה רבו הפוסקים האומרים שדעתו כמי שאין דעתו לחזור).
ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

א. בגדול המנהג שצריך לנהוג יו"ט שני של גליות בדעתו לחזור, ואף אם יש מיעוט שולי הנוהגים אחרת עד שידוע שאחד בא מקהילה כזו לא צריך אפילו לחוש כזה. ובפרט כשאנו מכירים המדוברים. אחד מהם בא מקהילת סקווער, שם מקפידים על זה. הוא התפרק קצת והיום מנהיג קהילה משלו של פורקי עולה למחצה לשליש ולרביע. בשנים שעברו ראיתי פרסום לשמחת בית השואבה בפתח תקווה שהביאו מקהילה של ילדים מחו"ל, ואינו עולה על הדעת שכולם באו מקהילה הנוהג שאינם צריכים לנהוג שני יו"ט בא"י.
מה שכתבו מהפוסקים על בא עם משפחתו אינו שייך היום כשמגיעים כבר עם הכרטיס חזרה, בחו"ל הוא כבר מסודר ואין בדעתו או רצונו אפילו לנסות להסתדר כאן, ואין סיכוי בעולם שהוא יחליט פתאום שהוא מסתדר כאן ואינו חוזר.
ב. מה תגיד בדברים אחרים? לדוגמא אם אחד יחליט שהוא אינו רוצה ממתין בין אכילת בשר לחלב ומקבל דעת התוס' שאחר ברכת המזון אפשר כבר לאכול חלב.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אוקטובר 06, 2017 9:05 am

עזריאל ברגר כתב:כנראה שהזמרים האלו אינם מחויבים ביוט"ש, אם מצד הדעות השונות שיש בזה (כמדומני שהעומד בראשם הוא רבינו חננאל) ואם מצד שבאים לארה"ק עם ב"ב ונוקטים כהרדב"ז שהבא עם ב"ב נקרא אין דעתו לחזור.
או מנימוקים אחרים כיו"ב, וכפי שהאריכו רבים (ואני הק' בתוכם) בסוגיא זו.

בכלל אין ראיה מר"ח, עי' מש"כ באריכות כאן:
viewtopic.php?f=17&t=21807#p214056

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ו' אוקטובר 06, 2017 12:08 pm

עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 12:20 pm

מנין כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

ועדיין, יהודי שנוקט כשיטה שנכתבה בחלק מספרי הפוסקים שאת מימיהם אנו שותים (כנ"ל - שו"ע אדה"ז תצו,יא בדעה הראשונה - שנאמרה ב"סתם וי"א!") - אינו ראוי לתואר כזה!

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ו' אוקטובר 06, 2017 12:35 pm

ויהודי שאוכל כבד עוף מטוגן בחמאה, ואומר בפני אלפי אנשים שהיום כבר אין צורך להחמיר בכך, האם מותר לאחל לו שיכנס עפר לפיו, או שכיון שר' יוסי הגלילי סובר כמותו, הרי הוא צדיק גמור??

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 12:43 pm

מנין כתב:ויהודי שאוכל כבד עוף מטוגן בחמאה, ואומר בפני אלפי אנשים שהיום כבר אין צורך להחמיר בכך, האם מותר לאחל לו שיכנס עפר לפיו, או שכיון שר' יוסי הגלילי סובר כמותו, הרי הוא צדיק גמור??

כתבתי שהוא הולך בשיטת "פוסקים שאת מימיהם אנו שותים", וזהו בדיוק ההבדל.
(ובפרט שיש כמה רבנים שמורים כן למעשה בפועל בפשיטות)

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 06, 2017 2:40 pm

מנין כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

ע"פ הציטוט "התואר הנכבד" נקנה ביושר, ללא קשר לפסק ההלכה שבמקרה אחר היה יכול להיות לגיטימי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים