מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ה' מאי 31, 2012 3:34 am

מעלות התורה כתב:יש להצר על כך שבירור רחב של אברכים ורבותיהם בענין חובתינו בעולמו של הב"ה נהיה סתימת פיות ובזיון ת"ח של רבינו הגר"ד יפה. הרב יוסף רובינשטיין (מח"ס "ובא לציון גואל") נמנע מהצגת כתבי הבקורת מחמת כבוד ידידו הרב הגאון רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי נבקש ממי שיוכל להשפיע עליו להוציא לציבור לכה"פ מהדורה מצונזרת של החומר כדי שנוכל לראות את שני הצדדים. כמו כן נבקש ממי שיוכל להשיג את הקונטרס של הרב יעקב רובין בו מבאר את המקורות בדברי הראשונים שלא כדברי הספר (הקונטרס מעוטר בהסכמותיהם של הרב יעקב סטפנסקי והרב טוביה נוביק). הרב מאיר קסלר טוען בשם הגראי"ל שטינמן שליט"א כי הספר מזיק לרבים נבקש ממי שיוכל לברר אצל הגראי"ל שטינמן שליט"א את דעתו בענין. הגר"ד יפה שליט"א שולח כל מי שרוצה לבר את צדדי הנידון (קודם חזרה, אחר חזרה ואחר דאחר) אל בנו ר' מרדכי נבקש ממי שיוכל לברר את הענין. לדעתי נראה כי הגר"ד יפה והגר"צ גרינהויז מסכימים לעצות המחבר ולכך שלא כל מוסכמה שיצר משגיח זקן וקהה שכל יש לקדש, אמנם כיון שחלק (ולדעתי רוב) המוסכמות של המשגיחים וראשי הישיבות הם מדברי חז"ל, ראשונים רמח"ל הגר"א. מי שבא ללעוג ולסתור את כל המוסכמות שבעולם הישיבות והכוללים לא ימלט שיסתור גם דברי חז"ל והראשונים, ועל כן נאלצו למשוך את הסכמתם. כמו כן נבקש ממי שיוכל להשפיע על הרב הגאון המחבר לפרסם את מכתב העידוד שכתב לו הגר"ד יפה אחר המכתב בשבועון (החינמון) החרדי הנפוץ, כדי שנוכל לראות את שני הצדדים.


מאחר והודעה זו מוסבת על דברי דלעיל הייתי רוצה להתייחס אליה, אך לא הבנתי דבר, מלבד בקשות מכל העולם שישפיעו על מי שיכולים כדי לעורר את הפולמוס המיותר בכל עוז. על כן אבקש ממי שיכול להשפיע על "מעלות התורה", להבהיר את עמדתו ביתר ביאור, על מנת שנבין ולו משהו ממה שרצה להביע.

אגב: יש למחות על הביטוי "משגיח זקן ורפה שכל". אינני מבין את ההקשר של המשפט, ואינני יודע ב"ה אל מי אתה רומז, אולם גם אם אינך רומז לאישיות ספציפית הרי יש בזה משום הוצאת לעז על כל המשגיחים הצדיקים, ועל כך ראוי למחות. (נזכרתי זה עתה שב"מעלות" אין משגיח, ואולי זה שורש הבעיה, וד"ל).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 31, 2012 7:45 am

אגב: יש למחות על הביטוי "משגיח זקן ורפה שכל". אינני מבין את ההקשר של המשפט, ואינני יודע ב"ה אל מי אתה רומז, אולם גם אם אינך רומז לאישיות ספציפית הרי יש בזה משום הוצאת לעז על כל המשגיחים הצדיקים, ועל כך ראוי למחות.

איני מכיר את הספר ולא את פרטי הויכוח, אבל אני מצטרף למחאה על הביטוי המבזה.

בן ארי
הודעות: 6
הצטרף: ב' מאי 21, 2012 9:35 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בן ארי » ד' יוני 13, 2012 9:50 am

גם אני מצטרף למחאה.
יותר מדי אנשים מרשים לעצמם להתבטא בחוצפה על גדולים וטובים מהם, רק מפני שאותם גדולים מעיזים לחשוב אחרת!
ועדיין לא זכינו לראות שום תגובה עניינית מכל מתנגדי הספר, אחר שהמחבר העלה את תגטבתו השקולה והאצילית.
את הכינוי האמיתי למלחמה נגד ספר זה, ולמלחמות היותר רציניות שפשו לאחרונה הגדיר יפה "בר אוריין תניינא" - סתימת פיות!!!

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יוני 13, 2012 3:11 pm

לך תדע כמה צרות אנחנו סובלים היום בעקבות זלזול בתלמידי חכמים אשר מדברים עליהם כל מי שחושב עצמו למאן דהו, יהיה אשר יהיה.
צריך להבין: אל לנו להתערב, ולדבר ואף להגיב ולחוות דעה בכל מה שקשור לתלמידי חכמים.

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ה' יוני 14, 2012 4:18 am

בן ארי כתב:את הכינוי האמיתי למלחמה נגד ספר זה, ולמלחמות היותר רציניות שפשו לאחרונה הגדיר יפה "בר אוריין תניינא" - סתימת פיות!!!


תעשה לי טובה, תוציא אותי מההקשר ל"מלחמות היותר רציניות" כהגדרתך. אל תהפוך אותי לצד במחלוקת. אין לי חלק בה ולא כיונתי אליה כלל.

ואגב, היום חשתי בושה גדולה, עברתי בסמוך לקבוצה גדולה שהתפלמסה בקול רעש גדול, הדי הויכוח העז לא נשמעו כמנגינה עריבה של רמב"ם וטור, קצות ונתיבות, אלא... קול ענות אנכי שמעתי. לראשונה, בושה אמיתית מילאה את ליבי, כנראה גם אני נראה כך כשאני דש בהבל הבלים הזה... וואי... לא נעים, בכלל לא נעים. אוי לנו שלכך הגענו...
מה יהיה??? רבותי! מה יהיה???

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ה' יוני 14, 2012 3:29 pm

בר אוריין תנינא כתב:מה יהיה??? רבותי! מה יהיה???

הלוא התשובה לשאלה זו עתיקת יומין היא:

קהלת פרק א

(ח) כָּל הַדְּבָרִים יְגֵעִים לֹא יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר לֹא תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת וְלֹא תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ:
(ט) מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ:
(י) יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ:

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' אוגוסט 27, 2012 8:41 pm

ברכות חמות להגאון ר' יעקב בוצ'קובסקי שליט"א (בעל המחבר "בעצתך תנחני") לרגל הוצאת ספרו החדש "ביאור על חידושי הגר"ח - גיטין". יתן ה' ויפוצו מעיינותיו חוצה להגדיל תורה ולהאדיר.

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי יעקב כהן » א' מאי 19, 2013 2:09 pm

יצא לאור ספר בעצתך תנחיני חלק ב

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' מאי 21, 2013 5:54 pm

יעקב כהן כתב:יצא לאור ספר בעצתך תנחיני חלק ב

לא מצאתי בחנויות הספרים, היוכל אי מי לסקור קלות את החלק החדש?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 21, 2013 6:11 pm

נמצא למכירה בבית הכנסת אבל לא ראיתי את תכנו מעבר לכך שמגדיר שהספר הראשון עיקרו סור מרע היינו איך לא חעבוד את ה' וזה עשה טוב.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ציבור » ה' מאי 23, 2013 12:04 am

בר אוריין תנינא כתב:ברכות חמות להגאון ר' יעקב בוצ'קובסקי שליט"א (בעל המחבר "בעצתך תנחני") לרגל הוצאת ספרו החדש "ביאור על חידושי הגר"ח - גיטין". יתן ה' ויפוצו מעיינותיו חוצה להגדיל תורה ולהאדיר.


אולי יוכלו לסקור קלות את ספר זה.

פנחסויפלל
הודעות: 134
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי פנחסויפלל » ה' מאי 23, 2013 1:12 am

מדהים איזה שירות עשו לו. כבר כמעט א"א להשיג את ח"ב בבתי הכנסת.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' מאי 23, 2013 1:59 pm

לא עשו לו שום שירות. מי שעמד על טיבו של הספר בחלקו הראשון, חטף אותו מיד שיצא השני.
ודבר זה תלוי בסיעתא דשמיא וזה ברור לכל מאמין.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' מאי 27, 2013 1:28 am

כמעשהו בראשון כך מעשהו בשני.

זכות גדולה זכה המחבר להעלות על הכתב את בעיות התקופה ולתת להם פתרונות ע"י הסתכלות והתבוננות נכונה בעבודת ה'.
יהיה ה' עמו.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ספטמבר 17, 2013 11:43 pm

היכן ניתן לרכוש הספר?
מחיר?


היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' ספטמבר 18, 2013 8:22 am

אני רוצה חנות נורמלית ברחוב

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי יעקב כהן » ד' מרץ 26, 2014 1:35 pm

זה עתה הוציא לאור הרב בוצ'קובסקי ספר חדש ושמו חישבתי דרכי.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי צולניק » ד' מרץ 26, 2014 1:38 pm

לפי שמו של הספר נראה שהוא 'מעניין' לא פחות מהבעצתך תנחני... למי יש מידע בענין???

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אפריל 27, 2014 1:36 am

יעקב כהן כתב:זה עתה הוציא לאור הרב בוצ'קובסקי ספר חדש ושמו חישבתי דרכי.

אילו עוד ספרים יש למחבר זה?
אני עברתי מעט על חישבתי דרכי, וזה ספר מיוחד במינו
הדברים נדרשים, וזכה הוא לעוררם

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' אפריל 28, 2014 6:22 pm

היא שיחתי כתב:
יעקב כהן כתב:זה עתה הוציא לאור הרב בוצ'קובסקי ספר חדש ושמו חישבתי דרכי.

אילו עוד ספרים יש למחבר זה?
אני עברתי מעט על חישבתי דרכי, וזה ספר מיוחד במינו
הדברים נדרשים, וזכה הוא לעוררם

ואולי תזכה לנו עכ"פ בתוכן הנושאים?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי גימפעל » ו' מרץ 08, 2019 1:13 pm

יו"ל עוד כרך של 'חשבתי דרכי' על אברכי כוללים.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' מאי 07, 2019 10:59 am

גימפעל כתב:יו"ל עוד כרך של 'חשבתי דרכי' על אברכי כוללים.

הודעה מהמחבר על הספר, ופרקי דוגמא:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=542274#p542274

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' מאי 21, 2019 12:39 am

קראתי את הספר מכריכה לכריכה, בתענוג גדול
אינני מצליח להבין מה מום מצאו בו, ומן הסתם מוצאי המום פשוט לא קראו אותו
מה יכול להיות שם לא נכון - איני מצליח להבין.

מ"מ קיבלתי התכתבות של המחבר שליט"א עם אחד שהשיג עליו כמה השגות, מוגש להנאת הציבור:

עברתי על הערותיך שנכתבו בשום שכל ובטעם. אציג את משנתי ואקוה שהדברים יתלבנו.
א. בפרק ו' מבואר שיש ליצור מסלול ציבורי של הקדשת החיים לתורה, ולא לייעד את זה רק למצויינים, ומובאת ראיה מהגמ' בברכות דקיי"ל כראב"ע שפתח שערי ביהמ"ד לכל הרוצה ללמוד אף שאין תוכו כברו, וכמ"ש רש"י "שמתוך שרבו התלמידים רב החידוד והפלפול". ראיה זו לא מובנת לי, שהרי הגמ' מיירי בתלמידים שחשקה נפשם ללמוד תורה אלא שהיה חשש שמא אינם בדרגה ראויה, ובזה הוא דקיי"ל שאין למנוע את החפץ בתורה מביהמ"ד, אבל מנלן שיש לדחוף את מי שלא חשקה נפשו בתורה לביהמ"ד?
מה שכתבתי בפרק הזה הוא לא על השאלה למה מייעדים את הכולל לציבור כברירת מחדל, אלא למה לא מביאים החשבון את השיקול של סיכון לירידת הרמה הגבוהה של הלימוד כאשר הכולל מאכלס את כל הסוגים והרמות. על זה טענתי שיש גם שיקול הפוך, שבמציאות יתכן שריבוי הספסלים גורם להרחבה והעמקה במקצועות רבים בתורה. ביחס לשאלה הספציפית על המקום של האדם הפרטי במערכת יחדתי פרק אחר.
ב. בפרק י"ז מובאת סברא אחרת למה יש ליצור מסלול ציבורי כנ"ל, ותורף הדברים שהוא כדי למנוע את חדירת תרבות המערב. ובאמת שמעתי הרבה אומרים טענה זו שיציאה מביהמ"ד גורמת לקלקול וכו'. אך אני מתקשה בזה מג' טעמים: 1) הרי במקום שהבעל יעבוד אשתו צריכה לעבוד ולהתמודד עם השפעות לא טובות, ונשים דעתן קלה ומושפעות יותר בקלות, וא"כ מה הרווחנו? וכידוע זו באמת בעיה, והפתרון (החלקי) שמצאו לזה הוא ליצור מסגרות חרדיות של עבודה לנשים. א"כ אין סיבה שא"א לעשות זאת גם אצל גברים, וא"צ דווקא במסגרת של כולל בשביל זה. 2) היהדות התמודדה פעמים רבות עם השפעות של העולם הגויי: תרבות יוון, הפילוסופיה בספרד, הרנסנס באיטליה, ההשכלה והתנועות השונות באירופה. מדוע אף אחד מחכמי ישראל דאז לא הגה פתרון כזה? 3) קהילות החסידים אינם נוקטים במהלך של דחיפת כולם לישב בביהמ"ד כל חייהם, אלא רק אותם שנפשם חשקה בתורה, וכמדומה שאינם יותר מושפעים מהתרבות הגויית מאשר הליטאים, ואולי אף פחות. כך שצ"ע לומר שזה הפתרון היחיד.
1. לענ"ד הנשים פחות מושפעות, החיבור שלהן לתורה ולמצוות עובר דרך הרגש ודרך התורה של הבעל והבנים. הן עומדות באתגרים באופן הרבה יותר מוצלח מהגברים, והמציאות מוכיחה זאת. מלבד זאת, במציאות, גם אם הבעל יצא לעבוד האשה לא תלך לבית המדרש אלא תצא גם היא לעבוד, ומקסימום תישאר בבית עם הבישולים והילדים ולא יהיה מנוע רוחני בבית. 2. כל דור עם הדרכים שלו, ולא הרי חרדיות שנמצאת בארצות הגויים כהרי חרדיות שחיה בארץ ישראל בין יהודים. במציאות שנוצרה כיום זה המענה, וזה מענה שמוכיח את עצמו. 3. לחסידים יש מהלך אחר של ניתוק מהמציאות במידה מסוימת על ידי חיבור לעולם חילופי של אדמו"ר וחצר חסידית. יש הרבה מה ללמוד מהם, אך הפתרון הוא נקודתי למי שבוחר להתנהג כחסיד בכל הוויתו. מלבד זאת גם הם מתמודדים עם המודרנה, כמדומה שלא בהצלחה יתירה.
ג. בפרקים י"ב וי"ג מבואר שהחשיבות של התורה היא משום שהיא מטרת קיום העולם. והנה דבר זה מבואר בכמה מקומות בחז"ל, וכבר על הפסוק הראשון בתורה דרשו שהעולם נברא בשביל התורה וישראל שנקראו ראשית. אך כבר זמן רב הנני מתקשה בהבנת ההגיון שבדברים: איך יתכן שכל שבעת מליארדי האנשים בעולם נבראו רק בשביל מאה אלף לומדי תורה? ובשלמא אם כולם או רובם היו חיים לפי הדרכת התורה, וקבוצת לומדי התורה היו מדריכים אותם איך להתנהג עפ"י התורה, ניחא. וכן לחילופין אם כולם היו עובדים בעבודות שנועדו לשרת את לומדי התורה, ג"כ ניחא. אך מאחר ולרובא דרובא של תושבי העולם אין כל קשר ללומדי התורה משום כיוון, א"כ איני מבין את הסברא לומר שכמעט כל העולם נברא בשביל אחד חלקי אלף של אחוז אחד מכלל האוכלוסיה. הרי זה כמו שנאמר שמטרת הבניה של גורד שחקים בן מאה קומות הוא בשביל משרד אחד שנמצא בו, הלא בשביל משרד זה אין צורך לבנות גורד שחקים כה ענק!
אפילו בעם היהודי תמוה לומר כן, שהרי רוב העם במשך כל הדורות עסק בתורה רק מעט זמן ביום, ותמוה שהקב"ה יצר עולם בצורה שרוב אלו שמסוגלים לעסוק בתורה אינם עושים זאת אלא מעט זמן. גם בחולין צב,א מבואר שאלמלא עמי הארצות - לא מתקיימים הת"ח, וצ"ע היאך אפשר לומר כן כשאדרבה כל מטרת קיום ע"ה הוא בשביל הת"ח.
ובשלמא אם היינו אומרים שיש הרבה תפקידים שונים בעולם ות"ת הוא התפקיד הנעלה ביותר, ניחא. הרי זה כמו שנאמר שמשרד אחד הוא החשוב ביותר מכל המשרדים בגורד השחקים, שזה בודאי שייך לומר. אבל לומר שמטרת העולם היא התורה - קשה לי להבין, ואשמח אם יוכל כת"ר במתק אמריו לבאר לי את הענין בצורה המתיישבת על הלב.
הדברים אכן ארוכים וקשה לתמצת אותם בכמה משפטים. אני חוזר עתה מכולל בע"ב שמסרתי שם שיחה על הענין במשך קרוב לשעה, והדברים התיישבו על לב השומעים. אם תרצה אנסה לשלוח לך הקלטה, ותוכל גם לקרוא אותם בצורה מסודרת ומורחבת בספרי "תורתו ואומנותו".
ד. בפי"ד מדבר על הענין של תלמוד גדול שמביא לידי מעשה. זה זמן רב הנני מתקשה בזה מדברי התוס' בקידושין מ,ב שהקשו מסוגיא דב"ק בה מבואר שמעשה עדיף מת"ת, ותירצו בב' אופנים: א' שדווקא לימוד לאחרים עדיף ממעשה אבל לא לימוד לעצמו (וביאר מהרש"א שהוא משום שמביא את הרבים לידי מעשה, ומעשה דרבים עדיף ממעשה דיחיד), ב' שלימוד עדיף דווקא למי שלא למד כדי שידע איך לקיים, אבל למי שכבר למד מעשה עדיף. והנה מבואר מב' התירוצים שבעצם מעשה עדיף מת"ת, וכל מה שתלמוד עדיף הוא רק כשעל ידו באים לידי מעשה. ולפי"ז קשה לי מהא דאין מבטלין תורה בשביל מצוה שאפשר לעשותה ע"י אחרים, והיינו גם למי שכבר למד, והרי מעשה עדיף מלימוד? ועוד שבמגילה טז,ב מבואר שגדול ת"ת יותר מהצלת נפשות, ומייתי ראיה ממרדכי שירד ממדרגתו אחר שהוצרך לעסוק בצרכי ציבור, ולדברי התוס' הרי מעשה עדיף מתורה, ומרדכי כבר למד וידע היאך לקיים, וצ"ע.
אתה מתכוין לשאול רק לפי התירוץ השני. לתירוץ הראשון אתי שפיר, שהרי מרדכי היה צריך ללמד את העם שבדורו. ומסתבר שגם התירוץ השני מודה לדינא לתירוץ הראשון ונחלקו רק בפשט הגמ', וא"כ לק"מ.
ה. בפכ"א מדבר על ענין החיוב בכתובה, ומאריך לבאר מה יסוד החיוב והיאך מתקיים ע"י אברך בכולל. אך לענ"ד עיקר הטענה שמפריעה בזה לבעלי בתים, וכפי ששמעתי מאחד שאמר כן להדיא, היא שגם אם אין כאן עבירה על החיוב, מ"מ הרי חזינן מעצם התקנת כתובה שעול הפרנסה מוטל על הבעל, באשר הוא המוכשר לזה מטבע הבריאה. כשיש נורמה ציבורית שהאשה היא המפרנסת הרי משתנית ההשקפה בזה בקרב הציבור, עד שכבר מתקבל כמובן מאליו שאין עול הפרנסה מוטל עליו אלא עליה (והוא רק צריך לדאוג להשלמת ההכנסה ולגמ"חים), וזהו היפך המבואר בתקנת הכתובה. על אף שרבותינו מורים שבודאי עול הפרנסה מוטל על הבעל, א"א להכחיש את המציאות שבפועל זה לא נתפס כך אצל רוב הציבור. לכאורה בפרק הנ"ל לא היתה תשובה על טענה זו.
נכון שנכנס שיבוש ואכן צריך לסדר אותו, וזו מטרת הספר, בין השאר... בפרק האחרון הארכתי לבאר שהאחריות לפרנסה מוטלת על הבעל, באופן חד משמעי.
ו. בפל"ד מבואר שמעלת תורה מתוך הדחק היינו במי שיש לו כדי קיומו אך בדוחק בלבד, וזה עדיף ממי שיש לו רווחה כלכלית. אמנם רש"י באבות על המשנה של "פת במלח תאכל" כתב שלא על העשיר אומר כן אלא על העני שלא ימנע מלעסוק בתורה אף שאין לו אלא פת במלח. מדבריו מבואר שאין מעלה לחיות דווקא בדוחק, אלא המעלה היא במי שנמצא בדוחק ואעפ"כ מתגבר על דוחקו ועוסק בתורה. ולפי"ז גם מעלת תורה מתוך הדחק היינו דווקא במי שכבר נמצא במצב כזה ומתגבר על דוחקו ועוסק בתורה, ובאמת כתב רש"י בסוטה מט,א להדיא שהכתוב מדבר במי שמזונותיו קשין עליו ואעפ"כ מתגבר ועוסק בתורה, אבל אין ענין להמצא במצב כזה. הרי זה כמו מי שמתייסר בחולי, ואעפ"כ מתגבר ועוסק בתורה שאין קץ לשכרו, אבל בודאי שמוטל עליו לנסות להחלץ מחוליו, ואם חושב שיש ענין שיהיה חולה אינו אלא שוטה.
צודק מאוד, ואעפ"כ מי שנמצא במצב של דוחק יש לו לזכור שיש בזה מעלה. רווחה כלכלית היא סיכון מסוים, כמו שהרבה מעלות אחרות הן סיכון, כמו ביטחון עצמי וכח הנהגה ציבורית וכדו', שסכנתם מרובה. מה שכתבתי שם הוא רק שברמה הציבורית מצינו שיאי עניותא לישראל כי באופן כללי העושר עלול לגרום לנהנתנות וגאוה.
ז. נהניתי מאד לעבור על הקונטרס בנות מלכים בענין פאה נכרית, באשר זכיתי בס"ד לכתוב בעבר חיבור קטן בענין זה, וכוונתי כמעט באופן מושלם לדברי כת"ר עם כל הראיות לביאור הענין שהוא הנהגת צניעות אישית ולא משום הרהור. ואוסיף כמה פנינים בזה:
1) יש הטוענים להוכיח לא כן מדברי תרומת הדשן סי' י' שכתב שחיוב הכיסוי הוא משום פריצותא דגברי. אמנם המעיין היטב בדבריו יראה שאין זה ראיה כלל, דלא בא אלא לבאר החילוק בין אשה שמותרת לגלות ראשה אף בחצר ואילו איש אסור לברך בגילוי ראש אף בבית, וע"ז ביאר דגילוי ראש דאשה הוא משום פריצותא דגברי, דהיינו שכל האיסור הוא לגלותו בפני גברים, וזה לא שייך אלא ברה"ר, משא"כ באיש שהאיסור לברך בגילוי ראש הוא מטעם קלות ראש כלפי שמיא דשייך גם בבית.
2) בברכות כד,א מביאה הגמ' ששיער באשה ערווה מקרא דשערך כעדר העיזים, וקשה טובא למה לא הביאה מקרא דופרע ראש האשה שהוא מקור החיוב של כיסוי הראש, דבו מבואר להדיא ששיער גורם הרהור? ומוכח מזה שחיוב הכיסוי אינו מחמת הרהור כלל, ורק אחרי שיש חובת כיסוי רוצה הגמ' להביא מקור ששייך בשיער הרהור, וע"ז מייתי קרא דשערך כעדר העיזים.
3) במסקנת דבריו כתב שגם להמתירים צריך שיהיה מוכח שהוא כיסוי דאל"כ אין כאן הנהגת צניעות כלל. אמנם בכמה אחרונים מבואר לא כן: בשנות חיים להגר"ש קלוגר סי' שטז כתב לאסור פא"נ בזמנו משום שדווקא בזמן הש"ס שרוב הנשים היו כשרות ידעו כולם שאין הפא"נ שערה ממש ולא באו לידי הרהור, אבל בזמננו שרבו הפרוצות יחשבו שהוא שערה ממש ויבואו לידי הרהור. ומבואר להדיא דמיירי באופן שלא ניכר כלל שהוא פא"נ אלא שהרואה יודע מכח המנהג הציבורי שאינו שערה. גם בתורת שבת (שג-י) כתב וז"ל "וכן הוא אצל פאה נכרית דנשי דידן שאין אדם יכול להבחין אם בשער עצמה או בפאה נכרית היא מתקשטת". גם בישועות יעקב ובחסד לאברהם שהיו מהאוסרים כתבו להדיא שלא היה אפשר להבחין כלל בין שיער לפיאה, ומבואר שע"ז היה המחלוקת, ולא על פיאה שניכר שאינה שיער. ובאמת איני מבין כלל מה שייך לומר לא כן, הלא חלק גדול מהמחלוקת היה האם לאסור משום מראית העין, ואם היתה הפיאה ניכרת שאינה שיער מה שייך לאסור בזה משום מראית העין?
והסברא שאין בזה חסרון בהנהגת צניעות, נראה פשוט כמ"ש הגרש"ק הנ"ל, שמאחר וידוע שמכסה שערה א"כ יש כאן הנהגת צניעות, כיון שנתקבל שזהו דרך הכיסוי הרגיל, ואינו דומה כלל לטייפ שמדבר על עסקי תה"מ.
לענ"ד קשה להתייחס לפאות ארוכות עד אמצע הגב ועשויות באופן שיראה כאילו יוצא מבשרה ממש כאל כיסוי ראש לכתחילה. מסכים שיש לדון בלשונות האחרונים, ועדיין הלב ממאן לקבל זאת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים