מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלמד ההורג את תלמידיו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 03, 2013 1:01 am

מלמד ההורג את תלמידיו
בכורות (מו) ההוא דמקרי דרדקי אדריה רב אחא דקא פשע בינוקי ואהדריה רבינא דלא אשכח דהוה דייק כוותיה:
פרש"י פשע בינוקי - מלקה אותן ומתים:

והדברים תמוהים האם ניתן להחזיר מלמד ההורג את תלמידיו?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוקטובר 03, 2013 1:11 am

בגיטין ומכות פירש"י מכה אותם יותר מדאי. וכנראה שכך צריך לפרש גם הכא.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 03, 2013 1:13 am

תוכן כתב:בגיטין ומכות פירש"י מכה אותם יותר מדאי. וכנראה שכך צריך לפרש גם הכא.


לא הבנתי היאך אתה מפרש תיבת "ומתים"

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' אוקטובר 03, 2013 1:24 am

יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".


גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 03, 2013 2:06 am

יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".


גם לפירוש זה צ"ת היאך החזירו מלמד שגורם מיתה לתלמידיו.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 03, 2013 2:13 am

בעל "ודרשת וחקרת" כותב שהדברים כפשוטם אף שיש סכנת מיתה מ"מ החזיריהו, דמה לי מיתה גשמית ומה לי מיתה רוחנית, ודבריו צ"ת.

ראיתי שגם בצי"א האריך בזה ואנו תח"י.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' אוקטובר 03, 2013 2:16 am

גם זו לטובה כתב:
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".


גם לפירוש זה צ"ת היאך החזירו מלמד שגורם מיתה לתלמידיו.


כל הבעיה היתה באומד, ממילא החטא פחות חמור, ולגבי החשש שיכה להבא - אמדו כנראה את המכות שאותם רשאי לתת לכל תלמיד.


גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 03, 2013 2:29 am

יש"כ ליאיר

שפתי כהן כתב שמוכח מכאן מעלת הדקדוק עד כדי חשש סכנה, ובמחילה מכ"ת לא הבין צורתא דשמעתתא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 03, 2013 2:31 am

עיין בסוף דבריו ולענ"ד הוא עיקר דעתו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 06, 2017 10:27 pm

מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ד' ספטמבר 06, 2017 10:37 pm

איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.


כל החינוך הוא לחיים, ואם מתים - מה התועלת לחיים בחינוך (כמובן שאי"ז מדוייק, תיקח את רוח הדברים).
ממילא הבין רש"י, שאם פשע ולא הועיל בחינוכו, כנראה שמתו.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 06, 2017 10:47 pm

יש להעיר מהא דרבה שחטיה לרב זירא, ואעפ"כ בשנה הבאה הזמין אותו שוב לסעודת פורים...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 06, 2017 11:59 pm

מכון חכמי ספרד כתב:
איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.


כל החינוך הוא לחיים, ואם מתים - מה התועלת לחיים בחינוך (כמובן שאי"ז מדוייק, תיקח את רוח הדברים).
ממילא הבין רש"י, שאם פשע ולא הועיל בחינוכו, כנראה שמתו.

בתור דרוש, זה יפה.
דרומי כתב:יש להעיר מהא דרבה שחטיה לרב זירא, ואעפ"כ בשנה הבאה הזמין אותו שוב לסעודת פורים...

ויש להעיר, מהא דר' זירא לא רצה לבוא...

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 06, 2019 7:28 am

יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".

יפה. ועיין ציץ אליעזר כב - נט.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 06, 2019 11:37 am

דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' יוני 06, 2019 12:31 pm

ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

ילמדנו רבנו א"כ מה הפשיעה ב"מלקה אותן"?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 06, 2019 12:44 pm

נחסרו המלים 'יותר מדי', וכלשון רש"י בגיטין ובמכות: 'חובטן / מכה אותם / יותר מדי'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12948
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 06, 2019 1:42 pm

ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

הגהתך אינה מתיישבת כלל.
א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 06, 2019 3:02 pm

ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

יד גסה מגיה ספרים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 06, 2019 4:57 pm

עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:
ב. המופרכות אינן צריכות ראיה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 06, 2019 9:21 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:
ב. המופרכות אינן צריכות ראיה.

האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 07, 2019 12:13 am

שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יוני 07, 2019 3:26 am

מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

יישר כח

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי מלבב » ו' יוני 07, 2019 9:36 am

מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

ובכתב יד לא יכול להיות טעות?

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' יוני 10, 2019 9:09 am

מלבב כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

ובכתב יד לא יכול להיות טעות?

גם יכול להיות שאין בו טעות.
ביקורת תהיה כתב:א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:

מעשה לסתור? (קודם טוען שאינו נביא ואח"כ מטעימנו מנבואתו?)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יוני 12, 2019 3:15 am

אין סיבה להניח טעות כשאין ראיה כלשהי לזה, ועאכו"כ שאין סיבה להתרברב בניסוח "דרדקי".

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 13, 2019 12:33 pm

מה שנכון נכון כתב:בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
מה הולמים דברי רש"י בפרק בהמה המקשה את הנוסח המופיע בפירושו בשלהי פרק מומין אלו:
חֶלְבּוֹ דְּמַאי. אַף עַל פִּי שֶׁהוּא בְּכָל הַסְּפָרִים, אֱמֶת הַדָּבָר שֶׁהוּא שִׁבּוּשׁ, וְלֹא יֵשׁ חָכָם אֲשֶׁר יוֹשִׁיבֶנּוּ עַל כַּנּוֹ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 163 אורחים