הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוקטובר 24, 2013 9:16 pm
לכבוד המשיבים החשובים - אני מודה לכם מאוד,
מש"כ איש רגיל לצדד משום שכן נהנה נראה זר ורחוק מן האמת - ואולי זהו מה שרצה ארזי ביתר להעיר,
הרב אוצה"ח יפה כתב שהתורה מדבר ממקרה כזה - ואני התכונתי לשאול אם יש התייחסות לדבר זה מגמ' או ראשונים, ובפרט לפי מה דמתאמרא בי מדרשא משמיה דהגר"י ענגיל ז"ל ור' אלחנן ז"ל שביאור פטור מתעסק הוא מחמת שאין המעה מתייחס להעושה דצ"ב לכאו' מדחזינן שרוצח כן חייב,
ואוסיף להעיר דבאדם המזיק ג"כ מחייבינן מתעסק אף שלא כתב התורה במפורש ציור של מתעסק, [ועיין סנהדרין עז דמזיק חמיר מרוצח לענין מצמצם לחד מ"ד], וכמו"כ יוער שלרמב"ן מחייבינן באדם המזיק אונס גמור ומתאמרי בי מדרשא משמיה דחמדת שלמה? דאונס אין המעשה מתייחס להאדם?
והצצתי בספר פרי משה על אדם המזיק [עדיין אינו באוצר המקוון] וכמדומה שהוא מתייחס להנ"ל אבל לא היה לי פנאי להאריכות...
ור' דניאל - האם הכוונה לספרו של הרב גרוסמן? לא הכרתיו עד הנה וכעת אביט באוצר בלי"נ, ומש"כ דיש חיוב רוצח בנפילתו - אמנם כ"כ תוס' בכתובות, ובחזו"א [ב"ק ב'] תמה [וחולק] עליהם,