מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 20, 2013 4:32 pm

מי שאמר כתב:
מי שאמר כתב:מפני מה קברו את הכלבים.
ומניין לו שאם מצאו שם קברי אדם בהכרח שאכלוהו הכלבים ומכח זה מתיר לכהן להיכנס לשם.
ומה שכתב שאין לנו לבוא לדון אם המדובר ביהודים או נכרים שהרי לא מצאנו שם שלושה קברים. אתמהה שהרי הוא עצמו כותב שאין כל ספק שמדובר במערות קבורה. ומהכ"ת שבמערות קבורה לא איכפת לנו אם השלדים הנם יהודים או נכרים.
במידה וכה ברור לו שאין מדובר בקבורת אדם למה לו להביא ראיות מהחפירות על יד יריחו. גם מה שכתב בפיו של הגרד"ש כביכול שהח"ס אוסר כל מקום בארץ שמא יש שם קברים אינו נכון כלל ועיקר. הח"ס קאמר שאין לחשוש לטומאה לאחר הרבה שנים וטוען הגרד"ש שאמנם אין לחשוש לטומאה אך עדיין יש לחשוש לחרדת הדין במידה ונמצא שם קברים.
קראתי מלמעלה.


קראתי שוב את המאמר של הרב קורן ולדעתו קברו שם כלבים!!!

כמו כן לדעתו במידה ומצאו שם שלד אדם בהכרח שאכלוהו כלבים ע"ש.

הוא אינו מתכחש לזה שזה נראה כמערת קבורה אך לדעתו גם אם נראית כמערת קבורה עדיין אין לנו להיכנס לדין אם נקברו שם יהודים או גויים.

הרב קורן כותב שכביכול לדעתו של רד"ש גם לפי הח"ס יש למיחש בכל הארץ שמא יש שם קברים למרות שכבר עברו מאז אלפי שנים - אך המעיין במאמרו של רד"ש יווכח לדעת שלא כתב כן כדברים האלו - כל שכתב רד"ש הוא כך. שהגם שאין לו לדעתו של הח"ס למיחש לטומאת כהנים לאחר אלפי שנים אך מהכ"ת שמותר לנו לטלטל את הנפטרים שם ולא חיישינן לחדת הדין. להעיר את הנפטרים וגם לדעת הח"ס במידה ומצאו קברים ובנידון דידן מערת קברים אין לחטט בהם משום חרדת הדין.

אמש כתבתי בקצירת האומר אך אחר קריאת שוב את מאמרו אני חוזר ושואל כפי ששאלתי - ואקווה שעתה הובנתי.

ירא הקהל וישפוט, מה באמת כתב הרב זלמן קורן במכתבו [בלי שתי ההערות], ומה אתה קראת בדבריו.

בס"ד כ"ח תשרי תשע"ג

תגובה למסמך "כמה נקודות יסודיות בעניין חפירות הבדיקה במערות הקבורה שבבית שמש במקום הנקרא גבעת ירושלים".

א. יש בארץ מקומות בהם יש בתי קברות לכלבים. הדבר התברר כאשר חפרו את אותם קברים ומצאו בהם שלדים של כלבים. יש לשער כי על פי הניסיון הנוגע לגודל השוחות וכיו"ב, כיום (אחרי שיש בנושא זה ניסיון הן מן הארץ והן מחו"ל), מומחה שנתקל בשדה קבורה שכזה יכול לקבוע בקלות שלפניו בית קברות לכלבים, גם מבלי לחפור את הקברים עצמם.

מובן מאליו שלא תמיד חפירה תוכל לגלות שבאמת מדובר בשדה קבורה של כלבים, שהרי יש מקרים שבהם עצמות הכלבים כבר נרקבו. (ואפשר גם באופן רחוק שבשוחה שכזאת ימצאו שרידים של איזה נפל של אדם שאימו קברה אותו בסתר, וכדרך הנכרים שהיו קוברים נפלים בכל מקום כמבואר בש"ס, או שרידים של חלקי אדם שמת אשר כלבים אכלו את גופו), אך להלכה מובן שאין לאסור על כהן להיכנס לשדה שכזאת גם קודם בדיקה של השדה, ומובן גם שמותר לפנות שדה שכזאת באמצעות כלי חפירה כבדים, שהרי אין כאן שמץ של תחילת ספק שמא מדובר בבית קברות של בני אדם, כי לאחר גילוי השדה הנ"ל, נראו בשטח רק שוחות בגודל מסוים, והמומחים שקבעו שמדובר בקברות, הם הם גם אלו שקבעו שמדובר בקברות של כלבים.

אם בנסיבות אלו יגיע אדם לבית דין ויעיד סתם כי: "ודאי שהם מערות קבורה. בזה אין שום ספק ושום ויכוח אצל כל היודעים בעניין", אין כאן שקר מבחינת המילים שיצאו מפי אותו אדם, אך ודאי עבר על "מדבר שקר תרחק" שכולל הטעיה של בית הדין. ומובן שאם אותו אדם יחזור ויטען שלא ניתן כלל לסמוך על בדיקה של קברים אלו, מכיוון שהעצמות שהיו שם כבר נרקבו, הוא רק יוסיף בדבריו חטא על פשע.

בנידון דידן לא מדובר על קבורה של כלבים, אבל מדובר על צורה חיצונית של פירים, שעל פי הניסיון, גם כאשר הם משמשים לקבורה, אין הם משמשים לקבורה שיש לה משמעות על פי דין. (כלומר נדיר למצוא בהם מתים שמושכבים כדרכם, וגם כאשר לעיתים נמצאים מתים שכאלה, אין כמעט שום אפשרות למצוא בהם שלושה מתים כדרכם כשהמרחק ביניהם הוא בין ארבע לשמונה אמות). ואשר על כן מי שטוען לגבי פירים אלו כי: "ודאי שהם מערות קבורה. בזה אין שום ספק ושום ויכוח אצל כל היודעים בעניין", דומה בעיני כמי שאומר זאת לגבי קברות שהמומחים יודעים מן הנסיון שהם קברות של כלבים.

הצגת הדברים כאילו יש כאן איזה דיון בשאלה האם ניתן לזהות את השלדים כשלדים של יהודים או של נכרים, היא הסחת הדעת מן העיקר. לשאלה כזו יש מקום רק אחרי שמוצאים שלושה מתים מונחים כדרכם שהמרחק ביניהם הוא מארבע עד שמונה אמות, שאז על פי המבואר במשנה, יש להתייחס למתים אלו כמתים שהם בחזקת יהודים, ואז נותנים למקום דין שכונת קברות. אלא שגם במצב שכזה, כאשר יש סימנים מובהקים המועילים לגיטין וקידושין שמדובר בנכרים, לכו"ע סומכים על זה להקל ולהחשיבם לנכרים, ובסימנים שאינם מובהקים ביותר יכולה להיות מחלוקת בין החכמים . אולם בנדון דידן השאלה היא האם לאור מה שרואים על פני השטח, יש בכלל צורך להתייחס לעניין כאילו יש כאן חשש של "שכונת קברות" שמוזכרת במשנה. ובזה תשובת כל המומחים היא שלילית לחלוטין.

ב. הארכיאולוג פרופ' דן בהט, שביקר במקום והודרך על ידי ר' חזקיהו קלמנוביץ (ואשר גם כיום יש לו קשרי עבודה עם "אתרא קדישא"), כתב במכתבו כי שדה מערות זה, דומה לשדה מערות קבורה שהיה ביריחו ואשר נחקר ביסודיות על ידי הארכיאולוגית הבריטית המפורסמת גב' קתלין קניון שחפרה ביריחו בשנים תשי"ג תשי"ח, תחת שלטון ירדן. אשר על כן הלכתי למכון לארכיאולוגיה ובדקתי בדוחות החפירה שהיא פרסמה, בעיקר בכרך השני של הדוחות (שי"ל בשנת תשכ"ה), שהוא כרך עב כרס שעוסק בקברים שביריחו. (הדוחות הם באנגלית, אך לאחרונה יצא גם ספר עברי מקוצר שמכיל את תמצית חפירותיה ומסקנותיה, ובו גם פרק קצר העוסק בקברים מתקופה שמוגדרת על ידה כתקופת ביניים בין הברונזה הקדומה לברונזה התיכונה, וגם בו יש תצלומים, אך מובן שיש שם פחות נתונים, וכמעט אין בו שרטוטים מלאים של הקברים).

בספר ראיתי עשרות תרשימים של מערות קבורה דומות לגמרי למערות שבבית שמש במקום הנקרא גבעת ירושלים. כל הקברים התחילו בפיר אנכי צר שבחלק התחתון שלו יש בצד פתח צר שמוביל לתוך מערה עגולה או אלפסית בגודל של עד שלושה מטר, שבה נמצאו עצמות הנפטרים. ובספר נמצאים תצלומים ובעיקר שרטוטים שלהם, כולל התנוחה בה נמצאו העצמות, ולא ראיתי אחד מהם שמצדיק חשש הלכתי של "שכונת קברות".

שיטת הקבורה הייתה מבוססת על כך שלכל חדר קבורה שכזה הוכנסו במשך הזמן עשרות נפטרים, כאשר המתים המאוחרים יותר, דחקו את עצמות הנפטרים הקודמים לעומק גדול יותר. (במידה והבשר של הגופות של המתים הקדומים הספיקו להרקב, התפזרו העצמות בשעה שדחקו פנימה את המתים החדשים. אך במידה והגופות לא הספיקו להרקב, שמר השלד על איזו דמות וצורה חלקית כאשר הוא נדחף פנימה). וכך מובן שבדרך כלל בסמוך לפתח של חדר הקבורה, ניתן למצוא מת אחד (ולעיתים רחוקות גם יותר ממת אחד), שהשלד שלו נשאר די שלם.

אלא שהתבוננות בתצלומים ובשרטוטים של השלדים השלמים שבקדמת המערות, כלל לא מראה מתים שמושכבים כדרכם, אלא מתים שדחפו אותם דרך הפתח כשראשם קדימה, וכך בדרך כלל רגליהם היו מכופפות כפי שצפוי כאשר דוחפים מאן דהו דרך כפות הרגלים, וכך מתכופפות הברכים. ואיני רואה כל דרך להגדיר זאת כמתים שמושכבים כדרכם. (יש גם מקרים שבהם גם הגוף היה מכווץ באופן שבו הראש פנה לכיוון הרגלים, והברכים היו מכופפות לכיוון הראש).

בתצלומים ראיתי תצלום יחיד של שלד של אדם שלכאורה נקבר מונח כדרכו, ומשכבו היה מוקף אבנים (דבר שהארכיאולוגים סבורים שהיה נעשה אז כאשר מדובר באדם חשוב). וראיתי שגם הוא אינו דומה כלל לקברי ישראל. אדם זה אמנם היה מושכב פרקדן די ישר (גם אצלו היה כיפוף מוזר ברגלים), אך ראשו הופרד מן השלד והוצב זקוף (ולא שוכב) בצורה שבה הוא נראה כאילו הוא מתבונן בגוף שלו (ולא כדרך מתי ישראל שבהם פניו של הנפטר כביכול מסתכלות לשמים, וכלשון הרמב"ם אבלות פ"ד ה"ד "ופניו למעלה").

למעשה, גם אם נניח שאת הנפטרים השלמים שנמצאים בפתחי החדרים, ניתן להגדיר כמתים שמושכבים כדרכם, עדיין אין כאן שמץ של שכונת קברות. בדרך כלל זכה להישאר שלם רק שלד אחד (זה האחרון שהוכנס לתא הקבורה שבתחתית הפיר), ומובן שלא ניתן למצוא לו חבר במרחק של שמונה אמות, שהרי המרחק בין מערה למערה הוא גדול יותר. אך גם במקרים שבהם בקדמת המערה יש יותר משלד אחד, וגם במקרים הנדירים בהם נוכל אולי למצוא תנוחה שנוכל להחשיב אותה כתנוחה של מת מושכב כדרכו, פשוט שלא נוכל למצוא תנאים הלכתיים של שכונת קברות, שכן לפי צורת הקבורה, אם במקרה הכניסו לקדמת המערה שלושה מתים, מובן שמדובר במתים צפופים שהמרחק בין הקיצוניים שבהם הוא בוודאי פחות מארבע אמות, וכך ודאי גם זה אינו בגדר של "שכונת קברות".

ג. עלי להדגיש כי גב' קתלין קניון אמנם מתארת בספר שלה גם את כלי הברונזה שנמצאו במערות, וגם את כלי החרס האופיניים לאותן מערות, אך במכתבי זה איני מתייחס כלל לשאלת האומדנות הנוגעות לתקופה וללאום של הנפטרים, אלא לשאלה אחת בלבד, והיא האם יש איזה שמץ של בסיס להתייחס לפתחי הפירים כאילו הם מרמזים על חשש של שכונת קברות, והתשובה המוחלטת בנושא היא שעל סמך הניסיון, ועל פי דברי כל המומחים, אין לכך כל בסיס.

ד. ברמב"ם אבלות פ"ד ה"ד, מתוארים קברים שבהם חופרים מערה ועושים כוך בצד המערה לקבור בו, ולכאורה אין בזה כל חידוש, שהרי כל הסוגיות הנוגעות לשכונת קברות עוסקות במערות. אולם הגרד"ש דקדק בלשונו של הרמב"ם לומר שמדובר בצורה מיוחדת שבה למעשה חופרים שוחה ובצידה כוך (כנראה כוך יחיד לנפטר יחיד), ואולי גם ביקש ללמוד מדבריו של הרמב"ם שמדובר במערה בעלת פתח עילי ולא פתח צדדי היוצא מתוך חצר, שהוא זה המתואר בדרך כלל בסוגיות. (ואמנם אין במשמעות לשון הרמב"ם רמז לפתח מלמעלה, אך הוא כנראה צירף לזה את המנהג הנוהג בתימן ובקהיר). ואולי ביקש למצוא בזה איזה רמז לצורת הקברים בבית שמש, בה קיים פיר אנכי.

אלא שבאמת הפירים שבבית שמש אינם דומים כלל לנדון שעליו הרמב"ם מדבר, שהרי ברמב"ם (לפי פירושו של הגר"ד שמידל שליט"א) מדובר על כוך יחידי בצד כל שוחה, ואם כן הוא, די לנו לקבוע שבין פיר לפיר יש מרחק העולה על שמונה אמות כדי להפוך את כל הדיון למיותר.

לאמיתו של דבר, הגרד"ש עצמו הראה לי בחודש סיוון שנת תשנ"ו קברים העשויים בתבנית שאותה הוא חושב שהרמב"ם מתאר, בצומת הכבישים 443-444 (כאשר הזעיק אותי לשם, לרגל חילול של קברים שנעשה שם בעת ההיא). אלא שכפי שהוא עצמו הסביר לי, באותם קברים שנפגעו שם, במרכז הייתה שוחה שנראתה מלמעלה כמו קבר רגיל, והיו בכל שוחה שכזאת היו שני כוכי משכב מקבילים לשוחה משני צידיה, והוא ציין שמנהג יהודי תימן היה לקבור בקברים דומים לזה, אלא שהיה בהם רק כוך אחד בלבד בצד השוחה (וכפי שדקדק מדברי הרמב"ם), והכוך עצמו היה מקביל לשוחה (בדומה לכוכים שהראה לי שם), והוסיף שכך נהגו גם בקהיר.

שוחות אלו לא היו דומות כלל לפירים שעליהם מדובר כאן, ומעיון בדבר גם נראה שטעם הדבר הוא פשוט, ואינו עניין כלל לחפירה עגולה או מרובעת, אלא לממדים של השוחה. השוחות בצומת הכבישים הנ"ל (ובמנהג בני תימן, ובמנהג קהיר) הן באורך של אדם וברוחב של אדם, וכך הן יכולות לאפשר קבורה בכבוד, כאשר המת מורד אל השוחה כשהוא מושכב, ומשם מניחים אותו בכבוד ראוי בצד השוחה, בכוך המקביל לשוחה. לעומת זאת כאשר מדובר בבור צר (כמו בפירים בבית שמש), הורדת המת היא אנכית, וזה בזיון גדול. ומלבד זאת, גם הכוך שבסוג זה של קברים אינו כוך שדומה כלל לכוכי קברי ישראל המותאמים למת שמושכב כדרכו.

ובאמת, גם אם נניח שבכל פיר בבית שמש, קיים כוך צדדי שמתאים במדוייק לתיאור של הרמב"ם, מובן שאין זו שכונת קברות. שהרי בין פיר לפיר יש הרבה יותר משמונה אמות, ואם בכל פיר קיים קבר אחד, מובן שיש גם יותר משמונה אמות בין קבר לקבר, ואין כאן שכונת קברות כלל.

ה. ההנחה שצריכים לחשוש בעצמות עתיקות שמא הן נרקבו וכפי שמבואר בחת"ס, ולהניח שמשום כך יש לאסור לכאורה את כל ארץ ישראל (דבר שהחת"ס כמובן לא אמר), נראית מופרכת לגמרי, משום שהיא סותרת את דברי המשנה המאפשרת לחפור אמה ולהניח אמה, גם במקום שבהחלט ידוע שיש בו שכונת קברות. וע"כ צריכים אנו לומר שגם במקום שמצאו שלושה נפטרים, אנו סומכים על בדיקת שאר הארץ בחפירת אמה והנחת אמה, ואין אנו חוששים כלל לקבר שהיה ואינו נראה כיום מפני שהעצמות נרקבו. וע"כ צריכים אנו לומר שלא היה כאן מת, או שאם היה ונרקב ואין הוא מטמא יותר (כמבואר בחת"ס), וגם צ"ל שאין כל חשש בפינויו של מת כזה תוך כדי חפירת אותן אמות של בדיקה. ואף על פי שבמצא מת מושכב כדרכו במרחק של עד עשרים אמה משלושת הראשונים, חוששים אנו למערה אחרת, היינו דווקא כשנמצא שם מת ודאי, ולא בספק שמא היה שם מת ונרקב, וזה פשוט.

ועל כל פנים במקום שלא מצאנו כלל שלושה מתים מושכבים כדרכם, פשוט שאין להעלות כלל על הדעת שנאמר שבמקום זה היו בעבר שלושה נפטרים, ויש לחשוש לשכונת קברות שמא נרקבו עצמותיהן.

בברכת התורה
זלמן מ. קורן

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ד' נובמבר 20, 2013 4:36 pm

אני חוזר ושואל לשם מה קברו בזמנם כלבים - ומדוע היום אין בית קברות לכלבים!!!.
מה עוד אני אמור להדגיש.
אגב, מודינא לך מאוד שהפכת את זה לטקסט.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ד' נובמבר 20, 2013 5:37 pm

בס"ד כ"ח תשרי תשע"ג

מומחה שנתקל בשדה קבורה שכזה יכול לקבוע בקלות שלפניו בית קברות לכלבים, גם מבלי לחפור את הקברים עצמם.

ה. ההנחה שצריכים לחשוש בעצמות עתיקות שמא הן נרקבו וכפי שמבואר בחת"ס, ולהניח שמשום כך יש לאסור לכאורה את כל ארץ ישראל (דבר שהחת"ס כמובן לא אמר)
בברכת התורה
זלמן מ. קורן


היכן כתב כך הרד"ש שמשום כך שיש לחוש בעצמות עתיקות שמא נרקבו כדברי הח"ס לכן עלינו להניח שמשום כך יש לאסור לכאורה את כל ארץ ישראל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14222
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 20, 2013 6:32 pm

מי שאמר כתב:אני חוזר ושואל לשם מה קברו בזמנם כלבים - ומדוע היום אין בית קברות לכלבים!!!.
מה עוד אני אמור להדגיש.
אגב, מודינא לך מאוד שהפכת את זה לטקסט.


יש היום בתי קברות לכלבים

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ד' נובמבר 20, 2013 7:11 pm

http://www.bestfriend.co.il/dogs/?Page=Cemeteries
היום יש הרבה דברים מוזרים וראה בקישור.
שאלתי אם קברו כלבים מצד הדין או מה?
שהרי לא מסתבר שגם אנשים של פעם, אנשים מן היישוב, דאגו לקבור את הכלבים ואת סוסיהם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 20, 2013 7:35 pm

זה אכן נראה מוזר. מקובל שפעם התייחסו לבעלי חיים יותר ככלי עבודה ופחות כחיות מחמד. אבל אפילו אם נאמר שהיו כאלה (כגון מלכים ודומיהם) הקושי העיקרי הוא שכנראה מדובר בבית קברות גדול יחסית והפירים עמוקים. למה שישקיעו כ"כ הרבה מאמץ בקבורת בע"ח?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 20, 2013 7:47 pm

אוצר החכמה כתב:זה אכן נראה מוזר. מקובל שפעם התייחסו לבעלי חיים יותר ככלי עבודה ופחות כחיות מחמד. אבל אפילו אם נאמר שהיו כאלה (כגון מלכים ודומיהם) הקושי העיקרי הוא שכנראה מדובר בבית קברות גדול יחסית והפירים עמוקים. למה שישקיעו כ"כ הרבה מאמץ בקבורת בע"ח?

כמות בעלי החיים שהסתובבו בעבר במקומות יישוב היתה גדולה לאין ערוך מהיום, ובכדי שלא לבוא למצב של ריח פגרים מתמיד, התעורר צורך לטפל בפגרים המרובים. ואין לזה קשר לחיות מחמד.

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 20, 2013 7:57 pm

הרב מי שאמר טעה והטעה בהבנת דבריו של הרב זלמן קורן, שכאילו כוונתו לומר שהמקום המדובר הוא בית קברות של כלבים, ולא כן הוא, הרב קורן כותב במפורש "בנידון דידן לא מדובר על קבורה של כלבים",.
כל דבריו של הרב קורן במכתבו סובבים להוכיח שאין המקום נחשב לבית הקברות ושכונת קברות עפ"י ההלכה, מה שאכן מתאים עם המציאות, שמתוך מאות המערות שנבדקו נמצאו עצמות רק בחמש מערות, ועפ"י ההלכה אין למקום דין בית הקברות, וכפי שכתב הגר"מ שטרנבוך שליט"א במכתבו, הובא למעלה.
אני סומך על המומחיות של הרב זלמן קורן בנושא, שאם הוא מחליט על פי מחקרים של מומחים שבתקופות הקדומות היו בתי קברות לכלבים, כנראה כך היה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 20, 2013 8:00 pm

איש רגיל כתב:
אוצר החכמה כתב:זה אכן נראה מוזר. מקובל שפעם התייחסו לבעלי חיים יותר ככלי עבודה ופחות כחיות מחמד. אבל אפילו אם נאמר שהיו כאלה (כגון מלכים ודומיהם) הקושי העיקרי הוא שכנראה מדובר בבית קברות גדול יחסית והפירים עמוקים. למה שישקיעו כ"כ הרבה מאמץ בקבורת בע"ח?

כמות בעלי החיים שהסתובבו בעבר במקומות יישוב היתה גדולה לאין ערוך מהיום, ובכדי שלא לבוא למצב של ריח פגרים מתמיד, התעורר צורך לטפל בפגרים המרובים. ואין לזה קשר לחיות מחמד.


נכון אבל במקרה כזה אני משער שקברו בבית קברות שטחי שבו יירקבו. אבל כבר כתב מחולת המחניים שהרב זלמן קורן כתב שאין זה בית קברות לכלבים כך שאין שאלה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' נובמבר 20, 2013 9:19 pm

תודה לרב אליהו סולובציק על התשובה.
בעקרון אין לי מה להשיב משום שלדעתי כתבתי מספיק והבוחר יבחר, אבל אכתוב קצת להשלמת הדברים. במקצת הדברים אני מקבל הסברו של הרא"ס.
אליהו סולובציק כתב:אליהו: כפי שנאמר לי הרב שמידל שלח את זה לבית הדין של העדה החרדית. גם הרב שמידל עצמו כותב שזה נכתב לחכם ומבין מדעתו. הרי לך שזה לא היה כתיבה על מנת לתקן. ועולה על כולנה, שיש לנו כעת בדיוק מה שהוא תיקן, ואנו רואים מה ועל מה הוא הוסיף ותיקן, וחוץ משיפורי הלשון, שלא בהם עסקינן, הלא כל התיקונים הם להתחמק מהביקורת שהושמעה כפי שהראתי בהערות.

יש כאן שינוי גירסאות. בתחילה נכתב - "הוא כותב מכתב עם פתיחה וסיום כנהוג, אך משאיר את הקלפים אצלו". עכשיו כובתים - "הרב שמידל שלח את זה לבית הדין של העדה החרדית". זה נשמע כצורת ההנהגה שמאשמים רד"ש בה.
אליהו סולובציק כתב:אליהו סולובציק כתב:הערה 21: זוהי דמגוגיה לשמה. אין כמו המחבר לדעת שההבדל בין צורות משקף הבדלים בסגנון חיים, בערכים ותשומת לב לדברים שונים. הדבר דומה למת שיעידו עליו שהיה לבוש בחולצה כחולה ומכנסי ג'ינס לאסמכתא שלא היה מקהילת החרדים. יבוא יהודי ויטען שזה דבר בדוי לחלק בסוג הבד, מבנהו וצבעו, עניין שלא הוזכר בפוסקים והעיקר שהיה לבוש בחולצה ומכנסים ולא כמנהג העתיק שגם הגברים לבשו שמלות ויש להאריך הרבה בסיבה ששינו ממנהג הקדמונים בזה ואכמ"ל.
במומו פוסל. אין כמו רא"ס החובב ארכיאולוגיה לדעת דיש הבדלי סגנון במשך השנים. היות שמדברים על זמן בית ראשון והשופטים אין ללמוד מזמן בית שני. להשתמש במשל שלו - זה כמו לקבוע שיהודי מלפני מאות שנים לא היה חרדי משום שלא היה לו כובע שחור.
אליהו: מצטער הרב חובב ספרים, לא הבנתי אותך, כי הרב שמידל מנסה להשוות את הקבורה בבית שמש לקבורה של בית שני!!! אני מתרשם שאצל הרב שמידל, העבודה שיש הבדל מתקופת השופטים לבית שני, זה בגדר סוד שאין מגלים אלא לצנועים, וכדי להצניע סוד זה, עשה את כל האקרובאטיקה בניסוחים העמומים שלו.

רד"ש בא להשוות הקבורה בב"ש לקבורת זמן ב"ש לגבי קרובה בכוכים, שהוא דבר שכנראה היה להם איזה ענין לקבור כן בדוקא. סגנון -עגול או מרובה וכדומה- אינו ענין לזה.
אליהו סולובציק כתב:אליהו: ממש לא. כל אדם מקבל היום קבורה אישית עם מצבה! שם זה דומה יותר לבור שלמשליכים שם קברים! אין כל השוואה.

גם בתימן לא נהגו יהודים לעשות מצבות [ראיתי זה בסערת תימן, אין זמן לחפש מקומו עכשיו].
אליהו סולובציק כתב:אליהו: תקרא את המשך המשפט: "בהגבלות מסוימות (ראה להלן)".

שמתי לב להמשך המשפט. מ"מ אם לוקחים זה כפשוטו נעקר כל המשעות של ההנחה שהמחבר מוכן לקחת סיכון כו'. בשביל זה הבנתי שזה אינו עיקר.
אליהו סולובציק כתב:אליהו: למה עדיף היה לשתוק? וכי באתי לומר שהרב שמידל לא צדק?! לא עסקתי בשאלה זאת. עסקתי בדעתו של הרב שמידל נטו.

הבנתי מתיבות "פולמוסי" בכותרת ומרוח שאר הדברים שיש בזה ביקורת מרומזת על שיטת רד"ש. אם טעיתי, והכוונה היה רק לברר דעתו של רד"ש בלבד, אני מבקש סליחה.
אליהו סולובציק כתב:אליהו: אכן הפסד ממון הוא סיבה להתיר, כפי שהבאתי בהמשך דעת רע"א. מה שהציק לי זה איך מעלה הרב שמידל לדיון, מה ההפסד גדול יותר, בנייה על גבי כיפין, הוא חפירה ארכיאולוגית? ומוכיח שחפירה ארכיאולוגית יש בה יותר הפסד, - הלא מבחינתו הפסד ממון לא מעלה ולא מוריד, והוא פותח כאן פתח, כי אם יתברר שההפסד יותר גדול מבניה על גבי כיפין, יפול אחת מטענותיו, והרב שמידל נזהר מדברים כאלו. על כך כתבתי שלכאורה יש כאן הודאה מוסתרת (כלומר טעות פרודיסטית) בחולשת טענותיו. וכתבתי שאני רואה בזה יותר מעַבר מטיעונים עניינים לכתיבה של שכנוע מעשי ולדחוק בהם ללכת על פתרון של כיפין.

עדיין לא הבנתי. כשמעלים הענין של הפסד הרוכשים טבעי להזכיר שאדרבה סיכון הספד הרוכשים מחייב דוקא פתרון שלי.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' נובמבר 20, 2013 9:34 pm

אוצר החכמה כתב:
אליהו סולובציק כתב:הערה 28: יש לשים לב לדבריו. הקביעה אינה האם ראוי ומותר או מאוס ואסור להשתמש בהם, אלא האם דרך ישראל בהם או לא. וזה מזכיר את הויכוח בכביש פסגת זאב בירושלים, שנמצאו נרות חרס עם צלב עליהם, שבגינם פסק הרב אליישיב שהם סימן מובהק להיותם קברי נכרים, בעוד שהמחבר טען שאפשר שהטבעת הצלב נעשה אצל היוצר הנכרי ויהודי קנה ממנו את הנרות.

גם בזה עדיף היה לשתוק, שהרי אחר כל התעלומה בשעתו שמציות נרות עם צלב מוכיח שהם קברי גוים נתברר במשך הפינוי שהם קברי יהודים בלי ספק. לא אני אמרתי את זה אלא הרב יודקובסקי מהאגודה למניעת חילול קברים, שהוא שונא גדול של אתרא קדישא ועסק בעצמו בפינוי הקברים בפסגת זאב. [שמעתי זה ממכיר משותף ששמע זה ממנו.] הטענה מהכלים טובה עבור דמגוגיה, אבל כשבאים להתיר ע"פ השערות שאין להם שום סמך בדברי חז"ל והפוסקים צריך להיות ברור בלי שום מקום ספק כלל. כל מי שרגיל במחקר יודע שאין סוף השערות טובות נתבררו בסוף כלא נכונות, והכלים שמצאו בפסגת זאב ראיה חותכת.


איני יודע מה היה שם ומה מעיקרא ומה בסוף. אבל ברור שבאופן עקרוני מהעובדה שהתברר אח"כ שאינו כן, אין ראייה. כי אם הדרך שאינו מצוי כן א"כ אפשר ללכת אחר הרוב וזה שיש מקרה שהוא מהמיעוט אינו סותר את דין תורה לילך אחר הרוב. ובכל עניין בהלכה מצוי כן, אא"כ הטענה היא שההערכה שאינו מצוי היתה שגוייה. אבל זה אינו מוכח תמיד מהמיעוט.

מי קבע הרוב ומיעוט כאן? בהלכה הובא דברים שיש לסמוך עליהם לקבוע שזה קברי גוים. מציאות כלים עם סמלי ע"ז אינו אחד מהם. זה היה המצאה חדשה שאינו מבוססת. בשעתו הממציאים התלוצצו מאד על אתרא קדישא וטענתם הנגדי. זכור לי שאתרא קדישא הביאו ריטב"א שמותר להשתמש בכלים אלו [גם אם הם שמו לב להסמלים של ע"ז, דבר שלא היה ברור כלל] והגיבו בקנאית על זה שאפשר להעלות על הדעת שיהודים השתמשו עם כלים כאלו. [כל זה בלי להביא שום דעה החולק על הריטב"א או פירוש אחר בדבריו]. נתברר בסוף שהכלים שנמצאו שם נעשה עזר כנגדם. אם יהיה איזה ראיה שלהלכה יש לקובע שזה קברי גוים לא היה קשה משם כמו שבירור שדבר פרש מהמיעוט אינו מפריך הכלל כל דפריש כו'. אבל כל זמן שבאים לחדש הנחות המצאיות יכול להפריכו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 20, 2013 10:35 pm

מי קבע? הרב אלישיב.
ושוב אני לא טוען שאי אפשר לחלוק עליו, אם כמובן צריך לכבד את דעתו והסומכים עליה, אבל מה שהוברר אם הוברר לא מוכיח על הפסק.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' נובמבר 21, 2013 12:23 am

אוצר החכמה כתב:מי קבע? הרב אלישיב.
ושוב אני לא טוען שאי אפשר לחלוק עליו, אם כמובן צריך לכבד את דעתו והסומכים עליה, אבל מה שהוברר אם הוברר לא מוכיח על הפסק.

כפי הזכור לי הפסק של הר"א לא היה מבוסס על זה כלל, ונפסק עוד לפני שמצאו הכלים. כשמצאו הכלים הם ששו עליו כמוציא שלל רב, עוד יותר ממה שעשו המתירים בבית שמש כשמצאו מתים שלדעתם היה ראשו בין ברכיו. היה אז נידון עם עכשיו יש ראיה חותכת להתיר או לא.
בכלל קשה להביא פסקים בשם הר"א בלי לדעת מי העיד עליו ומה הוגד לו, כידוע. על עצם הפסק בפסגת זאב יש עדותו של הרב ובר מנוה יעקב, אבל לא ידוע לי כל הפרטים.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 1:02 am

בענין קבורת כלבים לא מצאתי בשום מקום שהזכירו דבר זה אלא במאמר בדעת שכתב כן בדרך אפשר על פי ספר חכמת שלמה שכך עשו במצרים.
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mah ... yaho-3.htm

ובעניין מה שכתב הרב קורן שצורת המערה מעידה שאינה לבני אדם אני מעלה כאן מאמר יפה מאורכיולוג ושם הוא כותב להדיא שנמצאו גם נמצאו מערות קבורה כעין זה שנמצא בבית שמש.
קבצים מצורפים
היסטוריה וארכיאולוגיה מקראית.rar
(1.77 MiB) הורד 270 פעמים

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 21, 2013 1:25 am

מי שאמר כתב:בענין קבורת כלבים לא מצאתי בשום מקום שהזכירו דבר זה אלא במאמר בדעת שכתב כן בדרך אפשר על פי ספר חכמת שלמה שכך עשו במצרים.
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mah ... yaho-3.htm

ובעניין מה שכתב הרב קורן שצורת המערה מעידה שאינה לבני אדם אני מעלה כאן מאמר יפה מאורכיולוג ושם הוא כותב להדיא שנמצאו גם נמצאו מערות קבורה כעין זה שנמצא בבית שמש.

א. הרב קורן לא כתב שצורת קבורה זו מעידה שאינה לבני אדם, אלא שצורה זו מעידה שאינה ליהודים. ויחי ההבדל הקטן.
ב. הקובץ שהעלת הוא בן 40 עמודים, תחסוך לנו את החיפוש ותציין באיזה עמוד מובאת הציטטה.

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' נובמבר 21, 2013 1:33 am

מי שאמר כתב:ובעניין מה שכתב הרב קורן שצורת המערה מעידה שאינה לבני אדם אני מעלה כאן מאמר יפה מאורכיולוג ושם הוא כותב להדיא שנמצאו גם נמצאו מערות קבורה כעין זה שנמצא בבית שמש.

מיהו הכותב?
בקרב אנשי הארכיאולוגיה - בניגוד לכותבי הפשקווילים - נהוג לכתוב את השם על המחקרים שיוצאים מתחת ידיהם.
כמו"כ צריך להוסיף שלא מפיהם אנו חיים, וכמו שכתב הגר"ד שמידל במכתבו מיום כ"ד מנ"א תשע"ג שאין להסתמך על חות דעתם של הארכיאולוגים.

איש רגיל כתב:ב. הקובץ שהעלת הוא בן 40 עמודים, תחסוך לנו את החיפוש ותציין באיזה עמוד מובאת הציטטה.

הנני מצטרף לבקשת הרב 'איש רגיל', לפו"ר לא מצאתי איזכורים בענין המערות בבית שמש.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 1:54 am

לאיש רגיל
גם כדבריך שמערת קבורה זו אינה של יהודים עדיין יש לבדוק היטב בקובץ שהעליתי עמוד 13 ועמוד 23 – האם מדובר שם בקבורת גוים דווקא - ככלל מדוע אינך מבצע חיפוש וכך תמצא כל מה שלבך חפץ
---
מתוך מכתבו של רד"ש כתב:מתשובת חת"ס הנ"ל למדנו שאחר שנרקבו העצמות בקברם וכבר אין כאן רוב מנין ובנין [או שאר השיעורים שנאמרו לטומאות אהל בריש מס' אהלות, כך מוכח מדהוצרך מרן לכתוב שעצם הנסכוי אין בו שיעור רובע הקב] פקעה גם טומאת הקבר מלטמא באהל מדין קבר ואע"פ שכל שרידי המת שנקבר נשארו בתוך הקבר.
וכל זה לטומאה אבל לא שמענו שפקעו מהקבר שאר כל הלכותיו, היינו איסור ניוול וחרדת הדין שבפתיחת הקבר , ובעלותו של המת על קברו, ואיסורי קלות ראש הנוהגים בביה"ק ומש"כ בספה"ק שנפשות המתים מצויות וקשורות לקבר מקומו של הגוף וגם הרוח שורה לפעמים שם (עי' בחי' אגדות מהרש"א ברכות יח: ד"ה מעשה) ואיסור פינוי קברים.
וכמדומה שמעולם לא נשמע שביק"ב נושן בטלו ממנו הלכותיו כשהעצמות כבר הפכו לאבק ורקב, ומרגלא בפי כל שקבר ישראל קנוי עד תחיית המתים למתים הקבורים בו, וכך אנו מתפלים עליהם שינוחו בשלום עד בוא מנחם משמיע שלום.

מדברי הרב קורן כתב:ה. ההנחה שצריכים לחשוש בעצמות עתיקות שמא הן נרקבו וכפי שמבואר בחת"ס, ולהניח שמשום כך יש לאסור לכאורה את כל ארץ ישראל (דבר שהחת"ס כמובן לא אמר), נראית מופרכת לגמרי, משום שהיא סותרת את דברי המשנה המאפשרת לחפור אמה ולהניח אמה, גם במקום שבהחלט ידוע שיש בו שכונת קברות. וע"כ צריכים אנו לומר שגם במקום שמצאו שלושה נפטרים, אנו סומכים על בדיקת שאר הארץ בחפירת אמה והנחת אמה, ואין אנו חוששים כלל לקבר שהיה ואינו נראה כיום מפני שהעצמות נרקבו. וע"כ צריכים אנו לומר שלא היה כאן מת, או שאם היה ונרקב ואין הוא מטמא יותר (כמבואר בחת"ס), וגם צ"ל שאין כל חשש בפינויו של מת כזה תוך כדי חפירת אותן אמות של בדיקה. ואף על פי שבמצא מת מושכב כדרכו במרחק של עד עשרים אמה משלושת הראשונים, חוששים אנו למערה אחרת, היינו דווקא כשנמצא שם מת ודאי, ולא בספק שמא היה שם מת ונרקב, וזה פשוט.

וכפי שאתם נוכחים לראות מעולם לא כתב רד"ש שעל פי דברי הח"ס שיש לחוש גם לשמא היה שם מת ונרקב יש למיחש לקברים בכל ארץ ישראל וכל שאמר רד"ש הוא כזה, שלפי הח"ס שיש למיחש לשמא נרקב גם אנו יש לנו למיחש לשמא נרקב ואין כל ראיה מזה שלא נמצאו עצמות – ומה שכתב הרב קורן להקשות עליו מדברי המשנה אין כל ראיה משם לענ"ד - כאשר אצלינו הדבר ברור שיש קברים - ודברי הגרד"ש דברי טעם הם - שאם יש לפנינו קבר מהכ"ת לומר שמותר לחטט בקבר ולא חיישינן לחרדת הדין של הנפטר. ומשום מה הרב קורן כותב לדון בדברי הח"ס אם יש טומאה אם לאו כאשר כבר נרקבו עצמותיו ואינו מתעכב לדון אם עלינו למיחש לחרדת הדין גם כאשר נרקבו עצמותיו שהרי חרדת הדין אינו נוגע לעניין טומאה כלל ועיקר.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 2:00 am

מחולת המחנים כתב:
מי שאמר כתב:ובעניין מה שכתב הרב קורן שצורת המערה מעידה שאינה לבני אדם אני מעלה כאן מאמר יפה מאורכיולוג ושם הוא כותב להדיא שנמצאו גם נמצאו מערות קבורה כעין זה שנמצא בבית שמש.

מחולת המחנים כתב:מיהו הכותב?
בקרב אנשי הארכיאולוגיה - בניגוד לכותבי הפשקווילים - נהוג לכתוב את השם על המחקרים שיוצאים מתחת ידיהם.
כמו"כ צריך להוסיף שלא מפיהם אנו חיים, וכמו שכתב הגר"ד שמידל במכתבו מיום כ"ד מנ"א תשע"ג שאין להסתמך על חות דעתם של הארכיאולוגים.

אין זה משנה מיהו הכותב וגם איני מסתמך על חוות דעתו כלל - בסך הכול הוא אסף ממצאים ממה שמצאו במשך השנים והרי לא ניתן להכחיש את החי. בשעה שהוא מציין כל מקום ומקום מה נמצא שם.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 21, 2013 9:17 am

מי שאמר כתב:לאיש רגיל
גם כדבריך שמערת קבורה זו אינה של יהודים עדיין יש לבדוק היטב בקובץ שהעליתי עמוד 13 ועמוד 23 – האם מדובר שם בקבורת גוים דווקא

אינני מבין מה רצונך לומר. בתחילה כתבת שהמאמר סותר את דברי הרב קורן, בכך שנוקט ששימשו מערת כאלו לקברי אדם, ועל זה עניתי שהרב קורן לא אמר מעולם שין זה צורה לקבורת אדם, אלא שאין זה צורה לקבורה יהודית. וכעת אתה אומר שאכן כדברי, אלא שיש לבדוק במאמר אם מדובר דווקא על קבורת גויים?! וכי מצאת שם איזה שהוא רמז לקבורת יהודים? אדרבא, בעמוד 23 מדובר על עובדי ע"ז בוודאות.
באותה מידה יכולת גם לטעון כנגד הרב קורן מאשכול אחר שהיה כאן בפורום על הפרשיה, בה הוזכר מכתב אחר של הרב קורן עצמו בו הוא מציין שצורת קבורה זו שימשה לקבורת אדם, וכשיענו לך שהוא אכן מסכים שצורה זו משמשת לקבורת אדם, אך לא לקבורת יהודים, תענה בלשון סתמית 'עדיין יש לבדוק היטב במכתב - האם מדובר על קברי גויים דווקא'.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 3:58 pm

הרב איש רגיל מתוכן שאלותיך העוקצניות ומטרידות אני למד - שקשה לך להתרכז בדבריו של הרב קורן - ומשום כך קיצרתי ככל האפשר, את דבריו של הרב קורן, וגם כתבתי להסביר מהו היתירו של הרב קורן, ולא כפי שהבנת אתה, ולדעתך, כך גם ראית להדיה בדבריו - שהרב קורן תפס כדבר פשוט, שבמערה מסוג זה, קברו רק נכרים ולא יהודים – ומטעם זה מתיר לחפור במערה שם - (וראה לקמן מה שכתב לדחות את דברי רד"ש שכתב לדייק מן הרמב"ם שגם יהודים נקברו במערה כפי שנמצא בבית שמש - ולדעתו הגם שנקברו כך גם יהודים עדיין מותר לחפור שם כיון שלא שיך שם במערה מסוג זה "שכנות קבורה").

ועתה אתחיל לפרש דבריו של הרב קורן בתמצית ממש - מדוע, ומה טעם יש בה להתיר לחפור שם – בבית שמש.

לדעתו של הרב קורן אין לנו להיכנס כלל לדון בשאלה האם השלדים הנם של יהודים או של נכרים, אלא כאשר יש שם "שכנות קבורה" או לכל הפחות "חשש לשכנות קבורה" וכיון שבמערה בבית שמש אינו קיים גם לא "חשש" ל"שכנות קבורה", משום כך מתיר לחפור שם – וראה לקמן מה שכתב להפריך את רד"ש הטוען שגם יהודים נקברו באופן זה, ולדעתו של הרב קורן מערת קבורה כמו זה שנמצא בבית שמש כיון שלא שייך שיהיה שם "שכנות קבורה" על כן מותר לחפור בה - ואין צריך לבדוק אם השלדים הנם משל נכרים או משל יהודים.


הרב קורן כתב:הצגת הדברים כאילו יש כאן איזה דיון בשאלה האם ניתן לזהות את השלדים כשלדים של יהודים או של נכרים, היא הסחת הדעת מן העיקר. לשאלה כזו (אם הם שלדי נכרים או יהודים) יש מקום, רק אחרי שמוצאים שלושה מתים מונחים כדרכם שהמרחק ביניהם הוא מארבע עד שמונה אמות, שאז על פי המבואר במשנה, יש להתייחס למתים אלו כמתים שהם בחזקת יהודים, ואז נותנים למקום דין "שכונת קברות".


וממשיך הרב קורן ושואל - שמא קיים במערה בבית שמש "חשש" של "שכנות קבורה" שהרי במידה וקיים ולו "חשש" "שכנות קבורה" עלינו להיכנס לדון אם מדובר בשלדים של יהודים או נכרים – וכפי שהסברתי בתחילת דברי – ולפי זה, אין כל היתר לחפור במערה שנמצאת בבית שמש.

הרב קורן כתב:אולם בנדון דידן השאלה היא האם לאור מה שרואים על פני השטח, יש בכלל צורך להתייחס לעניין כאילו יש כאן "חשש" של "שכונת קברות" שמוזכרת במשנה. ובזה תשובת כל המומחים היא שלילית לחלוטין - בספר כותב הרב קורן, ראיתי עשרות תרשימים של מערות קבורה דומות לגמרי למערות שבבית שמש במקום הנקרא גבעת ירושלים - ולא ראיתי אחד מהם שמצדיק חשש הלכתי של "שכונת קברות".


הרב קורן כותב להסביר מדוע לא יתכן שיש שם במערה בבית שמש חשש ל"שכנות קברים".
הרב קורן כתב:למעשה, גם אם נניח שאת השלדים השלמים שנמצאו בפתחי החדרים, ניתן להגדיר כמתים שמושכבים כדרכם, עדיין אין כאן שמץ של "שכונת קברות" -שכן לפי צורת הקבורה, אם במקרה הכניסו לקדמת המערה שלושה מתים, מובן שמדובר במתים צפופים, שהמרחק בין הקיצוניים שבהם הוא בוודאי פחות מארבע אמות, וכך ודאי גם זה אינו בגדר של "שכונת קברות".


שיטת הגרד"ש שגם במערה בעלת "פתח עילי" כמו זו שנמצאת בבית שמש יתכן בהחלט שקברו בה יהודים – ומשום כך סובר הרגד"ש שעלינו להיכנס לדון במערה כמו זו שנמצאת בבית שמש, אם השלדים הנם משל נכרים או יהודים.

הרב קורן כתב:הגרד"ש דקדק בלשונו של הרמב"ם לומר שמדובר בצורה מיוחדת שבה למעשה חופרים שוחה ובצידה כוך - שהרי כל הסוגיות הנוגעות ל"שכונת קברות" עוסקות "במערות". אולם הגרד"ש דקדק בלשונו של הרמב"ם לומר שמדובר "בצורה מיוחדת" שבה למעשה חופרים שוחה ובצידה כוך - וביקש הגרד"ש ללמוד מדבריו של הרמב"ם שמדובר "במערה בעלת פתח עילי" ולא פתח צדדי היוצא מתוך חצר - ורצה בזה הגרד"ש למצוא איזה רמז לצורת הקברים בבית שמש, בה קיים "פיר אנכי" שקברו שם גם יהודים.


לדעתו של הרב קורן, גם בהנחה שצודק הגרד"ש שהוכיח שגם במערה כמו שמצאו בבית שמש "מערה בעלת פיר עילי" קברו בה יהודים - עדיין אין זה סיבה מספקת כדי שניכנס לדון אם השלדים הנם של נכרים או משל יהודים כיון שאין שם "שכנות קבורה".

הרב קורן כתב:ובאמת, גם אם נניח שבכל פיר בבית שמש, קיים כוך צדדי שמתאים במדוייק לתיאור של הרמב"ם, מובן שאין זו "שכונת קברות" שהרי בין פיר לפיר יש הרבה יותר משמונה אמות, ואם בכל פיר קיים קבר אחד, מובן שיש גם יותר משמונה אמות בין קבר לקבר, ואין כאן "שכונת קברות" כלל.


ועתה - כבוד הרב איש רגיל - אמור לי מדוע ומהיכן קבעת נחרצות שסובר הרב קורן שמערה כמו בבית שמש קברו בה רק נכרים ולא יהודים.
וכפי שכתבת כאן.

איש רגיל כתב:א. הרב קורן לא כתב שצורת קבורה זו מעידה שאינה לבני אדם, אלא שצורה זו מעידה שאינה ליהודים. ויחי ההבדל הקטן.


לדעתו, של הרב קורן, גם אם קברו בה יהודים וכפי שהוכיח הגרד"ש, עדיין אין זה סיבה מספקת כדי שניכנס לדון אם מדובר בשלדים של נכרים או יהודים היות ואין בזה "שכנות קבורה" וכל עוד אין "שכנות קבורה" איננו חייבים להיכנס לדון אם השלדים במערה כמו זו של בית שמש הינם משל נכרים או יהודים.


על ההוכחה מהקובץ שהעליתי - בהמשך אי"ה.
--
שים לב, שהתגובות אליך ממני הנם בדרך כלל מהשרוול – ואיני מגיב לדבריך, אלא מדחה אותם בקש - באשר שמתי לב לכך שאין כוונתך להבין ולשאול כדרכה של תורה אלא רק כדי עקיצה בעלמא ותו לא.


אמנם עתה ראיתי שאין טעם להחריש – ושב ואל תענה אינו עדיף – לכן באופן היוצא מן הכלל הרחבתי בתגובה זו לגודל השטויות שאתה כותב.

מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מזמור שיר » ה' נובמבר 21, 2013 9:23 pm

מאמר על הפרשיה, עם מסמכים חשובים.
http://www.ladaat.info/showgil.aspx?par ... 3&gil=1295
קבצים מצורפים
זעקת האמת.pdf
(2.05 MiB) הורד 1354 פעמים

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 10:52 pm

מזמור שיר.
בטובך, אם לא איכפת לך להסיר את התגובה שלך ולשמור אותו בצד כדי שאוכל לערוך את התגובה שלי. - יש שם דברים הטעונים תיקון ובבוקר כתבתי בחפזי.
אנא ממך.
את תגובתי זו אמחוק בעוד דקה שתיים.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' נובמבר 21, 2013 11:05 pm

מי שאמר כתב:מזמור שיר.
בטובך, אם לא איכפת לך להסיר את התגובה שלך ולשמור אותו בצד כדי שאוכל לערוך את התגובה שלי. - יש שם דברים הטעונים תיקון ובבוקר כתבתי בחפזי.
אנא ממך.
את תגובתי זו אמחוק בעוד דקה שתיים.


את תגובתך תוכל לערוך גם אם לא ימחוק את תגובתו, ומה איכפת לך אם יהיה כתוב בתחתית התגובה שהתגובה נערך

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ו' נובמבר 22, 2013 12:03 am

יתכן ובתגובה הקודמת שלי כאן לא הובנתי כהלכה.

לכן אבקש להבהיר את הדברים כך.

אין כל ראיה והוכחה אם מדובר בקבורת נכרים או יהודים, והרב קורן לא מכריע בזה, ויתכן בהחלט שמסכים בזה לרד"ש שגם יהודים היו קוברים במערות קבורה כמו שמצאו בבית שמש.

הרב קורן טוען טענה פשוטה.

גם אם נאמר שמדובר בקברי יהודים ושגם יהודים היו קוברים כך וכדברי הרב שמידל, עדיין אין מזה כל נ"מ להלכה, ומותר לפנותם. ובכל מקום שיש ספק אם מדובר בקבורת נכרים או יהודים עלינו לבדוק פרמטר אחת ויחידה, והוא, האם מדובר בשכונת קברים, ואז אסור לפנות, ואם אין שם שכונת קברים מותר לפנות. ובבית שמש לא יתכן שיהא שם שכונת קברים.

אך אינו מתיימר לקבוע אם מדובר בקבורת נכרים או בקברי יהודים (וכפי שטוען רד"ש) – לדעתו של הרב קורן, גם אם אנו מסתפקים אם מדובר בקבורת יהודים אם לאו, עדיין מותר לפנותו, משום שלא יתכן שיש שם בבית שמש שכונת קברים, ובמקום הספק הלך אחר שכונת קברים, ואם אין שם שכונת קברים מותר לפנותו - וגם אין צריך לבדוק אם מדובר בשלדים של נכרים או של יהודים.
--
וכה כתב לי חכם אחד.

הרב קורן לא אומר שאם יש בית קברות שידוע לנו שהוא של יהודים מותר לפנותו כי אינו שכונת קברים אם לא ממלא את התנאי של המשנה. אלא שכאשר יש מקום שאינו ידוע לנו מהו ואנחנו רוצים לדון אם הוא בית קברות של יהודים או לא כאן יש להפעיל את כללי המשנה. אפשר להתווכח על טענה זו, אבל אין פירושה שאומר שאפילו בית קברות ידוע של יהודים מותר לפנותו אם אינו ממלא את המרחקים במשנה.


וזה אשר השבתי לו.

מי שאמר כתב:אכן כך!
ומטעם זה כתבתי שאין הוא מכריע שזה קבורת נכרים ולדעתו של הרב קורן גם אם יתכן שמדובר בקבורת יהודים וכפי שהוכיח הרב שמידל מן הרמב"ם עדיין אין בזה נפ"מ להלכה.
שהרי במקום הספק עלינו לבדוק אם מדובר בשכונת קברים אם לאו - ותו לא - ולדעתו, במקום הספק גם אין צריך לבדוק אם השלדים המה מן הנכרים או מן היהודים - הפרמטר היחידי שצריך לבדוק במצב שכזה, הוא, האם מדובר בשכונת קברים אם לאו.

ובבית שמש לדעתו של הרב קורן לא יתכן שיש שם שכונת קברים.

--
בחפזי כתבתי בתגובתי לעיל שכנות קברים במקום שכונת קברים.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' נובמבר 22, 2013 1:22 am

דברי הר"ק ,שאם אין זה שכונת קברים כמבואר במשנה מותר לפנותו בכל אופן, צ"ע. הרי ההיתר לפנות מת כשאינו שכונת קברים הוא משום שיש להניח שנקבר באופן זמני על דעת לפנותו. זה לא יתכן כשיש כמה וכמה מערות חצובות במקום אחד. חציבת מערה הוא עסק יקר בכסף וזמן. איך יתכן שבדיוק נזדמנו כמה אנשים עם מתים שצריכים לקבור באופן זמני בדיוק במקום אחד שבמקרה נמצא שם מערות חצובות וקברו כולם על דעת לפנותם, ושוב נאנסו או שכחו כולם לפנות המתים בבוא הזמן. [אני כותב מקופיא משום שלא הספקתי לעיין בזה. עלה בדעתי מהלכים ליישב זה, אבל הקושיא במקומה עומדת.]

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' נובמבר 22, 2013 1:56 am

מי שאמר כתב:הרב איש רגיל מתוכן שאלותיך העוקצניות ומטרידות אני למד - שקשה לך להתרכז בדבריו של הרב קורן - ומשום כך קיצרתי ככל האפשר, את דבריו של הרב קורן, וגם כתבתי להסביר מהו היתירו של הרב קורן, ולא כפי שהבנת אתה, ולדעתך, כך גם ראית להדיה בדבריו - שהרב קורן תפס כדבר פשוט, שבמערה מסוג זה, קברו רק נכרים ולא יהודים – ומטעם זה מתיר לחפור במערה שם...
לדעתו של הרב קורן אין לנו להיכנס כלל לדון בשאלה האם השלדים הנם של יהודים או של נכרים, אלא כאשר יש שם "שכנות קבורה" או לכל הפחות "חשש לשכנות קבורה" וכיון שבמערה בבית שמש אינו קיים גם לא "חשש" ל"שכנות קבורה", משום כך מתיר לחפור שם – וראה לקמן מה שכתב להפריך את רד"ש הטוען שגם יהודים נקברו באופן זה, ולדעתו של הרב קורן מערת קבורה כמו זה שנמצא בבית שמש כיון שלא שייך שיהיה שם "שכנות קבורה" על כן מותר לחפור בה - ואין צריך לבדוק אם השלדים הנם משל נכרים או משל יהודים.

מי שאמר כתב:ועתה - כבוד הרב איש רגיל - אמור לי מדוע ומהיכן קבעת נחרצות שסובר הרב קורן שמערה כמו בבית שמש קברו בה רק נכרים ולא יהודים.
וכפי שכתבת כאן.

איש רגיל כתב:א. הרב קורן לא כתב שצורת קבורה זו מעידה שאינה לבני אדם, אלא שצורה זו מעידה שאינה ליהודים. ויחי ההבדל הקטן.


לדעתו, של הרב קורן, גם אם קברו בה יהודים וכפי שהוכיח הגרד"ש, עדיין אין זה סיבה מספקת כדי שניכנס לדון אם מדובר בשלדים של נכרים או יהודים היות ואין בזה "שכנות קבורה" וכל עוד אין "שכנות קבורה" איננו חייבים להיכנס לדון אם השלדים במערה כמו זו של בית שמש הינם משל נכרים או יהודים.

תודה על תגובתך, כבר הרבה זמן לא צחקתי כפי שצחקתי כשקראתי את הודעתך.

ולגופו של עניין, בסעיף ב במכתב מאריך הרב קורן להסביר שצורת קבורה בה מת אחד דוחף את המת שקדם לו אינה צורת קבורה יהודית. אתה כמובן דילגת על קטע זה והבאת רק את מה שכתב בסוף אות ב, שאף אם נדון את המת האחרון שנדחף פנימה כמושכב כדרכו [משום שאף אחד לא נקבר אחריו בבור זה], עדיין אין פה שכונת קברות.
מי שאמר כתב:על ההוכחה מהקובץ שהעליתי - בהמשך אי"ה.

אנחנו עדיין מחכים.
מי שאמר כתב:שים לב, שהתגובות אליך ממני הנם בדרך כלל מהשרוול – ואיני מגיב לדבריך, אלא מדחה אותם בקש - באשר שמתי לב לכך שאין כוונתך להבין ולשאול כדרכה של תורה אלא רק כדי עקיצה בעלמא ותו לא.

אמנם עתה ראיתי שאין טעם להחריש – ושב ואל תענה אינו עדיף – לכן באופן היוצא מן הכלל הרחבתי בתגובה זו לגודל השטויות שאתה כותב.

שוב תודה.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מי שאמר » ו' נובמבר 22, 2013 4:22 am

איש רגיל כתב:תודה על תגובתך, כבר הרבה זמן לא צחקתי כפי שצחקתי כשקראתי את הודעתך.
--
ולגופו של עניין, בסעיף ב במכתב מאריך הרב קורן להסביר שצורת קבורה בה מת אחד דוחף את המת שקדם לו אינה צורת קבורה יהודית. אתה כמובן דילגת על קטע זה והבאת רק את מה שכתב בסוף אות ב, שאף אם נדון את המת האחרון שנדחף פנימה כמושכב כדרכו [משום שאף אחד לא נקבר אחריו בבור זה], עדיין אין פה שכונת קברות.
שוב תודה.


בעניין הצחוק. למה זה צחק איש רגיל - בסך הכול אני מפרש את מה שכותב הרב קורן - ועליך להפנות את הצחוק כלפיך - מדוע שמת בפיו דברים שלא היו ולא נבראו - או אפשר על דרך הפסוק לולי תורתך שעשועי וכו'. – ועכשיו ברצינות!!!

מזה שהפנית אותי לסעיף ב' שכביכול דילגתי ופסחתי על איזה קטע וכדומה. גם כאן כמו שכתבתי למעלה יש לי את הרושם שלא ירדת לסוף דעתו של הרב קורן בסעיף ב' וטרם הבנת מהלך דבריו - מה ביקש הרב קורן בסעיף ב' ומה בהמשך - ואחר שאסביר לך את סעיף ב' וכו' תווכח לדעת שלא דילגתי ולא פסחתי ולו על פסיק אחד ממה שכותב הרב קורן.

בסעיף ב' מבקש הרב קורן להוכיח ולקבוע אם בסוג מערות קבורה הללו קבורים יהודים או נכרים מצד הסימנים שראה בצילומים – ולמסקנה תופס הרב קורן שעל סמך הצילומים יש לנו להסתפק אם במערות אלו קבורים יהודים או נכרים - וההיתר לפנותם, את מערות הקבורה הללו, הוא משום שאין במערות קבורה הללו "שכונת קברים" ובכל מקום שאנו מסתפקים אם מדובר בשלדים של נכרים או של יהודים אם אין שם "שכונת קברים" מותר לפנותם.

ובהמשך מביא הרב קורן שהגרד"ש הוכיח מן הרמב"ם (לא מצילומים וגם לא מסוג השכיבה של השלדים וכמו בסעיף ב אלא מדברי הרמב"ם) שגם יהודים היו קוברים בסוג מערות אלו – ואם כדבריו מקשה הרב קורן - מהו אם כן ההיתר לפנות מערות קבורה מאין אלו, שהרי מערות קבורה אלו שימשו גם את היהודים וכפי שדייק מהרמב"ם – ומיישב הרב קורן שאכן גם יהודים היו קוברים במערות קבורה אלו, אך מידי ספק לא נפקא - שהרי גם הנכרים קברו במערות קבורה מאין אלו ועל כן מותר לפנותם ועל פי מה שכבר כתב לעיל מזה - שבמקום ספק אם קבורים שם נכרים או יהודים צריכים אנו לשכונת קברים, ובמערות הללו לדעת הרב קורן לא יתכן שכונת קברים.

והדרא קושיא לדוכתי' היכן ראה הרב איש רגיל שהרב קורן קובע שבמערות קבורה הללו קברו רק נכרים ולא יהודים.
---
עבור אלו שביקשו לעיין במכתבו של הרב קורן - מקטע המתחיל בס"ד כ"ח תשרי תשע"ג

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי איש רגיל » ש' נובמבר 23, 2013 9:30 pm

אתה משוגע או מה? המכתב פה לפנינו ואתה עדיין ממשיך לסלפו?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' פברואר 21, 2014 1:46 pm

אליהו סולובציק כתב:
אליהו סולובציק כתב:שם: ושוב הקבורה במערות המצויות מזמן בית שני יש בה כבוד רב למתים, חציבה יפה מכובדת ומוקצעת בהר, המת שוכב לבדו בכוך לכל אורכו כדרך שאמרו חז"ל. הקבורה במערות עגולות שפתחן בפיר צר ועגול, קרובה יותר לבור שזורקים בו מתים, מאשר למערות מזמן בית שני או לקברים המוזכרים ברמב"ם.

חובב_ספרים כתב:דומני שהקבורה במערת בית שמש אינו פחות מכובד ממה שנוהגים בזמנינו.

אליהו: ממש לא... שם זה דומה יותר לבור שלמשליכים שם קברים! אין כל השוואה.

אני לא יודע מנין לך זה. עכ"פ עכשיו נמדדו הקברים ואפשר לראות בבירור שכל הסיפור על זה שאין זה ראוי לקבורה מכובד שקר גמור. רציתי לצרף קובץ וידיאו איך שעושים המדידות אך כנראה זה גדול יותר מדי, אבל בעיני ראיתי ממדידת כמה קברים. [הרוצה לראות יכול לשלוח לי כתובת מייל באישי.]
יש להעיר שזה מטיל ספק גם על שאר הסיפורים שהמתירים מוכרים.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' פברואר 21, 2014 4:28 pm

בס"ד
אינני מכיר את הנושא ואין לי דעה לגביו כלל.

אולם שני ידידים סיפרו לי, כי אתמול ביקרו שם ברצונם לברר את הנקודה הנ"ל, הם ספרו את המערות אחד אחד, לפי מה שהם אומרים, יש שם 50 מערות קטנות שאין אפשרות לקבור בהם קבורה עפ"י ההלכה, ו18 מערות גדולות.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' פברואר 21, 2014 4:45 pm

האם אתה מוכן להתמודד עם תמונות ברורות או שעדיף לכם להסתמך על מה שחברים שאולי אינם יודעים איך להסתכל אומר.
יכתן שאין לחבירך כוונות זדונות. המסתכל במערות מבחוץ עליל לטעות שהם קטנים ממה שהם באמת. בתמונות שתח"י נכנסים לתוך המערות ומדמים הכנסת מת וגם מודדים עם סנטימטר.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' פברואר 21, 2014 5:02 pm

בס"ד
כאמור אין לי שום טעם ושום כוונה להתמודד עם אף אחד, זה לא נוגע לי ואין לי דעה בעניין.
אבל לא ענית על עיקר העניין, הסרט שבידך כמה מערות הוא מראה? הוא מראה יותר מ18 מערות גדולות?

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי הכהן » ש' פברואר 22, 2014 8:38 pm


מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אפריל 22, 2014 7:13 pm

מצורף קונטרס הלכתי בשם 'בירור דברים' בענין המתרחש במתחם גולובנציץ.
בסוף הקונטרס הובא קטע ממכתבו של הרב המופלא רבי זלמן מנחם קורן שליט"א שנשלח לת"ח שביקש וחקר אודות אופן הקביעה של תיארוך קברי פיר ואתרי עתיקות.
בירור דברים.pdf
(499.36 KiB) הורד 1270 פעמים

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ד' אפריל 23, 2014 5:49 pm

לדעתי הדיון ההלכתי בכל הנושא הזה הוא משני, ויתכן שיהיו בו פרשנויות שונות כדרכה של תורה.
אבל הסיפור האמיתי הוא התפיסה המעוותת של אתרא קדישא והעומד בראשם כאילו מדובר כאן בעיקרי היהדות שאפשר להלחם בכל הכוח במי שחושב אחרת ולו יהיה פוסק כהגרי"ש או כר' משה שטרנבוך, בשעה שכל מי שריח הלכה בו מבין שאין זה שונה מהותית מכל מחלוקת בהלכה שלא יעלה על הדעת לעשות הפגנות ופאשקווילים נגד מי שסובר אחרת [עכ"פ כשהוא ראוי להוראה].
כבר שם הארגון מצביע על עיוות התפיסה המונח בבסיסו, 'אתרא קדישא', ומעולם עד לימי ר' דוד שמידל לא נשמע מי שיקרא לקבר [שאינו של צדיק] מקום קדוש. אך כמובן שבשביל תעמולתו הכוזבת היה חשוב לו ליצור מצג כאילו הוא נלחם על קדשי ישראל.

בטלן
הודעות: 12
הצטרף: ג' מאי 28, 2013 2:30 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי בטלן » ה' אפריל 24, 2014 5:27 am

לדעתי הדיון ההלכתי בכל הנושא הזה הוא משני, ויתכן שיהיו בו פרשנויות שונות כדרכה של תורה.
אבל הסיפור האמיתי הוא התפיסה המעוותת של אתרא קדישא והעומד בראשם כאילו מדובר כאן בעיקרי היהדות שאפשר להלחם בכל הכוח במי שחושב אחרת ולו יהיה פוסק כהגרי"ש או כר' משה שטרנבוך, בשעה שכל מי שריח הלכה בו מבין שאין זה שונה מהותית מכל מחלוקת בהלכה שלא יעלה על הדעת לעשות הפגנות ופאשקווילים נגד מי שסובר אחרת [עכ"פ כשהוא ראוי להוראה].
כבר שם הארגון מצביע על עיוות התפיסה המונח בבסיסו, 'אתרא קדישא', ומעולם עד לימי ר' דוד שמידל לא נשמע מי שיקרא לקבר [שאינו של צדיק] מקום קדוש. אך כמובן שבשביל תעמולתו הכוזבת היה חשוב לו ליצור מצג כאילו הוא נלחם על קדשי ישראל.


רק עם הארץ יכול לומר על הגר"ד שמידל שהוא מהתלמידי החכמים היחידים שבדור ששואלים אותם בכל מקום והם עונים, את דבריך הנ"ל

כתבת
ומעולם עד לימי ר' דוד שמידל לא נשמע מי שיקרא לקבר [שאינו של צדיק] מקום קדוש.


עם הארץ יקר לך ללמוד לפני שאתה מלעיג על מרן הגרי"ז שקרה את השם "אתרא קדישא"
אאאאאאאאאאאאא.png
אאאאאאאאאאאאא.png (22.23 KiB) נצפה 9521 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' אפריל 24, 2014 6:06 am

תנוח דעתך הרב בטלן, ובזה ישקוט גם זעפך, בסך הכל נכתב כאן כי במשך כל הדורות ידענו כי בית הקברות הוא מקום טומאה, וכידוע מאדונינו הגר"א שציוה שלא ללכת לבית הקברות, ובפרט הזהיר את הנשים לבל ילכו שמה כדי שלא ידבקו בהן כוחות הטומאה השורים בבית הקברות, ואין זה סותר כלל לדברי הגמ' שהבאת שצריך לנהוג כבוד בבית הקברות.

הנושא כאן איננו גדלותו של הגר"ד שמידל או מאידך גיסא גדלותם המפורסמת של הגר"מ שטרנבוך והגרמ"מ שפרן, הנושא כאן הוא החילול ה' הגדול המתרחש לנגד עינינו כאשר עומדים פוסקים מובהקים אשר אנו סומכים עליהם בכל שאר חלקי השולחן ערוך, והם אשר פסקו את פסקם כדת מה לעשות, ומצד שני עומדים כת קטנה של נערים ריקים עזי פנים שלא קרו ולא שנו ולא שימשו תלמידי חכמים וממלאים פיהם עתק ובוז על גדולי המורים.
כבודו של הגר"ד שמידל במקומו מונח, איך איננו יכול ואין לו רשות לכפות את דעתו על אלו שחפצים לשמוע לפסק שיצא מאת הגר"מ שטרנבוך והגרמ"מ שפרן, אשר ידועים רבות בשנים כמורי הוראה מובהקים שידם רב להם בכל תחומי התורה, ובפרט כאשר כפיה זו באה שלא עפ"י דרך התורה, אלא בדרכים אלימות ובפיזור כתבי עמל מכוערים.

ואגב אשאל האם יש באמתחתך איזה מסמך או הוכחה כלשהי שמרן הגרי"ז הוא זה שקרא לארגון "אתרא קדישא" בשמו?

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי סגן אלוף » ה' אפריל 24, 2014 12:18 pm

בטלן, אם כבוד המתים יקר בעיניך עד שאתה נותן לו תוקף של קדושה (?!), כבוד תלמידי חכמים שהוקש כבודם לכבוד המקום ודאי יש בו סרך קדושה !
אם כפירתם של המזרחי אליבא דכמה לבלרים קנאים הוא העיקר הי"ד של ישוב ארץ ישראל, כפירתם של הקנאים המדומים היא בהוספת העיקר הי"ד של פולחן קברי מתים.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אפריל 24, 2014 2:59 pm

בטלן יקר,

מה ההוכחה מהגמ' במגילה? מפורש שם שהדינים הם משום כבוד המת וביזויו, ולא משום קדושתו או קדושת בית החיים.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: מאמר תורני-פולמוסי על הגאון רבי דוד שמידל

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ה' אפריל 24, 2014 4:50 pm

בטלן כתב:
לדעתי הדיון ההלכתי בכל הנושא הזה הוא משני, ויתכן שיהיו בו פרשנויות שונות כדרכה של תורה.
אבל הסיפור האמיתי הוא התפיסה המעוותת של אתרא קדישא והעומד בראשם כאילו מדובר כאן בעיקרי היהדות שאפשר להלחם בכל הכוח במי שחושב אחרת ולו יהיה פוסק כהגרי"ש או כר' משה שטרנבוך, בשעה שכל מי שריח הלכה בו מבין שאין זה שונה מהותית מכל מחלוקת בהלכה שלא יעלה על הדעת לעשות הפגנות ופאשקווילים נגד מי שסובר אחרת [עכ"פ כשהוא ראוי להוראה].
כבר שם הארגון מצביע על עיוות התפיסה המונח בבסיסו, 'אתרא קדישא', ומעולם עד לימי ר' דוד שמידל לא נשמע מי שיקרא לקבר [שאינו של צדיק] מקום קדוש. אך כמובן שבשביל תעמולתו הכוזבת היה חשוב לו ליצור מצג כאילו הוא נלחם על קדשי ישראל.


רק עם הארץ יכול לומר על הגר"ד שמידל שהוא מהתלמידי החכמים היחידים שבדור ששואלים אותם בכל מקום והם עונים, את דבריך הנ"ל

כתבת
ומעולם עד לימי ר' דוד שמידל לא נשמע מי שיקרא לקבר [שאינו של צדיק] מקום קדוש.


עם הארץ יקר לך ללמוד לפני שאתה מלעיג על מרן הגרי"ז שקרה את השם "אתרא קדישא"
אאאאאאאאאאאאא.png


רק בטלן יכול לקרוא לחבירו עם הארץ....
[מעבר לזה כמובן שאין אתה ראוי לשום תגובה. והמובאה מהגמ' במגילה מוכיחה זאת כאלף עדים.]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים