מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזרה בפענוח ר"ת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' ספטמבר 20, 2010 10:14 am

ובספר ז"י מתרץ קושית הגט מקושר דהבאה לא מיקרי מחוסר מעשה אלא דהתם אי הוה אמרינן דפתח אוהל מועד ממש אם כן לעולם צריך הבאה והוה ליה למכתב והבאת ע"ש. ואם כי דבריו נכוחין אבל נסתרו מדברי התוס' שם דכתבו דלפי האמת השתא נמי גילח בגבולין אינו משלח דמחוסר הבאה אף דהשתא אי אפשר כלל לכתוב והבאת דהא באמת אין צריך הבאה, ודברינו ברורים ומוכרחים.


אבקש את עזרת קהל החברים ובראשם הגאון איש ספר שליט"א בפיענוח ר"ת של שם הספר הנ"ל.
אנכי הקטן יגעתי ולא מצאתי.
הספר בו הוא מצוטט יצא לאור בוילנא בשנת תרל"א, (מסיבות מסוימות אינני נוקב כרגע בשם הספר).
בתודה מראש.

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי סמ''ק » ב' ספטמבר 20, 2010 12:38 pm

הנה פענוח הר"ת מספר בכורי יוסף:
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (293.99 KiB) נצפה 17233 פעמים

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' ספטמבר 20, 2010 1:23 pm

יישר כח גדול ותזכו למצוות.

kivi
הודעות: 11
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 11:12 am

ת"ב מי יודע?

הודעהעל ידי kivi » ה' אוקטובר 07, 2010 10:00 am

בפירושו של בעל 'מנחת ביכורים' על התוספתא הוא מביא כמה וכמה פעמים דברים בשם ספר ת"ב, האם מישהו יודע למי כוונתו?

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ד' נובמבר 03, 2010 2:20 am

חכם אחד (והוא פלאי...) כותב על משומד אחד: וכ"ש דאין להחיותו והוא מחויב למ"נ בכ"י

מה זה?

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי מרחביה » ד' נובמבר 03, 2010 7:03 am

למסור נפשו?
פרט מעט יותר.

נראה לענד
הודעות: 45
הצטרף: ש' אוקטובר 09, 2010 9:26 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי נראה לענד » ד' נובמבר 03, 2010 10:40 am

כנראה למסור נפש בכל יום - אבל רצוי יותר חומר להקשר

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ד' נובמבר 03, 2010 3:24 pm

שאיני יודע בחול מי התיר לשכור מומר למלאכת עצמו ולהחיותו, והרי עדיף להחיות נכרי ממנו, דבנכרים קיי"ל לא מעלין ולא מורידין, ובדידיה מורידין, וכל שכן דאין להחיותו, והרי הוא מחוייב למ"נ בכ"י, וזה ברור לע"ד בלא שום פקפוק.

הפתרון שהוצע, לא נראה מתאים.

[אגב זה נוגע מאד לויכוח שהיה בין הגדולים על עבודה עברית, החזו"א ורא"ו]

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ד' נובמבר 03, 2010 5:50 pm

אולי לקרב מיתת נפשו בכל יום?

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ד' נובמבר 03, 2010 6:46 pm

למיקטל נפשיה בכל יום.

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ה' נובמבר 04, 2010 9:57 am

פלא על פלאי. מה עם מידת הכרת הטוב?

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ה' נובמבר 04, 2010 7:44 pm

הפתרון שלך לא מוצלח. ובכ"ז אני מכיר לך טובה על מאמציך המרובים.

רוני
הודעות: 133
הצטרף: א' מאי 30, 2010 12:07 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי רוני » ה' נובמבר 04, 2010 8:53 pm

כבודו מגלה טפח ומכסה עשר.

הואל נא לשים קטע יותר מכובד כדי שנוכל לראות את ההקשר המלא.


סתם ניחושים:
למסור נפשו בעבור כבודו יתברך
למסור נפשו בעבור כלל ישראל
לומר מאומן נחמן בכל יום...

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ה' נובמבר 04, 2010 8:59 pm

למ"נ בכ"י
ל"א מוד"ה נאמנ"ה באמ"ת כבוד"ו ימח"ק.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' דצמבר 22, 2010 1:08 am

המקור הקדום ביותר שמצאתי לדו"ק הוא בזוהר בב' מקומות
א' בפרשת נח דף עג עמוד ב

פוק ודוק ותשכח, אמאי אתיהיבת ארעא קדישא לכנען עד לא ייתון ישראל

ב'
בפרשת וישב דף נ עמוד א

ודוק ותשכח מדבוטל התמיד דהוה מכפר על חוביהון עד דאתחרב בי מקדשא בין בזמנא קדמאה בין בזמנא תנינא כ"ב יומין לקבל אינון כ"ב שנין דלא חמא ההוא צדיק אפי יקרא דאבוה לאחזאה חכמתא עילאה

בראשונים מצינו כבר לראב"ד בשו"ת ובכתוב שם ולר"ת בספר הישר שו"ת וחידושים וכן בתוס' מצינו כבר שנשתמש בזה כמה פעמים ובריטב"א הוא שכיח ביותר וישנו בעוד הרבה ראשונים

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי בריושמא » ד' דצמבר 22, 2010 10:27 am

מפי אבי מורי, ר' אריה אביב"י זכרונו לברכה, שנולד ולמד תורה בפינסק,
שמעתי כי ודו"ק מתפרש ישר והפוך:
וי דו ויסט קלערן
קדאחעס ועלסטע דו ויסען!
ואת יודעי האידיש למהדרין אני מזמין לתקן את הכתיב.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' דצמבר 22, 2010 10:39 am

ולשאינם דוברי יידיש אפשר תרגום?

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי בריושמא » ד' דצמבר 22, 2010 12:36 pm

תרגום מילולי כך הוא:
איך שתרצה תחשוב
קדחת זה מה שתדע

תרגום נאה יותר:
חשוב כרצונך
קדחת תעלה בחכתך

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ד' דצמבר 22, 2010 1:49 pm

בריושמא כתב:מפי אבי מורי, ר' אריה אביב"י זכרונו לברכה, שנולד ולמד תורה בפינסק,
שמעתי כי ודו"ק מתפרש ישר והפוך:
וי דו ויסט קלערן
קדאחעס ועלסטע דו ויסען!
ואת יודעי האידיש למהדרין אני מזמין לתקן את הכתיב.


ואני שמעתי בנוסח אחר:

וויפל דו וועסט קווטשען
קדחעס וולסטו וויסן!

ובתרגום חופשי:

ככל שיותר תקווץ'
כך "קדחת" זה מה שתדע...


למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי למדן » ד' דצמבר 22, 2010 4:40 pm

ולי למדו רבותי
ווען די וועס קלערן
וועסטו וודאי קאנען
בלשה"ק אם תחשוב בוודאי תדע

הולשטיין
הודעות: 107
הצטרף: ה' דצמבר 23, 2010 12:30 am

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי הולשטיין » ה' דצמבר 23, 2010 12:41 am

ראיתי כתבי יד שם איתא ודו"ק ותשכ"ח [שתי המילים עם גרשיים]. ואולי הכוונה להציב הגרשיים היא לפי שאין זה שייך לעצמו של ענין אלא הערה למעיין. ונהגו לציין נקודות מעל, למען יבין הקורא שזו הערה. וכמו ש"בלעז" זכתה לגרשיים לפי שהיא כהערה צדדית ולא מחמת ראשי תיבות.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' דצמבר 23, 2010 12:55 am

בזכרוני מונח,
כי הר"ת הוא:
ודייק ותמצא קל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 23, 2010 8:27 am

הולשטיין כתב:ראיתי כתבי יד שם איתא ודו"ק ותשכ"ח [שתי המילים עם גרשיים]. ואולי הכוונה להציב הגרשיים היא לפי שאין זה שייך לעצמו של ענין אלא הערה למעיין. ונהגו לציין נקודות מעל, למען יבין הקורא שזו הערה. וכמו ש"בלעז" זכתה לגרשיים לפי שהיא כהערה צדדית ולא מחמת ראשי תיבות.

יפה..עיין בראש האשכול.

שומר
הודעות: 1170
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

פענוח ר"ת

הודעהעל ידי שומר » ו' מרץ 04, 2011 8:07 am

אבקש עזרה פענוח ר"ת

שפעת שלום לכבוד יד"ע (מה זה ) הרב הגדול וכו המפורסם סוע"ה (מה זה ) נרו יאיר עה"י( מה זה ) תודה

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ו' מרץ 04, 2011 8:20 am

הראשון: ידידי עוז. השני: סיני ועוקר הרים. האחרון: עמוד הימיני. ומה שפתחת "נרו יאיר", צריך לתקן "נר ישראל" כפי שהוא בגמרא.

שומר
הודעות: 1170
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי שומר » ו' מרץ 04, 2011 2:15 pm

תודה רבה וישר כח נפלא מאד

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי חד וחלק » ש' מרץ 05, 2011 8:17 pm

ומהו "ודו"ק"?
מוכרות לי כמה צורות פתיחה. אם מישהו יודע מקור.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' מרץ 05, 2011 8:58 pm

כבר הזכירו כאן בפורום שיש למילה 'ודו"ק' חמש או שש דרכי פתיחת ראשי תיבות, וכולן אך למותר, כי מילה זו (וכן המילה: יצ"ו, וכל כיוצא בהן) אוחזת במשמעותה כשהיא סגורה דווקא. וכמו שאף אחד לא מעלה בדעתו לפתוח 'שליט"א' או לדקדק בנוסח המדוייק של פתרון ראשי תיבות אלה (אם א' פירושו אמן או ארוכים, וכן הלאה...).

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי חד וחלק » ש' מרץ 05, 2011 9:11 pm

תוך כדי דיבור כתב:כבר הזכירו כאן בפורום שיש למילה 'ודו"ק' חמש או שש דרכי פתיחת ראשי תיבות, וכולן אך למותר, כי מילה זו (וכן המילה: יצ"ו, וכל כיוצא בהן) אוחזת במשמעותה כשהיא סגורה דווקא. וכמו שאף אחד לא מעלה בדעתו לפתוח 'שליט"א' או לדקדק בנוסח המדוייק של פתרון ראשי תיבות אלה (אם א' פירושו אמן או ארוכים, וכן הלאה...).

כאילו שלכל האשכולות כאן בפורום יש נ"מ להלכה. השאלה היא מחקרית גרידא: למה התכוון הראשון שכתב ודו"ק.
ודו"ק.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 06, 2011 1:52 am


מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' אוגוסט 01, 2011 8:39 pm

ידידי היקרים
אני צריך את עזרתכם בפתיחת ר"ת ב"ב לגבי טריפות וסירכות
ותבואו על שכרכם מן השמים.

אדמו''ר
הודעות: 39
הצטרף: ג' יולי 19, 2011 11:39 pm

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי אדמו''ר » ב' אוגוסט 01, 2011 9:01 pm

אולי תביא את כל המשפט, כך נוכל לחשוב יותר לעומק

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' אוגוסט 01, 2011 9:05 pm

אם היא תלויה כשרה ב"ב
חשבתי בלא בדיקה, אבל אין אני בטוח בזה.

אדמו''ר
הודעות: 39
הצטרף: ג' יולי 19, 2011 11:39 pm

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי אדמו''ר » ב' אוגוסט 01, 2011 9:32 pm

מורה צדק כתב:אם היא תלויה כשרה ב"ב
חשבתי בלא בדיקה, אבל אין אני בטוח בזה.

ברור שזה כך. כי סירכא תלויה כשרה בלא בדיקה. כדאיתא במחבר סי' ל"ט סע' ח'.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' אוגוסט 01, 2011 10:32 pm

אבל נסתפקתי בזה כי ראיתי בכ"מ כתוב טרפה ב"ב.
בכל זאת, ישר כח.

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ב' אוגוסט 01, 2011 11:33 pm

מורה צדק כתב:אבל נסתפקתי בזה כי ראיתי בכ"מ כתוב טרפה ב"ב.


גם "טרפה ב"ב" יכול להתפרש ע"ז הדרך, היינו טרפה כל עוד לא נבדקה.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' אוגוסט 02, 2011 12:41 am

לכאו' משמע להפך, דטרפה ולא מהני אף בבדיקה.

אדמו''ר
הודעות: 39
הצטרף: ג' יולי 19, 2011 11:39 pm

Re: ראשי תיבות ב"ב

הודעהעל ידי אדמו''ר » ג' אוגוסט 02, 2011 10:55 am


י.ש. ב
הודעות: 24
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2011 6:43 pm

פיענוח ראשי תיבות

הודעהעל ידי י.ש. ב » ב' ינואר 09, 2012 11:04 am

מה זה הר"ת דהזמ"פ
אני מעתיק כאן את הקטע שבו זה כתוב
ונראה לי ליישב, דהנה התורת חיים כתב ליישב קושיית התוס' שהקשו אאביי מפדיון הבן ומשוכר. ותירץ דהיכא דעשה לו טובה כמו בהלואה עביד אינש דפרע תוך זמנו, מה שאין כן בפדיון הבן ושוכר דלא עשה לו טובה. ולפי זה יש ליישב הקושיא הזה, דסלקא דעתיה דגמרא טעמא דרישא משום דעביד אינש דפרע תוך זמנו משום דעשה לו טובה דבנה כל הכותל ונתן מעות עבורו, ואף דהשתא סלקא דעתיה דהזמ"פ הוא כשהשלים הכותל, היינו כשכבר התחיל לבנות אבל קודם שהתחיל לבנות היה יכול לכפותו ואם כן עשה לו טובה - לכך עביד אינש דפרע תוך זמנו. אבל בסיפא מד' אמות ולמעלה דלא עשה לו טובה דקודם שסמך אין צריך ליתן, לכך אינו פורע תוך זמנו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים