יאיר כתב:לדעתי א"א ללכת לפי הרוב בדברים כאלו (כדכתבת בסעיף ג').
האשכנזים יטענו והלא הגר"א זצללה"ה ראה ספר התורה שלנו ולא טען שצריך שינוי עקב טעות שחלה..ומי לנו גדול כהגר"א שכל תעלומות ונסתרות היו גלויות ופרושות לפניו כשלמה והרי ידע לחבר תורה שבכתב ותורה שבע"פ יחד ממש והגיה כל ש"ס בבלי וירושלמי מדרשים ועוד. ועל כל טעות שתיקן היו לו 150 הוכחות בנגלה ועוד כמה (עשרות כמדומני) בנסתר..
מיימונד כתב:הספרדים יטענו: אנו לא גלינו מארצנו ובאנו עם גלות יהודה אשר בספרד (ספר עובדיה)
האשכנזים יטענו: אף אנו גלינו גלות ישראל אשר בצרפת (עובדיה שם) ואף לנו מסורת ישנה, (ובפרט לדעת הר"ש במברגר כנראה מסורת אשכנז התחילה כבר לפני אברהם אבינו...)
תזכורת: וְגָלֻת הַחֵל הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד" (עובדיה א, כ) פירוש רש"י: לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת - גלות אשר הוא מבני ישראל שגלו מעשרת השבטים לארץ כנענים עד צרפת. וגלות ירושלים אשר בספרד - שהם מבני יהודה אשר גלו לספרד וכו'.
וכן בפירוש רד"ק שם: ובני ירושלם הם שגלו בספרד ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים? ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':
דראל כתב:מיימונד כתב:הספרדים יטענו: אנו לא גלינו מארצנו ובאנו עם גלות יהודה אשר בספרד (ספר עובדיה)
האשכנזים יטענו: אף אנו גלינו גלות ישראל אשר בצרפת (עובדיה שם) ואף לנו מסורת ישנה, (ובפרט לדעת הר"ש במברגר כנראה מסורת אשכנז התחילה כבר לפני אברהם אבינו...)
תזכורת: וְגָלֻת הַחֵל הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד" (עובדיה א, כ) פירוש רש"י: לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת - גלות אשר הוא מבני ישראל שגלו מעשרת השבטים לארץ כנענים עד צרפת. וגלות ירושלים אשר בספרד - שהם מבני יהודה אשר גלו לספרד וכו'.
וכן בפירוש רד"ק שם: ובני ירושלם הם שגלו בספרד ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים? ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':
אני מאוד מקווה שאין מישהו בפורום שבאמת מאמין שספרד וצרפת שבמקרא, הן הן אותן ארצות שאנו מכנים כך בימינו.
מיימונד כתב:יאיר כתב:לדעתי א"א ללכת לפי הרוב בדברים כאלו (כדכתבת בסעיף ג').
האשכנזים יטענו והלא הגר"א זצללה"ה ראה ספר התורה שלנו ולא טען שצריך שינוי עקב טעות שחלה..ומי לנו גדול כהגר"א שכל תעלומות ונסתרות היו גלויות ופרושות לפניו כשלמה והרי ידע לחבר תורה שבכתב ותורה שבע"פ יחד ממש והגיה כל ש"ס בבלי וירושלמי מדרשים ועוד. ועל כל טעות שתיקן היו לו 150 הוכחות בנגלה ועוד כמה (עשרות כמדומני) בנסתר..
זו לא טענה מכובדת לדעתי. (שהרי הגרי"ק (=שו"ע) היה גדול מהגר"א).
זה נשמע יותר טענה קטנונית. אמור משהו שמתקשר יותר רחוק לאחור כדוגמת טענות הספרדים והתימנים. (עכשיו כבר מצאתי ראה לעיל- שעידכנתי).
יאיר כתב:מיימונד כתב:יאיר כתב:לדעתי א"א ללכת לפי הרוב בדברים כאלו (כדכתבת בסעיף ג').
האשכנזים יטענו והלא הגר"א זצללה"ה ראה ספר התורה שלנו ולא טען שצריך שינוי עקב טעות שחלה..ומי לנו גדול כהגר"א שכל תעלומות ונסתרות היו גלויות ופרושות לפניו כשלמה והרי ידע לחבר תורה שבכתב ותורה שבע"פ יחד ממש והגיה כל ש"ס בבלי וירושלמי מדרשים ועוד. ועל כל טעות שתיקן היו לו 150 הוכחות בנגלה ועוד כמה (עשרות כמדומני) בנסתר..
זו לא טענה מכובדת לדעתי. (שהרי הגרי"ק (=שו"ע) היה גדול מהגר"א).
זה נשמע יותר טענה קטנונית. אמור משהו שמתקשר יותר רחוק לאחור כדוגמת טענות הספרדים והתימנים. (עכשיו כבר מצאתי ראה לעיל- שעידכנתי).
טעות בידך שהרי הגר"א היה גדול מהגרי"ק ?[וגם לא ברור שהרמח"ל היה גדול מהגר"א (כמו שנכתב באשכול "יחידי הדורות" שבנתיים נמחק)..]ולמד כל הקבלה עוד לפני גיל 10 וידע כל התורה כולה על בוריה וידע אף דברים שראשונים כמלאכים (כרש"י ותוספות) התקשו/נדחקו/לא ידעו..(חוץ משני מקומות בזהר שהיו מוקשים אצלו)..וכל שערי התורה היו פתוחים לפניו, ברורים ונהירים לו..ורצה לכתוב שו"ע חדש אחיד לכולם עם ראיות עצומות ונוראות שאין להשיב עליהן אלא שלא נתנו לו רשות מן השמים..
זקן ששכח כתב:חברים, אתם לקראת גלישה מסוכנת ביותר!!!
ממש לא נראה לענין להתחיל ולהתווכח מי גדול ממי. ומי יודע עד היכן הדברים עלולים להגיע.
איש_ספר כתב:אחר הבעת שאט הנפש מגיבובי השטויות אולי תסביר למה אתה מתכוין? שנכתבו כאן בסוגיא הבוערת והחשובה ! של מי גדול ממי, אעיר על שיבוש נוסף שנזכר כאן: התימנים לא שמרו על שום מסורת בענין הספרי תורה, ומיום שמצאו בדברי הרמב"ם שסמך בכל כוחו על בן אשר, עזבו את ספריהם ואת מסורת ניקודם בניקוד בבלי,והעתיקו לעצמם כנוסח בן אשר וכניקוד הטברני. (וזאת למרות מעט ?החילופים שיש בין ספריהם לספרינו).
מיימונד כתב:דראל כתב:מיימונד כתב:הספרדים יטענו: אנו לא גלינו מארצנו ובאנו עם גלות יהודה אשר בספרד (ספר עובדיה)
האשכנזים יטענו: אף אנו גלינו גלות ישראל אשר בצרפת (עובדיה שם) ואף לנו מסורת ישנה, (ובפרט לדעת הר"ש במברגר כנראה מסורת אשכנז התחילה כבר לפני אברהם אבינו...)
תזכורת: וְגָלֻת הַחֵל הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד" (עובדיה א, כ) פירוש רש"י: לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת - גלות אשר הוא מבני ישראל שגלו מעשרת השבטים לארץ כנענים עד צרפת. וגלות ירושלים אשר בספרד - שהם מבני יהודה אשר גלו לספרד וכו'.
וכן בפירוש רד"ק שם: ובני ירושלם הם שגלו בספרד ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים? ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':
אני מאוד מקווה שאין מישהו בפורום שבאמת מאמין שספרד וצרפת שבמקרא, הן הן אותן ארצות שאנו מכנים כך בימינו.
במילים אחרות אתה מאוד מקווה שרש"י וראב"ע ורד"ק שוגים. ואתה החכם הגדול. חן חן.
אני מבטיח לך (שעוד לפני שהערת על זה) רציתי לפתוח על זה אשכול בנפרד. (ד"א, יתכן שאתה ממכון אוצרנו?)
דראל כתב:אם תוכל להסביר לי כיצד משמע מלשון רש"י ורד"ק שספרד וצרפת הן הן אותן ארצות שאנו מכנים כך בימינו, אודה לך.
דראל כתב:אמנם ידוע כי 'אלמני"א' היא אשכנז, כמעט לא פחות מהקשר בין כנען לסלאבים, ושוב נשאל איך אפשר לראות בדברי הרד"ק (למשל) שצרפת וספרד הן הן אותן ארצות שמכונות כך בימינו.
דראל כתב:הסובר כי ספרד וצרפת שבמקרא הן אותן ארצות שבימינו, כמוהו כסובר שהחשמל המוזכר ביחזקאל הוא הוא החשמל של ימינו או שכתנתו של יוסף היתה צבועה כפיג'מה עירקית.
חכם באשי כתב:2. תמיהתך על דברי הרד"ק כי עד היום (היינו, עד זמנו) קוראים את ארץ אשכנז "כנענים", כוונתו, לאיזור בוהמיה, שכונתה "סלאבים" = עבד בלועזית.
ואף ראשונים אחרים המביאים משפתה כינוה: 'לשון כנען', ראה לדוגמא: ערוגת הבשם (הרבה פעמים, ועי' שם במבוא); אור זרוע.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים