מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כלל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כלל

הודעהעל ידי שלח » ה' דצמבר 26, 2013 5:30 pm

אם נגיד שהיה ונאבד מדוע אבד חלק זה דוקא, ואם לא חובר מדוע לא עסקו בדבר, הרי בארץ ישראל זה מקום המקדש

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 26, 2013 9:21 pm

מצאתי:
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (148.27 KiB) נצפה 3738 פעמים
2.jpg
2.jpg (44.41 KiB) נצפה 3738 פעמים

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 26, 2013 10:04 pm

עוד
קבצים מצורפים
4.jpg
4.jpg (409.2 KiB) נצפה 3738 פעמים

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' דצמבר 26, 2013 10:09 pm

ויקיפדיה:
לפי ראיות מסוימות, כתב יד של הירושלמי על סדר קדשים עמד לנגד עיני הרמב"ם, שכתב בהקדמתו למשנה על הימצאותו של תלמוד ירושלמי על חמישה מששת הסדרים חוץ מסדר טהרות "וכן עשו חכמי ארץ ישראל מה שעשה רב אשי וחיברו התלמוד הירושלמי ומחברו הוא רבי יוחנן, ונמצא מן הירושלמי חמשה סדרים שלמים, אבל סדר טהרות לא נמצא לו תלמוד בשום עניין לא בבלי ולא ירושלמי אלא מסכת נדה כמו שזכרנו". החיד"א סבר שהספר היה קיים ונעלם, וכך כתבו גם רבנים וחוקרים אחרים, ובהם שלמה בובר (בספרו ירושלים הבנויה), והראב"ד, ב"ספר הקבלה". הראיות העיקריות לקיומו של הירושלמי על קדשים הן ציטוטים מספרי הראשונים, בשם הירושלמי על סדר קדשים. לעומתם, טען הרב משה מרגלית (בפירוש "פני משה" על הירושלמי) שהסדר לא השתמר כלל.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 26, 2013 11:32 pm

ומה עם ראשונים על קדשים?

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי מן השורה » ש' דצמבר 28, 2013 7:44 pm

ידוע מה שאירע לפני מאה שנה שאחד זייף ירושלמי קדשים, והבסיס לזה היה מה שהראשונים הביאו ירושלמי קדשים, וכנ"ל, ועי' בספר שאלו שלום ירושלים לבעל הכלי חמדה למהדורה החדשה בהערה (בעמ' ד) שדחו את הראיות הללו.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי יוסףלוי » ש' דצמבר 28, 2013 10:09 pm

מפליא, איך נעלם סדר שלם מכל ישראל, והרי גם אם הירושלמי לא היה כ״כ נפוץ, היו צריכים להיות כו״כ עותקים ממנו בכל מדינה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14302
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 29, 2013 8:40 am

מכל הירושלמי יש רק כ"י שלם אחד (אגב ה"ה באשר לבבלי) ועל סדר זרעים יש רק כ"י אחד נוסף, ובנוסף על מסכתות ופרקים יש קטעי גניזה, בעיקר. וגם מזה לא הרבה (בבלי יש הרבה כי"י למסכתות וקצת לסדרים)

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי מן השורה » א' דצמבר 29, 2013 3:07 pm

עיין בס' שאלו שלום י-ם הנ"ל שבאמת לא היה מעיקרא ירושלמי קדשים, עי"ש שהביאו קטע מהגניזה הקהירית מתלמיד תלמידו של רבי יהודאי גאון שבארץ ישראל לא למדו קדשים וטהרות ונשתכח מהם הסדר הזה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי חכם באשי » א' דצמבר 29, 2013 3:22 pm

מן השורה כתב:עיין בס' שאלו שלום י-ם הנ"ל שבאמת לא היה מעיקרא ירושלמי קדשים, עי"ש שהביאו קטע מהגניזה הקהירית מתלמיד תלמידו של רבי יהודאי גאון שבארץ ישראל לא למדו קדשים וטהרות ונשתכח מהם הסדר הזה.

הכוונה לפרקוי בן באבוי, באגרת פולמוסו החריפה נגד המנהג הארצישראלי הקדום, שלטענתו כולם הם 'מנהגי שמד'. אך כמובן שלדבריו הפולמוסיים צריך להתייחס בזהירות ולא לראות בהם אמת היסטורית.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: מדוע אין לנו ירושלמי על קדשים האם היה ונאבד או לא חובר כ

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » א' דצמבר 29, 2013 6:50 pm

בכל מקרה זהו המקור הקדום ביותר המזכיר את התלמוד הירושלמי. ובאותו משפט מודיע שאין מתלמוד זה על קדשים.
וכבר הוכיח הרי"ן אפשטיין שלא היה ירושלמי קדשים לכל הפחות מתקופת הגאונים ואילך וכל הראיות מהראשונים שמשמע שהיה להם ירושלמי קדשים נדחו על ידו.



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים