נחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדורותָיו -בדורותיו פרש"י ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום..
איך לכלום הרי התורה אומרת שנח צדיק??
כלום לכאו' מיותר ברש"י (ואף יכול לקומם כל מיני קנאים..)
אלא שיש צדיקים שהם צדיקים..
אבל ביחס אל צדיקים אחרים הם כלום..
לא ר' נחמן אומר את זה..
וגם לא רש"י..
אלא חז"ל..
(רש"י "העתיק" את חז"ל בתנחומא)
(אלה שדורשים שבח מסכימים שיש מושג כזה..
אלא שהם סוברים שהמושג הזה נכון אבל לא אצל נח..)
למה??
כי נח דאג רק לעצמו..
(גם הדורשים לשבח מסכימים שעל נח היה להתפלל על דורו..
וזה שני עניינים הצדקות של נח שהיא לשבח..
והדאגה שלו לדורו שזה גנאי אחר..)
הוא בארבע אמות שלו..
ולא אכפת לו (כביכול) היכן עם ישראל מונחים..
99 אחוז מכל עם ישראל נפלו לפגם הברית..
אחד יותר ואחד פחות..
(יעויין צדקת הצדיק אות צו והלאה)
והוא עסוק לו עם עצמו במה שעסוק..
עכשיו אנשים יגידו מה אתה רוצה חסרים צדיקים למה דווקא ר' נחמן..??!
חז"ל מפורש אומרים שיש דבר כזה אדם שהוא באמת צדיק..
אבל ביחס אל צדיקים אחרים הוא כלום..
(אבל מי יעיז לדבר על זה..)
נסיים במה שר' נחמן אמר..
"העולם אומר שצדיקים לא טועים..
ואם הם טועים אז הם לא צדיקים..
אבל אני אומר שצדיקים כן טועים..
ואעפ"כ הם צדיקים" (חיי מוהר"ן)
יש בזה אריכות ואכמ"ל..
העיקר שיהיה שבת שלום..