מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 14, 2014 5:59 pm

גמרא: אמר מר אתרוג כושי פסול והתניא כושי כשר דומה לכושי פסול אמר אביי כי תנן נמי מתני' דומה לכושי תנן רבא אמר לא קשיא הא לן והא להו.
רש"י: דומה לכושי. שגדל כאן והרי הוא שחור: פסול. שנדמה הוא קונטרפא"ט בלע"ז אבל כושי עצמו היינו טעם דכשר דאורחיה הוא: הא לן והא להו. לעולם מתני' כושי נמי פסיל ולא קשיא מתניתין לבני ארץ ישראל שרחוקין מארץ כוש ואינם רגילים בהם, ברייתא לבני בבל שקרובים לכוש ורגילין בהם ומכל מקום בגדל כאן ודומה לכושי נדמה הוא ופסול.

פסול של כושי הוא משום דלא מיקרי הדר, האם נוכל ללמוד מתירוצו של רבא, הא לן והא להו שאיכות ההידור חושבין כל אחד לפי מקומו ושעתו?
(באנגלית יש אימרא "Beauty is in the eye of the beholder" היינו שלכל אחד מיחשיב נוי והדר דבר אחר)

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ג' מרץ 18, 2014 5:14 am

מה צדדי הספק שלך?
כלומר מה ההסבר האחר בדברי רבא שלא כתבת?

(ואגב, נוסח לפורים: "Beauty is in the eye of the beer holder").

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 18, 2014 6:10 am

ניים ושכיב כתב:מה צדדי הספק שלך?
כלומר מה ההסבר האחר בדברי רבא שלא כתבת?

(ואגב, נוסח לפורים: "Beauty is in the eye of the beer holder").

היה נראה לי מעניין שאין גדרים או כללים בדין והדין ישתנה לפי תנאי הזמן והמקום, לכן שאלתי אם יש פירוש אחר בדברי רבא ואולי זו גופא היה פלוגתת אביי ורבא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 18, 2014 7:53 am

אפשר אולי לומר שיש גדרים כלליים (כגון יבש ומנומר) ויש דברים התלויים במקום

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' מרץ 19, 2014 11:14 am

ביבש לכאו' אתה צודק שהוא הידור אבסולטי. אך מנומר תלוי בזמן ובמקום, ולא מן הנמנע שבימינו יעדיפו מנומר על פני חלק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 19, 2014 7:41 pm

אולי קשור לשורות הכהנים בקרבן פסח שהיו נפרדות לזהב וכסף ולא מעורבבות

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 14, 2014 3:32 pm

מיללער כתב:
ניים ושכיב כתב:מה צדדי הספק שלך?
כלומר מה ההסבר האחר בדברי רבא שלא כתבת?

(ואגב, נוסח לפורים: "Beauty is in the eye of the beer holder").

היה נראה לי מעניין שאין גדרים או כללים בדין והדין ישתנה לפי תנאי הזמן והמקום, לכן שאלתי אם יש פירוש אחר בדברי רבא ואולי זו גופא היה פלוגתת אביי ורבא.



הלום מצאתי במנחת חינוך מוסך השבת מלאכת מכה בפטיש שדן לגבי תיקון מנא אם תיקון מצוה כמו טבילת כלים נחשב מכה בפטיש מדאורייתא, והביא שהמרדכי פרק לולב הגזול כ' בהדס שענביו מרובין מעליו דלמעטן הוי מכה בפטיש ואסור מדאורייתא, ודחה המנ"ח ראייתו מפני שטעמו של פסול ההדס עם הענבים הוא משום חסרון ב'הדר' והדר זה הוא תיקון מציאותי לא הלכתי.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 13, 2019 1:17 pm

ומ"מ זה דין מפליא שאתרוג בגוון מסויים כשר בארץ אחת, ופסול בארץ אחרת למרות שהיא סמוכה לו. האם זה מדאו'?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף ל"ו. אתרוג הכושי - הא לן והא להו

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוקטובר 17, 2019 1:03 am

עושה חדשות כתב:ומ"מ זה דין מפליא שאתרוג בגוון מסויים כשר בארץ אחת, ופסול בארץ אחרת למרות שהיא סמוכה לו. האם זה מדאו'?

כתב הר"ן ריש פרק לולב הגזול (דף יג: מדפי הרי"ף ד"ה ומיהו איכא למידק) וז"ל: אבל הכתוב לא פרט בהדר כלום אלא סתם ואמר שתהא מצוה זו מהודרת, ומסרה לחכמים!

היינו שחז"ל אמדו בדעתם וכפי ראות עיניהם, ומה שהם אמרו עליו שהדר הוא כשר מה"ת ואם בעיניהם אינה הדר פסול הוא מה"ת. וכבר ציינו לדבריו של האור שמח (הל' לולב פ"ח ה"א) שכבר הביא מדברי הגמ' דילן ראיה לדברי הראשונים שהכ' מסרה לחכמים, עי' בשו"ת חכ"צ סי' ט'.

(אגב, האו"ש מביא את זה בשם רבינו אשר, לא מצאתיה בדברי הרא"ש אלא בר"ן כמו שציינתי)


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים