מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות תוכחה בתלמיד חכם - חידושו המוקשה של ה'אור החיים'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מצות תוכחה בתלמיד חכם - חידושו המוקשה של ה'אור החיים'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 11:32 pm

כתב האוה"ח הק' בפרשתנו עה"פ לא תשנא את אחיך וגו', וז"ל,
אכן יתבאר על דרך אומרם ז"ל (תיקונים ה' תדבא"ר פ"ג) אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה ביום אל תהרהר אחריו בלילה כי ודאי עשה תשובה גם מצינו שאמרו ז"ל (פסחים קי"ג ב) בפרשת כי תראה חמור שונאך וגו' שהכתוב מדבר במי שראה בחברו דבר מגונה שמצוה לשנאותו. וכאן צוה הכתוב שאם ראה דבר מגונה בתלמיד חכם אינו נכלל בגדר אותם שצוה ה' לשנאותם אלא צריך להחזיקו כי ודאי עשה תשובה, והוא אומרו לא תשנא את אחיך שהוא תלמיד חכם המתכנה בשם אח דכתיב (תהלים קיג ב) למען אחי ורעי. או על דרך אומרם את ה' אלהיך תירא לרבות תלמידי חכמים, כמו כן כאן את אחיך פירוש המתרבה מאת אחיך, ותיבת אחיך חוזרת על הבורא ב"ה שנקרא אח לישראל (מי שוחר טוב כ"ג) כביכול. ואומרו הוכח תוכיח מדבר בנושא אחר שהם המון העם, ולזה אמר את עמיתך ולא אמר הוכח תוכיחנו וחוזר לאחיך שאמר בתחילה אלא לומר שאינו מדבר במה שהתחיל לדבר בו שהוא תלמיד חכם אלא בהמון העם שמצוה לשנאותו מצוהו ה' שיוכיחנו על פניו למה תעשה כה בנעימות לשון בחיבה וברכות לשון.

וצ"ע שהרי מפורש בגמ' בב"מ לא,א:
תוכיח אין לי אלא הרב לתלמיד, תלמיד לרב מנין, ת"ל הוכח תוכיח מכל מקום.

והקושיא מהא דת"ח שעבר עבירה ביום, כבר נידונה בארוכה בדברי החפץ חיים (הל' איסורי לה"ר כלל ד במ"ח אות יח) שהקשה כן בשם ספר יד הקטנה, יעו"ש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מצות תוכחה בתלמיד חכם - חידושו המוקשה של ה'אור החיים'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 22, 2014 11:49 pm

יש לישב דמירי בשעת מעשה שרואהו עובר על ד"ת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מצות תוכחה בתלמיד חכם - חידושו המוקשה של ה'אור החיים'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 11:50 pm

מה שנכון נכון כתב:יש לישב דמירי בשעת מעשה שרואהו עובר על ד"ת.

אחד התירוצים של הח"ח שם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מצות תוכחה בתלמיד חכם - חידושו המוקשה של ה'אור החיים'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 23, 2014 12:09 am

י"ל כן גם בדעת האוה"ח, ואף שבגמרא נראה אחרת, דרכו של האוה"ח לפרש פשט המקראות נגד דברי חז"ל, ובלבד שלא יצא דין סותר.
מצו"ב ציונים למקומות שכתב כן להדיא בפירושו.
אוהח.PDF
(233.88 KiB) הורד 338 פעמים

ואם כן תסגי לן שאפשר לישב הגמרא באופן שאין סתירה לדינא לדבריו.
[ובפרט שדברי חז"ל כאן הם דרשא מהיתור ולא פשט].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 402 אורחים