מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי מלח הארץ » ב' מאי 19, 2014 11:58 pm

לומדי הדף היומי למדו זה עתה את הסוגיא בריש ר"ה על דריוש [המכונה כורש] שכשר היה והחמיץ, ונתבאר שם דהיינו משום שנתן רשות לבנות בית המקדש רק בשילוב נדבך עץ כדי שיוכל לשורפו.
וכבר תמהו בזה הראשונים שלא מדעתו אמר כן אלא עפ"י רשיונו של כורש הראשון. ותירצו שמכיון שהרשה עפ"י אותו רשיון נחשב שהחמיץ. ושוב הקשו א,כ אימתי כשר היה. ותירצו שלא נתברר להם דבר זה מיד וחשבו שכשר הוא.
ואני הדל בעייני במקראות נשתוממתי עד למאד מאד על דברי הגמ' הללו, כי מבואר שם שישראל החלו לבנות את הבית בימי דריוש בלא אישור המלך ובנוהו באופן זה של נדבך עץ בתוך נדבכי אבנים, ואזי שלחו תתני וחבריו לדריוש לשאול אותו אם כנים דברי היהודים הטוענים שכורש אישר להם זאת, וישלח דריוש לבדוק בגנזי המלך ונתברר לו שאכן כדבריהם כן הוא, וישלח לתתני וחבריו שיניחו ליהודים לבנות הבית וכל המפריע להם אחת דינו להמית.
ומעתה מה טענה יכולה להיוות על דריוש בשעה שהיהודים הם הם שהחלו לבנות הבית באופן הזה ממש והוא לא אמר להם דבר איך יבנו כי אם אישר להם להמשיך במעשיהם [שהיו בונים בעץ] שהחלו בהם עוד טרם נדרש לענין בכלל.
גם דברי הראשונים אינם מובנים כלל מה שייך לומר שלא נתברר להם דבר זה מיד והרי לא היה כאן אלא אגרת אחת להתיר להם להמשיך במעשיהם ומה סברו מתחילה ומה נתברר להם בסוף???
אודה למי שיבדוק באוצר אם כבר דיברו בזה

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' מאי 20, 2014 8:40 am

גברא קחזינא תיובתא לא קחזינא. הא כתבו התוס' שלאו מקרא דריש אלא קבלה היתה בפיהם וא"כ מה שמוזכר קודם לציווי ארתחשסתא ואע מתשם בכותליא הוא כדרך שעשה שלמה אבל ארתחשסתא החמיץ ואמר לעשות אחרת כמבואר שם בגמרא.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי מלח הארץ » ג' מאי 20, 2014 2:21 pm

הזקנים אמרו מפורשות לתתני שהם בונים עפ"י רשיון כורש, ואם לדעתם הרשיון ההוא אפשר להם לבנות בצורה כזו אין שום סיבה שישנו משהו, שהרי דריוש לא אמר מאומה אלא רק לתת להם לבנות כדבריהם שאכן יש רשיון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11848
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 2:54 pm

עיין רש"י ואב"ע עזרא ה,ח ומשם לכאורה קצת חזוק לשאלתך. [ועיין מלבי"ם].

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' מאי 20, 2014 9:19 pm

מלח הארץ כתב:הזקנים אמרו מפורשות לתתני שהם בונים עפ"י רשיון כורש, ואם לדעתם הרשיון ההוא אפשר להם לבנות בצורה כזו אין שום סיבה שישנו משהו, שהרי דריוש לא אמר מאומה אלא רק לתת להם לבנות כדבריהם שאכן יש רשיון.
בפסוקים לא כתוב שאמר יותר מזה אבל תוס' אומרים שכך היתה קבלה ביד חז"ל, אז מה השאלה?

שם חדש
הודעות: 3
הצטרף: ד' אפריל 30, 2014 1:34 am

Re: בקשת פשט בגמ' תמוהה בענין דריוש שהחמיץ

הודעהעל ידי שם חדש » ג' מאי 20, 2014 9:46 pm

פשוטו של מקרא... ישראל בנו את המקדש כפי הוראות כורש הראשון כדי לא להסתבך עם הלשנות שלא בנו כפי התקן ויסתכנו בהריסה ,כשנודע הדבר לדריוש על ידי הלשנת תתני וחבריו בדק ומצא שיש אישור ואישר, אך נקרא בפי חז"ל חומץ שהיה לו לבטל את תנאי נדבך העץ כי היה ברור מה מטרת נדבך זה בתוך בנין האבן וברישעותו לא ביטל .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים