מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 29, 2014 12:01 am

כבר האריכו גדולים חקרי לב בביאור דברי הגמ' בסיום מס' סוטה, משמת רבי - בטלה ענוה ויראת חטא. אמר ליה רב יוסף לתנא לא תיתני ענוה, דאיכא אנא. אמר ליה רב נחמן לתנא לא תיתני יראת חטא, דאיכא אנא. (יעויין מהרש"א ח"א שם; ישועות יעקב או"ח סי' תצב; של"ה הק' פר' עקב; מאור ושמש רמזי שבועות; הקדמת שו"ת בית אפרים או"ח; שו"ת אבני נזר יו"ד סי' תנז: חו"מ סי' צה וכהנה רבים).

הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל בשו"ת נשמת חיים (סי' ר) נדרש לענין זה, וביאר בדרך מקורית מאוד, וז"ל:
והנני ממליץ על כתר"ה שי' כמו שביארתי מאמרם ז"ל התמוה מאד בשלהי מס' סוטה מ"ט ב' על משנתינו משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא א"ל ר"י לתנא לא תיתני ענוה דאיכא אנא א"ל ר"נ לתנא לא תיתני יראת חטא דאיכא אנא. והתמיה מפורסמת איך אמוראים קדושים כאלה ישבחו עצמם בענוה ויראת חטא, והמלך החכם אמר יהללך זר ולא פיך.

וביארתי בס"ד על פי מש"כ הרע"ב ז"ל על האי בבא משמת רבי בטלה ענוה שתלמידיו של רבי הוסיפו וכתבו זה במשנה, וכ"כ בתוס' רע"ק בשם הרמב"ן בחי' ע"ז ל"ז א' שהוא תוספת שהוסיף בר קפרא או לוי במשנה, והמה היו תנאים אחרונים תלמידי רבי. ואמרתי שהוא הוא התנא שדברו עמו רב יוסף ורב נחמן, שרב יוסף א"ל לזה התנא שהוסיף במשנה משמת רבי בטלה ענוה א"ל לא תיתני ענוה שאתה מסתיר מדותיך הטובים ושונה במשנה משמת רבי בטלה ענוה ואנא ידענא שגם אתה ענוותן כרבי ועדיין לא בטלה ענוה משמת רבי, וכן א"ל רב נחמן לזה התנא שהוסיף במשנה משמת רבי בטלה יראת חטא א"ל לתנא לא תיתני יראת חטא שאתה מסתיר מדותיך הטובים ושונה במשנה משמת רבי בטלה יראת חטא ואנא ידענא שגם אתה ירא חטא כרבי, ועדיין לא בטלה יראת חטא משמת רבי, כן ביארתי זה המאמר לפי חומר הנושא.


וכל רואה ישתומם, הרי רב יוסף – חבירו של רבה ותלמידם של רב הונא ורב יהודה תלמידיו של רב היה בדור השלישי של האמוראים, ואילו רב נחמן בר יצחק תלמידו של רב חיסדא היה בדור הרביעי או החמישי של האמוראים, וכיצד ניהלו שיח זה עם תלמידי רבי מסדרי המשנה?

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי זרע הארץ » ה' מאי 29, 2014 1:07 am

הוא לא אמר לתנא עצמו אלא קרא עליו הענין הזה, ופשוט.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 29, 2014 1:10 am

זרע הארץ כתב:הוא לא אמר לתנא עצמו אלא קרא עליו הענין הזה, ופשוט.

תקרא שוב את לשונו של הגר"ח ברלין זצ"ל

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 29, 2014 1:12 am

הפירוש בלא"ה רחוק מאד. דלדבריו "דאיכא אנא" פירושו שאני יודע שאתה עניו. ואי"ז במשמע כלל, והול"ל דאיכא את. [וגם אולי כיונו רב יוסף ור"נ על אדם שלישי].

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' מאי 29, 2014 1:12 am

מוזר מאוד, ודוקא חשבתי שהגר"ח ברלין היה מודע בדר"כ לבעיות של סדר הדורות וכדו'.
עכ"פ אולי מה שגרם לזה הוא הלשון "א"ל ר"י לתנא" שהכוונה ל'תנא' שהיה שונה משניות בבית מדרשו, [אשר עליהם אמרו מבלי עולם ועוד], והגרח"ב סבר לפרשו אחרת, ד"תנא" היינו אחד מתקופת התנאים.
לגבי עיקר התמיהה, הרי מצינו אאל"ט בעוד מקומות שהאמורא ציוה לתנא לשנות משנתו באופן שונה, דהיינו שתיקן גרסתו, ויתכן שהיה לו קבלה בזה דלא כגירסת התנא, וה'דאיכא אנא' הוא רק בגדר אסמכתא.
ובאמת מצינו לפעמים שבמקומות שניתן לבאר "תנא" כך וליישב כמה תמיהות בדרך פשוט, ומצינו לרבאוותא שלא צידדו כן, וזה צ"ע.

למשל בחולין קי. מצינו
כי סליק רבי אלעזר אשכחיה לזעירי, אמר ליה: איכא תנא דאתנייה לרב כחל? אחוייה לרב יצחק בר אבודימי, אמר ליה: אני לא שניתי לו כחל כל עיקר, ורב - בקעה מצא וגדר בה גדר;
וכתבו התוס' שם

והקשה רבינו שמואל דהא רב יצחק בר אבודימי היה רבו של רבא כדאמר בריש יבמות (דף ג.) ובריש פ' אלו הן הנשרפין (סנהדרין דף עו.) אמר רבא א"ל רב יצחק בר אבודימי אתיא הנה הנה וכו' ואיך יתכן דרב יצחק בר אבודימי שהיה רבו של רב שהיה חי עד רבא והלא ביום שמת רב יהודה שהיה תלמידו של רב נולד רבא וגרס התם רבינו שמואל איכא תנא דאתנייה רב מדות וקשה לר"ת דהכא בשמעתין אין שייך לומר כן דקאמר אני לא שניתי לו ומיהו יש לפרש לו כמו ממנו כמו (ב"מ דף לג.) תלמיד ורבו צריך לו אבל הא דקאמר ומתוך פלפולו של רבי חייא שנה לו כחל סתם לא אתי שפיר ואור"ת דשנים היו אחד היה בימי רבינו הקדוש דאמרינן פרק כירה (שבת דף מ:) דאמר רב יצחק בר אבודימי פעם אחת נכנסתי אחר רבי לבית המרחץ ואותו יכול להיות שהיה רבו של רב וקשה קצת דאם רב יצחק בר אבודימי דהמוכר את הספינה היה רבו של רב היכי קאמר לרבי אלעזר התם הא איתמר עלה אמר ר' אבהו אמר ר' יוחנן והלא ר' יוחנן שהיה רבו של ר' אבהו היה קורא לרב רבינו כדאמרינן באלו טרפות (לעיל דף נד).

וקשה דהרי בנקל יש לפרש דמיירי בתנא שישב לפני רב והיה ה'תנא' שלו. ואח"כ מצאתי שפי' כן במנחת יהודה (עפשטיין).

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 29, 2014 1:17 am

בעיקר השאלה יש שהקשוה בסגנון דהוי התפארות וההיפך מענוה, ויש בסגנון הא כתיב יהללך זר ולא פיך. [ומובא בזה מעשה מהגרי"ז].
ולגבי הנוסח הראשון באמת זה תלוי בהגדרת המושג ענוה.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' מאי 29, 2014 1:27 am

יעויין במנחת יהודה שהביא דברים נכוחים וישרים בביאור המושג ענוה בכמה וכמה מקומות בדבריהם ז"ל, שהכוונה להיפך מדת הקפדנות.
לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ולא קפדן כשמאי, ואפי' רבי דענוותן הוה, והאיש משה ענו מאוד פירש"י "שפל וסבלן" [ולפי"ז מובן מה ענין הפסוק לשם, שמשה לא היה מקפיד על עלבונו והקפיד הקב"ה על עלבונו] ועוד.
באן ובעמוד הבא
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=285
נערך לאחרונה על ידי ישבב הסופר ב ה' מאי 29, 2014 1:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 29, 2014 1:29 am

והשווה עוד לגיטין נו. ענותנותו של ר"ז ב"א וברש"י סבלנותו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 29, 2014 1:32 am

ישבב הסופר כתב:וקשה דהרי בנקל יש לפרש דמיירי בתנא שישב לפני רב והיה ה'תנא' שלו. ואח"כ מצאתי שפי' כן במנחת יהודה (עפשטיין).

כמדומה שמהמקומות האחרים בתלמוד שמובא לשון "אתנייה ל..." וכדומה משמע שמדובר בגדול שמלמד קטן ממנו. וכשמדובר על התנא ששנה משניות לפני גדול ממנו הסגנון הוא "תנא קמיה".

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' מאי 29, 2014 2:43 am

הרבי מליובאוויטש פעם אמר הדרן על מסכת סוטה, והתעכב בביאור הדבר, מצו"ב.
קבצים מצורפים
לא תתני ענוה.pdf
(2.16 MiB) הורד 356 פעמים

שרוליק
הודעות: 198
הצטרף: ד' דצמבר 12, 2012 8:01 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי שרוליק » ה' מאי 29, 2014 8:30 am

מענין לענין.

ידועה הגמ' (פסחים ס"ח:) 'רב יוסף ביומא דעצרתא אמר עבדי לי עגלא תלתא אמר אי לא האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא', והנה רב יוסף שהיה עניו כמו שהעיד על עצמו בגמ' סוטה הנ"ל איך אומר על עצמו 'כמה יוסף איכא בשוקא'? ותי' האדמו"ר מטאלנא זצ"ל שכידוע גם הוא השפיל את עצמו והיה עניו, ואמר ע"ז שכוונת רב יוסף הייתה שאי לאו האי יומא דשבועות שעם ישראל קבלו את התורה, אזי חוץ ממנו היו עוד הרבה יוסף בשוקא, אבל עכשיו אחרי מתן תורה כל היוסף נמצאים בבית מדרש.

פרטיזן
הודעות: 104
הצטרף: ה' פברואר 13, 2014 9:29 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי פרטיזן » ו' מאי 30, 2014 10:53 am

ידוע פירושו המקורי של הרב דנדרוביץ', כמדומני שהתפרסם במאמר שלו ב"נזר התורה", לפיו היה אמורא בשם "אנא",
לפי"ז לא התייחסו האמוראים לעצמם, אלא לאמורא מופלא ועניו בשם "אנא".

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' מאי 30, 2014 11:03 am

פרטיזן כתב:ידוע פירושו המקורי של הרב דנדרוביץ', כמדומני שהתפרסם במאמר שלו ב"נזר התורה", לפיו היה אמורא בשם "אנא",
לפי"ז לא התייחסו האמוראים לעצמם, אלא לאמורא מופלא ועניו בשם "אנא".

וכמדומני שכבר הופרך מכל וכל.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי פלתי » ו' מאי 30, 2014 11:09 am

פרטיזן כתב:ידוע פירושו המקורי של הרב דנדרוביץ', כמדומני שהתפרסם במאמר שלו ב"נזר התורה", לפיו היה אמורא בשם "אנא",
לפי"ז לא התייחסו האמוראים לעצמם, אלא לאמורא מופלא ועניו בשם "אנא".

פירוש מוזר. וביותר, איפה מצינו אמורא שנקרא אנא?

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי ברקים רב » ו' מאי 30, 2014 11:15 am

דנדרוביץ??
ידוע בשם הגר"א, וידוע שהוכחש, וכו' וכו'.

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מאי 30, 2014 3:01 pm

יש פירוש יפה מאד מאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל (בנוסף למה שהביא יין המשמח לעיל), שגם מיישב לשון הגמרא אל נכון: אמר ליה רב יוסף לתנא - היינו למי ששנה ולימד את המשניות ברבים, לא תיתני ענוה - היינו, אמנם כן כתוב במשנה וכן היא האמת (שלא אמרו "סמי מכאן ענוה" וכדומה), אבל לא תיתני ותלמד זאת בקול לציבור, דאיכא אנא - כיון שגדולי הדור הקודם הלכו לבית עולמם, ואנו מנהיגי הדור עתה, ואין להכריז ולומר לפני התלמידים הסבורים שיש בי מדת הענוה שבטלו המעלות שהיו בדורות הקודמים, אף שהאמת כן היא.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי שיף » ב' יוני 02, 2014 10:12 am

ברקים רב כתב:דנדרוביץ??
ידוע בשם הגר"א, וידוע שהוכחש, וכו' וכו'.

הובא בפנינים משלחן הגר"א פר"ש בהעלותך [י"ב ג'] מספר פרי שלמה לגרי"ש הולצברג וכתב ע"ז הרגח"ק שאולי הגר"א גרס בירושלמי שבת ו' - ה' אנא במקום אנן או בשם הגרכ"ד קאפלין בירושלמי יומא ג' - ז' אנא במקום אניוני והמהרי"ל דיסקין אמר שודאי הוא טעות ואינו מהגר"א.

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 02, 2014 10:22 am

רי דנדרוביץ - אנא.PDF
(1.05 MiB) הורד 456 פעמים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' יוני 02, 2014 6:54 pm

מעלון גישמאקע ווארט
קבצים מצורפים
דאיכא אנא.jpg
דאיכא אנא.jpg (110.58 KiB) נצפה 6180 פעמים

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי לא ידען » ב' יוני 02, 2014 7:43 pm

סגי נהור כתב:יש פירוש יפה מאד מאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל (בנוסף למה שהביא יין המשמח לעיל), שגם מיישב לשון הגמרא אל נכון: אמר ליה רב יוסף לתנא - היינו למי ששנה ולימד את המשניות ברבים, לא תיתני ענוה - היינו, אמנם כן כתוב במשנה וכן היא האמת (שלא אמרו "סמי מכאן ענוה" וכדומה), אבל לא תיתני ותלמד זאת בקול לציבור, דאיכא אנא - כיון שגדולי הדור הקודם הלכו לבית עולמם, ואנו מנהיגי הדור עתה, ואין להכריז ולומר לפני התלמידים הסבורים שיש בי מדת הענוה שבטלו המעלות שהיו בדורות הקודמים, אף שהאמת כן היא.


מעניין לעניין : בשם קאצק : אל תאמר הימים הראשונים היו טובים מאלו - פארציילטדאס נישט. אל תפרסם זאת...

מאור אקאלר
הודעות: 132
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה חדש>

הודעהעל ידי מאור אקאלר » ב' אוקטובר 25, 2021 2:40 pm

בקצרה: מכיוון שרב אמר "אומר אני" לא נכון לשנות ענווה
קבצים מצורפים
ילקוט החנוכי.png
ילקוט החנוכי.png (142.15 KiB) נצפה 2543 פעמים


אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' אפריל 05, 2022 4:59 pm

לגבי הא דכתיב בתוה"ק 'והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה' (במדבר יב, ג). האם גם עמדו איך מרע"ה שכתב את התורה כולה כתב כן על עצמו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 05, 2022 5:05 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:לגבי הא דכתיב בתוה"ק 'והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה' (במדבר יב, ג). האם גם עמדו איך מרע"ה שכתב את התורה כולה כתב כן על עצמו?

משה רבינו לא כתב את התורה. הקב"ה אומר, ומשה כותב מפיו.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: 'לא תיתני... דאיכא' <פירוש מקורי ותמוה>

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' אפריל 05, 2022 5:34 pm

מקדש מלך כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:לגבי הא דכתיב בתוה"ק 'והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה' (במדבר יב, ג). האם גם עמדו איך מרע"ה שכתב את התורה כולה כתב כן על עצמו?

משה רבינו לא כתב את התורה. הקב"ה אומר, ומשה כותב מפיו.

פשוט וא"צ לפנים, ועדיין האם מצינו לרבותינו התייחסות לכך שסוכ"ס בפועל מרע"ה כתב כן ע"ע [בציווי קוב"ה, כמובן וכפשוט].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 301 אורחים