צופר הנעמתי כתב:אפשר להתפלל פשוט שלא יזיק. הקב"ה לא צריך עצות.
תו' ב"מ ק"ו א'תימה מאי קשיא הא אמרן לעיל דכי אמר ליה זרעה חטין וזרעה שערי ואשתדוף דמצי אמר ליה אי זרעתה חטין הוה מקיים בי ותגזר אומר ויקם לך וכ"ש כשלא זרעה כלל דליכא הוכחה שהיה ראוי להשתדף וי"ל דשמואל מיירי כגון שאמר ליה זרע כל מה שתרצה דהשתא לא מצי למימר הוה מקיים בי ותגזר אומר ויקם לך דבסתמא לא היה מקבל הקדוש ברוך הוא תפלתו של זה שיצליח כל מה שיזרע אם לא שיעשה לו נס ולא קאמר לעיל הוה מקויים בי ותגזר אומר אלא לפי שמתפלל על מין אחד של חטין:
סגי נהור כתב:א"כ כמעט כל דבר הוא בגדר תפילת שווא. כי (ע"פ חכמי המדע) כמעט כל מה שיקרה בעתיד כבר מחוייב ע"י חוקי הטבע מן ההווה (דטרמיניזם). אלא ודאי שתפילת שוא הוא רק על מה שאירע כבר בפועל, ולא על מה שעתיד לקרות ע"פ חוקי הטבע. ופשוט.
זלמניו כתב:נראה שצופר הנעמתי או צופר מכל סוג שהוא, הכי שייך לעניין...
ולגופם של דברים, לפני שמתפתח כאן דיון של אנשים שלא מכירים את הנושא מקרוב ואומרים השקפות שלא ממין הטענה, או לפני, חלילה, שכולם כן יכירו, ר"ל, אז ככה: ברור שלא צריך לתת לקב"ה עצות אלא הוא נותן. וברור שא' העצות שהוא ולא אחר נתן, היא כיפת הברזל שהולכת ומשתכללת כאשר עינינו חוזות ואזנינו שומעות.
והרבה אפשרויות יש איך בדרך הטבע לא יקרה נזק ר"ל, וברור שלזה היתה כוונת הכותבים דלעיל. שאי"ז בגדר ייחול לנס על טבעי אלא לישועה בדרך הטבע . והאופנים שלא יזיק, למשל, הם: שאנשים יספיקו לברוח. שיפול בשטחים פתוחים, שהיירוט יצליח. שהראש לא יתפוצץ וכו'.
שמעתי שבעת אזעקה, יש להתפלל שהאנשים שבמקום המטרה יזוזו משם ולא שהטיל לא יפול במקום ישוב שה"ז בגדר תפילת שוא מכיון שהטיל כבר שוגר והוא מכוון לאיזה מקום
צופר הנעמתי כתב:זלמניו כתב:נראה שצופר הנעמתי או צופר מכל סוג שהוא, הכי שייך לעניין...
ולגופם של דברים, לפני שמתפתח כאן דיון של אנשים שלא מכירים את הנושא מקרוב ואומרים השקפות שלא ממין הטענה, או לפני, חלילה, שכולם כן יכירו, ר"ל, אז ככה: ברור שלא צריך לתת לקב"ה עצות אלא הוא נותן. וברור שא' העצות שהוא ולא אחר נתן, היא כיפת הברזל שהולכת ומשתכללת כאשר עינינו חוזות ואזנינו שומעות.
והרבה אפשרויות יש איך בדרך הטבע לא יקרה נזק ר"ל, וברור שלזה היתה כוונת הכותבים דלעיל. שאי"ז בגדר ייחול לנס על טבעי אלא לישועה בדרך הטבע . והאופנים שלא יזיק, למשל, הם: שאנשים יספיקו לברוח. שיפול בשטחים פתוחים, שהיירוט יצליח. שהראש לא יתפוצץ וכו'.
פשוט כדבריך, שהתפילה שלא יזיק אין זה בגדר תפילת שוא, והרבה דרכים למקום. אני התייחסתי לזה:שמעתי שבעת אזעקה, יש להתפלל שהאנשים שבמקום המטרה יזוזו משם ולא שהטיל לא יפול במקום ישוב שה"ז בגדר תפילת שוא מכיון שהטיל כבר שוגר והוא מכוון לאיזה מקום
ע"ז כתבתי, שלכאורה אין טעם להתפלל שיקרה דבר פלוני או אלמוני בדוקא, אלא שלא יקרה נזק מן הטיל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 463 אורחים