מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המבאר לתלמוד - מיהו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יולי 08, 2014 10:05 pm

כתב הכתב והקבלה (במדבר טו כ):
חלה תרימו. לא יתכן לפרש שם חלה עוגה, כי ההפרשה איננה עוגה כ"א עיסה כמות שהיא, ו‏‏המבאר לתלמוד אמר החלק המופרש מן העיסה אינו נקרא חלה כ"א תרומה, והעיסה כולה נקראת חלה, אמנם אמרה תורה ראשית עריסותיכם חלה, ללמוד על השיעור שחייב בתרומה זו הוא שיהיה כשיעור חלה שאתם רגילים ללוש במדבר והוא עשירית האיפה, ופחות משיעור זה לא יתחייב בתרומה זו, וחז"ל נתנו לתרומה זו שם חלה ע"ש חלת העיסה שממנה הופרשה, והמכוון במקרא לפי"ז ראשית עריסה העומדת לעשות ממנו חלה ועוגה.
מישהו יודע מיהו "המבאר לתלמוד"???
מישהו מכיר את הפירוש שלו?

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' יולי 08, 2014 10:24 pm

לא רש"י הק'?

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יולי 08, 2014 10:31 pm

ראיתי שבאנציקלופדיה (ערך הפרשת חלה אות ב) כתבו פירוש כזה משם הגר"א (יור"ד שכח ס"ק ב).
אולם לענ"ד אין זה כוונת הגר"א. הגר"א רק מבאר את השיטה שאין לברך "להפריש חלה" לפי ש"חלה" אינה אלא עוגה בעלמא, וכפי שכתב בסידור רש"י סי' שעד [שהוא מקור הדין],
וזלה"ק: בלשון המקרא חלה נקרא העיסה כמ"ש חלות בלולות והרבה כיוצא אבל בלשון המשנה נקרא חלה בכל מקום.

מישהו מהחברים הנכבדים מזדהה איתי ?

בכפתור ופרח הוצאת בהימ"ד להתישבות כתב (עמוד קצט בהערה 383) המהדיר: "ויש החולקים סוברים שמברך להפריש תרומה, טעמם שהעיסה כולה נקראת חלה, והמופרש תרומה.". ומבואר שפירשו את הגר"א כ א-ת !

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יולי 08, 2014 10:34 pm

אוהב אוצר כתב:לא רש"י הק'?

לשון רש"י איסור והיתר לרש"י סימן כג
"להפריש חלה לאו ברכה היא, חלה היא עוגה וחררה ואינה שם הפרשה כלל וחלה תרימו תרומה כתיב והכי קאמר חלה אחת מן העוגות תרימו לשם תרומה ומיהו תרומה נקראת ותרומה שמה ואין לשנות".
דהיינו העוגה המופרשת היא ה'חלה', ומאחר שאין ההפרשה לשמה, אלא לשם תרומה, צריך לברך על הפרשת תרומה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 08, 2014 11:34 pm

היש מי שבידו לבדוק בחומש מקור חיים ע"פ ביאור לתלמיד (ברלין תקצ"א) בפר' שלח, וא"כ צ"ל המבאר לתלמיד.
קבצים מצורפים
ישורון.pdf
(312.4 KiB) הורד 263 פעמים

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יולי 08, 2014 11:44 pm

בקרו טלה כתב:היש מי שבידו לבדוק בחומש מקור חיים ע"פ ביאור לתלמיד (ברלין תקצ"א) בפר' שלח, וא"כ צ"ל המבאר לתלמיד.

נראה שאפילו באוצר ובהיבורבוקס אין את זה, אולי זה רשום תחת שם אחר???

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 08, 2014 11:49 pm

שטייגעניסט כתב:
בקרו טלה כתב:היש מי שבידו לבדוק בחומש מקור חיים ע"פ ביאור לתלמיד (ברלין תקצ"א) בפר' שלח, וא"כ צ"ל המבאר לתלמיד.

נראה שאפילו באוצר ובהיבורבוקס אין את זה, אולי זה רשום תחת שם אחר???


בשביל להבין למה אין, יש לעבור בישורון (אדר תשס"ב) על המאמר של ד"ק שם
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' יולי 09, 2014 12:03 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 08, 2014 11:52 pm

אכן הדברים לקוחים מהבאור לתלמיד שבחומש מקו"ח.
באור לתלמיד.GIF
באור לתלמיד.GIF (73.02 KiB) נצפה 2219 פעמים

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יולי 09, 2014 12:01 am

חן חן לך.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: המבאר לתלמוד - מיהו?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ד' יולי 09, 2014 12:02 am

כל הכבוד לך נכון!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים