מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוגוסט 07, 2014 2:56 am

בנחלת אליהו להגר"א דושינצר זצ"ל מובא, דנסתפק בהא דמעכב הכונה בברכת אבות, האם כשכיון בפתיחה ובחתימה אך באמצע
הברכה לא כיון, אם גם בזה מעכב בדיעבד, או לא, מי נימא דכיון דכללא הוא דאם שכח ודילג באמצע הברכה, אך שאמר הפתיחה
והחתימה, ג"כ יצא בדיעבד, ומסתמא גם בברכת אבות כן הוא, וכו'. ואולי גם בדילג באמצע הברכה בברכת אבות ג"כ מעכב, דדינה
חלוק משאר ברכות, וצ"ע. עכ"ד. [ועי' ביאור הלכה ר"ס ק"א]
ולכאורה אפשר לפשוט זה מדתנן בברכות נ"ב ב' הי' עומד בתפילה ונזכר שהוא בע"ק לא יפסיק אלא יקצר, דהיינו שלא יפסיק
התפילה לגמרי אלא יקצר כל ברכה וברכה, שיאמר פתיחה וחתימה, ואם נימא דבברכת אבות מעכב אמירת כל התיבות א"כ למה
התנא אינו מפרש דבברכת אבות לא יקצר אלא יאמר הכל, ומדלא פירש שיש חילוק ע"כ שגם בברכת אבות לא מעכב אמירת כל
התיבות [עמש"נ שם בסמוך בד"ה אלקינו ואלקי אבותינו] (ימלא פי תהלתך תפילה)

לענ"ד יש לפקפק בראיית הגראי"ל, ברם עיקר הדבר צ"ת מהיכי תיתי יש חילוק בין ברכת אבות לשאר ברכות?

ובעיקר הדבר, כבר העיר בזה הקה"י שהכוונה המעכבת היא רק בתיבות המעכבות, ולא פרסם הדברים משום מעשה שהייה.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' אוגוסט 07, 2014 9:16 am

לענ"ד בסברא יש בהחלט מקום לומר שמי שאומר חלק מהברכה בלא כוונה גרע ממי שמחסיר תיבות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14320
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 07, 2014 9:52 am

זכורני שיש רשב"א שאפילו בין המילים הכוונה מעכבת בברכת אבות

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' אוגוסט 08, 2014 8:17 am

בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש רשב"א שאפילו בין המילים הכוונה מעכבת בברכת אבות

דהיינו שאסור להפסיק בהרהור בענינים אחרים בברכת אבות, ומה ענין הלכה זו לנושא זה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14320
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 08, 2014 12:27 pm

אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' אוגוסט 08, 2014 12:29 pm

בברכה המשולשת כתב:אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

אפשר שלא לחשוב על כוונת כל המילים, אבל לא להרהר בדברים אחרים כשכן אומרים אותם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14320
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 08, 2014 12:30 pm

סכינא חריפא כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

אפשר שלא לחשוב על כוונת כל המילים, אבל לא להרהר בדברים אחרים כשכן אומרים אותם.


אז על מה הוא חושב?

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' נובמבר 27, 2014 1:34 am

גם זו לטובה כתב:בנחלת אליהו להגר"א דושינצר זצ"ל מובא, דנסתפק בהא דמעכב הכונה בברכת אבות, האם כשכיון בפתיחה ובחתימה אך באמצע
הברכה לא כיון, אם גם בזה מעכב בדיעבד, או לא, מי נימא דכיון דכללא הוא דאם שכח ודילג באמצע הברכה, אך שאמר הפתיחה
והחתימה, ג"כ יצא בדיעבד, ומסתמא גם בברכת אבות כן הוא, וכו'. ואולי גם בדילג באמצע הברכה בברכת אבות ג"כ מעכב, דדינה
חלוק משאר ברכות, וצ"ע. עכ"ד. [ועי' ביאור הלכה ר"ס ק"א]
ולכאורה אפשר לפשוט זה מדתנן בברכות נ"ב ב' הי' עומד בתפילה ונזכר שהוא בע"ק לא יפסיק אלא יקצר, דהיינו שלא יפסיק
התפילה לגמרי אלא יקצר כל ברכה וברכה, שיאמר פתיחה וחתימה, ואם נימא דבברכת אבות מעכב אמירת כל התיבות א"כ למה
התנא אינו מפרש דבברכת אבות לא יקצר אלא יאמר הכל, ומדלא פירש שיש חילוק ע"כ שגם בברכת אבות לא מעכב אמירת כל
התיבות [עמש"נ שם בסמוך בד"ה אלקינו ואלקי אבותינו] (ימלא פי תהלתך תפילה)

לענ"ד יש לפקפק בראיית הגראי"ל, ברם עיקר הדבר צ"ת מהיכי תיתי יש חילוק בין ברכת אבות לשאר ברכות?

ובעיקר הדבר, כבר העיר בזה הקה"י שהכוונה המעכבת היא רק בתיבות המעכבות, ולא פרסם הדברים משום מעשה שהייה.


הגר"י שפירא (דעת יהודה עמ' לז)
ש. הא דהכונה באבות מעכבת האם כל מילה ומילה מהברכה לעיכובא
ת. לא נתפרש בפוסקים אבל נראה דסגי עד וקונה הכל, כדמצינו בברכת מעי"ש וכבר היה לן ראיות לזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים