מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נויירא
הודעות: 359
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 8:21 am

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי נויירא » ד' יולי 07, 2010 7:37 pm

ראו כאן, ואם כבר כאן

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' ספטמבר 07, 2014 12:38 am

בהקדמת 'נזר הקודש' (פירוש לבר"ר) מביא:
ועל זה כבר משל המשילו קדמונינו. לננס הרוכב על גבי ענק עם היותו קטן בעינינו. הנה יש לו עליו העדפה ומותר. לראות ולהביט מרחוק ביותר. והנמשל הוא בחכמי דורות האחרונים הרוכבים ע"ג חבורי הראשונים. אחרי שכבר מצאו כל חכמתם כשולחן ערוך לפניהם. על כן לפעמים יעלו במעלות הסולם להתחכם עוד עליהם.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי יורד ומתעה » א' ספטמבר 07, 2014 1:23 am

כבר נמצא בתשובת הרי"ד סימן סב או סו איני זוכר.

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי שש משזר » א' ספטמבר 07, 2014 6:50 am

איש_ספר כתב:האם אין מן הראשונים המפרשים כי אלקים (קודש!) הוא לשון רבים דרך כבוד?


לשון רבים דרך שררה ומרות, כתב רש"י כמה פעמים. מקצתם הבאתי כאן:

בראשית לה, ז.
נגלו אליו האלהים - במקומות הרבה יש שם אלהות ואדנות בלשון רבים כמו אדני יוסף אם בעליו עמו ולא נאמר בעלו וכן אלהות שהוא לשון שופט ומרות נזכר בלשון רבים אבל אחד מכל שאר השמות לא תמצא בלשון רבים:


בראשית כ, י"ג.
כאשר התעו - לשון רבים ואל תתמה כי בהרבה מקומות לשון אלהות ולשון מרות קרוי לשון רבים. אשר הלכו אלהים. אלהים חיים. אלהים קדושים. וכל לשון אלהים לשון רבים. וכן ויקח אדוני יוסף. אדוני האדונים. אדוני הארץ. וכן בעליו יומת. והועד בבעליו. וא"ת מהו לשון התעו כל הגולה ממקומו ואינו מיושב קרוי תועה. כמו (לקמן כא) ותלך ותתע. (תהלים קיט) תעיתי כשה אובד (איוב לח) יתעו לבלי אוכל יצאו ויתעו לבקש אכלם:

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי שש משזר » א' ספטמבר 07, 2014 7:01 am

אגב: דוגמאות מרובות ללשון רבים [בתורה] כאשר מדובר ביחיד, כאשר הטעם הוא משום שהוא לשון כבוד, הובאו לרוב ב'דעת מקרא' בראשית עמוד כ"ה הערה 136.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 07, 2014 8:56 am

לא מובן לי מה הביאו שם בחבילה אחת.
רוב הדוגמאות הן מה שכתב רש"י שהבאת על לשון מרות. והיינו ששם העצם נאמר גם בלשון רבים, ואז יש מקרים שהפעל הסמוך אליו הוא לשון יחיד (בדרך כלל) ולעתים הוא לשון רבים, והוא מחמת שהשם הוא בלשון רבים

הדוגמה בלבן (ונתנה לך גם את זאת) היא שונה שבאמת אמר לשון רבים. אבל אין כ"כ ראייה שזה דרך כבוד כי אחר שאמר לא ייעשה כן במקומנו היינו שתלה בציבור נקט לשון רבים.

יותר תמוה ראייתם מ בחר לנו אנשים במשה, שאם נפרש שכוונת משה לומר בחר לי אנשים רק אומר לנו בלשון רבים יש ראייה לנושא, אבל בפשוטו אחר שממנה את יהושע להלחם היה יכול לומר בחר לך אנשים ואומר בחר לנו היינו לי ולך ואין זה קשור ללשון כבוד.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 07, 2014 5:03 pm

תוך כדי דיבור כתב:
ומעניין לעניין באותו עניין, הרי ציטוט נזיפה דומה שנכתב לפני כמה דורות, בעניין השימוש במטבע הלשון, הרווח גם כיום, "אלוהים אדירים" (בכוונה לא כתבתיו כשם קודש). והדברים יאים גם לנידון דידן:
"המליצה 'אלוהים אדירים' ל"ר, שמבלי משים פלטה קולמוסך, היא גרירה שגגתית מזוֹהָמַת האלילות, תוצאות הספקנות החומרנית... ותהי' לפעמים למכשֹל גם לישרי-לב"

(נראה אם מי מן הקוראים יצליח לזהות את מקור הציטוט...)


אשתמיטתיה פסוק מפורש:

אוֹי לָנוּ מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר.

שמו"א ד' ח'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 07, 2014 5:23 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
תוך כדי דיבור כתב:
ומעניין לעניין באותו עניין, הרי ציטוט נזיפה דומה שנכתב לפני כמה דורות, בעניין השימוש במטבע הלשון, הרווח גם כיום, "אלוהים אדירים" (בכוונה לא כתבתיו כשם קודש). והדברים יאים גם לנידון דידן:
"המליצה 'אלוהים אדירים' ל"ר, שמבלי משים פלטה קולמוסך, היא גרירה שגגתית מזוֹהָמַת האלילות, תוצאות הספקנות החומרנית... ותהי' לפעמים למכשֹל גם לישרי-לב"

(נראה אם מי מן הקוראים יצליח לזהות את מקור הציטוט...)


אשתמיטתיה פסוק מפורש:

אוֹי לָנוּ מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר.

שמו"א ד' ח'.


שם הפלישתים הם המדברים, אז מה הראיה?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 07, 2014 5:27 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
תוך כדי דיבור כתב:
ומעניין לעניין באותו עניין, הרי ציטוט נזיפה דומה שנכתב לפני כמה דורות, בעניין השימוש במטבע הלשון, הרווח גם כיום, "אלוהים אדירים" (בכוונה לא כתבתיו כשם קודש). והדברים יאים גם לנידון דידן:
"המליצה 'אלוהים אדירים' ל"ר, שמבלי משים פלטה קולמוסך, היא גרירה שגגתית מזוֹהָמַת האלילות, תוצאות הספקנות החומרנית... ותהי' לפעמים למכשֹל גם לישרי-לב"

(נראה אם מי מן הקוראים יצליח לזהות את מקור הציטוט...)


אשתמיטתיה פסוק מפורש:

אוֹי לָנוּ מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר.

שמו"א ד' ח'.

מרחביה כתב:
תוך כדי דיבור כתב:ומעניין לעניין באותו עניין, הרי ציטוט נזיפה דומה שנכתב לפני כמה דורות, בעניין השימוש במטבע הלשון, הרווח גם כיום, "אלוהים אדירים" (בכוונה לא כתבתיו כשם קודש). והדברים יאים גם לנידון דידן:
"המליצה 'אלוהים אדירים' ל"ר, שמבלי משים פלטה קולמוסך, היא גרירה שגגתית מזוֹהָמַת האלילות, תוצאות הספקנות החומרנית... ותהי' לפעמים למכשֹל גם לישרי-לב"

(נראה אם מי מן הקוראים יצליח לזהות את מקור הציטוט...)

הלא הוא באגרות הראי"ה ח"ג, עמוד קנו.
[ואפשר שכוונתו, מלבד דבריו שם על "סופרי הזמן", גם לדברי הרד"ק שמואל א ד ח:
ויש מפרשים: מי יצילנו מיד האלהים האדירים האלה - כי מנהג לשונם היה לקרוא לאלהים אחרים לשון רבים. וזהו שאמרו מי יצילנו מיד האלהים האדירים האלה.]


אפרקסתא, הוי החכמים בעיניהם

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 07, 2014 6:24 pm

אכן, לא הבחנתי בתגובה זו. מכל מקום לא ראיתי תגובה הולמת על מי שטען שזה שם חול. האם לדעתו ניתן למחוק שם זה בנביא?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 07, 2014 9:07 pm

על מה התלונן הרב קוק באיגרתו?
על השימוש בלשון רבים או על השימוש כקריאה?

על שני הדברים לא ברור לי מה התלונה בעצם. אם על עצם השימוש בלשון רבים היינו במילה אדירים, אזי בחיפוש קטן באוצר רואים שגם בסליחות ובפיוטים השתמשו בשימוש זה.
ואם על השימוש כקריאה? צ"ע איך הבין את הקריאה אם הוא לשון קודש ממש וכוונתו ע"ז שמשתמש בשם אין זה נראה בדבריו. אם מבין שהוא לשון חול אך לא לשון ע"ז מה החסרון. ואולי לזה נתכוון שלא ראוי להשתמש בשם אלקים בלשון חול על כוח כי זה סרך אלילות רק אלהים דיין מותר וצ"ע.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ב' ספטמבר 08, 2014 8:56 am

מה כל כך לא מובן? (כבר ציינתי למעלה שאין לזה דבר עם לשון הרבים) אין זה ראוי להרגיל על הלשון את הביטוי הזה, שיש בו שם אלוקות, גם אם במקור הוא נאמר ביחס לחולין, סוף סוף את ה' אלקיך תירא, והנוהג כך בעל כרחו נפגם משהו ביראתו. שוו בנפשכם שבמשכנות היראים היה נשמעת תדיר מליצה כזו כביטוי להשתאות או התפעלות וכדומה, האם יש כאן מישהו שלא היה מוחה בבנו הקטן אם היה שומע כן מפיו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 08, 2014 10:59 am

רק כתבתי שאע"פ שזה הסבר הגיוני לענ"ד אין נשמע מלשונו שכל חששו היה בגלל ההרגל של שימוש בשם שמים אלא שהפריע לו גם משהו אחר ועל זה שאלתי מהו. אני מבין שלך כן נראה שזו כוונתו.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' ספטמבר 09, 2014 7:56 am

אנחנו רגילים לומר "בעלים" לא כן? שמירה בבעלים!

בן עזאי
הודעות: 175
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי בן עזאי » ו' ינואר 13, 2017 11:51 am

יש סיפור שמובא בעיקרים (איני זוכר מקומו כרגע, וכנראה שהפרטים שלהלן אינם מדוייקים) על ויכוח בין אריסטו לתלמידיו על תולעת האם היא בריה שראוי להתבונן בה ואמר ע״ז אריסטו שדוקא מבריה זו אפשר לראות את גדלות הבורא שברא דבר כל כך שפל וקטן. אולי זהו המקור לדברים (?).

תורת המן
הודעות: 498
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי תורת המן » ד' מרץ 24, 2021 4:07 am

בענין ננס ע"ג ענק עיין המאמר המצורף מרש"ז ליימן, ובהערה 10 מביא כל המחברים המצטטים זאת בספריהם.
קבצים מצורפים
60. Dwarfs on the Shoulders of Giants.pdf
(363.99 KiB) הורד 140 פעמים

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' אפריל 08, 2021 8:46 am

"בְּחָכְמוֹת וִידִיעוֹת הָעוֹלָם בִּמְצִיאוּת הַמּוּחָשׁ הִנְנוּ רוֹאִים, שֶׁנָּכוֹן לֵאמֹר עִם "מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ד'" גַּם כֵּן בְּרֹב הִשְׁתּוֹמְמוּת "מַה קָּטְנוּ מַעֲשֶׂיךָ ד'" . כְּלוֹמַר כְּשֶׁם שֶׁהִנְנוּ מִתְמַלְּאִים פֶּלֶא עַל גֹּדֶל הַמְּאוֹרוֹת, עַל הַמֶּרְחָבִים הַגְּדוֹלִים, הַמְּלֵאִים כּוֹכְבֵי שַׁחַק נִפְלָאִים, וְהַכֹּחוֹת הַטִּבְעִיִּים הָאַדִּירִים, כֵּן הִנְנוּ מִתְפַּלְּאִים בְּהִסְתַּכְּלוּתֵנוּ לְעֹמֶק הַיְצִירָה בְּקַטְנוּתָהּ, בִּפְרָטֵי הָאֵבָרִים שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִּים הַיּוֹתֵר קְטַנִּים, וְדַקּוּת הֶחֳמָרִים וְדַיְקָנוּת הַכֹּחוֹת שֶׁבַּמְּקוֹמוֹת הַיּוֹתֵר רְחוֹקִים, וְעַל יְדֵי הַיְדִיעָה הַשְּׁלֵמָה שֶׁל שְׁנֵי הַקְּצָווֹת, שֶׁל הַגֹּדֶל וְהַקֹּטֶן, יִתְמַלֵּא צִיּוּר הַמְּצִיאוּת בְּלִבּוֹ שֶׁל אָדָם עַל מַתְכֻּנְתּוֹ וכן הוא גם בתורה וכו'"

גם זה מהרב זצ"ל. אורות התורה פרק ג פסקה ח

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים" - פתגם ראוי ומקורו?

הודעהעל ידי א מבקש » ה' אפריל 08, 2021 9:39 am

תורת המן כתב:בענין ננס ע"ג ענק עיין המאמר המצורף מרש"ז ליימן, ובהערה 10 מביא כל המחברים המצטטים זאת בספריהם.

לאברהם מלמד יש ספר שלם על מאמר ננס על גבי ענק שנקרא "על כתפי ענקים" הוצאת בר אילן תשס"ד.
אגב זהו ההסבר לפ הרבה ראשונים [ראה מלמד שם] לכלל שהלכתא כבתראי


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים