מבקש לדעת כתב:בס"ד
האם רעיון זה נמצא ג"כ במקור קדום לפני ר' נחמן?
עשוי לנחת כתב:[כמובן שהמילים 'אבל הרבי אומר' אינם חלילה העמדתו כחולק מול דברי הקב"ה, אלא למליצה דרמטית..]
מבקש לדעת כתב:עשוי לנחת כתב:[כמובן שהמילים 'אבל הרבי אומר' אינם חלילה העמדתו כחולק מול דברי הקב"ה, אלא למליצה דרמטית..]
בס"ד
עם כל הכבוד, כבודו הבין שהכוונה שהרב'ה אומר על עצמו? אלו דברי הי"ת.
הבעל שם טוב לימד (בעש"ט עה"ת ותולדות יעקב יוסף, על הפסוק וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בדברים לא יח) כי כאשר האדם יודע שהוא נתון תחת השגחת ה', אין הדינים והפגעים שולטים בו. ולכן גם כאשר מתרגשות ובאות על האדם צרות ורדיפות, אם יתחזק בידיעה שהכל מידו יתברך ושאין כאן אלא הסתרת פנים, אבל לא שעזבו ה' חלילה, לא יפגעו בו הצרות ולא ינזק. אולם לעיתים מסתתר הקב"ה בהסתרה כפולה, הסתרה שבתוך ההסתרה, והאדם אינו מכיר בהשגחת ה' העומדת ביסוד הדברים ומקיפה אותו תמיד. זהו הנרמז במילים 'הסתר אסתיר', שאפילו הסתתרותו של הקדוש ברוך הוא נסתרת היא מן האדם.
מבקש לדעת כתב:בס"ד
האם רעיון זה נמצא ג"כ במקור קדום לפני ר' נחמן?
משה גרוס כתב:לכאורה דומה שיש כאן סתירה או פרדוקס. שהרי אדם שהוא ב'הסתרה שבתוך ההסתרה' אינו חש בהשגחה, ולכן הוא במצב זה. ואם תאמר לו שאפילו במצב זה 'גם שם בוודאי נמצא ה' יתברך' - מה יועיל? הרי הוא במצב זה מפני שלא מרגיש בהשגחה. ואם היה מרגיש בהשגחה - לא היה במצב זה.
המעיין כתב:מה שמעניין הוא שכולם ידעו למה הכוונה.
אני הייתי צריך לעשות חיפוש בגוגל כדי להבין במה מדובר.
הלוואי שכל ציטוט מגמרא יהיה ברור לכולנו.
ארזי ביתר כתב:משה גרוס כתב:לכאורה דומה שיש כאן סתירה או פרדוקס. שהרי אדם שהוא ב'הסתרה שבתוך ההסתרה' אינו חש בהשגחה, ולכן הוא במצב זה. ואם תאמר לו שאפילו במצב זה 'גם שם בוודאי נמצא ה' יתברך' - מה יועיל? הרי הוא במצב זה מפני שלא מרגיש בהשגחה. ואם היה מרגיש בהשגחה - לא היה במצב זה.
הרעיון הוא, שלמרות שלא מרגיש זאת, שישריש זאת בדעתו ויבין זאת.
ארי כתב:
ועוד מובא בספרי חסידות (בערבי נחל ועוד)
ארי כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד
האם רעיון זה נמצא ג"כ במקור קדום לפני ר' נחמן?
מצאתיו בספר קדום וחומש שמו.
וז"ל שם (דברים לא יז יח): ואמר אין אלוק בקרבי, ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא וגו'
כלומר: שאם ח"ו הדברים האמורים בפסוק קודם לזה יגיע לשונאיהן של ישראל אז יחשבו שאין אלוקים ואז אומר הפסוק אנוכי הסתר פני יש אלוקים ואני עושה זאת אך אני מסתיר פני [גם מאחורי הדברי הקשים אני עומד].
כנסת ישראל כתב:'שיר' זה הוא חוצפא כלפי שמיא, וכמה גרוע שהכל מצפצפים דברי הבל כאלו, ואינם שמים לאזנם מה שפיהם מדבר.
שמח כתב:כנסת ישראל כתב:'שיר' זה הוא חוצפא כלפי שמיא, וכמה גרוע שהכל מצפצפים דברי הבל כאלו, ואינם שמים לאזנם מה שפיהם מדבר.
אני משער שכוונתך "חוצפא" לגבי המילים "אבל הרבי אומר" כאילו שהוא חולק ח"ו עם השי"ת. אבל מי שמכיר את הלשון המורגלת בפי הציבור החסידי וכ"ש הליטאי, יודע ש"אבל" זה הוא כמו, המשנה אומרת כך וכך, אבל הרשב"א אומר שהכוונה כך וכך, וכן השו"ע אומר כך, "אבל" המשנ"ב מכריע כך וכך. שזה לא בדרך חוצפא אלא בדרך לימוד.
משה גרוס כתב:אני בעניי לא הבנתי מה הפשט של 'הסתרה שבתוך ההסתרה'. אם יש הסתרה - אז יש הסתרה, מהו 'בתוך ההסתרה'? כלומר שאם מלך מחליט שלא להסתכל על עמו - ממילא נותק הקשר, ואם יאמר לעבדיו 'עכשיו לא רק שתעצמו עיניכם אלא גם תסובבו את ראשכם שלא יהיה מופנה כלפיהם' - אין לזה שום נפקא מינה. ועוד שאנו 'בתוך', אלא נוסף על.
אוצר החכמה כתב:והפסוק הלך ילך ובכה הוא הליכה שבתוך ההליכה?
פרי יהושע כתב:משה גרוס כתב:אני בעניי לא הבנתי מה הפשט של 'הסתרה שבתוך ההסתרה'. אם יש הסתרה - אז יש הסתרה, מהו 'בתוך ההסתרה'? כלומר שאם מלך מחליט שלא להסתכל על עמו - ממילא נותק הקשר, ואם יאמר לעבדיו 'עכשיו לא רק שתעצמו עיניכם אלא גם תסובבו את ראשכם שלא יהיה מופנה כלפיהם' - אין לזה שום נפקא מינה. ועוד שאנו 'בתוך', אלא נוסף על.
"ואנכי אסתר אסתיר".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים