על הפסוק ויהיו שניהם "ערומים" האדם ואשתו מתרגם יב"ע "חכימין", כמובן בשונה מהפירוש המקובל.
האם ידוע על מפרשים אחרים שפרשו כך?
ב. וע"ד הת"י (בראש' ב' כח), נ"ל דה"פ דהוו חכימין שהיו גדולים בכבוד ובחכמה, אלא שהיתה גדולתם עד ארגיעה ולא האריכה להם שעת גדולתם ויקרם, והיינו ולא יתבוששו, דמפרש שלא התעכבו בכבודם. והוא ע"ד המד"ר פי"א דבראשית ע"פ אדם ביקר ולא ילין שלא לן כבודו עמו. וי"ל דהת"י מפרש, דערומים כולל שני הפי' יחד, לשון חכמה וערמה וגם מלשון ערום בלא לבוש, והם תלויים זה בזה, עפ"ד הרמב"ם במו"נ ח"א פ"ב, שמתוך גדולת החכמה בעניני האמת לא הכירו את המפורסמות, ע"כ מתוך שהי' ערומים בערמה העליונה, שהיא חכמת האמת, ע"כ היו ערומים שלא הרגישו כלל בגנות המפורסמות. ושפיר קאמר במנחת שי, שבחכמה שאין בה מובן של ערמות, שכונתה בלא לבוש חכימין רפין, אבל כשיש בה ג"כ הכונה של ערום בלא לבוש אז מדגישין, ומתקיים הרמז ערטילאין דחיקין, ומתקימת הצחות ע"ד קצירי ומריעי רבנן, ע"כ חכימין רפין, והדחוקין בפרנסתם הם ההולכים ערטילאין, ובשם משותף ודאי הדגוש גובר ומתחבר כדי להבליט את שתי הכונות ביחד.
לומד_בישיבה כתב:תקן את הכותרת מילה לא כותבים עם יו"ד.
סגי נהור כתב:גם ע"פ כללי האקדמיה לכתיב המלא (ואכן אכמ"ל) כותבים חסר.
תנועת i
תנועת i נכתבת באות יו"ד. למשל: דיבור, יישוב, אישה, נטייה, ייתן, תיכתב.
אבל יו"ד לא תיכתב
– לפני אות המנוקדת בשווא נח, כגון שמלה, מכתב, דמיון (=דִּמְיוֹן), חוץ ממילים שבצורת היסוד שלהן נכתבת יו"ד (בכתיב חסר הניקוד), למשל: זיכרונות (צורת היסוד: זיכרון), ניסיוני (הניסיון שלי או שם התואר; צורת היסוד – ניסיון).
– אחרי מ"ם השימוש, כגון מביתו, מחוץ, משם, וכן במילים: עם, הנה (=הִנֵּה; וגם בנטייה: עמי וכו', הנו וכו'), אם, מן.
– במילים שבצורת היסוד שלהן אין תנועת i כגון לבי (מן לֵב), מקלים (=מְקִלִּים, מן מֵקֵל), אמתי (=אֲמִתִּי מן אֱמֶת). כך גם אתי, אתך (אִתִּי, אִתְּךָ מן אֶת).
– בפעלים בבניין הפעיל, גם אם אחרי הה"א אין שווא, כגון הפיל, הכה (=הִכָּה), הציל, הצלתי (=הִצַּלְתִּי), הציע.
– לפני יו (yu או yo) כגון דיון, קיום, בריות, נטיות, ראיות (=רְאִיּוֹת).
הכהן כתב:לומד_בישיבה כתב:תקן את הכותרת מילה לא כותבים עם יו"ד.
כמדומה שע"פ כללי כתיב חסר כותבים מלא, ואכמ"ל בעניין כללים אלו.
הכהן כתב:יש לציין שעל פי כללי האק' יש לכתוב 'הכוהן' ולא 'הכהן'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים