איש_ספר כתב:ושם דבר שאלמלי כתוב לא הייתי מעתיקו בכאן, שהצדיק מרוז'ין אמר, בקשר למה שנתראה ר' ליבער עם אליהו הנביא זל"ט: לא שר' ליבער זכה לגילוי אליהו, אלא אליהו זכה לגילוי ר ליבער !
איש_ספר כתב:יש עליו ספר שלם הנקרא צרור החיים.
ישבב הסופר כתב:שם משפחת צאצאיו הוא ליברזון, כאשר נאמר לעיל. רבים מבני המשפחה שינו שמם לפישמן, והוא משפחת פישמן הבאיאנית הגדולה והמפורסמת.
עטרת פז כתב:ישבב הסופר כתב:שם משפחת צאצאיו הוא ליברזון, כאשר נאמר לעיל. רבים מבני המשפחה שינו שמם לפישמן, והוא משפחת פישמן הבאיאנית הגדולה והמפורסמת.
למיטב ידיעתי, משפחת פישמן אינם בן אחר בן לר' ליבער, והם נכדים דרך בת באמצע, וממילא לא היו צריכים לשנות את שם משפחתם, מאחר שמעולם הם לא נקראו בשם ליברזון.
לייטנר כתב:הרב ליברזון חבר מועצת רבנות ת"א לפני עשרות שנים היה גם שייך למשפחה זו?
כי בתו התחתנה עם כהן.
גוראריה כתב:היתה דעה שצוואתו של רבי ליבער באה למנוע מצאצאיו להשתדך עם גדול פלוני כהן בדורו מסיבה מסויימת.
מישהו כאן מכיר?
ישבב הסופר כתב:אחרי בירור אצל בן משפחה, משפחת פישמן הם אכן מתייחסים בא"ב לרבי ליבער זיע"א, וכמב דורות אחורה שינו שמם מליברזון לפישמן. אאריך בהודעתי עד כמה שיודעני בזה כשאתפנה אי"ה.
עטרת פז כתב:ב"ה
יום כ"ז במרחשון תשע"ב
מתי היארצייט של רבי ליבער הגדול מברדיטשוב?
גירסא א': כ"ח בתשרי שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרע"ג, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ב': כ"ח במרחשון שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרפ"ה, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ג': ללא תאריך בחודש, שנת תקל"ה. ספר "דור ודור ודורשיו", מאת הג"ר יוסף לווינשטיין גאב"ד סרוצק.
גירסא ד': כ"ח בתשרי שנת תקל"ח. אתר "אהלי צדיקים".
גירסא ה': כ"ט בתשרי שנת תקל"א. גירסא ישנה, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
גירסא ו': כ"ט במרחשון שנת תקל"א. גירסא מחודשת, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
מה האמת?
שבע כתב:בהקשר לנוסח המצבה (הקדומה) של הרה"ק ר' ליבער
"בשנת תקל"א
ציון קבר/ המת בדבר/ מגיד משרים מדבר/ גמר וסבר/ חריף ובקי חסיד ועניו ה"ה המפורסים מו' אליעזר ליבר (ב"מ) אברהם ז"ל"
עטרת פז כתב:ב"ה
יום כ"ז במרחשון תשע"ב
מתי היארצייט של רבי ליבער הגדול מברדיטשוב?
גירסא א': כ"ח בתשרי שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרע"ג, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ב': כ"ח במרחשון שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרפ"ה, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ג': ללא תאריך בחודש, שנת תקל"ה. ספר "דור ודור ודורשיו", מאת הג"ר יוסף לווינשטיין גאב"ד סרוצק.
גירסא ד': כ"ח בתשרי שנת תקל"ח. אתר "אהלי צדיקים".
גירסא ה': כ"ט בתשרי שנת תקל"א. גירסא ישנה, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
גירסא ו': כ"ט במרחשון שנת תקל"א. גירסא מחודשת, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
מה האמת?
עטרת פז כתב:ישבב הסופר כתב:אחרי בירור אצל בן משפחה, משפחת פישמן הם אכן מתייחסים בא"ב לרבי ליבער זיע"א, וכמב דורות אחורה שינו שמם מליברזון לפישמן. אאריך בהודעתי עד כמה שיודעני בזה כשאתפנה אי"ה.
טעות ביד בן המשפחה הלז.
ראש המשפחה בארץ הקודש, ה"ה רבי מאיר לייב פישמן משעדליץ-צפת, נשא את בתו של רבי מרדכי אהרן ליברזון מברדיטשוב-ירושלים, והוא בנו של ר' שמואל בנו של ר' יחיאל מיכל בנו של רבי ליבער הגדול.
-----------------------------------------
תקנתי כאן ע"פ הערת ישבב הסופר להלן
-----------------------------------------
עטרת פז כתב:עטרת פז כתב:ב"ה
יום כ"ז במרחשון תשע"ב
מתי היארצייט של רבי ליבער הגדול מברדיטשוב?
גירסא א': כ"ח בתשרי שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרע"ג, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ב': כ"ח במרחשון שנת תקל"א. ספר צרור החיים, מהדורת שנת תרפ"ה, מערכת ר"ל מברדיטשוב.
גירסא ג': ללא תאריך בחודש, שנת תקל"ה. ספר "דור ודור ודורשיו", מאת הג"ר יוסף לווינשטיין גאב"ד סרוצק.
גירסא ד': כ"ח בתשרי שנת תקל"ח. אתר "אהלי צדיקים".
גירסא ה': כ"ט בתשרי שנת תקל"א. גירסא ישנה, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
גירסא ו': כ"ט במרחשון שנת תקל"א. גירסא מחודשת, מתוך המודיע יום ה' תולדות תשע"ב.
מה האמת?
לאחר עיון מחודש בכל המקורות, נראה ברור שהתאריך המדוייק הוא:
כ"ח במרחשון שנת תקל"א
ויש לתקן בכל אותם המקומות שטעו בזה. וה' יצילנו משגיאות.
תולדות כתב:
ר' יצחק גדליה ליברזון [מצאצאי ר' ליבר, ועוד הרבה מגדולי החסידות], רבה האחרון של העיירה סלאוויטא [שיש מה להאריך אודותיו ואודות פעלו]
אפשר להמשיך בסיפורים ובזכרונות ללא סוף, אולם ברצוני להוסיף רק עוד סיפור מדהים אחד, שמלמד על הסייעתא דשמיא שסבא זכה לה בהוראה ולא רק בדברים גדולים כהיתרי עגונות. חצי מהסיפור שמעתי מהגאון ר' מיכל זילבר שליט"א וחצי מכבוד אאמו"ר שליט"א. בכ' אדר שנת תש"ס היה במכון הטכנולוגי לעניני הלכה ערב לזכרו של סבא לרגל הופעת קובץ עטרת שלמה שגם אני כתבתי שם, דיבר שם הגר"מ זילבר על סגנון החשיבה של סבא שהיה שונה מדרך הבריות, וסיפר שידוע כי הקדוש ר' ליבער הגדול מברדיטשוב השאיר בצוואתו שזרעו לא יתחתן עם משפחות כהנים, והנה למד אצלו בחור מצאצאי ר' ליבער הגדול שהציעו לו בת כהן, ונכנס עם הבחור לשאול את הבית ישראל מגור, והב"י השיבו שזה שאלה לרב פוסק הלכה ושילך לר' שלמה זלמן, וכשבאו לסבא הוא אמר לו שהאזהרה לא לישא בת כהן כבר מוזכרת בגמ', ולא נראה שר' ליבער כיון להחמיר יותר מדינא דגמ', ואם מדינא דגמ' אין הבחור חושש א"כ אין לו מה לחוש לצוואה. אחרי כעשר שנים שוב אירע אצלו סיפור כזה, והב"י כבר נסתלק לב"ע הלך עם הבחור ללב שמחה, והל"ש לא ידע מה להשיב, והגר"מ סיפר לו מהעובדא הקודמת עם הב"י, ואמר לו הלב שמחה א"כ יש לך תשובה, לך שוב לרש"ז, ובא לסבא אשר לא זכר מאומה מהענין הקודם, אולם סבא השיבו שוב אותה תשובה כי מסתמא לא כיון בצוואתו להחמיר יותר מדינא דגמ'. והגר"מ הפליג בזה שדרך העולם שחוששים לצוואה יותר מלדברי הגמ', וכן על כך שענה פעמיים אותה תשובה בלי לזכור מהפעם הקודמת.
זה חצי הסיפור, אכן שמעתי מאאמו"ר שליט"א, כי פעם נכנס לבית הכנסת בטבריה יהודי והציג עצמו כירושלמי שגר בגבעת שאול, ובין הדברים סיפר שהיה מקורב לר' שלמק'ה מזוויעהל, ואחרי השואה היתה לו בת בשידוכים ועלה אז לארץ בחור מברנוביץ ור' שלמקה הציעו לו עבור בתו, והשיב שימלך באשתו, אחר זמן שאלו ר"ש מה קורה, והשיב שאשתו ממשפחת ר' ליבער הגדול ומתנגדת היות והבחור הוא כהן, ור"ש אמר לו א"כ הרי יש עמנו את הטפליקע'ר רב שגם הוא מצאצאי ר' ליבער ונשאלה את פיו, ותיכף כשהטפליקע'ר שמע מהשאלה התחיל לצעוק "וואס ר' ליבער, וואס ר' ליבער, הוא דיבר בזמנו שכל בחורי ישראל היו מצוינים ולא היה קשה למצוא שידוך, אולם בימינו אם אתה מוצא בן תורה שמתאים, תיכף תחטפנו". אכן למעשה אשתו בכ"ז התנגדה ונתחתנה בתו עם מישהו אחר, אחר זמן בעלה נהרג בתאונת דרכים וסוף דבר שנתחתנה בזיווג שני עם כהן, כך סיפר הנ"ל.
והנה אאמו"ר באותו שבוע נסע לירושלים, ונכנס לבקר את סבא אשר לא היה בבית, ונכנס לחדר לימודו, ומצא מכתב על השולחן, שולח יהודי מאנטוורפן שאלה שהוא מצאצאי ר' ליבער הגדול ומציעים לבתו שידוך עם כהן, ותורף השאלה, כי מסורת בידם במשפחה הסיבה לצוואת ר' ליבער, כי במאורעות ת"ח ות"ט הודיעו מן השמים כי אם ג' צדיקים ימסרו נפשם להריגה תבטל הגזירה, והם ר' שמשון מאוסטרופולי, ור' יחיאל מיכל מנעמירוב, והש"ך, ור"ש ורי"מ הסכימו אולם הש"ך אמר שהוא באמצע חיבור על חושן משפט ואינו מסכים, ואירע מה שאירע. ולר' ליבער היה קפידא על הש"ך ולא רצה להתערב בזרעו, אולם כיון שלא היה זה מכבוד הש"ך שהיה גדול הדור לכתוב כן, ע"כ סתם בצוואתו לא להתחתן עם כהנים, אכן הכהן הלז אינו מנכדי הש"ך וע"כ שאלתם מה לעשות.
אאמו"ר המתין עד שסבא הגיע ושאלו מה אומר על המכתב, וסבא אמר לו שבאמת הגיע מכתב משונה כזה ואיננו יודע מה לענות, כי בעבר חשב שצוואת ר' ליבער היא לא לישא בת כהן, וזה אכן דינא דגמ', אולם כעת שומע שציווה לא להתחתן כלל עם כהנים אפילו ליקח כהן לבתו ועל זה אין גמ', ואינו יודע מה לענות. ואאמו"ר סיפר לו העובדא ששמע אותו שבוע מהטפליקע'ר, וסבא שש על זה מאוד, ותיכף שיגר תשובה להנ"ל כי "מקובלנו מהטפליקע'ר רב שאין ענין צוואת ר' ליבער נוהג כלל בימינו". הנה כי כן זכה לסייעתא דשמיא מופלאה בהוראותיו, שאפילו שאלות מסוג זה גלגלו לו מן השמים את התשובה.
מסורת בידם במשפחה הסיבה לצוואת ר' ליבער, כי במאורעות ת"ח ות"ט הודיעו מן השמים כי אם ג' צדיקים ימסרו נפשם להריגה תבטל הגזירה, והם ר' שמשון מאוסטרופולי, ור' יחיאל מיכל מנעמירוב, והש"ך, ור"ש ורי"מ הסכימו אולם הש"ך אמר שהוא באמצע חיבור על חושן משפט ואינו מסכים, ואירע מה שאירע. ולר' ליבער היה קפידא על הש"ך ולא רצה להתערב בזרעו
ירון כתב:לגבי משפחת פישמן - כמה שאלות, אולי יש מי שיודע -
האם לפני נישואיו לחנה ליברזון היה ר' מאיר ליב פישמן משעדליץ נשוי לאשה אחרת ? כן, אשתו מאטיל היתה בת החוזה מלובלין לפחות במפקדי מונטיפיורי ראיתי שבשנים המוקדמות היה נשוי לאשה בשם "מאטל". אשתו וצאצאיו נהרגו ברעש בצפת והוא ניצול ע"י היותו אצל הבת עין, גם בת אחת ניצלה ויש צאצאים הימנה
יתכן שמנישואיו למאטל היו שתי בנות, יוכבד באבע ו-מלכה.
אם היה נשוי פעמיים - מאיזו משפחה היתה האשה הראשונה ? כנ"ל
האם ידוע על משפחותיהן של שתי הבנות האחרות ? כנ"ל
הבן היותר "ידוע" של מאיר ליב - ר' אברהם משה אהרן פישמן -באיזו שנה נולד ? הוא בוודאי נולד מהאשה "חנה" נכון, ר' אברהם משה נפטר בהיותו בבאיאן ושם מנו"כ
תודה מראש לכל מי שיודע או יכול לברר ...
נחום וואהלינער כתב:ירון כתב:לגבי משפחת פישמן - כמה שאלות, אולי יש מי שיודע -
האם לפני נישואיו לחנה ליברזון היה ר' מאיר ליב פישמן משעדליץ נשוי לאשה אחרת ? כן, אשתו מאטיל היתה בת החוזה מלובלין לפחות במפקדי מונטיפיורי ראיתי שבשנים המוקדמות היה נשוי לאשה בשם "מאטל". אשתו וצאצאיו נהרגו ברעש בצפת והוא ניצול ע"י היותו אצל הבת עין, גם בת אחת ניצלה ויש צאצאים הימנה
יתכן שמנישואיו למאטל היו שתי בנות, יוכבד באבע ו-מלכה.
אם היה נשוי פעמיים - מאיזו משפחה היתה האשה הראשונה ? כנ"ל
האם ידוע על משפחותיהן של שתי הבנות האחרות ? כנ"ל
הבן היותר "ידוע" של מאיר ליב - ר' אברהם משה אהרן פישמן -באיזו שנה נולד ? הוא בוודאי נולד מהאשה "חנה" נכון, ר' אברהם משה נפטר בהיותו בבאיאן ושם מנו"כ
תודה מראש לכל מי שיודע או יכול לברר ...
רבי מאיר ליב התחתן בשנית עם צאצא למשפחת ליברזון עפ"י עצת רבו הק' מרוזין [היא היתה נכדה ולא הוא כמש"כ מאן דהו מקודם]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים