בעילום_שם כתב:הרש"ש הולך כפשטות האר"י שתיאורי הפרצופים וכו' כפשוטם, לעומת הגר"א שהכל נמשל
אצל הרש"ש מצינו חשיבות לקבלה מעשית [לפחות כוונות התפילה], לעומת הגר"א
מוצאים המון הקבלות בין הרמב"ם לקבלת הרש"ש [ראה בכל המאמרים על שחזר הרמב"ם והודה לקבלה וכדו'], לעומת הגר"א שהתקיף את הרמב"ם [הרמח"ל אולי ניסה לדחוק את דבריו ברמב"ם אך לא מעבר לכך, אכמ"ל]
הרמב"ם והלש"ם מדגישים שאין בריאה תמידית אלא השם מתחזק יש מיש [כהפשטות], ואילו בבית מדרשו של הגר"א מצינו שתמיד מוגדר לבריאה דיש מאין [נפה"ח א-ב, ראה במאמר שבקובץ חצי גבורים ז].
בברכה המשולשת כתב:מרנא הלשם לא ראה כל סתירה בזה, כידוע. ויעויין עוד בהרחבה בקונטרס ארי במסתרים של מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א (מצוי באוצר)
וכמובן דבריו המפורסמים מרנא הגר"ח מוולז'ין בהקדמה לביאור אדוננו הגר"א לספד"צ
בעילום_שם כתב:משולשת, לא הבנתי הרי ברור שהלשם התקיף את הרמח"ל, וראה בדבריו סתירה לאמת
גם כאשר משלבים ניתן לעשות זאת בשני דרכים, ללכת בדרך הרש"ש ולפרש כך את הגר"א [ורמח"ל], ומאידך אפשר ללכת בדרך הגר"א ולפרש כך את הרש"ש, וההבדל עצום
הר' יעקב הלל שודאי הולך בדרך הרש"ש [בזה ספריו מלאים], בא ומפרש [ודוחק] שדברי הגר"א כלפי בחינה מסויימת מאד [ראה בספרו אהבת שלום]
ומאידך ר' שריה דבילצקי [כך ידוע לגביו, לא זכיתי לעיין הרבה בכתביו] הולך בעיקר בדרך הגר"א [בלא הרמח"ל], ומפרש בכך את הרש"ש והלש"ם
הרש"ש הולך כפשטות האר"י שתיאורי הפרצופים וכו' כפשוטם, לעומת הגר"א שהכל משל
גם השתלשלות העניינים מבטאת את ההבדל:
פשטות דברי האר"י ודאי מורים כדרך הרש"ש, והם מהווים יציאה ושינוי גדול מכל עולם הסוד שלפניו, אשר נתן פתח לטעות שבתאות וסניפיה, ונכתבו ביאורים רבים בהגדרת דברי האר"י כפשטם
לעומת הרמ"ק [שהיה בתקופת האר"י מעט לפניו] שמאריך שכל ההגשמות שבזוהר הינם נמשל, ואחריו הרמח"ל [שכתב פירושים על הרמ"ק] שהדגיש והרחיב העניין טובא
הרועה כתב:אני רוצה להידרש לעניין אגבי, בלי קשר לנושא האשכול.
לאחרונה נפוצה התופעה בפורום לכתוב על כל מיני מחברים, מזמן הראשונים ועד בני דורנו, התואר "מרנא". א. מה בכלל זה אמור להביע? ב. מה רע בתואר "מרן" שהחליפו אותו?
עוד ראיתי שכותבים על הגר"א את התואר "אדוננו". מה המקור לכך? שמעתי שתואר זה מקורו בכת הש"צ (ואחר כך לקחו אותו החסידים בתואר "אדמו"ר").
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים