על דבר הפסוק "ומוראכם וחיתכם יהי על כל חית הארץ ועל כל עוף השמים בכל אשר תרמוש האדמה ובכל דגי הים בידכם ניתנו" אשר הקשו למה האתנחתא בא במילת השמים ומחלק הפסוק כאילו ומוראכם וחיתכם אזיל על חית הארץ ועוף השמים ובידכם ניתנו אזיל על אשר תרמוש האדמה ודגי הים.אחד מעיר כתב:נח עה
חודש טוב ומבורך
ושבת שלום
אכן טעיתי שכתבתי שהוא באתנח, אך מכל מקום הזקף קטן הוא המפסיק העיקרי ולא הטיפחא (למרות שמבחינת דרגת ההפסק שניהם שווים, המפסיק הראשון הוא העיקרי כמו שבירר פרופ' ברויאר בספרו).אחד מעיר כתב:עיינתי הבוקר בפסוק שציין הכותב באוצה"ח, וראיתי שמדובר בטעות, אין בפסוק זה אתנח, אלא זקף קטן וטיפחא. והפסוק בעצם מחולק בדיוק כפי שהיינו מצפים.
[(ויאמר אלקים אל נח) (ואל בניו אתו)] לאמר.
והטיפחא במילה אתו המפסיק העקרי.
נכון שהמילים בידכם ניתנו חוזרות על הפסוק כולו אבל האתנח הוא המפסיק העיקרי משום שהוא בא להפסיק את המילים שאחריו מן המילים שלפניו (כי המילים שלאחריו מתקשרות לתחילת הפסוק), משא"כ הטיפחא לפני "בידכם ניתנו" בא לבטא את זה ש"בידכם ניתנו" אזיל גם על המילים שלפניו וגם אשלפני פניו, וכמו שביארתי.אחד מעיר כתב:גם לגבי ומוראכם וחתכם - בידכם ניתנו, ההערה של הנ"ל לא פתרה בכלל את הבעיה. עדיין צריך לומר שהמילים "בידכם ניתנו" עומדות בפני עצמם, וחוזרות על הפסוק כולו, והטיפחא הוא המפסיק העיקרי. (ולא כפי שנראה במבט ראשון שהאתנח הוא המפסיק העיקרי, והמילים בידכם ניתנו שייכות לפסוקית שאחרי האתנח בלבד).
לא הבנתי. הוא מודה שבד"כ זה המפסיק העיקרי אך אומר שיש בזה יוצאים מן הכלל? אם כך לעניות דעתי פירושי עדיף כדי שלא תהיה יציאה מן הכלל.אחד מעיר כתב:לכח הטענה
[במוסגר, בישיבה שבה למדתי ראש הישיבה התנגד בתוקף לדרך שמגו הוא 'כח הטענה']
לית מאן דפליג שזקף מפסיק יותר מטיפחא, ולו רק בגלל ששני מלכים רצופים (עם או בלי מחברים ומשנים ביניהם)
הראשון מפסיק יותר מרעהו.
אבל המעיר טוען שכאן מתפרש כך, ועל זה בא הדיון בגליון ובהערות.
כנראה החלפתי.אחד מעיר כתב:מרדכי ברויאר מהדיר נוסח המקרא של מוסד הרב קוק,
ומחבר הספרים על הטעמים ועוד -
לא היה לו שום תואר אקדמי [מלבד אולי "ד"ר כבוד" שקיבל לעת זקנותו]
היה לו בן דוד בשם פרופ' מרדכי ברויאר.
ייש"כ.אחד מעיר כתב:וירא עה
שמערל כתב:
ניתן לשמוע עשרות שיחות ודרשות חוצבות להבות אש קודש מפ"ק של כ"ק מרן אדמו"ר הקוה"ט בעל "באר יעקב" מנדבורנה זצוקללה"ה זיעוכי"א,
וכן מלהבחל"ח בנו בכורו מ"מ וממשיך דרכו בקודש כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מנדבורנה,
במערכת הטלפונית "קול נדבורנה"
שמספרה (נייד): 05-48-49-4567
או (נייח): 0747-18-10-16
כמו"כ ניתן לשמוע במערכת הנ"ל מאות שיעורים נפלאים בגמ' הלכה וחסידות
סיפורי צדיקים, ניגונים, מהנעשה ונשמע בחצר הקודש נדבורנה ועוד ועוד
שמעו ותחי נפשכם
ויקנהו פוטיפר סריס פרעה שר הטבחים איש מצרי עמדו בזה שהטעמים הולכים ומתחזקים - 'סריס פרעה' בשליש 'שר הטבחים' במשנה ו'איש מצרי' במלך.אחד מעיר כתב:וישב עה
כולל הזמנה לכינוס שוחרי הלשון
ותורת הקורא וישב עה
אינני מתוכח על העיקרון, רק שלא ברור לי ששלושה תארים נחשבים רשימה לעניין זה ולכאורה לא צריך להגיע לכך בפסוק המדובר.אחד מעיר כתב:ברשימות יש הרבה פעמים נטייה לטעמים מפסיקים יותר בהמשך
אחד מעיר כתב:אנימבקש סליחה על המשלוח המאוחר
בגלל תקלה במחשב
תודה רבה הדיון מעניין והשאלות טובות. אנסה להציע פתרונות כפי כוחי.אחד מעיר כתב:שמות עה
שבת שלום וכל טוב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד