מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי שלח » ה' נובמבר 20, 2014 5:24 pm

בדרך כלל מדליקים בצאת הכוכבים או בשקיעה, אבל לגבי שבת למשל היה מנהג בחו"ל לקבל ולהוציא שבת בזמן ר"ת, האם היה מנהג כזה או יש מנהג היום להדליק נרות חנוכה בזמן ר"ת?כמו כן מוכיחים הרבה מהפוסקים שהשו"ע הולך לפי שיטת ר"ת, האם רבי יוסף קארו בעצמו נהג את כל הזמנים כמו קריאת שמע ,שבת ,חנוכה, ועוד , לפי ר"ת?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 20, 2014 7:40 pm

כמדומני שאצל כל קהילות החסידים ההולכים בשיטת רבינו תם אין מדליקים נרות חנוכה לפני זמן רבינו תם, והוא אצלם דבר פשוט ביותר.

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי ידידיה » ה' נובמבר 20, 2014 8:21 pm

שלח כתב:בדרך כלל מדליקים בצאת הכוכבים או בשקיעה, אבל לגבי שבת למשל היה מנהג בחו"ל לקבל ולהוציא שבת בזמן ר"ת, האם היה מנהג כזה או יש מנהג היום להדליק נרות חנוכה בזמן ר"ת?כמו כן מוכיחים הרבה מהפוסקים שהשו"ע הולך לפי שיטת ר"ת, האם רבי יוסף קארו בעצמו נהג את כל הזמנים כמו קריאת שמע ,שבת ,חנוכה, ועוד , לפי ר"ת?


השו"ע במפורש פסק כר"ת, אמנם לפני הבנת המנחת כהן והחפץ חיים (בביאור הלכה), מרן הבין שכשיש ג' כוכבים הוי לילה גם לר"ת.
ואם כן לענ"ד ממילא בא"י לא מסתבר שהמתין על מה שאנו קוראים "זמן ר"ת" שהרי חושך לפני כן.

וראה בארוכה,
viewtopic.php?f=17&t=5781

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 25, 2014 2:36 am

שלח כתב:בדרך כלל מדליקים בצאת הכוכבים או בשקיעה, אבל לגבי שבת למשל היה מנהג בחו"ל לקבל ולהוציא שבת בזמן ר"ת, האם היה מנהג כזה או יש מנהג היום להדליק נרות חנוכה בזמן ר"ת?כמו כן מוכיחים הרבה מהפוסקים שהשו"ע הולך לפי שיטת ר"ת, האם רבי יוסף קארו בעצמו נהג את כל הזמנים כמו קריאת שמע ,שבת ,חנוכה, ועוד , לפי ר"ת?


לא הבנתי שאלתך

הרי לאלו הנהוגים כר"ת הוי יום לכל דבר עד צאה"כ דר"ת ורק במילי דמדאורייתא (שבת, תפילין, טהרה וכדו') מחמירים אשקיעה הראשונה
כך שעדיין מתפללים מנחה עד זמן צאה"כ דר"ת, ורק בזמן צאה"כ מתפללים מעריב ואח"כ מדליקים נ"ח
(בימות החול ישנם המקילים להתפלל מעריב עם השקיעה דר"ת 60 דק' אחר השקיעה הראשונה, אך גם לפי"ז עדיין מדליקים כולם נ"ח אחר צאה"כ דר"ת)

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' נובמבר 26, 2014 12:25 am

ידידיה כתב:
שלח כתב:בדרך כלל מדליקים בצאת הכוכבים או בשקיעה, אבל לגבי שבת למשל היה מנהג בחו"ל לקבל ולהוציא שבת בזמן ר"ת, האם היה מנהג כזה או יש מנהג היום להדליק נרות חנוכה בזמן ר"ת?כמו כן מוכיחים הרבה מהפוסקים שהשו"ע הולך לפי שיטת ר"ת, האם רבי יוסף קארו בעצמו נהג את כל הזמנים כמו קריאת שמע ,שבת ,חנוכה, ועוד , לפי ר"ת?


השו"ע במפורש פסק כר"ת, אמנם לפני הבנת המנחת כהן והחפץ חיים (בביאור הלכה), מרן הבין שכשיש ג' כוכבים הוי לילה גם לר"ת.
ואם כן לענ"ד ממילא בא"י לא מסתבר שהמתין על מה שאנו קוראים "זמן ר"ת" שהרי חושך לפני כן.

וראה בארוכה,
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=5781

המעיין במנחת כהן גופיה רואה שהיה פשוט אצלו שבא"י לא שייך שיהיה לילה לפני שיעבור שיעור ד"מ שלמים, וכמבואר בגמרא, וכל דבריו נאמרו רק על חו"ל. מה שכתבתי עד כאן מפורש במנ"כ ולא מליבי הוצאתי זאת, ויש להוסיף ע"ז שברור שאילו היה המנ"כ רואה את המציאות בא"י היה מבין שגדר כוכבים בינונים שונה לגמרי ממה שהיה סבור לומר, ומינה דתו לא שייכא סברתו גם בחו"ל. (ולגבי מה שכתבתם בארוכה, כבר גם התווכחנו ע"ז בארוכה, ואין לי עתה כח ופנאי לכפול הדברים.)

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי ידידיה » ה' נובמבר 27, 2014 11:47 am

לייבעדיג יענקל כתב:
ידידיה כתב:
שלח כתב:בדרך כלל מדליקים בצאת הכוכבים או בשקיעה, אבל לגבי שבת למשל היה מנהג בחו"ל לקבל ולהוציא שבת בזמן ר"ת, האם היה מנהג כזה או יש מנהג היום להדליק נרות חנוכה בזמן ר"ת?כמו כן מוכיחים הרבה מהפוסקים שהשו"ע הולך לפי שיטת ר"ת, האם רבי יוסף קארו בעצמו נהג את כל הזמנים כמו קריאת שמע ,שבת ,חנוכה, ועוד , לפי ר"ת?


השו"ע במפורש פסק כר"ת, אמנם לפני הבנת המנחת כהן והחפץ חיים (בביאור הלכה), מרן הבין שכשיש ג' כוכבים הוי לילה גם לר"ת.
ואם כן לענ"ד ממילא בא"י לא מסתבר שהמתין על מה שאנו קוראים "זמן ר"ת" שהרי חושך לפני כן.

וראה בארוכה,
viewtopic.php?f=17&t=5781

המעיין במנחת כהן גופיה רואה שהיה פשוט אצלו שבא"י לא שייך שיהיה לילה לפני שיעבור שיעור ד"מ שלמים, וכמבואר בגמרא, וכל דבריו נאמרו רק על חו"ל. מה שכתבתי עד כאן מפורש במנ"כ ולא מליבי הוצאתי זאת, ויש להוסיף ע"ז שברור שאילו היה המנ"כ רואה את המציאות בא"י היה מבין שגדר כוכבים בינונים שונה לגמרי ממה שהיה סבור לומר, ומינה דתו לא שייכא סברתו גם בחו"ל. (ולגבי מה שכתבתם בארוכה, כבר גם התווכחנו ע"ז בארוכה, ואין לי עתה כח ופנאי לכפול הדברים.)


מ"מ דקדוק לשון השו"ע ששינה בין כניסת שבת ליציאתה, עדין במקומו עומד.

וכדבריך, אין צורך לכפול שוב המו"מ שכבר כתוב עלי מסך בקישור דלעיל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' נובמבר 27, 2014 12:52 pm

המו"מ בינינו אינו באשכול שאליו קישרתם כאן, אלא באשכול 'בזמן הגאונים עשו מלאכות בערב שבת אחר השקיעה'. שם (באמצע עמ' 2) הארכתי בענין ד"מ שלמים, ובין השאר התייחסתי לשינוי בלשונות המחבר, וז"ל שם:
עוד רגע אדבר על מה שהזכירו כאן אודות ה'סתירה' בין פסקי מרן המחבר בסי' רס"א ובסי' רצ"ג. ובעוניי לא הבנתי אף פעם מהי הקושיא. ואם יש בזה סתירה הרי הו"ל להקשות על הגמרא שהזכירה גם שיעור ד"מ וגם סימן ג' כוכבים. ומאי אית לך למימר (אליבא דר"ת וכל קדושים דעימיה), שכל הכוכבים הנראים לפני שיעור ד"מ הם כוכבים גדולים, כוכבי יום, ובתום ד"מ מופיעים ג' כוכבים בינונים [שצריך בקיאות ע"מ לידע היכן הם ומה גדלם, וכבר לפני מאות שנים הורו מגדולי הפוסקים שאין לנו בקיאות זו, וא"א להוציא את השבת מבלי לידע (ע"י השעון) שכבר עברו ד"מ]. ופשוט שכ"ז עולה לנכון גם לשיטת מרן המחבר. אלא שבכ"ז יש שישאלו מדוע בסי' רס"א השתמש המחבר בשיעור המילין ובסי' רצ"ג בסימן הכוכבים. ותשובתם בצידם, שעליהם לעיין בב"י בסי' רצ"ג ויראו שלא בא המחבר בכלל ליתן סימן לזמן יציאת היום (שהרי אין צורך בזה, דהא כבר נתבאר כה"ע בסי' רס"א), ולא בא אלא לומר דין של תוספת שבת שאין די להמתין עד שיראו ג' כוכבים בינונים (ובאופן המבואר לעיל), אלא יש להוסיף מחול על הקודש ולהמתין עד שיראו ג' כוכבים קטנים רצופים. וז"ל הב"י בסי' רצ"ג: "פרטי רמזי דינים המחודשים המבוארים בזה הסימן, שעור תוספת שצריך להוסיף מחול על הקדש. כבר כתבתי בסימן רס"א דלרבי יהודה אחר סוף שקיעת החמה אלף וחמש מאות אמה הוי בין השמשות ... וכתב (רבינו יונה) וכיון שאין הכל בקיאים בין גדולים לבינונים צריך ליזהר שלא לעשות שום מלאכה עד שיראו שלשה כוכבים קטנים" (עייש"ע). והיינו מ"ש מרן בשולחנו הטהור: "צריך ליזהר מלעשות מלאכה עד שיראו ג' כוכבים קטנים, ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים".


אליעזר שלום
הודעות: 82
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 2:20 am

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי אליעזר שלום » ה' דצמבר 11, 2014 3:49 am

לייבעדיג יענקל כתב:המו"מ בינינו אינו באשכול שאליו קישרתם כאן, אלא באשכול 'בזמן הגאונים עשו מלאכות בערב שבת אחר השקיעה'. שם (באמצע עמ' 2) הארכתי בענין ד"מ שלמים, ובין השאר התייחסתי לשינוי בלשונות המחבר, וז"ל שם:
עוד רגע אדבר על מה שהזכירו כאן אודות ה'סתירה' בין פסקי מרן המחבר בסי' רס"א ובסי' רצ"ג. ובעוניי לא הבנתי אף פעם מהי הקושיא. ואם יש בזה סתירה הרי הו"ל להקשות על הגמרא שהזכירה גם שיעור ד"מ וגם סימן ג' כוכבים. ומאי אית לך למימר (אליבא דר"ת וכל קדושים דעימיה), שכל הכוכבים הנראים לפני שיעור ד"מ הם כוכבים גדולים, כוכבי יום, ובתום ד"מ מופיעים ג' כוכבים בינונים [שצריך בקיאות ע"מ לידע היכן הם ומה גדלם, וכבר לפני מאות שנים הורו מגדולי הפוסקים שאין לנו בקיאות זו, וא"א להוציא את השבת מבלי לידע (ע"י השעון) שכבר עברו ד"מ]. ופשוט שכ"ז עולה לנכון גם לשיטת מרן המחבר. אלא שבכ"ז יש שישאלו מדוע בסי' רס"א השתמש המחבר בשיעור המילין ובסי' רצ"ג בסימן הכוכבים. ותשובתם בצידם, שעליהם לעיין בב"י בסי' רצ"ג ויראו שלא בא המחבר בכלל ליתן סימן לזמן יציאת היום (שהרי אין צורך בזה, דהא כבר נתבאר כה"ע בסי' רס"א), ולא בא אלא לומר דין של תוספת שבת שאין די להמתין עד שיראו ג' כוכבים בינונים (ובאופן המבואר לעיל), אלא יש להוסיף מחול על הקודש ולהמתין עד שיראו ג' כוכבים קטנים רצופים. וז"ל הב"י בסי' רצ"ג: "פרטי רמזי דינים המחודשים המבוארים בזה הסימן, שעור תוספת שצריך להוסיף מחול על הקדש. כבר כתבתי בסימן רס"א דלרבי יהודה אחר סוף שקיעת החמה אלף וחמש מאות אמה הוי בין השמשות ... וכתב (רבינו יונה) וכיון שאין הכל בקיאים בין גדולים לבינונים צריך ליזהר שלא לעשות שום מלאכה עד שיראו שלשה כוכבים קטנים" (עייש"ע). והיינו מ"ש מרן בשולחנו הטהור: "צריך ליזהר מלעשות מלאכה עד שיראו ג' כוכבים קטנים, ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים".

זה מחודש ביותר שסמך עלינו שלא נפסוק עד שנראה את פרטי רמזי הדינים שבהקדמת רצג
סתם דרך אגב

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' דצמבר 14, 2014 5:16 pm

הדברים מוכרחים מצד עצמם, למבקש להבין את שיטת הגמרא, הראשונים, הב"י והשו"ע. ההבאה מהרמזים היא ראיה משלימה.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' דצמבר 15, 2014 12:11 am

אליעזר שלום כתב:עוד רגע אדבר על מה שהזכירו כאן אודות ה'סתירה' בין פסקי מרן המחבר בסי' רס"א ובסי' רצ"ג.
בלי קשר לדיון עצמו, אתה יודע טוב מאד שהסתירה בין פסקי המחבר נשאלה ע"י הביאור הלכה ונתינת מרכאות על המילה סתירה יש בה טעם לפגם.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: האם יש קהילות בארץ או בעולם שמדליקים לכתחילה בזמן ר"ת?

הודעהעל ידי המעיין » ב' דצמבר 15, 2014 12:14 am

לא על אליעזר שלום טענתך כי על ליבעדיג יענקל, שהרי דבריו הם ואליעזר רק העתיקם.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים