סמך על מה שאמ' בספר יצירה בל"ב נתיבות נברא העולם, בחכמה ובתבונה ובדעת וברוח, ולשם הם נימנים כולם, ונדרשים מן הפסוקים. ומושלי' משל לאומן נגר כשבונה בית צריך לכלי אומנותו לקרדום וקופיץ <ומקדחו> ומעצד לכל כלי אומנותו, כך הקב"ה כשברא עולמו היו לו ל"ב נתיבות.
אמנם בספר יצירה שבידינו אין כלל פירוט של ל"ב הנתיבות, ודאי שאין שם דרשות מפסוקים. (בפשטות נראה מס"י של"ב הנתיבות הן כ"ב אותיות ועשר ספירות, וכן פירשו הראשונים. ובפירושו הראשון של ר' אלחנן ב"ר יקר מלונדון מצאתי פירוט שונה לגמרי, אך גם בו אין כלל 'בחכמה ובתבונה ובדעת וברוח', לא מיניה ולא מקצתיה.)
יתכן שמדובר בנוסח מורחב של ספר יצירה? מי חכם וידע פשר דבר?
הציטוט 'בחכמה ובתבונה ובדעת וברוח' מזכיר לכאורה את הגמ' בחגיגה יג, א, אך שם נמנו רק עשרה דברים שבהם נברא העולם, ו'רוח' אינה אחת מי' הדברים.
כמו"כ, המשל לנגר ידוע מהיכן שהוא?