מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אומנותו של 'מי זהב'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

אומנותו של 'מי זהב'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 10, 2011 7:53 pm

בסוף הפרשה (לו,ט): ושם אשתו מהיטבאל בת מטרד בת מי זהב.

ופירש"י: בת מי זהב – מהו זהב, עשיר היה, ואין זהב חשוב בעיניו לכלום. אולם בתרגום אונקלוס: מצריף דהבא. ובמדרש שכל טוב כתב , וז"ל: בת צורף היתה שמתיך את הזהב לתוך הכור במים, זהו דרך הפשט בשיטת התרגום. ולפי"ז נמצא שפירוש רש"י ופירוש התרגום שני פירושים הם.

אכן ברבינו בחיי כתב: כלומר, בת עשיר, שהיה כל ימיו טרוד לצרף זהב, והיה הזהב הולך בביתו כמים. ולפי"ז כבר קרובים הפירושים זה לזה, דאמנם מחמת מלאכת צורפותו היה עשיר. אבל לא מובן הקשר בין מלאכת הצורפות לעשירות, ולכך שהזהב מצוי אצלו מאוד ונשפך כמים.

ואולי יתכן לבאר לפי מה שמצינו בקדמונים אומנות של 'בעל האלכימיה', ש'הוא היודע להפוך הכסף לזהב והנחושת והבדיל לכסף, אשר ישיג אותה ע"י חכמה ומעשה' (חוה"ל תחילת שער הבטחון), ונראה כי זו היתה מלאכתו של 'מי זהב' שהיה צורף ההופך מתכות לזהב, ומטבע הדברים שעצם אומנות זו מקנה לבעליה עשירות רבה.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: אומנותו של 'מי זהב'

הודעהעל ידי ירושלמי » ש' דצמבר 10, 2011 8:02 pm

נוטר הכרמים כתב:ואולי יתכן לבאר לפי מה שמצינו בקדמונים אומנות של 'בעל האלכימיה', ש'הוא היודע להפוך הכסף לזהב והנחושת והבדיל לכסף, אשר ישיג אותה ע"י חכמה ומעשה' (חוה"ל תחילת שער הבטחון), ונראה כי זו היתה מלאכתו של 'מי זהב' שהיה צורף ההופך מתכות לזהב, ומטבע הדברים שעצם אומנות זו מקנה לבעליה עשירות רבה.


בספרו של הרב ישראל דנדרוביץ שליט"א "הנחמדים מזהב" האריך בחכמה זו ומקורותיה, ואינו תח"י.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אומנותו של 'מי זהב'

הודעהעל ידי לייטנר » ש' דצמבר 10, 2011 9:44 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' אוגוסט 10, 2023 2:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1982
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: אומנותו של 'מי זהב'

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' דצמבר 07, 2014 11:53 pm

הפירוש שהובא באבע"ז אכן אינו נמצא לפנינו בפירוש הארוך, ממנו לא הגיעו לידינו כתבי יד לפסוקים אלו, ובתפסיר אינו נמצא בנוסחאות התאג'ין. גם כת"י פטרבורג האמין ביותר אינו משמר נוסחה זו, אלא "מא ד'הב" - מי זהב. אולם בכ"י שדירנבורג לקח כבסיס, אכן מופיע כפי שהביא האבע"ז: סאבך אלד'הב.

כך או כך, יש לפנינו התייחסות של רס"ג לאלכימאים, על פיה לפחות בדעתו אי אפשר לפרש כפירוש האמור ל"מי זהב".
הדברים הם בפירוש הארוך לבראשית, מהדו' צוקר עמ' 270:
ויש אומרים שמכרות הזהב פורות אחת בחמש מאות שנים, ומכרות הכסף פעם בחמישים שנה. ומשום כך הזהב יקר מן הכסף, ברוב הזמנים, לפי הערך הזה, דהיינו אחת לעשר. וענין הפריה (של המכרות): חלק מן העפר נהפך למוצק, במשך זמן מסוים, בתנאים המתהווים על ידי הטבע, ונהפך לזהב או לכסף. ובאופן הזה...()...ומתפארים שדרכם לאסוף אבנים ומיני עפר ולצקת אותם באופנים מסויימים ובזמנים קבועים ולעשות מהם זהב וכסף, כמו שהטבע חודר (ופועל) בעומק האדמה, ודבר זה רחוק מאוד, ואינו מתקבל על הדעת כלל, כי אלמלי אפשר היה ליצור גוש מן הדוממים באיזה אופן היוצא מן הרגיל, כי אז אפשר היה ליצור גם בעלי חיים באופנים שאין אנו רגילים בהם.

[גם זולת זה קשה לקבל הפירוש באונקלוס שהכוונה למהפך מתכת אחרת לזהב, כיון ששורש צרף משמש בכל מקום לניקוי המתכת מחלקים זרים. ובמרפא לשון מפרש שהכתוב כינה הצורף במים כיון שהמים צלולים ונקיים, ושלמות הצורף היא לזקק הזהב שיהיה נקי כמים.

ומכל מקום הרעיון בפני עצמו נאה ומהנה].

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: אומנותו של 'מי זהב'

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' דצמבר 08, 2014 10:26 am

לייטנר כתב:כיום כבר אפשר בהחלט לייצר זהב מנחושת, אלא שתהליך הייצור הרבה יותר יקר משווי הזהב המופק.


בעל חובות הלבבות לא הזכיר מנחושת אלא מכסף.
אבל כמובן הדבר יתכן לא רק מכסף ומנחושת, אלא מכל דבר: אפילו מחול, אפילו ממים, אפילו מאויר.
וכמובן לא רק זהב, אלא כל חומר-גלם אחר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים