מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' דצמבר 01, 2014 1:01 am

מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך?
מצאתי לעת עתה רק הסבר של הרוקח בסידורו.

מכירים עוד מקורות?

גחלת
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 29, 2014 5:56 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי גחלת » ב' דצמבר 08, 2014 3:35 pm

פחד יצחק (הוטנר), מאמר ב אות ז.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 08, 2014 8:04 pm

בעיקר הגדרת החילוק בין נביאים לכתובים, ראה באבודרהם בסדר התפילות של ר"ה דנביאים זה ברוח נבואה וכתובים ברוח הקודש, ופסוקי הנביאים נאמרו בשליחות הנביאים לאומרם לישראל ולפיכך אמר בהם וע"י עבדיך הנביאים, אבל של כתובים לא נאמרו בשליחות אלא שנאמרו ברוה"ק, לפיכך אמר בהם ובדברי קדשך כתוב לאמר. וכיו"ב ברבינו בחיי שם ובחי' אנשי שם דנביאים דברי קבלה שכן קבלו מפי הגבורה

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי צולניק » ב' דצמבר 08, 2014 8:24 pm

נוטר הכרמים כתב:בעיקר הגדרת החילוק בין נביאים לכתובים, ראה באבודרהם בסדר התפילות של ר"ה דנביאים זה ברוח נבואה וכתובים ברוח הקודש, ופסוקי הנביאים נאמרו בשליחות הנביאים לאומרם לישראל ולפיכך אמר בהם וע"י עבדיך הנביאים, אבל של כתובים לא נאמרו בשליחות אלא שנאמרו ברוה"ק, לפיכך אמר בהם ובדברי קדשך כתוב לאמר. וכיו"ב ברבינו בחיי שם ובחי' אנשי שם דנביאים דברי קבלה שכן קבלו מפי הגבורה

וכנודע יש בזה אריכות ממרן הגרי"ז זיע"א [נמצא כמדומני בחי' הגר"ח סטנסיל].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 08, 2014 8:47 pm

אכן נמצא שם, ויש בזה דברים הרבה בבית מדרשה של בריסק, ראה למשל בשיעורי רבינו משולם דוד תמורה יד, ב ובברכת אברהם ב"ב טו, א, ובמשמר הלוי על מגילה ועל ר"ה.

וכתוספת להגדרת דברי הנביאים כדברי שליחות הנאמרים ולא כדברים הנאמרים ברוה"ק להכתב כמו כתובים, כתבתי במקו"א: ממו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א שמעתי שביאר בזה, דהנה כבר אחז"ל עה"פ ועלהו לא יבול, זו שיחת חולין של תלמידי חכמים שצריכה לימוד, וא"כ מה שייך לומר על נבואה שהיא דבר ה' חי וקים שלא נצרכה לדורות, וע"כ הביאור ב'נבואה שנצרכה' היא לא זו בלבד שזה תורה וניתן ללמדה כתורה בכל העיתות והזמנים, וזאת התורה לא תהא מוחלפת ח"ו, אלא שזה ניתן כנבואה במיוחד לכל זמן מהזמנים כדבר ה' ותוכחת מוסרו ללמוד מזה דרך ההנהגה בכל הדורות, ודפח"ח.

ולפי"ז מבואר ענין נוסף בעצם קדושת דברי הנביאים מצד עצמם שהם דבר ה' שנאמר כשליחות אל בני ישראל בכל הדורות, ולא רק כתורה לחוד. (וקצת מעין זה ראה בספר אמת ליעקב להגר"י קמינצקי זצ"ל במבוא ללימוד המקרא בראש הספר).

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי צולניק » ב' דצמבר 08, 2014 9:00 pm

דברי הגר"ש שייכים כ"ש בכתבי הקדש שכלל לא נאמרו ביחס לשעתם ותקפם היום כתקפם בזמן שנכתבו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מדוע דברי ה'כתובים' מכונים 'בדברי קדשך'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 08, 2014 9:09 pm

צולניק כתב:דברי הגר"ש שייכים כ"ש בכתבי הקדש שכלל לא נאמרו ביחס לשעתם ותקפם היום כתקפם בזמן שנכתבו.

על חלק מכתבי הקודש צדקו דבריך כמו משלי ואיוב, אבל מה תאמר על מגילות אסתר או רות?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 333 אורחים