האם תוכל לבקשו שבכתיבת התשובה יתייחס לכך שאפי' בחלב עם בשר עוף הרמ"א מתיר והט"ז והש"ך אוסרים ולמעשה פסקו הפמ"ג ופת"ש דבסעודות גדולות יש להחמיר אבל בביתו א"צ להחמיר בזה, וכ"ש הכא.לומד_בישיבה כתב:הדיין שעמו שוחחתי שאלתיו שאלת תם מה הדין ותחילה אמר שאין כל ספק שאסור לשתות את המוצר הזה לא עם הסעודה הבשרית לא לפניה ולא לאחריה, ואז סיפרתי לו על המוצר החדש מבית הבד"ץ והופתע מאוד והבטיח לכתוב תשובה בעניין.
חשבונות רבים כתב:לא שמעתי מעולם שיהא איסור מראית עין במקום שאינו אוכל עם בשר אלא לאחריו בתוך ו' שעות.
שמעתי ושכחתי בעוה"ר. ומ"מ העולה מדבריו שאם מסלק מן השלחן את מאכלי הבשר קודם שמביא את הקפה ודאי שרי.חשבונות רבים כתב:זאת מלבד מ"ש לעיל שעצם ההמצאה שיש איסור מראית עין על המתנת ו' שעות צריכה מקור.
לא ראיתי בשום אולם ששמים מודעות שהגלידה בסיום החתונה היא פרווה וגם אין בזה שום צורך כיוון שהדבר מצוי וידוע למה שאדם הרואה גלידה או שוקולד יחשוב שהם חלביים ולא פרווה? אולי הם אסרו בזה בהתחלה כשהדבר לא היה רגיל. וגם זה צל"ע אם יש מראית עין בדבר שלא ניכר בו כלל חלב רק שידוע שרגילות לעשותו מחלב או לערב בו חלב.לומד_בישיבה כתב:ובכן הרב זורגר שליט"א אמר לי שהוא היה שותף בזמנו בדיונים כאשר הופיע שוקולד פרווה וכן גלידה פרווה והוא ורבי יעקב בלויא ז"ל הגיעו למסקנא שיש בזה משום מראית עין וחייבים לכתוב באותיות גדולות שהשוקולד והגלידה הנם פרווה, לטענתו אם העדה לא יחזרו בהם הוא יוציא איסור!!!
לומד_בישיבה כתב:הרב חשבונות.
אכן הוא אמר לי שעם הזמן יתכן ולא יהיה עם זה בעיה, אך הוא סיפר לי שעל השוקולד רב יעקב בלויא ז"ל ציווה עד יומו האחרון להדפיס על החפיסות באותיות גדולות פרווה ולשים את זה ליד כל אלו שקיבלו שוקולד לאחר סעודה בשרית.
ראה ספרו שו"ת וישב משה ועוד ספרים ממנו הוא יודע על כף היד את כל התורה כולה ללא גוזמא. ואני ישבתי אצלו בבית כאשר הברך משה ז"ל התקשר אליו לשאול שאלה.
פעמים רבות התחננו אליו שייכנס להרכב של הביד"ץ וסירב וגם הסביר לי מדוע.
ראה ספרים שלו מ"אל תראי אדמה" על שביעית עד קרבן פסח, כל דיני קרבן פסח הלכה למעשה, וכאשר מרן הגר"ח קיבל את ספרו כתב הערות בשולי הספר.
ניתן לפתוח אשכול שלם על איש פלאי זה שאביו היה לו אטליז איש פשוט וכו' וכו'. - הגרש"ד שליט"א היה משוחח עמו בעוד היה דר ברחוב אלקנה שעות על גבי שעות.
חשבונות רבים כתב:הרב זורגר חולק על הכנה"ג?
לומד_בישיבה כתב:להעמיד דברים על דיוקן.
ישנם בשוק גם בארץ (בא"י) מלבינים שונים, כלומר, אבקות שונות להלבין קפה, מלבינים אלו אינם גורמים לקפה להיראות קפה עם חלב לא במראה ולא בטעם, שתי חומרים שהשגתי ועשיתי בהם שימוש לבדוק ולהתנסות, האחד הבטיחני שערבבתי בקפה אבקת שום והשני לעומתו טען ששמתי בתוכו קמח.
לעומת כן. בקפה הנמס שיצא זה עתה מבית עילית דומה להפליא לקפה וחלב, גם במראה וגם בטעם ואכן לא היה דבר כזה עד נכון להיום לא בארץ ולא בחו"ל אם כי שבאתר שלהם מצאתי שיש להם כבר די הרבה זמן סוג שוקו כזה, (קופוז'ינו) אך משום מה לא קיבלו על כך הכשר.
שוחחתי בשב"ק עם אחד הדיינים הבכירים במערכת הכשרות של הבד"ץ והוא הבטיח לי לכתוב תשובה בעניין. פניתי גם להרב זורגר ועוד לשמוע חוות דעתם. וכולי תקווה שבימים הקרובים אוכל להעלות את הנושא באופן מסודר.
במידה ויש כאן מישהו שיכול להוסיף פרטים איך נוהגים בזה בחו"ל ועוד כהנה תבוא עליו ברכה.
(איני יודע אם מותר לי לספר אך אולי ללמד על הכלל הדיין שעמו שוחחתי שאלתיו שאלת תם מה הדין ותחילה אמר שאין כל ספק שאסור לשתות את המוצר הזה לא עם הסעודה הבשרית לא לפניה ולא לאחריה, ואז סיפרתי לו על המוצר החדש מבית הבד"ץ והופתע מאוד והבטיח לכתוב תשובה בעניין. - שכל אחד יסיק מסקנות לבד)
לומד_בישיבה כתב:אמש בשמחה משפחתית הגישו בסוף הסעודה קפה העשוי מאבקה להכנת קפה נמס ללא חלב, (הקפה נראה כחלבי לכל דבר והוא למעשה פרווה) והחלו לדון שם אם מותר לעשות כן.
אשמח לשמוע דעת חכמי הבית המדרש.
הגה: ונהגו לעשות חלב משקדים ומניחים בה בשר עוף, הואיל ואינו רק מדרבנן. אבל בשר בהמה, יש להניח אצל החלב שקדים, משום מראית העין, כמו שנתבאר לעיל סימן ס"ו לענין דם.
אסור לבשל בחלב אשה, מפני מראית העין. ואם נפל לתוך התבשיל, בטל, ואין צריך שיעור. הגה: ונראה לפי זה, דכל שכן דאסור לבשל לכתחלה בחלב טמאה, או בשר טמא בחלב טהור ודוקא בשר בהמה, אבל בעוף, דרבנן, אין לחוש.
אבל בעוף דרבנן אין לחוש - נמשך לשיטתו בסעיף ג' אבל לפי מ"ש בס"ק ו' אף בעוף יש לחוש והיינו דסתמו הרשב"א והמחבר ולא חלקו בין בהמה לעוף:
ולכן היה נראה דם דגים לכנוס בכלי אין שכיח, (ואיכא) [וא"כ] הרואה דם כנוס לא יתלה בדם דגים, רק [ב]דם בהמה ועוף, ולכך חששו. וכן חלב אשה לא שכיח שיכנוס כל כך חלב אשה לבשל בו, וא"כ שפיר יתלהו בחלב בהמה. משא"כ במקומו של רבי יוסי הגלילי שכיח היה לבשל עוף בחלב, ומהיכי תיתי יתלהו בבשר בהמה, ומה מראית עין איכא בזה, וזה נכון. וא"כ בחלב שקדים, דכיון דשכיח לבשל בחלב שקדים, ומוטעם למאוד, לא חששו למראית עין כלל, דמהיכי תיתי נתלה באיסור, ולא בהיתר, ולא קשה מידי בשום אופן:
ומעתה נראה דלא מבעיא להרמ"א וסיעתו דס"ל דלא גזרינן גבי בשר עוף בחלב שקדים משום מראית העין דה"נ בשתיית חלב צמחוני אחר ארוחה בשרית אין לגזור משום מראית העין, כיון שאכילת מאכלי חלב אחר בשר בסעודה אחת אינה אסורה אלא מדרבנן. ומכל שכן לפי מאי דאסבר לן הכרתי ופלתי הרי גם חלב צמחוני אינו אלא מי פירות, ולאו חלב מקרי, ואין לגזור בו משום מראית העין. אלא אף לדברי מהרש"ל וסיעתו שאוסרים בשר עוף בחלב שקדים משום דאף בדרבנן גזרינן משום מראית העין, י"ל שלא אסרו אלא בשר עוף בחלב שקדים ביחד, שניכר הדבר שאוכל בשר וחלב, ואין הכל יודעים שהוא חלב שקדים ויחשדוהו שאוכל בשר בחלב, אבל בנ"ד ששותה חלב צמחוני אחר שגמר לאכול ארוחת בשר, בכה"ג לא גזרינן משום מראית העין, שבעת שתיית החלב אין האיסור ניכר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים