מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי משולש » ב' ינואר 05, 2015 10:40 am

כהמשך לדיון שהתפתח באשכול הגננות.

צריך להקפיד בלשון הקודש לומר נכון מלעיל או מלרע. אבל מעטים המקומות שבאמת זה עושה שינוי משמעות. (למשל אנה, (מלעיל זה איפה ומלרע זה בבקשה, ורובא דרובא שוגים בזה בהלל "אנא (איפה) ה' הושיעה נא). באה, קמה, שבה,).
בשאר המקומות אין שינוי משמעות בין מלעיל ומלרע. כמו "ואכלת (מלרע) ושבעת (מלעיל) וברכת (מלרע) את ה' אלקיך".

המקומות שזה שינוי משמעות לא יסוגו לאחור וגם לא לפנים. (נסוג קדימה זה כמו "והבדילה הפרוכת" שזה בדרך כלל כשהמילה הבאה מתחילה בגרונית).


הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי הכהן » ב' ינואר 05, 2015 11:10 am

משולש כתב: למשל אנה, (מלעיל זה איפה ומלרע זה בבקשה, ורובא דרובא שוגים בזה בהלל "אנא (איפה) ה' הושיעה נא).


אָנָ֣ה | אֲנַ֣חְנוּ עֹלִ֗ים

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' ינואר 05, 2015 1:46 pm

משולש כתב:בשאר המקומות אין שינוי משמעות בין מלעיל ומלרע. כמו "ואכלת (מלרע) ושבעת (מלעיל) וברכת (מלרע) את ה' אלקיך".


אין זה נכון ובשבעת הוא מלעיל בגלל הע' אבל בשאר הפעלים יש בזה הבדל משמעות גמור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי משולש » ג' ינואר 06, 2015 9:46 pm

צופר הנעמתי כתב:
משולש כתב:בשאר המקומות אין שינוי משמעות בין מלעיל ומלרע. כמו "ואכלת (מלרע) ושבעת (מלעיל) וברכת (מלרע) את ה' אלקיך".


אין זה נכון ובשבעת הוא מלעיל בגלל הע' אבל בשאר הפעלים יש בזה הבדל משמעות גמור.

כבר אמרו באשכול הקודם שאם בשביל נוחות הקריאה משנים את ההטעמה סימן שזה לא משנה משמעות. (אני חשבתי שזה בגלל האתנחתא שיש בשבעת)...

הכהן כתב:
משולש כתב: למשל אנה, (מלעיל זה איפה ומלרע זה בבקשה, ורובא דרובא שוגים בזה בהלל "אנא (איפה) ה' הושיעה נא).


אָנָ֣ה | אֲנַ֣חְנוּ עֹלִ֗ים
לכאורה צדקת ממני.

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי מתעניין » ד' ינואר 07, 2015 12:22 am

ראה במנחת שי לתהלים קטז,ד, שהביא דעות שונות כיצד יש להטעים את המלה אנא - אנה. אמנם על פי המשמעות אנה במשמעות איה צריך להיות מלעיל, לפי שעיקר המלה היא אן, אלא שבמקום ל' בתחילתה - לאן - הטיל לה ה' בסופה, ואנה במשמעות בקשה צריך להיות מלרע לפי שעיקר המלה היא נא, והא' איננה אלא תוספת. אולם יש שיקולים של נגינה, כיון שיש קמץ ודגש אפשר שצריך להטעים מלעיל. עיין שם שהאריך (והזכיר גם את אנה אנחנו עולים הנ"ל), ומסיים, כללא דנקטינן דשלש דעות בדבר (-מלעיל, מלרע, ושני טעמים וההטעמה "בהעמדה קצת לא מלעיל ולא מלרע בהחלט"), והאיש החכם ומבין מדעתו יבחר לו אחד מהם כאשר יחפוץ כי הוא יבחר ולא אני וכו'

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלעיל ומלרע. מתי משתנה המשמעות ומתי לא

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' ינואר 07, 2015 12:51 am

משולש כתב:
צופר הנעמתי כתב:
משולש כתב:בשאר המקומות אין שינוי משמעות בין מלעיל ומלרע. כמו "ואכלת (מלרע) ושבעת (מלעיל) וברכת (מלרע) את ה' אלקיך".


אין זה נכון ובשבעת הוא מלעיל בגלל הע' אבל בשאר הפעלים יש בזה הבדל משמעות גמור.

כבר אמרו באשכול הקודם שאם בשביל נוחות הקריאה משנים את ההטעמה סימן שזה לא משנה משמעות. (אני חשבתי שזה בגלל האתנחתא שיש בשבעת)...



כבר אמרו שם גם שזה לא נכון, ושכללי דקדוק רבים מבוססים על נוחות הדיבור.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים