אפרקסתא דעניא כתב:עוד בפרשה:
דומם שטה תיבה קטנה על היאור הזך...
ובכן, יוכבד לא הניחה את התיבה על מי היאור, אלא בסוף על שפת היאור, וכמו שמפרש רש"י, קנים הצומחים ליד שפת היאור. גם בהמשך מפורש בתורה "ותרא את התיבה בתוך הסוף".
מכל מקום זיפתה את התיבה כדי שלא יחדרו מים המצויים גם בין קני הסוף אל תוך התיבה.
זלמניו כתב:אחת הטעויות הנפוצות שרבים גדלים עליה, היא הידיעה הברורה :) שאת שמן הזית למנורה היו מפיקים רק מהזיתים שבראש העץ, ורק מהטיפות הראשונות....
שברי לוחות כתב:זלמניו כתב:אחת הטעויות הנפוצות שרבים גדלים עליה, היא הידיעה הברורה :) שאת שמן הזית למנורה היו מפיקים רק מהזיתים שבראש העץ, ורק מהטיפות הראשונות....
האם אין זה משניות מפורשות במנחות פרק ח וסוגיית הגמ' מנחות פו.?
שברי לוחות כתב:אפרקסתא דעניא כתב:עוד בפרשה:
דומם שטה תיבה קטנה על היאור הזך...
ובכן, יוכבד לא הניחה את התיבה על מי היאור, אלא בסוף על שפת היאור, וכמו שמפרש רש"י, קנים הצומחים ליד שפת היאור. גם בהמשך מפורש בתורה "ותרא את התיבה בתוך הסוף".
מכל מקום זיפתה את התיבה כדי שלא יחדרו מים המצויים גם בין קני הסוף אל תוך התיבה.
סוטה יב.
ותשם בסוף - רבי אלעזר אומר: ים סוף, רבי שמואל בר נחמני אמר: אגם, כדכתיב: קנה וסוף קמלו.
זלמניו כתב:שברי לוחות כתב:זלמניו כתב:אחת הטעויות הנפוצות שרבים גדלים עליה, היא הידיעה הברורה :) שאת שמן הזית למנורה היו מפיקים רק מהזיתים שבראש העץ, ורק מהטיפות הראשונות....
האם אין זה משניות מפורשות במנחות פרק ח וסוגיית הגמ' מנחות פו.?
בדיוק זו הטעות. עיין שם היטב. [אמנם רשי מצטט רק את המילים מגרגרו בראש הזית, אבל יש שם גם וכו'!!!!]
אפרקסתא דעניא כתב:שברי לוחות כתב:אפרקסתא דעניא כתב:עוד בפרשה:
דומם שטה תיבה קטנה על היאור הזך...
ובכן, יוכבד לא הניחה את התיבה על מי היאור, אלא בסוף על שפת היאור, וכמו שמפרש רש"י, קנים הצומחים ליד שפת היאור. גם בהמשך מפורש בתורה "ותרא את התיבה בתוך הסוף".
מכל מקום זיפתה את התיבה כדי שלא יחדרו מים המצויים גם בין קני הסוף אל תוך התיבה.
סוטה יב.
ותשם בסוף - רבי אלעזר אומר: ים סוף, רבי שמואל בר נחמני אמר: אגם, כדכתיב: קנה וסוף קמלו.
גם לרבי אלעזר היא הניחה על שפת הים, שהרי מפורש כך בפסוק. כל המחלוקת האם המילה סוף שכתובה כאן מדברת על ים סוף (ולא הנילוס) או על הקנים שעל יד הנילוס.
שברי לוחות כתב:אנא הסבר את עצמך מהו ה"וכו'" ומה יש שם לעיין היטב?
זלמניו כתב:שברי לוחות כתב:אנא הסבר את עצמך מהו ה"וכו'" ומה יש שם לעיין היטב?
שלשה זיתים , ובהן שלשה שלשה שמנים . הזית הראשון מגרגרו בראש הזית וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות . הזית השני מגרגרו בראש הגג , וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות . הזית השלישי , עוטנו בתוך הבית עד שילקה , ומעלהו ומנגבו בראש הגג , וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות :
--------------------------------------------------------------------------------
שברי לוחות כתב:זלמניו כתב:שברי לוחות כתב:אנא הסבר את עצמך מהו ה"וכו'" ומה יש שם לעיין היטב?
שלשה זיתים , ובהן שלשה שלשה שמנים . הזית הראשון מגרגרו בראש הזית וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות . הזית השני מגרגרו בראש הגג , וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות . הזית השלישי , עוטנו בתוך הבית עד שילקה , ומעלהו ומנגבו בראש הגג , וכותש ונותן לתוך הסל . רבי יהודה אומר , סביבות הסל . זה ראשון . טען בקורה , רבי יהודה אומר , באבנים . זה שני . חזר וטחן וטען , זה שלישי . הראשון למנורה , והשאר למנחות :
--------------------------------------------------------------------------------
ייש"כ, ומ"מ איתא שם גם במשנה שהראשון שבראשון אין למעלה הימנו, ובביאורי הגרח"ק שליט"א לירושלמי יומא פ"ג ה"ו שהראשון שבראשון היה למנורה והשאר למנחות, ועיין גם רא"ם ויקרא ב, ד.
זלמניו כתב:והעיקרית שרק הטיפות הראשונות כשרות [וכל אחד מתפלא איך בכ"ז הצליחו להשיג שמן...]
שברי לוחות כתב:זלמניו כתב:והעיקרית שרק הטיפות הראשונות כשרות [וכל אחד מתפלא איך בכ"ז הצליחו להשיג שמן...]
רש"י שמות פרק כז
כתית - הזיתים היה כותש במכתשת, ואינו טוחנן בריחים, כדי שלא יהו בו שמרים, ואחר שהוציא טפה ראשונה מכניסן לריחים וטוחנן,
וכבר נשתברו כמה קולמוסין מנין לקח רש"י שרק הטיפה הראשונה כשירה, יש שנקטו שדברי רש"י דווקא ויש שלאו דווקא.
סוף דבר שלפי הרבה דיעות לכתחילה היו לוקחים הטיפה הראשונה שבראשונות.
בן_אליעזר כתב:גם, דומני כמעט ברור שדוד המלך עם העכביש [על-אף שהובאה גם בב"ס] מופיע גם במקורות שלנו. היכן?
שברי לוחות כתב:בן_אליעזר כתב:גם, דומני כמעט ברור שדוד המלך עם העכביש [על-אף שהובאה גם בב"ס] מופיע גם במקורות שלנו. היכן?
תרגום תהלים נז, ג
והמדרש בן סירא הובא בדבש לפי מערכת ב אות ב בשם חז"ל, ומובא בעוד הרבה ספרים
מובא גם באלשיך תהלים לא, וכן בגר"א על לדוד בשנותו. מגיד מישרים סוף פרשת תצוה בסוגר, ערוגת הבושם לרבי אברהם ב"ר עזריאל ח"ג עמ' 53, ועיי"ש חלק ד עמ' 174 דשמא היה זו גירסא גם בגמ' שבת עיי"ש, פירוש נביאים ראשונים לרבי אברהם ב"ר שלמה עמ' רסט, גם הרשב"ץ הביאו במגן אבות
להבדיל אא"ה בין טומאה לטהרה מובא אגדה זו גם באגדות הישמעאלים, עיין הצופה לחכמת ישראל י עמ' 137
ירח מלא כתב:
גם זו לטובה כתב:ירח מלא כתב:
מדהים שהכותבת לא מצליחה לכתוב במילים פשוטות "אמת טעיתי" [גם ללא נתבאר שם למה משפחות כהנים נשארים בביתם כשנפטר צדיק]
ארזי ביתר כתב:גם זו לטובה כתב:ירח מלא כתב:
מדהים שהכותבת לא מצליחה לכתוב במילים פשוטות "אמת טעיתי" [גם ללא נתבאר שם למה משפחות כהנים נשארים בביתם כשנפטר צדיק]
'תודה על הערתכם הנכונה', לא מספק אותך?
ירח מלא כתב:ולענין חדש.
מהיכן הגיע ההפחדה שאם תשתי מהיין של ההבדלה יצמח לך זקן.
ירח מלא כתב:ולענין חדש.
מהיכן הגיע ההפחדה שאם תשתי מהיין של ההבדלה יצמח לך זקן.
מה שנכון נכון כתב:http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 24&hilite=
רק העקרון. לא מדובר שם לענין הבדלה, אלא לענין סעודה שלישית.
הואיל ואין לנשים דיקנא, לכן פטורות מסעודה שלישית שעניינה סעודתא דדיקנא.
צונאמי כתב:ציטוט משם בערך:הואיל ואין לנשים דיקנא, לכן פטורות מסעודה שלישית שעניינה סעודתא דדיקנא.
תמיהני כיצד ניתן לעקור הלכה מפורשת בשו"ע או"ח סימן רצ"א סעיף ו', וכן מובא בשו"ע הרב
ר_חיים_הקטן כתב:גם יש מסורת אצל הגננות שמרדכי היה דודו של אסתר למרות שבמקרא מפורש שאסתר היתה בת-דודו ולא בת-אחיו.
ר_חיים_הקטן כתב:גם יש מסורת אצל הגננות שמרדכי היה דודו של אסתר למרות שבמקרא מפורש שאסתר היתה בת-דודו ולא בת-אחיו.
עזריאל ברגר כתב:ר_חיים_הקטן כתב:גם יש מסורת אצל הגננות שמרדכי היה דודו של אסתר למרות שבמקרא מפורש שאסתר היתה בת-דודו ולא בת-אחיו.
פעם מצאתי באחד המפרשים הנדפסים במקראות-גדולות (אולי ראב''ע, אינני זוכר בבירור) שכותב בערך כך: כי הגידה אסתר מה הוא לה - שהוא דודה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים