צל"ח מסכת כתובות דף קד עמוד א
גמרא בשעת פטירתו של רבי זקף עשר אצבעותיו כלפי מעלה ואמר רבש"ע גלוי וידוע לפניך שיגעתי בי' אצבעותי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה, יהי רצון מלפניך שיהיה שלום במנוחתי, עכ"ל. פרש"י, ולא נהניתי בעולם הזה וכו', ועיין בתוס' ד"ה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה, כדאמרינן במדרש עד שאדם מתפלל שיכנס תורה לתוך גופו יתפלל שלא יכנסו מעדנים לתוך גופו, ומייתי הך עובדא דרבי, עכ"ל.
איכא לתמוה מה היה רבי מתפאר בזה ולא נהניתי אף על פי שיגעתי בתורה, הלא כל מי שנפשו חשקה בתורה מוטל [עליו] למעט תאוות לבו ותענוגי עולם הזה, וכדאיתא בפרקי אבות [פ"ו מ"ד] כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה, ואם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא. נמצא לא היה לו להתפאר בדבר שמדת חכמים כן הוא. וגם קשה להבין דברי מדרש שהביאו תוס' שמדייק עד שאדם מתפלל וכו', מה מדייק במלת עד, ומאי בעי תוס' בזה לאשמועינן שהביאו המדרש, ומסיים ומייתי הך עובדא דרבי.
ונראה לתרץ, שהרי יש לדקדק עוד במשנה דאבות הנ"ל דקאמר אם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, הלא זו שני דברים הפוכים, מתחילה קאמר חיי צער תחיה, ואח"כ אשריך בעולם הזה, אם יבלה ימיו בצער מה שייך לומר אשריך בעולם הזה. בשלמא וטוב לך לעולם הבא שייך שפיר שיקבל שכרו לעולם הבא, אבל לעולם הזה מה יש לו לייחל אם הוא מחויב לבלות זמן בחיי צער. ותו יש לדקדק בלשון המשנה דשנו כך היא דרכה של תורה, ה"ל למימר הרוצה להגות בתורה פת במלח תאכל וכו'.
אלא כך צריכים לפרש המשנה באמת, וחדא קושיא מתורצת בירך חברתה, וזה מדוייק בלישנא כך היא דרכה של תורה, כלומר מתחילה כשרוצה לקנות תורה, כי התורה נקנית במ"ח דברים כידוע. זהו הנתיב החכמה והדרך שיבור לעצמו שפיר לילך ולהנהיג בו, פת במלח תאכל, ומדוייק הלשון כך היא דרכה של תורה, כלומר המתחיל לילך בדרכים דרחים רבנן לעסוק בתורה, צריך להרגיל עצמו בחיי צער ולהרחיק מתפנוקי מעדנים ותענוגי עולם הזה, רק מותר לדשן עצמותיו ולהחזיק עצמו בתורה, ובתר הכי קאמר אם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה, שנהגת בתחילה בשעת קניית התורה בחיי צער, אשריך בעולם הזה כלומר אח"כ, כשזכית ללמוד, יהיה אשריך ויהיה מותר לך להנות בתענוגי עולם הזה. אמנם רבי היה מקדש עצמו במותר לו אעפ"י שהיה מותר לו להנות בעולם הזה, כי מי לנו גדול כרבי, והיה הדין נותן לקיים אשריך בעולם הזה, אפ"ה הרחיק עצמו מהן ולא אבה ליהנות מהן אפילו באצבע קטנה, ושפיר היה רבי מתפאר בזה. ולא נהניתי אף על פי ששאר אוהבי ולומדי תורה בתר שלמדו מותרים בתענוגי עולם הזה, אני החמרתי על עצמי.
ובזה יובן ג"כ דברי התוס' שהביא מהמדרש עד שאדם מתפלל שיכנס התורה לגופו, כלומר שיהיה בידו להרגיל עצמו כדרכה של תורה שנקנה בחיי צער ובמיעוט תענוגי עולם הזה, אבל בתר שיזכה בתורה מותר בתענוגי עולם הזה ואין שייך להתפלל שלא יכנסו מעדנים לתוך גופו. ורבי החמיר לעצמו אף כשזכה בכתרה של תורה, ושפיר היה בידו להתפאר. ולזה מסיים ומייתי הך עובדא דרבי, כלומר מעובדא דרבי יובן המשנה דפרקי אבות, וק"ל.