מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול שאלות כשרות לפסח ומוצרים עם חשש חמץ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: אשכול שאלות כשרות לפסח ומוצרים עם חשש חמץ

הודעהעל ידי עט סופר » א' מרץ 29, 2015 6:59 pm

לגבי גלוטן אעיר כמה ידיעות לתועלת הכלל:
א. כוסמין מכיל גלוטן, מצות כוסמין אינם לחולי ציליאק, אלא לרגישים לקמח חיטה או מי שצריך מזון יותר גס ובר, כוסמין היא מין חיטה בר.

ב. בשבולת שועל רגיל יש אחוז נמוך של גלוטן, יש שמתירים לחולי ציליאק ויש שאוסרים, ולכן יש מדינות שגם אם כתוב מותר לחולי ציליאק זה יכול להכיל שבולת שועל.

ג. לאחר שגילו שהשבולת שועל מצד עצמה אינה מכילה גלוטן אלא רק שואבת גלוטן משדות אחרים, גילו שאם השיבולת שועל גדלה במרחק של מאות ק"מ משדות חיטה שעורה כוסמין ושיפון שבולת השועל נקיה מגלוטן, ולכן מייבאים שיבולת שועל מסטוקלנד שם לא גדל שום מין אחר במרחק אלפי ק"מ, ומזה מייצרים מצות ללא גלוטן [יש פולמוס האם ניתן לברך עליהם משום שלכאורה הגלוטן הוא המחמיץ, ומצות אלו אינם ראויים להחמצה].

ד. ברוב המדינות בעולם ללא גלוטן פירושו פחות מ20PPM דהיינו פחות מ20 חלקי מליון, במקרה כזה אין אפשרות לערב בו שבולת שועל רגיל, משום שגם אחוז אפסי של עירוב בכוונה יעלה את המוצר הסופי מעבר לרמה זו, כדי לעמוד ביעד זה צריך לשמור על סביבה נקיה מגלוטן, אך למרות הכל טיפת אבק של גלוטן יכול לחדור פנימה, ובמקרה כזה על פחות משיעור זה אין אפשרות להגיש תביעה כנגד החברה.

ה. יש חברות שרושמות על הכל עלול להכיל כדי להמנע מתביעות. ולכן בכשרות לפסח הם מוסיפים כשרות לפסח אינה סתירה לאזהרה לאלרגניים, מי שרוצה להקפיד על כל חשש ממשהו חמץ, יכול להמנע מחברה שאינה מוכנה לעמוד מאחורי הצהרת הכשרות לפסח ולקחת אחריות, זה לפחות לא גרע מהמנהג לנסות לקנות כמה שפחות מוצרים תעשייתים.

ו. חברה אמינה שרושמת על מוצריה ללא גלוטן פירושו שהם מוכנים לעמוד בתביעה משפטית אם ימצא יותר מאחד חלקי 50,000 גלוטן, והם ניקו את החברה כדבעי מחמץ. כמובן יתכן שיש שם שיבולת שועל סקוטית [מה שנדיר שמוכנס ללא ציון במרכיבים], או קטניות לאשכנזים, ולעיתים רחוקות בליעות שע"פ הלכה מחמיצות, אף שהמעבדה מאשרת שזה נקי מגלוטן.
חברות פחות אמינות יתכן והם לוקחות סיכון מסוים, ויתכן ואין להם את הכלים ליצור סביבה נקיה בכלל ומגלוטן בפרט.

ז. לכן במיוחד לגבי למכור חשש חמץ בעין הרבנים שעמהם דיברתי נוקטים שדבר שכתוב עליו ללא גלוטן [ולא מוזכר ברכיבים שיבולת שועל] אין בו חמץ, ויש על זה דין אומן נאמן, אף שלא מתירים לאכילה, מותר להחזיקו ובודאי אפשר למוכרו לכו"ע, למרות שיתכן שיש בו שיבולת שועל סקוטי [שזה לא מצוי בלי לציין על כך], או שהחברה פחות אמינה בענין סביבה נקיה מגלוטן. משום שהפחד מתביעה גורם לחברות להמנע מלשקר באופן שהוכנס להדיא מוצר המכיל גלוטן. ובפרט שישנם כאלו רגישים שמגיבים מיד, וזה מילתא דעבידא לגילויי.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: אשכול שאלות כשרות לפסח ומוצרים עם חשש חמץ

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' מרץ 29, 2015 11:21 pm

גם משקין חריפים הנעשים מדגן אין בהם גלוטן אע"פ שלהלכה הוי חמץ, וכבר העירו זה למעלה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אשכול שאלות כשרות לפסח ומוצרים עם חשש חמץ

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 11:45 pm

ולכאורה גם מוצר תמים שבושל במערכת קיטור משותפת עם מוצרי חמץ (לעניין אכילה, כמובן, ולא לעניין מכירה).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים