איש_ספר כתב:לפי"ז כבר בתלמוד נזכר לרוב משומד, ואף פעם לא במובן של מקבל עליו דת הנצרים, אלא כסוג של עבריין. וכל הדינים שנזכרו בתלמוד על מומר הוא משומדינו, אינם עוסקים במקבל עליו דת, אלא בעבריין.
בריושמא כתב:הסבירו הגאונים שמשומד שורשו שאמד
והוא בנין שפעל של אמד
שהוא אמודאי שצולל במים,
כי מטבילים את הנוצרים לקבל אמונתם.
כך ראיתי. ועתה אין המקור לפני, ובוודאי ימצאוהו יודעי אוצר החכמה ומטמוניו.
הגהמ כתב:ואשר לתמיהת הריעב"ץ שלא היו הנוצרים בעולם בזמן התורה, נראה שאין בזה כלום אפי' אם נקבל שמשומד הוא תואר למי שהתנצר דוקא, שהרי יש שדרך המתרגם להמחיש הענין בביטויים מובנים לאלו שתירגם להם כיון שהכל ענין אחד אפילו אם זה מן נמנע במובנו ההיסטורי.
הגהמ כתב:לאור האמור למעלה דעת המתרגם לפרש שמדובר לא רק במי שעבר ועבד ע"ז אלא שהתמכר לעקר משפחת גר ר"ל שנעשה 'בן אלהי נכר'. מכיון שכן אין כל פלא אם נקט אונקלוס הדוגמא היחידה שנודעה בימיו ושהיתה מובנת היטיב לקהל השומעים שבימיו. אם בימינו זה כבר משמע שבא למעט, הרי בימיו נתפסה כדוגמא מוצלחת על עצם הרעיון.
יפה, תודה רבה!הגהמ כתב:לאור האמור למעלה דעת המתרגם לפרש שמדובר לא רק במי שעבר ועבד ע"ז אלא שהתמכר לעקר משפחת גר ר"ל שנעשה 'בן אלהי נכר'.
וכדמות זה המעשה בסנהדרין ירושלמי שקרה כל זה ליהודה בן טבאי שברח לאלסכנדריא כדי שלא יעשוהו נשיא. ובדרך עם תלמיד אחד כמו שקרה ליהושע בן פרחיה עם ישו הנוצרי. וקבלתם אמת שהנוצרי היה תלמידו וזאת היא הכת הג' מהמינים כת תלמידי ישו הנוצרי המשועמדים הנכנסים בתורת המעמודיא ופירוש משומדים משועמדים. והרמב"ן כתב שנקראו משומדים העובדים ע"ז שנתנכרו מעשיהם לאביהם שבשמים תרגום כל בן נכר כל בר ישראל דאשתמד, ותרגום ויכירם ואשתמודענון ויהיה לשון משומד משומדע בחסרון עי"ן, כמו דורקטי דור קטוע. ובפ' אמר ר' עקיבא בשבת (דף פז א) נראה כפי' הרמב"ן וכן פי' רש"י שם מכל בן נכר המנוכר לאביו שבשמים, ומעמודיא הם כת ישו הטובלים במים, זה פי' רבינו האי, וביבנה תקנו ברכת המינין על אלו.
הגהמ כתב:נראה לי שהרמב"ם יפרש בדעת אונקלוס אחרת מפירוש הרמב"ן. לפי הרמב"ן בן נכר היינו מי שהתנכר כפירוש רש"י, ואולם לשון הרמב"ם בפ"ט מהל' ק"פ ה"ז הוא 'ובן נכר האמור בתורה זה העובד אל נכר' ואם ניקח בחשבון דבריו בסה"מ (ל"ת קכח) נראה שפירושו בנוי על המתרגם ועל המכילתא שכ' 'ופרשו התרגום לקבלה כל בר ישראל דישתמד ולשון מכילתא כל בן נכר זה ישראל משומד שעבד ע"ז'.
מעט דבש כתב:"ועתה ראה גם ראה מה בידינו רעה, ומה עול מצאו בנוסח ברכה זו ('ולמשומדים') כי רחקו מעליו.
הנה מלת 'משומד', כבר נודע לרבים שאין הדבר כמו שחשבו המון הטועים בלתי בקיאים בעיקר הלשון, דמו היותו מענין 'שמד' שבעברית [עיין ספר התשבי שורש שמד, ובבאר הגולה למהר"ל באר ז], והוא אמנם טעות מוחלט בהכרח גמור, שאם כמו שהבינוהו, מה שייך להתפלל שלא יהא להם תקוה, אחר שכבר נשמד פרים ממעל כפי הוראת השם (לפי הבנתם), בודאי אבדה תקותם, לא יעלה על הדעת שתהא תקוה לדבר נשמד ונכרת. אם כן אין ענין ללשון בקשה זו כלל. והלא יראה כאולת לפי דרכם שאי אפשר לחשוב כזאת על חכמים אמתיים...(יעב"ץ, לוח אֶרֶשׁ א, קנט).
צידה לדרך כתב:ובלשון התלמוד תמצא שיקרא משומד, אפי' המשומד לאכול חלב, משומד לאכול דם, משומד לחלל שבתות, משומד לאכול נבלות לתאבון או להכעיס, ואע"פ שאלו שומרי שאר מצות. וכן אלה הקראי' אחר שאינם מאמינים בדברי חז"ל נקראים משומדים. ותקנו עליהם למשומדים אל תהי תקוה, ועל הביתוסי' שכפרו בעיקר נקראים מינים בלשון התלמוד, ורצונם בזה שאינם ממין האנושי, כל מי שיש לו שם יורה שיש שם אלוה משגיח משלם גמול טוב לאוהביו וגמול רע לשונאיו, וא"כ אלה הכופרים הם מין בפני עצמם. ולכן תקנו וכל המינים כרגע יאבדו, כי עמידתם בעולם רע להם ורע לעולם שמסיתים ומדיחים העולם ועיקר ברכה זו בעדם נתקנה כמו שאמרו בבריתה שאמ' רבן גמליאל כלום יש אדם שיודע לתקן ברכה כנגד המינים.
היעב"ץ כתב:והנה אונקלוס המתרגם נשתמש בלשון זה, ובאר הכתוב 'כל בן נכר לא יאכל בו' (שמות יב, מג) 'כל בר ישראל דאשתמד', ובזמן שנתנה תורה, וגם כמעט כל הזמן שהיה פסח נוהג לא היו עדיין בעולם אותן אמונות של אומות המושלות עתה ברוב העולם, ונאסרו המשומדים בפסח על פי הקבלה האמיתית (יעב"ץ, לוח אֶרֶשׁ א, קנט).
מעט דבש כתב:נמצא, ששאלת הרב 'איש ספר' בעיקרה היא שאלת היעב"ץ, איך אפשר לפרש 'משומד' על המתנצר דייקא, והיעב"ץ מקשה קושיא אלימתא מקרבן פסח, שאונקלוס תרגם איסור 'בן נכר' על המשומדים, אף שבזמן שניתנה תורה כלל לא היתה דת זו בעולם, ואיך יפרש אונקלוס הפסוק על המתנצרים דייקא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים