ישראל אליהו כתב:1. אף שנדפס קודם לכן, אולם בקראקא הוא הודפס בשנת שלג, והרמא נפטר בשנת שלב.
2. והמו"ל כותב בהקדמתו שם שמצא בכתבי הרמ"א שהזכיר את הר"י שועיב.
חכם באשי כתב:1. מהדורתו הראשונה של הספר נדפסה בקושטא, בשנת רפ"ג, ועל אף המרחק אין מופקע שהספר יגיע לפולין. במיוחד לאור קשרי קושטא-איטליה-פולין.
2. לאיזה מו"ל כוונתך? למו"ל מהדורת ירושלים תשנ"ב? אם כך, אין לו כל הוכחה לכך, פרט להבאת הרמ"א למאמר המיוחס לירושלמי 'מאן דדמיך' וכו', המובא לראשונה בדרשות ר"י אבן שועיב. אך לדעתי, הרמ"א לא הביא את מאמר הירושלמי משם אלא מחיבור אחר.
חכם באשי כתב:ישראל אליהו כתב:1. אף שנדפס קודם לכן, אולם בקראקא הוא הודפס בשנת שלג, והרמא נפטר בשנת שלב.
2. והמו"ל כותב בהקדמתו שם שמצא בכתבי הרמ"א שהזכיר את הר"י שועיב.
1. מהדורתו הראשונה של הספר נדפסה בקושטא, בשנת רפ"ג, ועל אף המרחק אין מופקע שהספר יגיע לפולין. במיוחד לאור קשרי קושטא-איטליה-פולין.
חכם באשי כתב:2. לאיזה מו"ל כוונתך? למו"ל מהדורת ירושלים תשנ"ב? אם כך, אין לו כל הוכחה לכך, פרט להבאת הרמ"א למאמר המיוחס לירושלמי 'מאן דדמיך' וכו', המובא לראשונה בדרשות ר"י אבן שועיב. אך לדעתי, הרמ"א לא הביא את מאמר הירושלמי משם אלא מחיבור אחר.
חכם באשי כתב:ואולם אחר העיון אין דברי הרמ"א (שהביא המדפיס) אלא תמצית דברי בעל 'צדה לדרך', סביוניטה שכז, דף יו ע"א:
ואין אפוא כל הוכחה שהרמ"א הכיר את ספר הדרשות אלא רק שהוא הכיר את שמו של ר"י אבן שועיב (ופרט זה ברור, שכן הוא מביאו ב'דרכי משה' מתוך ה'בית יוסף', כדלעיל)
מה שנכון נכון כתב:המדפיס מתכוין כנראה ב"מגלת סתרים" לחבורו של הרמ"א על אגדות הש"ס המוזכר בתורת העולה ח"א פרק ח, וכיום אינו לפנינו.
חכם באשי כתב:מה שנכון נכון כתב:המדפיס מתכוין כנראה ב"מגלת סתרים" לחבורו של הרמ"א על אגדות הש"ס המוזכר בתורת העולה ח"א פרק ח, וכיום אינו לפנינו.
אין הדבר כן, אלא הכוונה להגהותיו של הרמ"א על ספר יסוד עולם (מאמר ד, פרק יח), שלימים נדפסו (בידי אותו חכם שהדפיס את דרשות אבן שועיב! - הלוא-הוא רבי "שמואל בן הקדוש רבי יצחק פיהם", מתלמידי הרמ"א, כדומני), בסוף ספר יוחסין, מהדורת קראקא שמ-שמא.
הנה הקטע מדף קסג ע"ב
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים