מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 17, 2014 1:58 am

אולי נידון מכבר ואם אכן אשמח לקבל לינק

-

במגילה יד. מ"ח נביאים וז' נבואות נתנבאו להם לישראל, לא פחתו ולא הותירו על מה שכ' בתורה חוץ ממקרא מגילה.

והקשה רש"י וז"ל: וא"ת נר חנוכה, כבר פסקו הנביאים, אבל בימי מרדכי היו חגי זכריה ומלאכי. עכ"ל

והמהרש"א בח"א פי' את דברי רש"י שאין כוונתו שיש כח ביד חכמים יותר מאשר לנביאים "אלא דבנר חנוכה נמי מצאו חכמים בשום דרשה רמז בתורה - כדאיתא במדרשות -".

אני מחפש מ"מ למדרשות חז"ל עם רמזים לנר חנוכה 'מן התורה'.

בתודה מראש

נ.ב. ידועים דברי הרוקח בפרשת אמור שאחר פרשת המועדים סמיך ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור רמז לחנוכה, שמן זית מצוה מן המובחר ע"כ - אבל כאמור אני מחפש מקור במדרשי חז"ל שעליהם רמז המהרש"א

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 17, 2014 2:46 am

מצאתי פה

http://www.shtaygen.co.il/?CategoryID=8 ... cleID=9845
שכתב הרמב"ן בריש פרשת בהעלותך (ח' ב'): ובלשון הזה מצאתיה במגלת סתרים לרבינו נסים שהזכיר האגדה הזו ואמר, ראיתי במדרש כיון שהקריבו שנים עשר שבטים (בחנוכת המזבח) ולא הקריב שבט לוי וכו', אמר לו הקב"ה למשה דבר אל אהרן ואמרת אליו, יש חנכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך נסים ותשועה וחנכה שקרויה על שמם, והיא חנכת בני חשמונאי, ולפיכך הסמיך פרשה זו לפרשת חנכת המזבח. וראיתי עוד בילמדנו (תנחומא בהעלותך ה) וכן במדרש רבה (טו ו), אמר לו הקב"ה למשה, לך אמור לאהרן אל תתירא, לגדולה מזאת אתה מוכן, הקרבנות כל זמן שבית המקדש קיים הן נוהגין, אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו, וכל הברכות שנתתי לך לברך את בני אינן בטלין לעולם והנה דבר ידוע שכשאין בית המקדש קיים והקרבנות בטלין מפני חורבנו אף הנרות בטלות, אבל לא רמזו אלא לנרות חנכת חשמונאי שהיא נוהגת אף לאחר חורבן בגלותנו וכן ברכת כהנים הסמוכה לחנכת הנשיאים נוהגת לעולם, ע"כ ועי"ש.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' דצמבר 17, 2014 5:15 am

מיללער כתב: נ.ב. ידועים דברי הרוקח בפרשת אמור שאחר פרשת המועדים סמיך ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור רמז לחנוכה, שמן זית מצוה מן המובחר ע"כ - אבל כאמור אני מחפש מקור במדרשי חז"ל שעליהם רמז המהרש"א

יש לציין שכבר קדמו לרוקח בדבר זה בפסיקתא זוטרתא פרשת בהעלותך

מצאנו לפרשת שמן זך ולפרשת המנורה שנאמרו ונשנו והן צריכין להדרש על הסמוכים. למה נאמר (ויקרא כד) ויקחו אליך שמן זית זך לפרשת המועדים מלמד שהיו ישראל עתידין לחדש יום טוב להם על עסק השמן ואיזה זה זו חנוכה.
ובמדרש פתרון תורה (מזמן הגאונים)פרשת נשא כה תברכו, כ"ה, עשרים וחמשה, מלמד שבעשרים וחמשה בכסליו יהיה חנוכה לישראל וישועה

יוסף מאשקאוויטש
הודעות: 6
הצטרף: ה' דצמבר 18, 2014 9:31 pm

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי יוסף מאשקאוויטש » ה' דצמבר 18, 2014 11:23 pm

מענין לענין כמעט אותו ענין
מסתמא ידועין לך דברי החת"ם סופר הידוע בשו"ת (או"ח סי' ר"ח) דחנוכה ופורים הוא דאורייתא מכח דגוף הדבר לעשות זכר לפרסום הנס הוא ממש דאורייתא והא לך לשונו
ומ"ש דפורים וחנוכה וכל ימי מגילת תענית לעשות זכר לנס ממות לחיים הוא דאורייתא ממש מק"ו כדאיתא פ"ק דמגילה, יעיין רמב"ן סוף שרש ב', מכל מקום היינו לעשות שום זכר לנס, אבל איכות וכמות הזכרון ההוא הוא מדרבנן, כגון קריאת מגלה ומשלוח מנות והדלקת נרות בחנוכה הכל מדרבנן, אבל לעשות שום זכר קצת ולכל הפחות לאסרו בהספד ותענית הוא דאורייתא מק"ו הנ"ל.

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי קורא עכביש » ד' יולי 01, 2015 5:06 am

האם מצוי בידינו כיום דברי רב נסים גאון - שהביא הרמב"ן ריש פ' בהעלותך? נא לציין איפה. בתודה

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 01, 2015 9:09 am

קורא,
עי' בספרו של ר"ש אברמסון, רב נסים גאון: חמשה ספרים (מצוי באוצר).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יולי 02, 2015 12:56 am

לגבי הנושא המרכזי - הרי הרמב"ם הזדעק על בה"ג שכלל דיני חנוכה בדיני דאורייתא.
יתכן שבמאמר המצ"ב תמצא מקורות נוספים בנושא.
קבצים מצורפים
הנצטווינו מן התורה לחוג את החנוכה- עיון בכתבי רב סעדיה גאון ובפולמוסו - רי''צ שטמפפר - נרו יאיר.pdf
(214.83 KiB) הורד 441 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 08, 2016 10:48 pm

יוסף מאשקאוויטש כתב:מענין לענין כמעט אותו ענין:
מסתמא ידועין לך דברי החת"ם סופר הידועים, בשו"ת (או"ח סי' ר"ח) דחנוכה ופורים הוא דאורייתא מכח דגוף הדבר לעשות זכר לפרסום הנס הוא ממש דאורייתא והא לך לשונו -
ומ"ש דפורים וחנוכה וכל ימי מגילת תענית לעשות זכר לנס ממות לחיים הוא דאורייתא ממש מק"ו כדאיתא פ"ק דמגילה, יעיין רמב"ן סוף שרש ב', מכל מקום היינו לעשות שום זכר לנס, אבל איכות וכמות הזכרון ההוא הוא מדרבנן, כגון קריאת מגלה ומשלוח מנות והדלקת נרות בחנוכה הכל מדרבנן, אבל לעשות שום זכר קצת ולכל הפחות לאסרו בהספד ותענית הוא דאורייתא מק"ו הנ"ל.

דברים דומים ראיתי כעת בכוזרי שני בויכוח שלישי, הנה לפניכם:
קבצים מצורפים
כוזרי שני - עיקרו דאורייתא.PDF
(499.34 KiB) הורד 282 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 26, 2016 7:58 pm

ראיתי היום בקובץ "בית חיינו", ציטוט מתוך חיבור בכת"י עה"ת לחד מבעה"ת שלא נודע שמו.
האם כבר נודע עליו משהו מאז פרסום הקטע הנ"ל?


רמזי חנוכה לחד מבעה''ת.png
רמזי חנוכה לחד מבעה''ת.png (65.93 KiB) נצפה 5229 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 26, 2016 10:33 pm

מענין לענין, גם בנ"ך יש איזכור של מלחמות חשמונאים יוונים, ראוי להעמיק בהם חקר לירד לשורשי הענינים.
זכריה פ"ט כתב:שׁוּבוּ לְבִצָּרוֹן אֲסִירֵי הַתִּקְוָה גַּם הַיּוֹם מַגִּיד מִשְׁנֶה אָשִׁיב לָךְ: כִּי דָרַכְתִּי לִי יְהוּדָה קֶשֶׁת מִלֵּאתִי אֶפְרַיִם וְעוֹרַרְתִּי בָנַיִךְ צִיּוֹן עַל בָּנַיִךְ יָוָן וְשַׂמְתִּיךְ כְּחֶרֶב גִּבּוֹר: וַיקֹוָק עֲלֵיהֶם יֵרָאֶה וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ וַאדֹנָי יְקֹוִק בַּשּׁוֹפָר יִתְקָע וְהָלַךְ בְּסַעֲרוֹת תֵּימָן: יְקֹוָק צְבָאוֹת יָגֵן עֲלֵיהֶם וְאָכְלוּ וְכָבְשׁוּ אַבְנֵי קֶלַע וְשָׁתוּ הָמוּ כְּמוֹ יָיִן וּמָלְאוּ כַּמִּזְרָק כְּזָוִיּוֹת מִזְבֵּחַ: וְהוֹשִׁיעָם יְקֹוָק אֱלֹהֵיהֶם בַּיּוֹם הַהוּא כְּצֹאן עַמּוֹ כִּי אַבְנֵי נֵזֶר מִתְנוֹסְסוֹת עַל אַדְמָתוֹ: כִּי מַה טּוּבוֹ וּמַה יָפְיוֹ דָּגָן בַּחוּרִים וְתִירוֹשׁ יְנוֹבֵב בְּתֻלוֹת:
דניאל פ"ח כתב:וַיֹּאמֶר הִנְנִי מוֹדִיעֲךָ אֵת אֲשֶׁר יִהְיֶה בְּאַחֲרִית הַזָּעַם כִּי לְמוֹעֵד קֵץ: הָאַיִל אֲשֶׁר רָאִיתָ בַּעַל הַקְּרָנָיִם מַלְכֵי מָדַי וּפָרָס: וְהַצָּפִיר הַשָּׂעִיר מֶלֶךְ יָוָן וְהַקֶּרֶן הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר בֵּין עֵינָיו הוּא הַמֶּלֶךְ הָרִאשׁוֹן: וְהַנִּשְׁבֶּרֶת וַתַּעֲמֹדְנָה אַרְבַּע תַּחְתֶּיהָ אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה וְלֹא בְכֹחוֹ: וּבְאַחֲרִית מַלְכוּתָם כְּהָתֵם הַפֹּשְׁעִים יַעֲמֹד מֶלֶךְ עַז פָּנִים וּמֵבִין חִידוֹת: וְעָצַם כֹּחוֹ וְלֹא בְכֹחוֹ וְנִפְלָאוֹת יַשְׁחִית וְהִצְלִיחַ וְעָשָׂה וְהִשְׁחִית עֲצוּמִים וְעַם קְדֹשִׁים: וְעַל שִׂכְלוֹ וְהִצְלִיחַ מִרְמָה בְּיָדוֹ וּבִלְבָבוֹ יַגְדִּיל וּבְשַׁלְוָה יַשְׁחִית רַבִּים וְעַל שַׂר שָׂרִים יַעֲמֹד וּבְאֶפֶס יָד יִשָּׁבֵר: וּמַרְאֵה הָעֶרֶב וְהַבֹּקֶר אֲשֶׁר נֶאֱמַר אֱמֶת הוּא וְאַתָּה סְתֹם הֶחָזוֹן כִּי לְיָמִים רַבִּים: וַאֲנִי דָנִיֵּאל נִהְיֵיתִי וְנֶחֱלֵיתִי יָמִים וָאָקוּם וָאֶעֱשֶׂה אֶת מְלֶאכֶת הַמֶּלֶךְ וָאֶשְׁתּוֹמֵם עַל הַמַּרְאֶה וְאֵין מֵבִין:
וע"ע שם פי"א.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: רמז בתורה למצוות נר חנוכה - במדרשות חז"ל

הודעהעל ידי יודע_ספר » ד' דצמבר 28, 2016 8:53 pm

שברי לוחות כתב:יש לציין שכבר קדמו לרוקח בדבר זה בפסיקתא זוטרתא פרשת בהעלותך

אינני יודע כמה זה נקרא קדמו...
שכידוע ספר 'פסיקתא זוטרתא' חובר ע"י רבי טוביה ב"ר אלעזר (עיין ברכ"י או"ח ח סק"ב) והוא חי בסביבות ד' תת"ן (סוף המאה 11 ותחילת המאה ה12)
ואילו רבי אלעזר מורמייזא בעל ה'רוקח' נולד בד' תתקכ"ה (1165-1240)
כך שהם חיו סביב אותה תקופה.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים