זקן ששכח כתב:מצאתי (ילקוט שמעוני, ויקרא, רמז תריג, שבתוכנת די. בי.אס.)
חכם באשי כתב:מקור המאמר הוא בשבת פו ע"ב, ובשם רב הונא.
נראה שבילקוט נדפס בראשי תיבות: ר"ה, ובא ההדיוט התורן ופתחו ל"ראש השנה"!
דרך אגב, באיזו מהדורה ראית את השיבוש הלזה?
מורה צדק כתב:אני מתאר לעצמי שזה א' מהטעויות שהכניסו בכוונה בשביל שלא יעתיקו מהתוכנות וידפיסו משם ספרים.
רבטוב כתב:אל תאשים את הרמ''י בלויא כי אחרי שההדיר את הספרים הראשונים כגון הריטב''א על ב''ב והמכתם ור' יהונתן .
הוא רק שכר אנשים לעבוד בעבורו ונסע לעיירות למכור את הספרים הנדפסים . הוא לא פיענח אך שכרו מרובה
כי ע''י נדפסו עשרות ספרי הראשונים השלמה המאורות ר' אברהם מן ההר ועוד ועוד .ברם זכור אותו האיש לטוב
חכם באשי כתב:האמת, בכל התוכנות, הן בבר אילן אך במיוחד בדי.בי.אס, ישנן טעויות רבות.
אמרתי אחכמה כתב:חכם באשי כתב:האמת, בכל התוכנות, הן בבר אילן אך במיוחד בדי.בי.אס, ישנן טעויות רבות.
אם מדברים מטעויות ב'בר-אילן'.
יש שם טעות מכאיבה ב'עשרת הדברות',
הן בפרשת יתרו (שמות כ), והן בפרשת ואתחנן (דברים ה).
הם צירפו שני פסוקים יחד, אנכי, ולא יהיה לך.
פרשת יתרו (שמות כ):
בכל החומשים: אנכי ד' אלקיך - פסוק ב, לא יהיה לך - פסוק ג, לא תעשה לך פסל - פסוק ד.
ב'בר-אילן': אנכי ד' אלקיך וגו' לא יהיה לך - פסוק ב, לא תעשה לך פסל - פסוק ג.
פרשת ואתחנן (דברים ה):
בכל החומשים: אנכי ד' אלקיך - פסוק ו, לא יהיה לך - פסוק ז, לא תעשה לך פסל - פסוק ח.
ב'בר-אילן': אנכי ד' אלקיך וגו' לא יהיה לך - פסוק ו, לא תעשה לך פסל - פסוק ז.
אולי הטעות נובעת מ"אנכי ולא יהיה לך בדיבור אחד נאמרו"...
נחמיה אלוני, מחבר "הספרייה היהודית בימי הביניים - רשימות ספרים מגניזת קהיר", נודע בעולם מדעי היהדות כחובב וכאספן גדול של ספרים וכתבי יד. הוא היה מנהלו הראשון והאגדי של המכון לתצלומי כתבי יד בספרייה הלאומית. בתוקף התפקיד שהטיל עליו בשעתו דוד בן-גוריון התרוצץ בבירות אירופה, דרש ותבע רשות לצלם את שרידי כתבי היד העבריים שנשדדו ושנשרפו על אדמת אירופה. באופן זה תבע פיצוי-מה לשרידי העם היהודי שהתקבצו ובאו באותו זמן אל חופי הארץ.
הרעיון להקים מרכז אחד שבו יאספו כל כתבי-היד העבריים בעולם, במקורם או בתצלומים, הועלה כבר בשנות הארבעים ע"י גורמים שונים. אבל הצעד המעשי הראשון להקמת 'המכון לכתבי-יד עבריים', כפי שהוא נקרא עם הקמתו, נעשה ע"י מדינת ישראל בשנת תש"י, כאשר למרות המצב הכלכלי והבטחוני הקשה שהמדינה היתה נתונה בו החליטה הממשלה להקים מרכז שבו יאוחסנו צילומיהם של כל כתבי-היד העבריים בעולם. כעבור חודשים אחדים הוקם המכון לכתבי-יד כחלק ממשרד החינוך - ולא בבית-הספרים. מנהלו הראשון, פרופ' נחמיה אלוני ז"ל, יצא למסעות רבים בספריות אירופה, בעיקר באיטליה (כולל בספריות הוואטיקן), גרמניה, אוסטריה וארצות השפלה, והצליח לחזור עם צילומיהם של אלפי כתבי-יד. בשנת תשכ"ג סיים פרופ' אלוני את תפקידו, ואז עבר המכון לבית-הספרים הלאומי בירושלים, שבו הוא שוכן עד היום, ושינה את שמו ל'מכון לתצלומי כתבי-היד העבריים'.
אליהוא כתב:ואגב טעויות, טעות מענינת של הוצאת עוז והדר במ"ב שלהם.
בסי' תרע"א בשעה"צ ס"ק מ"ב "אכן אם החלון גבוה מקרקע רה"ר למעלה מכ' אמה ואין הכר לבני רה"ר אז טוב יותר להניח בפתח. [פ"ת].
ובמהדורת עוז והדר פתחו [פתחי תשובה] ואף הוסיפו ציון כמדומני (סק"ה).
וכמובן שכ"ז טעות ואין פ"ת על או"ח, וצ"ל פ"ח והיינו פרי חדש וכ"ה להדיא בפ"ח כאן.
[אמנם לדינא לא נהגו כן רוב העולם, וכמפו' בריטב"א שלא כדבריו, וגם בצירוף הבתים שכנגדו, וגם יש לצרף ד' רבינו יואל שבטור ואכמ"ל].
אליהוא כתב:פלא עליך שאתה סבור שיתכן שהמ"ב התכוין לספר זה שציטט חיי אדם [שהעתיק מהפר"ח], ולא ציין להפר"ח עצמו על אתר.
לא זכרתי שהמ"ב מביא מספר זה. יש לך מ"מ?
אליהוא כתב:פלא עליך שאתה סבור שיתכן שהמ"ב התכוין לספר זה שציטט חיי אדם [שהעתיק מהפר"ח], ולא ציין להפר"ח עצמו על אתר.
לא זכרתי שהמ"ב מביא מספר זה. יש לך מ"מ?
בור הגולה כתב:שמעתי ממישהו שהלך לקנות את הספרים מהרבנית (כמדו' כרב לא בחיים), והיא סיפרה לו באריכות על כל התלאות שעברו בכל המקומות שנסעו יחד לשם כדי להשיג כת"י. לפני חמישים שנה ויותר, לא היה כ"כ מסודר כמו היום. לא היו קטלוגים, ולא הזמינו דרך האינטרנט...
איש_ספר כתב:ככל הנראה המ"ב לא ראה בכך דין מחודש כ"כ שיש לתלותו באילן גדול והעדיף להביאו מתוך המקור האחרון [/size]
ביערות דבש דפוס חדש (אור הספר) שכ' בהקדמה שתקנו אלפי טעויות,אבל הכניסו חדשות וחמורות, והוא בדרוש ח' לא פחות ולא יותר אלא "שמרע"ה הי' גדול מ....מלך מלכי המלכים" שומו שמים! ואין זה אלא טעות של פענוח ר"ת ממ"ה שצ"ל ממלאכי השרת.
חכמים הזהרו בפענחיכם! וטפשים הזהרו אל תסמכו על קיצור דרך לפענח ר"ת של ספרים, זה מביא ח"ו לחירוף וגידוף.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים