בעשרת הדברות דפרשת יתרו (שמות כ יב): כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה אשר ד' אלהיך נתן לך. ובעשרת הדברות דפרשת ואתחנן (דברים ה טז): כבד את אביך ואת אמך כאשר צוך ד' אלהיך למען יאריכן ימיך ולמען ייטב לך על האדמה אשר ד' אלהיך נתן לך.
ועמדתי על כי בלוחות ראשונות לא נאמר למען ייטב לך, וראה בבא קמא (נה.), ומצאתי בפירוש חזקוני שדיבר בזה, וכן בשפתי כהן והעמק דבר עיי"ש.
בלוחות ראשונות כתוב יארכון מלא ו' וחסר י', ובלוחות שניות יאריכן חסר ו' ומלא י', וראה רש"י סוטה (מט.): משמת רבי עקיבא בטל כבוד תורה, שהיה נותן לבו לדרוש כל קוץ וקוץ של כל אות וכל שכן תיבות יתירות ואותיות יתירות, כגון בת ובת אני דורש (סנהדרין דף נא) וזהו כבוד תורה גדול שאין בה דבר לבטלה".
ב. מצינו עוד מצוות פרטיות שהתורה הבטיחה שמתן שכרן אריכות ימים, מצות שילוח הקן (דברים כב ז): שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך למען ייטב לך והארכת ימים".
מאי טעמא כאן כתוב למען ייטב לך לפני והארכת ימים, ולא ככתוב במצות כיבוד אב ואם שהקדימה התורה למען יאריכון ימיך ואחר כך ולמען ייטב לך. ועוד וכאן נאמר והארכת ימים, ובכיבוד אב ואם למען יאריכון ימיך.
ג. מצינו מצוה נוספת שהתורה הבטיחה ששכרה אריכות ימים, מצות צידוק המידות והמשקלות ככתוב (דברים כה טו): אבן שלמה וצדק יהיה לך איפה שלמה וצדק יהיה לך למען יאריכו ימיך על האדמה אשר ד' אלהיך נתן לך".
מאי טעמא כאן במצוה זו נאמר רק למען יאריכו ימיך ותו לא, ולא נזכר כלל וכלל למען ייטב לך, כאשר כתבה התורה במצות כיבוד אב ואם דפרשת ואתחנן, וכן במצות שילוח הקן, ועוד כאן נאמר יאריכו, ולא יאריכון ככתוב במצות כיבוד אב ואם.
חברי הפורום יסבירו, ויישר כח.