מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משמרת הבית - הרשב"א?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי רבי מנדל » ד' יולי 15, 2015 9:49 pm

מחפש מאמרים אודות ייחוס ספר 'משמרת הבית' לרשב"א.

היש מאמרים על כך?

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' יולי 15, 2015 9:55 pm

כידוע הרשב"א עצמו בתשובה (ח"א סי' רסא) גילה כי הוא המחבר של משמרת הבית, וכתב: ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במשמרת הבית".
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ד' יולי 15, 2015 10:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי רבי מנדל » ד' יולי 15, 2015 9:56 pm

ובכל זאת יש כאלו הסוברים שלא כל משמרת הבית מהרשב"א?

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' יולי 15, 2015 9:59 pm

עיין בשם הגדולים להרב חיד"א בערך הרשב"א (מערכת גדולים אות ש, יט).

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי אמציה בארי » ה' יולי 16, 2015 2:42 pm

רבי מנדל כתב:ובכל זאת יש כאלו הסוברים שלא כל משמרת הבית מהרשב"א?

כך לכאורה סבר 'בעל-התניא' - ראה בספר 'כללי הפוסקים וההוראה' מש"כ בזה. ועצ"ע.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 16, 2015 4:22 pm

מחולת המחנים כתב:כידוע הרשב"א עצמו בתשובה (ח"א סי' רסא) גילה כי הוא המחבר של משמרת הבית, וכתב: ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במשמרת הבית".


ערביך ערבא צריך, מי אומר שתשובה זו להרשב"א? ואדרבה, כפי הנראה אין תשובה זו להרשב"א כי הדברים שהביא שכתב בחידושיו אין נמצאים שם. וכבר העיר לי אחד מידידי ת"ח מופלג, שכפי הנראה משמרת הבית אינו להרשב"א, והביא כמה ראיות לזה.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ה' יולי 16, 2015 4:28 pm

כל המסתפק בזה כיום מגחך את עצמו.

שם הגדולים מערכת גדולים אות ש [יט] הרשב"א (רבינו שלמה בן אברהם ן' אדרת)
הרשב"א חיבר תורת הבית הארוך והקצר ושניהם בדפוס. וחיבר ס' משמרת הבית להשיב השגות הרא"ה שהשיגו בספר בדק הבית על תורת הבית. ומתוך משמרת הבית מובן כי הוא לרב המקנא להרשב"א:
ואולם קושטא קאי כי הרשב"א עצמו פשט בעל הבית את ידו ונועל ביתו לשמרו שמירה מעליא יטו"ר נפי"ש. וכ"כ הרב גנת ורדים י"ד כלל ד' סוף סי' א' וז"ל קבלה בידינו דס' משמרת הבית הרשב"א חיברו עכ"ל. ואין צורך לדברי קבלה שהדבר מבואר בתשובות הרשב"א עצמו ח"א סי' רס"א וז"ל ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במשמרת הבית וכו' ע"ש ובמשמרת דף כ"ג ע"א. והרב כנה"ג בתשובה י"ד סימן ק"ז השיג בזה על מהר"ש גאון. ואחר זמן רב נדפס יד מלאכי ועמד על כל זה. ועיין בשו"ת פני יהושע י"ד סימן ט"ז: משמרת הבית של הרשב"א מרן לא ראה אותו. שו"ת הרב פני יהושע י"ד סימן י"א. והרב כנה"ג י"ד סימן נ"ו הגהב"י אות מ"ח כתב דמרן ב"י לא ראה בדק הבית להרא"ה ע"ש. אבל מהרש"ל ופרישה וב"ח ראוהו:
וראיתי להרב פרי מגדים על ש"ע י"ד שכתב בהקדמתו כן וכתב וז"ל ובתשובה סי' רס"א כתב כן לרב רבינו יהונתן דבמשמרת הבית כתב פי' ממקום דשח וכו' וכעת לא מצאתיו עכ"ל. וכבר לעיל כתבתי שכן הוא במשמרת דף כ"ג. וגם מ"ש דתשובה זו השיב לרב ר' יהונתן הוא אגב שיטפיה שהיא תשובת סי' רס"ב וזו לנרבונא. ובתשובת הרשב"א ח"ג סי' שס"ג האריך על דברי בדק הבית דף כ"ב ורמז שם שלא כתב במשמרת ע"ז וז"ל ולרוב פשיטות דברי הבטלה אשר שם לא ראיתי לשפוך בה דיו וכו' עש"ב. וכן יראה הרואה דבמשמרת שם קיצר מאד וכ' והעומד על טעמיו יראה ויבין. ובתשובה הנז' פירש יותר כלפי השואל מנרבונא. ואפשר דהוא השואל עצמו דסימן רס"א מח"א דהענינים בתורת הבית סמיכי אהדדי והשואל שם היה מעיר נרבונא כמש"ל:

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' יולי 16, 2015 4:48 pm

ולהוסיף:
הש"ך ביו"ד סי' קי"א ס"ק כ' כתב: "הלא נודע דבעל משמרת הבית הוא הרשב"א שחיבר תורת הבית" עיי"ש, וכן נקט עוד בפשיטות ביו"ד סי' מ"ו ס"ק י"ד, וכ"כ הט"ז יו"ד סי' קי"ג ס"ק ט"ו "ובעל משמרת הבית שהוא הרשב"א".

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יולי 16, 2015 4:59 pm

חיפוש בפרויקט השו"ת העלה מקור מספרד בדורות הסמוכים לרשב"א שסותם את כל הדיון -

ספר אהל מועד שער איסור והיתר דרך ח נתיב ב
...כשמשערין שיעור ס' נותנין ביצה ומחצה רוטב בכל זית לפי שאם יקרוש יעמוד על כזית וכ"כ הרא"ה וא' מחכמי דורו כן פסק ורשב"א חולק ע"ז כמ"ש בס' משמרת הבית וסיוע לדבריו...

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 16, 2015 5:35 pm

ממהדורת מוה"ק.
תורת הבית מוהק.GIF
תורת הבית מוהק.GIF (25.31 KiB) נצפה 8805 פעמים

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' יולי 16, 2015 10:05 pm

מה שנכון נכון כתב:ממהדורת מוה"ק.
תורת הבית מוהק.GIF


אי משום ראיות אלו, אין בהם ממש.

הציטוט המלא מדברי הרשב"א הוא: "וכבר כתבתי בבית היין בארוכה בס"ד וכן השבתי בארוכה במה שכתב בענין מפתח וחותם ואיני צריך להאריך עוד כאן". וברור שכוונתו לדברים שכתב במשמרת הבית שם ולא לדברים שכתב בתורת הבית (ודעת לנבון נקל שאם כתב הרשב"א את המשמרת בעילום שם מנימוקיו, ברור שלא יציין לתורת הבית בתור "כבר כתבתי").

לגבי ה"ראיה" השניה, האם חיבור משמרת הבית אינו חיבור מספיק חשוב בשביל לזכות על ידו בתואר "מחבר" אלא רק בתואר "הכותב"? לעיונה של ועדת התארים.

רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי רבי מנדל » ו' יולי 17, 2015 12:26 am

ועדיין אני שואל: היש מי מגדולי ישראל שסבר שחלק ממשמרת הבית לרשב"א וחלק לא?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי יבנה » א' יולי 19, 2015 1:47 pm

למרות הראיות שהוא לרשב"א, ניסוח הדברים אינו מתאים לו בכלל, ובפרט צורת הבוז שמתייחס אל הרא"ה לכל אורך הספר. אפילו בהקדמה הוא לא מוכן לכנותו חכם ולהתייחס אליו בכבוד. בדברי הרשב"א הכתובים הוא מתייחס בצורה מכבדת ועניינית לשואלים אותו, חוץ מהנביא מאוילא וכדומה. זה ודאי לא מתאים לדברי הרא"ה שהם ויכוח הלכתי שבו הרא"ה מתייחס בצורה מכובדת לרשב"א.
גם אינו מובן מבחינה פרקטית למה שהרשב"א יגיב בכוונה בעילום שם ולא בשמו המפורש, (והרי בהקדמה ולכל אורך הספר היה צריך לרמוז שהוא המחבר תורת הבית אם לא היה רוצה להסתיר זאת). פשוט שהיו דבריו נשמעים יותר אם היה חותם עליהם, וגם איך חשב להעלים את העובדה הזאת מאחר שהוא והרא"ה היו בעיר אחת ובב"ד אחד. גם ברור שאם הרשב"א עצמו היה מגיב היו לפחות כמה דברים שהיה מודה בהם לרא"ה.
הסיבה היחידה שיתכן הוא שלא רצה לגרום למחלוקת ביניהם. אם כן היה לו להשמיט כל הביטויים הקשים מהספר. ובפרט שסביר להניח שיתגלה שהוא המחבר.
בישורון כ"ג עמ' תקנ"ט מוזכר תוכנת מחשב היכול לגלות על סמך סגנון הכתוב אם ייחוס הדברים למחבר מסויים נכון, אקוה שיבדקו גם נושא זה.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב א' יולי 19, 2015 3:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 19, 2015 2:09 pm

הרח"ג צימבליסט במבוא לתורת הבית שהו"ל כתב כך:
ספר משמה"ב נתברר בברור גמור שמחברו הוא רבנו עצמו. וכן מפורש בתשובות רבנו ח"א סימן רסא. ויש עוד הוכחות רבות לכך וכבר מפורסמים הדברים. ויש להעיר שגם בתוך לשונו של המשמה"ב יש בטויים ה'מסגירים' את מחברו. לדוגמא עמוד 29 "ואני מדלג על מה שאמר שהוא יפרש הא דר"נ דאטעיין", כלומר שהטעה אותנו, הרי רמז כאן שהוא המחבר. וע"ע שם "אמר המחבר" הר"ז פליטת קולמוס שהוא המחבר, כי בד"כ נזהר לכתוב אמר הכותב. בעמוד 62 "אמר הכותב המחבר בקי ברפואות יותר ממנו, שיודע שאינו יודע", ומי שאינו המחבר בעצמו לא היה מעיז לכתוב על המחבר שהוא יודע שאינו יודע. וע"ע במשמה"ב בית א ריש ש"ה ד"ה אבל אני אדון שהדברים האמורים שם נמצאים כמעט אות באות בתשובות רבנו ח"ד סימן שטז. עכת"ד.
וציין שם למבוא של ר"ח פרוש לחידושי הרא"ה חולין.

ובספר שלום הבית לר' מנחם קאזיס הנדפס בהוצאת הרחג"צ כתב:
שאמר לו ר' עזריה פיגו כי שמע שמחבר משמה"ב הוא הרשב"א. וכתב שבודאי נראה כן ממש"כ במשמה"ב דף קכג כי כיו"ב הם דברי הרשב"א בסימן תקג. וכן מש"כ בדף קמ הוא כדבריו בתשובות המיוחסות סימן קנא. אמנם מצא גם שתי סתירות מדברי הרשב"א בתוה"ב ובחידושיו, אולם שוב ראה מש"כ הרשב"א בסימן רסא הנ"ל, והרי אמת הוא קבלתו של החה"ש הנז' שהרשב"א הוא מחבר המשמרת. עכת"ד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 19, 2015 2:40 pm

יד מלאכי
(ד) ספר משמרת הבית שמשיב להשגות בדק הבית על תורת הבית הארוך אעפ"י שלא נכתב בפירוש מי חברו מסורת הוא בידי מרבותי שהרשב"א ז"ל הוא עצמו עשאו אך לא נתברר הדבר אצלי מכח מופת חותך ומה גם שבקצת מקומות שם שינה את טעמו ממ"ש בחידושיו ובקצר ושמעתי גם כן לקצת מהחכמים שנסתפקו בזה עד שמצאתי את שאהבה נפשי ה"ה כנסת הגדולה בי"ד סי' קי"ב וסי' קכ"א וסי' ך' שפעם שתים ושלש כתב בפשיטות וכתב הרשב"א במשמרת הבית וכ"כ רב"ח בי"ד ריש קונטריס אחרון סי' ב' ושם סי' ד' סעיף ד' וסי' מ"א סס"ג ובדוכתי טובא וכ"כ הש"ך והט"ז בכמה וכמה מקומות ועיין מגן דוד סי' ק"ס ס"ק י' שרש"ל לא ראה ספר משמרת הבית גם לא תורת הבית שוב מצאתי להר"ב גנת ורדים שכתב בי"ד כלל ד' סוף סי' א' קבלה בידינו שספר משמרת הבית הרב המחבר הרשב"א הוא שחברו להשיב על מה שהשיגו עליו ומרוב ענוה שהיתה בו את שמו לא הזכיר על הספר הנזכר ע"כ ואף שקבלה היא ונקבל אותה הנה מקום אתי להכריח הקבלה מדברי הרשב"א גופיה שהאיר ה' את עיני ומצאתי אליו ז"ל בתשובותיו שבסי' רס"א השיב וז"ל ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במקום זה במשמרת הבית הנה הוא אתכם בעיר צא וראה מה שכתבתי שם על דבר זה ומשם יתפשטו לפניך כל הקמטין וכל מה שתפס התופס עד כאן שוב נדפס ספר קורא הדורות וראיתי אליו שם בדף כ"ב ב' שכבר קדמני בזה ומכאן תשובה נצחת למ"ש מוהר"ש גאון הובא במפתחות שו"ת כנסת הגדולה על י"ד שבס"ס קול בן לוי סי' ק"ז דהרשב"א לחוד ומשמרת הבית לחוד וכבר תמה עליו הרב עיין שם:

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי יבנה » א' יולי 19, 2015 3:01 pm

הביטויים "המסגירים" את המחבר אינם מוכרחים. אטעיין הוא לשון רבים וכולל אותו שהולך בשיטת מחבר תורת הבית. כשכתב אמר המחבר כוונתו למחבר ספר משמרת הבית. הראייה מעמ' 62 שכותב שיודע שאינו מכיר ברפואות, הוא ראיה להיפך, שהרי הרשב"א היה רופא, ומשמע שבעל משמרת הבית לא היה מודע לכך. מה שתשובות הרשב"א דומים להכתוב במשמרת הבית אינם מוכיחים כלום, שמא בעל משמרת הבית העתיק את דברי הרשב"א מתשבותיו.
מאידך מצאתי בשתי מקומות במשמרת הבית שמזכיר את מורי הרב ר' יונה ז"ל, שמתאים לרשב"א.
עדיין אינו מובן איזה סיבה היה לרשב"א לנסות להחביא את העובדה שהוא מחבר משמרת הבית. הטענה של ענוה תמוה איזה מקום יש לענוה כאן הרי כן דרך התורה שיברר את דבריו ויעמידם וכפי שעושה בתשובותיו תמיד. גם במשמרת הבית עומד בתקיפות על דעתו ומבטל לגמרי את דברי הרא"ה, הרי שאינו חושש כלל לענין הענוה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 19, 2015 3:05 pm

יבנה כתב:שהרי הרשב"א היה רופא

מה המקור?

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יולי 19, 2015 4:43 pm

אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי יבנה » א' יולי 19, 2015 8:47 pm

מה שנכון נכון כתב:
יבנה כתב:שהרי הרשב"א היה רופא

מה המקור?

בדקתי ולא מצאתי, נראה שטעיתי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יולי 19, 2015 8:50 pm

מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.


פשוט כדבריך, וכל דבריו של הרשב"א מוכיחים שסבר שהשגותיו של הרא"ה נהג שלא בדין בהשגותיו (ואפשר שסבר שלא נכתבו בעיון כראוי, או סיבות אחרות), ומשכך לא קשה להבין שהרשב"א לא רצה לפרסם את תשובותיו החריפות תחת שמו.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » א' יולי 19, 2015 8:55 pm

צופר הנעמתי כתב:
מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.


פשוט כדבריך, וכל דבריו של הרשב"א מוכיחים שסבר שהשגותיו של הרא"ה נהג שלא בדין בהשגותיו (ואפשר שסבר שלא נכתבו בעיון כראוי, או סיבות אחרות), ומשכך לא קשה להבין שהרשב"א לא רצה לפרסם את תשובותיו החריפות תחת שמו.
מה פשוט? שהרשב"א ראה בזה פגיעה במעמדו?! פוי!

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יולי 19, 2015 8:59 pm

עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:
מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.


פשוט כדבריך, וכל דבריו של הרשב"א מוכיחים שסבר שהשגותיו של הרא"ה נהג שלא בדין בהשגותיו (ואפשר שסבר שלא נכתבו בעיון כראוי, או סיבות אחרות), ומשכך לא קשה להבין שהרשב"א לא רצה לפרסם את תשובותיו החריפות תחת שמו.
מה פשוט? שהרשב"א ראה בזה פגיעה במעמדו?! פוי!


את זה אתה אמרת, ועל אחריותך האישית. אל תאשים אותי במניעים שאתה מייחס לרשב"א. מה שפשוט זה שהרשב"א (או מי שלא יהיה כותב המשמרת) כעס על הרא"ה וסבר שהשגותיו נכתבו שלא בדין, כמו שכתב בהקדמה.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » א' יולי 19, 2015 9:04 pm

צופר הנעמתי כתב:את זה כבר אתה הסברת, ועל אחריותך האישית. אל תאשים אותי
אני מאשים אותך שאתה חותם על דברים בלי לקרוא אותם...
מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יולי 19, 2015 9:16 pm

שוב אדגיש כי אין לנו צל של הבנה בדרכי הראשונים ומעשיהם ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך כבר מצאנו בגמ' "כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם", ונפסק להלכה שתלמיד חכם מנדה לכבודו, וכי לא מצאנו לשונות חריפים שאמרו חז"ל ואורייתא הוא דקא מרתחא בהו, ואת והב בסופה כתיב, וכל ספרי השו"ת מלאים בלשונות חריפים, ופעמים רבות גדולי התורה קינאו לכבוד התורה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יולי 19, 2015 9:17 pm

אכן, צדקת בהאשמתך...

אבל גם הדברים שכתב מחולת המחנים אינם מופקעים כלל, ומשמעותם אינה בהכרח עלבון אישי חלילה. גם על מחלוקת ר"ג ור"י אפשר לומר שר"ג ראה במעשיו של ר' יהושע פגיעה במעמדו כנשיא. המשמעות אינה בהכרח שלילית, אדם הראוי למעמדו צריך להקפיד עליו מפני מי שלדעתו פוגע בו שלא בדין.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי יעקובי » א' יולי 19, 2015 9:36 pm

יבנה כתב:למרות הראיות שהוא לרשב"א, ניסוח הדברים אינו מתאים לו בכלל, ובפרט צורת הבוז שמתייחס אל הרא"ה לכל אורך הספר. אפילו בהקדמה הוא לא מוכן לכנותו חכם ולהתייחס אליו בכבוד. בדברי הרשב"א הכתובים הוא מתייחס בצורה מכבדת ועניינית לשואלים אותו, חוץ מהנביא מאוילא וכדומה.

ובכל זאת מוצאים אנו בתשובת הרשב"א (ח"א סי' תשצ"ד) בזה"ל: "שאלת חולה שצריך לאכול ביוה"כ אם מברך המוציא וברהמ"ז אם לאו, ואמרת שראית אחד מן האחרונים שהכריע שאין מברך וכו'. תשובה, איני רואה בדברי זה האחרון כלום, ודברים של תהו הם..."

והנה המג"א (סי' ר"ד אות כ') כתב דבודאי האחרון הלז אינו אחר מאשר... הרא"ה, ואזיל לשיטתו בברכות (ריש פ"ז) שכל שאנסוהו לאכול או לשתות אינו מברך וכו', יעו"ש.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' יולי 20, 2015 12:22 am

יעקובי כתב:
יבנה כתב:למרות הראיות שהוא לרשב"א, ניסוח הדברים אינו מתאים לו בכלל, ובפרט צורת הבוז שמתייחס אל הרא"ה לכל אורך הספר. אפילו בהקדמה הוא לא מוכן לכנותו חכם ולהתייחס אליו בכבוד. בדברי הרשב"א הכתובים הוא מתייחס בצורה מכבדת ועניינית לשואלים אותו, חוץ מהנביא מאוילא וכדומה.

ובכל זאת מוצאים אנו בתשובת הרשב"א (ח"א סי' תשצ"ד) בזה"ל: "שאלת חולה שצריך לאכול ביוה"כ אם מברך המוציא וברהמ"ז אם לאו, ואמרת שראית אחד מן האחרונים שהכריע שאין מברך וכו'. תשובה, איני רואה בדברי זה האחרון כלום, ודברים של תהו הם..."

והנה המג"א (סי' ר"ד אות כ') כתב דבודאי האחרון הלז אינו אחר מאשר... הרא"ה, ואזיל לשיטתו בברכות (ריש פ"ז) שכל שאנסוהו לאכול או לשתות אינו מברך וכו', יעו"ש.


בישורון האחרון (כרך לב) עמ' לג ליד הע' 21 ושם בהערה מובאות מספר דוגמאות מכתבי הרשב"א שהוא נוקט לשונות חריפים נגד כותבים שונים: ר' אליהו מעכו (רשימת תשובות הרשב"א אליו מובאת שם הע' 19), תשובותיו נגד ר' דן אשכנזי (ח"א סי' תקכז-תקל, סי' תקמח ועוד) ובאגרותיו בענין הדרשנים בפרובאנס וחסידי הרמב"ם (ח"א סי' תיד-תטו ועוד).

רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי רבי מנדל » א' אוגוסט 09, 2015 2:04 am

ח"א העיר לי באישי שבעל התניא סבר שהספר אינו מהרשב"א.
זה נכון?

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי אמציה בארי » א' אוגוסט 09, 2015 2:29 am

רבי מנדל כתב:ח"א העיר לי באישי שבעל התניא סבר שהספר אינו מהרשב"א.
זה נכון?

חבל שאינך מעיין בכל ההודעות שנכתבו באשכול שהרי כבר כתבתי לעיל שתעיין בספר 'כללי הפוסקים וההוראה' שכתב בנידון זה בדיוק.

רבי מנדל
הודעות: 64
הצטרף: ש' ינואר 04, 2014 10:16 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי רבי מנדל » ב' אוגוסט 10, 2015 3:59 pm

אמציה בארי כתב:
רבי מנדל כתב:ח"א העיר לי באישי שבעל התניא סבר שהספר אינו מהרשב"א.
זה נכון?

חבל שאינך מעיין בכל ההודעות שנכתבו באשכול שהרי כבר כתבתי לעיל שתעיין בספר 'כללי הפוסקים וההוראה' שכתב בנידון זה בדיוק.

אני לא מכיר את הספר ואבקש מחברי הפורום את עזרתם בצירוף הקובץ לכאן. תודה מראש.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 29, 2016 11:09 pm

הקפצה.
אם למישהו יש מידע חדש בעניין אשמח מאד.
אציין רק את המקור המפורש בשועה"ר שחולק. יו"ד קפ"ז, קו"א ס"ק י'.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 22, 2016 11:10 pm


יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי יבנה » ה' דצמבר 10, 2020 2:09 pm

מצאתי דוגמא קיצונית שבמשמרת הבית חולק על התורת הבית, והיה נראה לומר שלא ראה את הכתוב בו.
הדברים הם בבית ד' שער א' [במוה"ק עמ' קל"ו].
בענין ריחא מילתא היא, יש מח' בפסחים שרב אוסר ולוי מתיר, ובע"ז אביי אוסר ורבא מתיר. והביאו עליהם משנה אם פת ע"ג חבית יין של תרומה נאסרת מחמת ריחו או לאו שיש בזה מח' תנאים, מאי לאו תנאי היא אמר לך אביי לאו מי איתמר עלה בשם ר"ל דלכו"ע ריחא מילתא היא כו'.
התורת הבית כתב להדיא שהוא סובר בזה כהרי"ף שאביי ורבא נחלקו במח' רב ולוי, ופוסק הלכה כרבא ושלכן גם במח' של רב ולוי הלכה כלוי. הוא גם כתב שרבא חולק על ר"ל והביא "ראיה גמורה" לזה. לדעתו אף לכתחילה יש להתיר, רק שחשש לדברי הראשונים שסברו דלוי ורבא רק התירו בדיעבד.
בבדק הבית סבר בכל אלו כתה"ב, אך נחלק עליו בכך שהתיר אף לכתחילה, והביא ראיה לדבריו מבת תיהא.
במשמרת הבית תקף אותו שלא ראה מאורות אותו ההלכה משום שלא ראה את דברי ר"ת שרבא לא דמיא כלל להא דלוי ויכול לסבור כרב כו', ושרבא מודה לדברי ר"ל. ובעצם הוא סובר כר"ת שסבר שמח' אביי ורבא אינו המח' של רב ולוי, ופסק כרבא וכרב, וסבר שרבא מודה לדברי ר"ל. גם לא חילק בין לכתחילה ובדיעבד. המשמרת הבית לא התייחס כלל לדברי התה"ב בענין שהם כדברי בדק הבית.
ובתה"ב חלק על כל זה באריכות.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' דצמבר 10, 2020 2:56 pm

כתב באסף המזכיר(לרה"ג מאיר מאזוז שליט"א) ע"מ דש וז"ל:
"משמרת הבית, הוא להרשב"א עצמו כידוע. וזה רמוז להדיא בהקדמתו למשמרת הבית תרי זימני, וז"ל: "בית תוכו רצוף אהבה - על אדני פז יסדה ידי. מריבי איש אל תירא כי - משמרת אתה עמדי. ע"כ. [כלומר הוא בונה הבית ומשמרת הבית]. עוד כתב שם: "ובניתי טירה, ושומרים לצירה, ומה לי עוד אירא, לביתי מצבא". ולפלא מאיזה אחרונים שנסתפקו בזה. [ולשון לביתי מצבא לקוח מזכריה ט', ח']. עכ"ל אסף המזכיר שם כולל המוסגר והמודגש.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 10, 2020 3:00 pm

רבי מנדל כתב:אני לא מכיר את הספר ואבקש מחברי הפורום את עזרתם בצירוף הקובץ לכאן.
טוב מאוחר...

מוסג"פ:

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' דצמבר 10, 2020 3:02 pm

לבי במערב כתב:
רבי מנדל כתב:אני לא מכיר את הספר ואבקש מחברי הפורום את עזרתם בצירוף הקובץ לכאן.
טוב מאוחר...

מוסג"פ:
ספרים ומחבריהם - כללי הפוסקים וההוראה.pdf

תודה רבה.

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משמרת הבית - הרשב"א?

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יוני 19, 2023 9:21 am

בירחון האוצר נט הופיע מאמר עם הוכחות שמחבר משמרת הבית הוא ברשב"א: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 20#p733883


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים