מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' אוקטובר 07, 2015 12:43 am

בשו"ת יבי"א ח"ה או"ח סי' ד' הביא את מה שמפורסם בשם הגר"ח זלל"ה שמי שיש לפניו אתרוג שאינו מורכב ואינו מהודר, ואתרוג שספק מורכב ומהודר, ואם יקח קודם את האינו מורכב הרי כבר יצא י"ח המצוה ול"ש הידור אחרי כן, ולכן יקח תחלה את הספק מורכב אולי יוצאים בו י"ח, ואם הוא פסול הרי נוטל אח"כ אתרוג שאינו מורכב. והביא שם את קושייתם של כמה מהרבנים שמכיון שצריך לנענע בכל אחד, והרי צריך להסמיך הברכה למצוה, ואם מקדים המורכב, הרי לרוה"פ אין יוצאים בו, וא"כ הוי הפסק בין הברכה למצוה.
וכ' שם במאמר המוסגר וז"ל : "ומיהו אפשר לעשות כהגר"ח הנ"ל, באופן שיכוין בדעתו שלא לצאת בארבעת המינים אלא לאחר הברכה, ויטול הלולב עם האתרוג המורכב ויברך, ובסיום הברכה יניח האתרוג המורכב, ויטול מיד האתרוג שאינו מורכב וינענע בו. ואח"כ ינענע גם אתרוג המורכב. ובזה ניחא שלא יהיה הפסק במעשה אחר הברכה ולפני המצוה, כי האתרוג המורכב היה כבר בידו לפני הברכה, וסילוקו לשם נטילת האינו מורכב הוי לצורך המצוה, ולא חשיב הפסק". ע"ש.
ולא הבנתי דבריו דהרי אם יטול מיד אחר הברכה את הודאי כשר שוב לא יוכל "להרויח" את ההידור וכדברי הגר"ח, ומאי מהני מה שמחזיק את האתרוג המהודר הספק כשר בשעת ברכה אם מתכוין שלא לצאת עד אחרי הברכה. ואמנם הבנתי שכוונת הגר"ע זצ"ל שמתכוין לצאת מיד בסיום הברכה ובשניה זו עדיין יש בידיו את המהודר ומה שלוקח אח"כ את הכשר הלא מהודר אין זה הפסק דהיה חייב להניח מידיו האתרוג המהודר כדי שיוכל לקחת את הכשר והוי צורך המצוה. אך א"כ מדוע כתב שאח"כ ישוב ויטול את המורכב המהודר, הלא כבר היה בידו בזמן סיום הברכה.
נערך לאחרונה על ידי מאת הלוי ב ד' אוקטובר 07, 2015 1:45 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 07, 2015 1:30 am

מאת הלוי כתב:ואמנם הבנתי שכוונת הגר"ע זצ"ל שמתכוין לצאת מיד בסיום הברכה ובשניה זו עדיין יש בידיו את המהודר ומה שלוקח אח"כ את הכשר הלא מהודר אין זה הפסק דהיה חייב להניח מידיו האתרוג המהודר כדי שיוכל לקחת את הכשר והוי צורך המצוה. אך א"כ מדוע כתב שאח"כ ישוב ויטול את המורכב המהודר, הלא כבר היה בידו בזמן סיום הברכה.


פשוט - כדי לנענע בו (אף שכבר יצא בו י"ח). וק"ל.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' אוקטובר 07, 2015 1:35 am

ייתכן אך מדוע יש ענין לקחת לנענועים מהודר כשהוא ספק כשר? גם לא משמע כי הדיון כלל לא נסוב על הנענועים.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 07, 2015 1:39 am

כי יש עניין לנענע האתרוג שיוצא בו י"ח, אלא שאינו חייב להיות סמוך לברכה.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' אוקטובר 07, 2015 1:45 am

הוא יי"ח באתרוג הודאי כשר ובו הוא ינענע. ואם תאמר שיש ענין בהידור גם ביחס למצוות הנענועים (שאינני יודע איזו מצווה זו אם זה מנהג או מצוה דרבנן וכו') א"כ שוב לא הרויח כלום ביחס לנענועים לפי מש"כ הגר"ח דכבר נענע באתרוג הודאי כשר ואין הוא מרויח כלום בנענוע המהודר.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 07, 2015 1:53 am

להצד שהאתרוג הנאה אינו מורכב, הרי בו הוא יצא י"ח - וא"כ בו צריך לנענע.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' אוקטובר 07, 2015 2:06 am

הבנתי כוונתך. אך עדיין מנין לך שלא יכול לקיים את הנענועים באתרוג אחר ויש ענין לנענע את האתרוג שיי"ח בו.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: פתרון הגר"ע יוסף זצ"ל לדברי הגר"ח זלל"ה

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' אוקטובר 07, 2015 8:22 pm

לפני קריאת הדברים אני מוצא לנכון לזרוק לכאן שמה שמפורסם דבר זה בעולם מהגר"ח - זה המעשה שבא בפועל לידו, אך גוף הדבר אי שייך הידור אחר קיום המצוה נידון בבית הלוי .


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים