מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבלה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליבא דהלכתא
הודעות: 98
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבלה?

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » א' אוקטובר 11, 2015 9:57 am

בס"ד

אשמח לעזרתם בהקשר לשאלה הבאה - האם דרכו של הרמב"ם להשמיט חלק מהסוגיה, בגלל שהמסקנה לא התקבלה, אפילו שאותו חלק כשלעצמו לא נדחה מההלכה?

ההקשר שבו נזקקתי לשאלה: בגמרא ע"ז ו' נאמר שאסור להושיט אבר מן החי לבן נוח וכוס יין לנזיר, והועמד בתרי עברי דנהרא. והרמב"ם השמיט הכל. ויש מהאחרונים שכתבו ליישב שהוא סובר שיש איסור תורה גם בחד עברא דנהרא ודלא כסוגיה זו. השאלה היא למה השמיט גם את הרישא - מדוע לא כתב שאסור להושיט אבר כו' ויין כו' והיה סותם להשמיענו שאסור אפילו בחד עברא דנהרא, או לחילופין כותב להדיא שאפילו בחד עברא דנהרא.

אודה לעזרתם.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' אוקטובר 11, 2015 10:12 am

חפש כאן אולי תמצא משהו שיעזור. אמנם אין לקבל את כלליו כתורה מסיני.
קבצים מצורפים
כללי השמטת דינים ברמב''ם - הרב עזרא ברנד - המעין.pdf
(183.21 KiB) הורד 423 פעמים

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבל

הודעהעל ידי עיק » א' אוקטובר 11, 2015 10:45 pm

לא בטוח שהבנתי את השאלה - הרמב"ם מפרש את הסוגיה כר"ח (ראו מאמרו של הרנ"א רבינוביץ' בתחומין יא), ולפי זה אסור אף בחד עברא דנהרא. דין זה כלול כעת ממילא בדין לפני עיוור הנזכר בהלכות רוצח פרק יד.

אליבא דהלכתא
הודעות: 98
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבל

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ד' אוקטובר 21, 2015 1:45 pm

ראשית, הפירוש של ר"ח בסוגיה הוא לא כל כך פשוט, גם אחרי דברי הרב רבינוביץ'. ואכמ"ל.
שנית ועיקר, השאלה שלי היא לא על השמטת עברי דנהרא אלא על השמטת עצם הדין של כוס יין ואבר מן החי. אפשר לומר שהוא כלול בדין אחר אבל זה דוחק, דהיה על הרמב"ם לומר להדיא את הדין הפשוט והבסיסי שאסור להכשיל אדם באיסור, ולמה הוא לא כתב את זה במפורש?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבל

הודעהעל ידי עיק » ד' אוקטובר 21, 2015 2:49 pm

אליבא דהלכתא כתב: דהיה על הרמב"ם לומר להדיא את הדין הפשוט והבסיסי שאסור להכשיל אדם באיסור, ולמה הוא לא כתב את זה במפורש?

הלכות רוצח סוף פרק יב:

וכן כל המכשיל עיוור בדבר, והשיאו עצה שאינה הוגנת, או שחיזק ידי עוברי עבירה שהוא עיוור ואינו רואה דרך האמת מפני תאוות ליבו--הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר "ולפני עיוור, לא תיתן מכשול"

אליבא דהלכתא
הודעות: 98
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: השמטות הרמב"ם - להשמיט חלק מהסוגיה בגלל שהמסקנה לא התקבל

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ה' אוקטובר 22, 2015 11:06 am

נכון, מקבל. זה באמת מפורש מספיק, והוא לא אמור להעתיק כל דוגמה ודוגמה מהגמרא.
תודה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 365 אורחים