מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הירשזון
הודעות: 33
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 2:49 pm

נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי הירשזון » ד' דצמבר 15, 2010 11:26 pm

ספר "נודע בשיעורים", תולדות הגרא"ח נאה, י"ל על ידי איגוד (לא פחות) צאצאי הגר"ח נאה.
נערך לאחרונה על ידי הירשזון ב ד' דצמבר 22, 2010 6:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שיבר
הודעות: 847
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי שיבר » ד' דצמבר 15, 2010 11:37 pm

אולי הביאו רק המכתבים ההדדיים כצורתם וסגנונם הוא שמעורר אצלך חלחלה.

הירשזון
הודעות: 33
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 2:49 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי הירשזון » ה' דצמבר 16, 2010 8:32 am

שיבר כתב:אולי הביאו רק המכתבים ההדדיים כצורתם וסגנונם הוא שמעורר אצלך חלחלה.
נערך לאחרונה על ידי הירשזון ב ד' דצמבר 22, 2010 6:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גוראריה » ה' דצמבר 16, 2010 8:00 pm

איש_ספר כתב:
הירשזון כתב:ספר "נודע בשיעורים", תולדות הגרא"ח נאה, י"ל על ידי איגוד (לא פחות) צאצאי הגר"ח נאה.
.
התואר איגוד צאצאי הגר"ח נאה הולם בערך כמו דער עמעס לעיתון הייבסקים.

צאצאיו מפוזרים בהרבה חוגים והי' צורך בשילוב עזרה מכולם.
מידיעה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אדג » ה' דצמבר 16, 2010 8:42 pm

מהיכרותי את המחבר, אברך נעים הליכות בחייו הפרטיים וכלל לא מסוג הפולמסנים הרגיל, יש להעריך שמדובר במקרה קלאסי של "גדולה אהבה שמקלקלת את השורה", וחבל.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי זלמניו » ה' דצמבר 16, 2010 8:47 pm

הרי בפולמוס נאמרו אכן דברים חריפים, כידוע. ואלו לא חידושיו של המחבר.
רא"ח נאה עצמו התייחס לחזו"א בהדרת כבוד אבל בנוגע לסטייפלר זצ"ל הוא סבר אחרת. לא על עצם גדלותו אלא ע"כ שבויכוח זה הרי הוא נוהג כחסיד המגן על כבוד רבו, החזו"א, ולא בגישה ענינית. כך סבר ר"ח נאה זצ"ל. ידועים לי לשונות חריפים נוספים שנאמרו אבל כבוד אל' וגו'.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי יצג » ה' דצמבר 16, 2010 9:02 pm

ארחות רבנו.png
ארחות רבנו.png (39.63 KiB) נצפה 16504 פעמים

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי בור הגולה » ה' דצמבר 16, 2010 9:30 pm

עיינתי בספר (בחנות), וראיתי מובא שם מעשה זו: הגרא"ח נאה ביקר אצל החזו"א, והחזו"א כיבדו ביותר, ואף ליווהו כברת דרך. אבל לא הסכים לפלפל בענין מחלוקתם. והסביר אח"כ לבני ביתו, "על כל דבר, הוא יביא מקורות להפריכו, הוא הרי חריף ובקי". כלומר, שהחזו"א פיחד שהגרא"ח נאה יפריך אותו, ולכן לא רצה לפלפל אתו... בעיה בהבנה פשוטה...

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' דצמבר 16, 2010 9:47 pm

.
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (23.5 KiB) נצפה 16457 פעמים

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גוראריה » ו' דצמבר 17, 2010 12:52 am

בור הגולה כתב:עיינתי בספר (בחנות), וראיתי מובא שם מעשה זו: הגרא"ח נאה ביקר אצל החזו"א, והחזו"א כיבדו ביותר, ואף ליווהו כברת דרך. אבל לא הסכים לפלפל בענין מחלוקתם. והסביר אח"כ לבני ביתו, "על כל דבר, הוא יביא מקורות להפריכו, הוא הרי חריף ובקי". כלומר, שהחזו"א פיחד שהגרא"ח נאה יפריך אותו, ולכן לא רצה לפלפל אתו... בעיה בהבנה פשוטה...

הבה לא נשכח שרבי חיים נאה השקיע בענין זה ימים ולילות, בבדיקה בפועל של מטבעות ומידות עתיקות, ישב עם מאזנים וכלי מידה ואיזן ותיקן וחיקר, לבד בקיאותו המבהילה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 17, 2010 2:06 am


יכול להיות
הודעות: 4
הצטרף: ד' דצמבר 08, 2010 8:34 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי יכול להיות » ו' דצמבר 17, 2010 8:14 am

גוראריה כתב:הבה לא נשכח שרבי חיים נאה השקיע בענין זה ימים ולילות, בבדיקה בפועל של מטבעות ומידות עתיקות, ישב עם מאזנים וכלי מידה ואיזן ותיקן וחיקר, לבד בקיאותו המבהילה.

מצד שני, הבה לא נשכח שעם כל בדיקותיו ובקיאותו הרחבה, הוא עדיין לא "כתף אל כתף" עם החזון איש - אף אם האחרון בענוותו הכתיר אותו ככזה.
ואם נאמין לשמועות מסוימות שלא כתובות בספר, סביר מאד שגם לא עם הקה"י.
וגם, הבה לא נשכח שהשיטה נקראת על שמו של רח"נ רק משום הראשוניות של מיקוד השיטה והצגתה הברורה בספר, (משהו בסגנון הציטוט בשם שש"כ של הלכות המפורשות בשו"ע), ומאידך החזון איש ודאי לא המציא את שיטתו, וכמות נכבדת של עמודי עולם תמכה בשיטה זו, אם לא בדרבנן, לכל הפחות בדאורייתא.
אגב, תחושתי האישית בקראי את הספר - שהיה ראוי לכנותו "פרקי נקמה".

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' דצמבר 17, 2010 8:52 am

ומי יכול לחפש ולמצוא את אשר מובא בארחות רבינו באיזה מקום, שר' חיים נאה טען שבנושא זה הוא 'רופא שינים', כלומר, הוא ה'אומן' במלאכה' זו, והחזו"א לא קיבל טענה זו, יעו"ש.

אף כי ר"ח נאה ייצג דעה רווחת בישראל, הרי ידוע כי כוס הקידוש של הח"ח היה קטן מאוד, ודאי לא שיעור חזו"א, אולי ר"ח נאה, וכן שיעור הט"ק שלו שמסופר כי נכדו הג"ר הלל זאקס שליט"א מיאן ללבשו מה"ט.

עם זאת, ראה בספר החשוב 'מאיר עיני ישראל'' ח"ד העמ' 251 וח"ו עמ' 446 בשם הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל (מספר 'רבי יעקב' עמ' 131) שתלה זאת בעניות הרבה ששררה בליטא בימים ההם, וקולות אלו נעשו משום דברי חז"ל שדקדוקי עניות מעבירין את האדם על דעת קונו

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גימפעל » ו' דצמבר 17, 2010 3:20 pm

דבר תמוה מאד רואה אני כאן שתלמידי החזו"א אינם מוכנים לקבל שיחלוק מאן דהוא על רבם ואפי' אם החולק הוא גדול בתורה וחריף ובנושא שברר אותו שנים ואילו החזו"א עצמו היה חולק על דברים מוסכמים אצל כלל ישראל מקדם וחלק על אחרונים וראשונים,

זה מזכיר לי קצת את טענת המתנגדים על החסידים שאין לשנות מנהגים ואילו מנהגים שהגר"א שינה מתרצים זאת בטיעון מתנשא שהוא כאחד מהראשונים.

הירשזון
הודעות: 33
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 2:49 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי הירשזון » ש' דצמבר 18, 2010 9:22 pm

ייי
נערך לאחרונה על ידי הירשזון ב ד' דצמבר 22, 2010 6:26 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי בן פקועה » ש' דצמבר 18, 2010 9:37 pm

מקור האמרה על 'רופא השיניים' הוא לכאורה בספר אורחות רבינו חלק ד.

ואגב אורחא. באורחות רבינו ח"ד עמ' קפט מביא מכתב ידו של החזו"א שהרב עמיאל כתב ספר רומנים [ועיי' עוד שם ח"ה עמ' קלח], אבל כל כמה שבדקתי אחריו לא מצאתיו. שמא נתקל פעם מאן דהו בספר סיפורים של הרב עמיאל?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אליהוא » ש' דצמבר 18, 2010 10:27 pm

גימפל. טענת ה'ראשונות' היתה מתנשאת לו לא היתה נכונה.
ולעצם הענין, התשובה לטענתך הילדותית [לה 'זכות' ראשונים לאפיקורס בעל איגרת לידיד], איננה הטיעון שהזכרת,
אלא העובדה שהחסידים שינו לא מטעמים הלכתיים אלא ע"פ קבלה במקרה הטוב וע"פ גחמות וכו' במקרה הרע.
ואין בזה שום ענין וקשר אפי' במוח המעוות ביותר למחלוקות הלכתיות לגטימיות שהיו ושיהיו.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אליהוא » ש' דצמבר 18, 2010 10:35 pm

ולענין עצמו, קראתי את הפרק המדובר ואכן הוא כתוב במשקפיים חבדיו''ת [כך שהאיזכור על איגוד מכמה חוגים תמוה למדי].,
כך כתוב שם [אני מצטט מהזכרון] גדולי הדור תמכו בר"ח נאה אולם היו כאלו שהתעקשו להתנגד: הראשון היה ר' יונה מרצבך אח"כ ר' קלמן כהנא [המחבר סותר את עצמו אם היה זה התנגדות של עולי גרמניה (האם אכן בגרמניה נהגו כולם כהשיעור הגדול?) או שנשלח ע"י החזו"א], ואח"כ החזו"א עצמו, ואחר שרא"ח נאה הפריך את דברי החזו"א ולא היה לו מה לענות נשלח הקה"י להשיב על דבריו בעקיצות וכו', זה פחות או יותר הסגנון, וזה אכן מתאים לחוג האמור.

אם זאת לעצם ענין השיעורים באמת הרבה תמכו בשיעור הקטן, וידוע מהגרש"ז אויערבאך שגם רח"נ הפריז בשיעוריו והשיעור האמיתי קטן עוד יותר.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גימפעל » ש' דצמבר 18, 2010 11:21 pm

הירשזון צודק שאין להסיט את הנושא ואכן לא זו הייתה כוונתי אלא מאחר שראיתי את התגובות "מעוררים חלחלה" "דער עמעס לעיתון הייבסקים" "זאטוט מפרסם בספר דברים משלו" "שנכתבו בהפקרות מוחלטת" "פרקי נקמה" כתבתי את הערתי כנקודה למחשבה שכל אלו שטוענים ללא הרף לתשובות "עניניות" בהגיע לרבם מאבדים הם את שכלם (אולי נשאל את אליהוא והוא יסביר לנו באיזה חוג נוהגים כך כשמדברים על רבם ואולי גם ידביק לי איזה תואר)

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גוראריה » ש' דצמבר 18, 2010 11:26 pm

מצטרף לדברי גימפעל
אי אפשר, באשכול אחד לכתוב על גארטל 'מנהג נואל', ובאשכול סמוך לגונן בצדקנות מעושה על הגדולים שאליהוא חפץ ביקרם.
לא זו הדרך. ולרבינו איש ספר הייתי מציע לשלוח ידו בבטויים מעוררי חלחלה כמו העמעס של 'המנהג הנואל' שאיזה זאטוט החליט לכתוב.

הירשזון
הודעות: 33
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 2:49 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי הירשזון » א' דצמבר 19, 2010 12:01 am

,,,
נערך לאחרונה על ידי הירשזון ב ד' דצמבר 22, 2010 6:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 19, 2010 12:11 am

גוראריה כתב:מצטרף לדברי גימפעל
אי אפשר, באשכול אחד לכתוב על גארטל 'מנהג נואל', ובאשכול סמוך לגונן בצדקנות מעושה על הגדולים שאליהוא חפץ ביקרם.
לא זו הדרך. ולרבינו איש ספר הייתי מציע לשלוח ידו בבטויים מעוררי חלחלה כמו העמעס של 'המנהג הנואל' שאיזה זאטוט החליט לכתוב.


גור אריה, מטרף מי עלית.

הכיצד מצטרף אתה לדברי גימפל, אם אכן אתה חרד לכבודם של קדושי עליון, לא תהיה תפארתך על דרכו של אליהוא, ומעברו השני של המתרס.

קרא נא לאיש ספר למחוק את ה'נואל' מעל פני המנהג, ועם זאת למחות נחרצות על דברי הרהב והרעב של אותם שועלים קטנים.

עם כל הכבוד להגר"ח נאה כי גדול ונשא הוא, היש מקום להושיבו על ספסל עם גאון הדורות רבינו החזו"א? אין לך שפלות גדולה מזו.

ועוד לייחס לו 'אי תגובה', ואילו לגיסו מרן הקה"י מעשי נקמה?

בכל הזלזול והחוצפה שידע הפורום הזה, והיו גם היו, לא נשמע כדבר הזה, להזדהות עם דוברים זאטוטיים ומטורפים כאלו!

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גוראריה » א' דצמבר 19, 2010 12:19 am

נוטר הכרמים כתב:
גוראריה כתב:מצטרף לדברי גימפעל
אי אפשר, באשכול אחד לכתוב על גארטל 'מנהג נואל', ובאשכול סמוך לגונן בצדקנות מעושה על הגדולים שאליהוא חפץ ביקרם.
לא זו הדרך. ולרבינו איש ספר הייתי מציע לשלוח ידו בבטויים מעוררי חלחלה כמו העמעס של 'המנהג הנואל' שאיזה זאטוט החליט לכתוב.


גור אריה, מטרף מי עלית.

הכיצד מצטרף אתה לדברי גימפל, אם אכן אתה חרד לכבודם של קדושי עליון, לא תהיה תפארתך על דרכו של אליהוא, ומעברו השני של המתרס.

קרא נא לאיש ספר למחוק את ה'נואל' מעל פני המנהג, ועם זאת למחות נחרצות על דברי הרהב והרעב של אותם שועלים קטנים.

עם כל הכבוד להגר"ח נאה כי גדול ונשא הוא, היש מקום להושיבו על ספסל עם גאון הדורות רבינו החזו"א? אין לך שפלות גדולה מזו.

ועוד לייחס לו 'אי תגובה', ואילו לגיסו מרן הקה"י מעשי נקמה?

בכל הזלזול והחוצפה שידע הפורום הזה, והיו גם היו, לא נשמע כדבר הזה, להזדהות עם דוברים זאטוטיים ומטורפים כאלו!

נוטר יקר. חזקה על נוטר כרמים שכמוך הפוגש לעיתים בשועלים הקטנים הבאים לטעום ענבים כנפשם שבעם...
שים לבך, כי לא הזדהיתי לרגע עם הספר ועם הנכתב בו.
אבל עם אישיותו של רבי חיים נאה - כן.
עם זכותו לחלוק עם החזו"א לפי שכך דרכה של תורה - גם כן. הוא לא צריך בשביל זה לשבת עם החז"א על ספסל אחד.

ומזדהה אני עם דברי גימפעל שגם הוא לא הזדהה עם דבר כי אם מחה.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אליהוא » א' דצמבר 19, 2010 12:49 am

משום והייתם נקיים עלי להודות שאת המילה נואל [שבנתיים נמחקה] כתבתי בחפזי, ואין בכוונתי לפגוע באף אחד.

יכול להיות
הודעות: 4
הצטרף: ד' דצמבר 08, 2010 8:34 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי יכול להיות » א' דצמבר 19, 2010 11:18 am

הירשזון כתב:
גימפעל כתב:הירשזון צודק שאין להסיט את הנושא ואכן לא זו הייתה כוונתי אלא מאחר שראיתי את התגובות "מעוררים חלחלה" "דער עמעס לעיתון הייבסקים" "זאטוט מפרסם בספר דברים משלו" "שנכתבו בהפקרות מוחלטת" "פרקי נקמה" כתבתי את הערתי כנקודה למחשבה שכל אלו שטוענים ללא הרף לתשובות "עניניות" בהגיע לרבם מאבדים הם את שכלם (אולי נשאל את אליהוא והוא יסביר לנו באיזה חוג נוהגים כך כשמדברים על רבם ואולי גם ידביק לי איזה תואר)

על מי בדיוק אתה מגונן פה? על מחבר "נעים הליכות" כלשון אד"ג, שכותב על הסטייפלר בצורה שלא היית כותב על ר"מ ממוצע בישיבה ממוצעת? האם קראת את הפרק המדובר? תקרא ותראה אם לא מדובר פשוט בהפקרות מוחלטת. קם אברך, שאולי קרא ושנה אך בודאי לא ליחך את אפס קצהו של העשב עליו דרך הסטייפלר, קל וחומר החזון איש, וכותב עליהם משל היו חבריו לספסל הלימודים. באמת, הגזמת קצת. מי שאיבד פה את השכל אלו לא חברי הפורום, אלא... תתבונן בעצמך בקצף שעולה על גדותיו בפרק המדובר, ותגיד אם לא מריחים ריח של רצון לנקום, לאסוף שברי כבוד מדומה ולהנציח היסטוריה עלובה.
אז בבקשה, אל תטיף לענייניות. עם ענייני תתעניין ועם עיקש תתפתל.
העיקר, זאל זיין א גוטע וואך...

כל מילה - פנינה!

מטילדה
הודעות: 2
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 12:26 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי מטילדה » א' דצמבר 19, 2010 11:22 am

גימפעל כתב:דבר תמוה מאד רואה אני כאן שתלמידי החזו"א אינם מוכנים לקבל שיחלוק מאן דהוא על רבם ואפי' אם החולק הוא גדול בתורה וחריף ובנושא שברר אותו שנים ואילו החזו"א עצמו היה חולק על דברים מוסכמים אצל כלל ישראל מקדם וחלק על אחרונים וראשונים,

זה מזכיר לי קצת את טענת המתנגדים על החסידים שאין לשנות מנהגים ואילו מנהגים שהגר"א שינה מתרצים זאת בטיעון מתנשא שהוא כאחד מהראשונים.

אבקש ממך מעט דוגמאות ל"דברים מוסכמים אצל כלל ישראל / ראשונים ואחרונים", שהחזון איש חלק עליהם.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » א' דצמבר 19, 2010 5:36 pm

הנני להעתיק מספר 'אורו של עולם' - על הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל:

נושא ה'שיעורים' שהיתה בו קבלה מדורי דורות, קיבל תפנית מפתיעה עם בא ה'חזון-איש' זצ"ל ארצה, בשנות התר"ץ.
בעומק עיונו בסוגיות הגמרא, הסיק החזו"א שיש לאמץ את חידושו של ה'נודע-ביהודה', ולומר שהשיעור רביעית, כזית וכדו', גדולים מהנהוג עד כה.
כך התארכה ה'אמה', ששיעורה ברוב-ככל תפוצות ישראל היה 48 ס"ב, לכ-60 ס"מ; ונפח הרביעית תפח מ-86 מ"ל (כמנין כו"ס) ל-150 מ"ל (כמנין כו"ס הגו"ן).
רבי שלמה-זלמן ידע, כמובן, מה שכל ילד ירושלמי ידע, שמנהג כל גאוני ירושלים מאז ומעולם - וכן מנהג כל ארצות ספדר, ו'מנהג העולם' כפי שהגדיר המשנ"ב - היה בשיעור הקטן.
אולם לא איש כמוהו יצא בהכרזות פומביות, ובוודאי לא בעניין שאמור להישמע, חלילה, כסתירה לדעת הגאון החזו"א שהעריץ. בדרכו הנינוחה, מצא את השעה, את המקום, ואת האיש בעל האוזן הכרויה, לומר בפניו דברים בסוגיא זו.

כך למשל, מובא בכתביו של הרב מיכל-זלמן שורקין שליט"א:
בביתי היתה כוס, שמעולם לא השתמשתי בה לקידוש, כי שיעורה היה 88 מ"ל בלבד.
פעם התארח בביתי דודי הגה"צ ר' נפתלי קנטרוביץ, והשתמש בה לכוס של ברכה.
כשהערתי לו שאין בכוס שיעור ראוי, אמר שיפנה לרבי משה פיינשטיין לשאול בזה.
כשחזר אלי, מסר שרבי משה אמר שה"כוס כשר ומהודר לכתחלה". ועוד: בידי נכדי ה'חפץ חיים' מצויה כוס הברכה שהיה סבם מברך בה, והיא כשיעור הקטן. ומה שהחמיר ה'חפץ חיים' בקידוש, כשיעור הדגול - חייבים לומר שהוא להידור בלבד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 19, 2010 6:04 pm

כהמשך להודעה האחרונה, רצ"ב מתוך ספר מחנך לדורות שי"ל על הגרא"א דסלר, (נכנס לעדכון 9).
קבצים מצורפים
הרב דסלר.jpg
הרב דסלר.jpg (308.73 KiB) נצפה 16001 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 19, 2010 6:15 pm

וכאן תגובתו (האופיינית) של הגרממ"ש לסיפור על כל היבטיו:
א.jpg
א.jpg (349.46 KiB) נצפה 15994 פעמים

ב.jpg
ב.jpg (438.4 KiB) נצפה 15981 פעמים

ג.jpg
ג.jpg (374.53 KiB) נצפה 15973 פעמים

חנוכה שמח
הודעות: 15
הצטרף: ד' דצמבר 08, 2010 6:40 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי חנוכה שמח » א' דצמבר 19, 2010 6:27 pm

אמרתי אחכמה כתב: כך למשל, מובא בכתביו של הרב מיכל-זלמן שורקין שליט"א:
בביתי היתה כוס, שמעולם לא השתמשתי בה לקידוש, כי שיעורה היה 88 מ"ל בלבד.
פעם התארח בביתי דודי הגה"צ ר' נפתלי קנטרוביץ, והשתמש בה לכוס של ברכה.
כשהערתי לו שאין בכוס שיעור ראוי, אמר שיפנה לרבי משה פיינשטיין לשאול בזה.
כשחזר אלי, מסר שרבי משה אמר שה"כוס כשר ומהודר לכתחלה".

אגרות משה יורה דעה ג, סו:
והנה אני מדדתי בהרבה ונמצא אמה של תורה על מדת אינטשעס כ"א ורביע אבל מספק קצת יש לנו להחמיר במקוה עד כ"ד אינטשעס האמה

כ"א אינטשעס ורביע: 54 ס"מ, ו-123 סמ"ק לרביעית.
כ"ד אינטשעס: 61 ס"מ, ו-177 סמ"ק לרביעית.
מה לעשות שר' משה לא נודע בשיעורים, כי לא היה לו את הכח של "מנהג ירושלים"... אהמ...

אזוי???
הודעות: 4
הצטרף: א' דצמבר 12, 2010 10:47 am

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אזוי??? » א' דצמבר 19, 2010 6:36 pm

חנוכה שמח כתב:מה לעשות שר' משה לא נודע בשיעורים, כי לא היה לו את הכח של "מנהג ירושלים"... אהמ...

אולי לא כדאי להשוות בין מנהג ירושלים שמבוסס על אמת, לאותו מנהג ירושלים שמזיז שקיעת החמה והופך למסורת כל קולא שהקלו בתקופות העוני שידעה ירושלים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 19, 2010 7:12 pm

נוטר הכרמים כתב:
יכול להיות כתב:
גוראריה כתב:הבה לא נשכח שרבי חיים נאה השקיע בענין זה ימים ולילות, בבדיקה בפועל של מטבעות ומידות עתיקות, ישב עם מאזנים וכלי מידה ואיזן ותיקן וחיקר, לבד בקיאותו המבהילה.

מצד שני, הבה לא נשכח שעם כל בדיקותיו ובקיאותו הרחבה, הוא עדיין לא "כתף אל כתף" עם החזון איש - אף אם האחרון בענוותו הכתיר אותו ככזה.
ואם נאמין לשמועות מסוימות שלא כתובות בספר, סביר מאד שגם לא עם הקה"י.
וגם, הבה לא נשכח שהשיטה נקראת על שמו של רח"נ רק משום הראשוניות של מיקוד השיטה והצגתה הברורה בספר, (משהו בסגנון הציטוט בשם שש"כ של הלכות המפורשות בשו"ע), ומאידך החזון איש ודאי לא המציא את שיטתו, וכמות נכבדת של עמודי עולם תמכה בשיטה זו, אם לא בדרבנן, לכל הפחות בדאורייתא.
אגב, תחושתי האישית בקראי את הספר - שהיה ראוי לכנותו "פרקי נקמה".
..

ומי יכול לחפש ולמצוא את אשר מובא בארחות רבינו באיזה מקום, שר' חיים נאה טען שבנושא זה הוא 'רופא שינים', כלומר, הוא ה'אומן' במלאכה' זו, והחזו"א לא קיבל טענה זו, יעו"ש.



מאידך, מצאתי עדות אחרת על מרן החזו"א בספר 'הדור והתקופה' (עמ' מח) המאפיינת גישה שונה, וז"ל: פעם שאלתיו איך משיגים היום גדולי ישראל שאפשר ללמוד אצלם הכל, תורה, יראה, חכמה, אמת, מדות, אמר לי: האחרונים שהיו כן הם רע"א והחת"ס, והוסיף: כי בימים ההם היה רופא כללי לכל המחלות, אבל היום יש שפעציאליסטען (מומחים) לכל דבר ודבר...

omri1117@gmail.com
הודעות: 22
הצטרף: ב' אוקטובר 25, 2010 10:14 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי omri1117@gmail.com » ב' דצמבר 20, 2010 12:00 am

מה לכם לפלפל איזה גביע היה לח"ח ומה גודלו, הרי מפורש כתב הוא עצמו במשנ"ב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת הצל"ח (המכונה כאן "שיעור חזו"א") ולכן בקידוש הלילה יש לקדש על רביעית בשיעור הגדול, ובקידוש היום דרבנן אפשר להקל.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אדג » ב' דצמבר 20, 2010 12:06 am

עומרי, ומעשה רב לאן הלך? או שמא קידש הח״ח בגביע זה רק ביום, או שמא הלך בט״ק זו רק בלילה?

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי גוראריה » ב' דצמבר 20, 2010 12:10 am

ועל ד' אדג אוסיף: ומה עם קו' הביה"ל שם על שי' הצל"ח מגמ' דיומא והנסיונות שעשה הח"ח בשיעור מלוא לוגמיו של כו"כ אנשים?

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ב' דצמבר 20, 2010 12:11 am

ספר 'אורו של עולם' - הגרש"ז אוירבך זצ"ל (הרב יוסף אליהו – ירושלים תשס"ט):

הגרש"ז אוירבך זצ"ל סיפר להרב הדר מרגולין שליט"א (מחבר ספר 'הידורי המידות'),
שפעם נכנס ה'חזון-איש' בליל שב"ק לבית אחיו – הגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל,
רבי מאיר סיים זה עתה את הקידוש, בכוס שהיתה כשיעור הקטן,
אמר לו החזו"א, שלדעתו לא יצא ידי חובה בקידוש על כוס זו, ועליו לחזור ולקדש.
שמעה זאת רעייתו של רבי מאיר, ניגשה לארון, הוציאה גביע ישן בגודל דומה, והראתה לגיסה החזו"א באומרה:
"בגביע זה, קידש אבי כל ימי חייו. האמנם לא יצא מעולם ידי חובה?".
שמע החזו"א את דבריה – וחייך.

omri1117@gmail.com
הודעות: 22
הצטרף: ב' אוקטובר 25, 2010 10:14 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי omri1117@gmail.com » ב' דצמבר 20, 2010 12:12 am

אתה בטוח שאתה עומד מאחרי מה שכתבת?
גביע ירושה מהח"ח דוחה את הנכתב במפורש בספרו?
אין את נפשי כלל להכנס לתירוצים, שמא היה זה גביע ליום, או לקישוט, או משום עניות, או לחולה סוכר ל"ע שהקילו לו עד הקצה, כל זה אין בו ממש ואינו נ"מ היות וכתב כן במפורש.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי ירושלמי » ב' דצמבר 20, 2010 12:21 am

אמרתי אחכמה כתב:שמעה זאת רעייתו של רבי מאיר, ניגשה לארון, הוציאה גביע ישן בגודל דומה, והראתה לגיסה החזו"א באומרה:
"בגביע זה, קידש אבי כל ימי חייו. האמנם לא יצא מעולם ידי חובה?".
שמע החזו"א את דבריה – וחייך.


[הוא ניהו ר' שלמה הכהן, מו"צ דוילנא].

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ב' דצמבר 20, 2010 12:51 am

ירושלמי כתב:
אמרתי אחכמה כתב:שמעה זאת רעייתו של רבי מאיר, ניגשה לארון, הוציאה גביע ישן בגודל דומה, והראתה לגיסה החזו"א באומרה:
"בגביע זה, קידש אבי כל ימי חייו. האמנם לא יצא מעולם ידי חובה?".
שמע החזו"א את דבריה – וחייך.


[הוא ניהו ר' שלמה הכהן, מו"צ דוילנא].

נכון.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי אדג » ב' דצמבר 20, 2010 1:23 am

לגבי גופם של טענות על הספר ומחברו, ראשית אקדים שלא קראתי את הספר ואף בידי לא החזקתיו, מה אעשה ובגולת אשכנז אנוכי יושב, ובליבי על ירושלים חושב?
ועתה מעט לימוד זכות: הרב זילבר שי׳, הוא אברך יקר ות״ח הראוי לכל שבח, ברם ניתן לומר שבתחום מסוים זה הוא מעט אובססיבי, ולכן יצאו מעיטו דברים שלא היו ראויים לאומרם.
לכל זה ראוי להוסיף נקודה נוספת: את הספר ערך הסופר שניאור זלמן ברגר, שהינו אכן סופר מוכשר וחוקר חסידי מכובד, אבל בהחלט לא האיש שראוי, יכול ומבין על מנת שיוכל להכריע או אפילו להביע דעה בעניין זה. ואף הוא, אני משוכנע, מבין נקודה זו היטב, אלא מאי? הספר מטבע הדברים אינו הכי מעניין, בלשון המעטה הוא עוסק בדמות למדנית שלא נלחמה כנגד הרוסים, לא נמלטה מציפורני בנאצים ואפילו לא הקים ערים בישראל, ״בסה״כ״ הוא למד תורה. נו, אז הופכים את זה ליותר מעניין? התשובה היא: מחלוקת, וככל שיהיו מנגדיו של המדובר חכמים פחות, ורשעים יותר - מוטב. כך נכתבו פרקים בספר, שהכותב עצמו לא היה כותבם מעיקרא.
כך אני תופס את הדברים, ושוב בלי קריאה של הספר כלל ועיקר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים