שהרי עד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, ויתירה מזו הרי כל ההפרשות האחרות שיש לאדם מהגוף הוא מרגיש באופן ברור (כנ"ל) ובדיוק בזה בדור הזה נשים לא מרגישות -
אוצר החכמה כתב:שהרי עד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, ויתירה מזו הרי כל ההפרשות האחרות שיש לאדם מהגוף הוא מרגיש באופן ברור (כנ"ל) ובדיוק בזה בדור הזה נשים לא מרגישות -
איני יודע אם זה מוסכם שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו או שפשוט הנושא לא כ"כ נידון אבל אם אתה סובר שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, המסקנה הסבירה בזה היא לא שקרה כאן איזה מופת יוצא דופן כמו שטען אותו ת"ח, אלא שמה שקוראים היום שאינן מרגישות, בדור קודם קראו לזה שמרגישות. וא"כ זה מעורר שאלה על כל הטענה שהיום הנשים אינן מרגישות.
רק אם נטען שקרה שינוי בהרגשות הנשים או בפירוש שהן נותנות לזה במשך מאות שנים יהיה בזה איזה סבירות, או לחילופין אם תציע הסבר הגיוני מה השינוי שגרם למהפכה כל כך גדולה בזמן קצר.
אין ספק שאם רואים אברך שהוא עלול להפסיד את הביוץ, וזה קורה לו חודש אחר חודש, שהרבנים מחפשים פתרונות, כמו כן אין ספק בכך, שכל מי שכבר אינו חושש לביוץ עליו להחמיר בכל החומרות. וד"ל.
אוצר החכמה כתב:שהרי עד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, ויתירה מזו הרי כל ההפרשות האחרות שיש לאדם מהגוף הוא מרגיש באופן ברור (כנ"ל) ובדיוק בזה בדור הזה נשים לא מרגישות -
איני יודע אם זה מוסכם שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו או שפשוט הנושא לא כ"כ נידון אבל אם אתה סובר שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, המסקנה הסבירה בזה היא לא שקרה כאן איזה מופת יוצא דופן כמו שטען אותו ת"ח, אלא שמה שקוראים היום שאינן מרגישות, בדור קודם קראו לזה שמרגישות. וא"כ זה מעורר שאלה על כל הטענה שהיום הנשים אינן מרגישות.
רק אם נטען שקרה שינוי בהרגשות הנשים או בפירוש שהן נותנות לזה במשך מאות שנים יהיה בזה איזה סבירות, או לחילופין אם תציע הסבר הגיוני מה השינוי שגרם למהפכה כל כך גדולה בזמן קצר.
אוצר החכמה כתב:שהרי עד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, ויתירה מזו הרי כל ההפרשות האחרות שיש לאדם מהגוף הוא מרגיש באופן ברור (כנ"ל) ובדיוק בזה בדור הזה נשים לא מרגישות -
איני יודע אם זה מוסכם שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו או שפשוט הנושא לא כ"כ נידון אבל אם אתה סובר שעד הדור האחרון כל הנשים הרגישו, המסקנה הסבירה בזה היא לא שקרה כאן איזה מופת יוצא דופן כמו שטען אותו ת"ח, אלא שמה שקוראים היום שאינן מרגישות, בדור קודם קראו לזה שמרגישות. וא"כ זה מעורר שאלה על כל הטענה שהיום הנשים אינן מרגישות.
רק אם נטען שקרה שינוי בהרגשות הנשים או בפירוש שהן נותנות לזה במשך מאות שנים יהיה בזה איזה סבירות, או לחילופין אם תציע הסבר הגיוני מה השינוי שגרם למהפכה כל כך גדולה בזמן קצר.
בברכה המשולשת כתב:שוב, דעת הגרי"ש אלישיב שהרגשה אינה תנאי לטומאה מדאורייתא אלא רק סימן
ואז אפשר לומר (אולי) שמכיון שבדורותינו יש בגדים הדוקים ואין ספק, אז כבר אין צורך בסימן ההרגשה ולכן היא נעלמה
בברכה המשולשת כתב:שוב, דעת הגרי"ש אלישיב שהרגשה אינה תנאי לטומאה מדאורייתא אלא רק סימן
ואז אפשר לומר (אולי) שמכיון שבדורותינו יש בגדים הדוקים ואין ספק, אז כבר אין צורך בסימן ההרגשה ולכן היא נעלמה
שוב, דעת הגרי"ש אלישיב שהרגשה אינה תנאי לטומאה מדאורייתא אלא רק סימן
לומד_בישיבה כתב:אין ספק שאם רואים אברך שהוא עלול להפסיד את הביוץ, וזה קורה לו חודש אחר חודש, שהרבנים מחפשים פתרונות, כמו כן אין ספק בכך, שכל מי שכבר אינו חושש לביוץ עליו להחמיר בכל החומרות. וד"ל.
אמא שלך ושלי לא קיבלה מחזור בימי הנקה.
כיום כמעט כל הנשים בשנות העשרים מקבלות, בשנות השלושים רובן מקבלות, בשנות הארבעים כמחצה על מחצה.
אז הנה טבע שהשתנה.
אולי בעקבות שינויי תזונה אולי כל מיני דברים אחרים.
באותה מידה יתכן מאד מאד, וזו ככל הנראה המציאות, שנשים פסקו להרגיש יציאתן דמן, זו מציאות שקשה להתווכח איתה.
אם תשב בבית הוראה ותפגוש עשר נשים במשך שנה שאומרות שהן מרגישות, ולאחר הבירור מתברר שאינן יודעות מה זו הרגשה, ובאמת אינן מרגישות על פי דין.
נוה הלבנון כתב:בברכה המשולשת כתב:שוב, דעת הגרי"ש אלישיב שהרגשה אינה תנאי לטומאה מדאורייתא אלא רק סימן
ואז אפשר לומר (אולי) שמכיון שבדורותינו יש בגדים הדוקים ואין ספק, אז כבר אין צורך בסימן ההרגשה ולכן היא נעלמה
וכעין זה כתב בספר שיעורי טהרה להגר"מ גרוס, שאם ודאי הוי מגופה טמאה מדאורייתא אפי' בלא הרגשה.
ולמבקש,
אכן נושא זה מן העמומים בהלכות נידה, אך למעשה עוד לא ראיתי אחד (לבד מהרב כהנא?) שמסיק כדבריך.
לכל גדולי המורים פשוט שהוי דאורייתא למרות הקושיות.
הייתי מאוד מבקש לדעת אם מצאת מישהו שכותב כדבריך.
חובב_ספרים כתב:זה שנשים אין להן הרגשה בזה"ז אינו הלל"מ אלא כך אומרים במצאיות, וממילא פשוט שאם אשה אומרת שהיא מרגישה א"א להתיר ולומר דמאחר שנשים אחרות אינן מרגישות, או אפילו אשה זו אומרת כן בשאר ראיות, שהרי עכשיו היא אומרת שהיא מרגישה. איך אפשר לדמות מסברא ולומר שהיות שבד"כ אינן מרגישות נתבטל כל ענין הרגשה ואף אשה האומרת שהיא כן מרגישה טועה היא. [וגם אם אפשר לומר כן צ"ע אם שייך בזה שויא אנפשה.]
גם מש"כ שדם שרואים לפני ולאחר לידה אינו מהמקור אלא דם מכה דומני שאינו נכון כלל וכלל.
מבקש לדעת כתב:חובב_ספרים כתב:זה שנשים אין להן הרגשה בזה"ז אינו הלל"מ אלא כך אומרים במצאיות, וממילא פשוט שאם אשה אומרת שהיא מרגישה א"א להתיר ולומר דמאחר שנשים אחרות אינן מרגישות, או אפילו אשה זו אומרת כן בשאר ראיות, שהרי עכשיו היא אומרת שהיא מרגישה. איך אפשר לדמות מסברא ולומר שהיות שבד"כ אינן מרגישות נתבטל כל ענין הרגשה ואף אשה האומרת שהיא כן מרגישה טועה היא. [וגם אם אפשר לומר כן צ"ע אם שייך בזה שויא אנפשה.]
גם מש"כ שדם שרואים לפני ולאחר לידה אינו מהמקור אלא דם מכה דומני שאינו נכון כלל וכלל.
ידידי הלמדן!
לא זו הייתה הכוונה שאשה אומרת שהיא מרגישה, אומרים לה: לא, את סתם טועה. אלא שואלים אותה מה הרגשת בדיוק, ומתי הרגשת וכו', וע"ז אמר מרן הרב ואזנר שכמעט אין במציאות שאשה הרגישה ביציאת הדם. ו'הרגשתי' אצל אשה בדרך כלל זה כאב בטן/ גירוי וכו', ואין זה ההרגשה האוסרת שהיא הרגשה ביציאת הדם כנ"ל. ונתתי דוגמא שאדם יאמר הרגשתי שירדו לי דמעות. איזו הרגשה? יענה: כאב לי הראש.
לגבי הדבר הנוסף הרי הפניתי לרמ"א וזה לדעת כל הפוסקים שגם אם דם בא מהמקור אם ישנה מכה במקור שוודאי מוציאה דם טהורה. ומורי ההוראה יראים מלהקל בהלכה ברורה זו.
אלא שצודק הנך שלומר זאת על כל לידה וקודם לידה זה חידוש גדול ולא משמע כן בפשטות הפוסקים. וחלילה להקל בזה למעשה.
קובץ תשובות למרן הגרי"ש זצ"ל סי' פ"ד כתב:
דכל דין דבעינן הרגשה כדי להיות טמאה אינו גזירת הכתוב דבעינן הרגשה, אלא דבעינן דרך ראייה, והמיעוט דהרגשה הוא דשלא כדרך ראייה, ואשה שלא הרגישה אינה טמאה כיון שלא היה כדרך ראייה, דדרך ראייה הוא בהרגשה. אלא כיום שהנשים לא מרגישות אף פעם, א"כ זהו דרך ראייתן שלא בהרגשה ולכן בכהאי גוונא טמאות מהתורה אף שלא היה בהרגשה, דזהו גופא הראיה שמטמאת מהתורה.
בארחות טהרה [א' א'] כתב - "יש לדעת שבזמנינו אין מושג של הרגשות, וכל אשה שמרגישה זיבת דבר לא או הרגשה אחרת לא תשים לב ולא תתייחס כלל להרגשה זו."
לומד_בישיבה כתב:בארחות טהרה [א' א'] כתב - "יש לדעת שבזמנינו אין מושג של הרגשות, וכל אשה שמרגישה זיבת דבר לא או הרגשה אחרת לא תשים לב ולא תתייחס כלל להרגשה זו."
האם באורחות טהרה כותב להדיא שהיות ואין הרגשות לכן הכל ספק דרבנן, כי בקטע שהאבת משמו לא ניתן להבין דבר.
לאחר שדיברתי ובררתי לפני שנים את הנושא הן מהבחינה ההלכתית והן מהבחינה מציאותית ודיברתי עם כמה ת"ח, ברור הדבר שלפי דברי הגמרא והראשונים דבריהם ברור מיללו: אין בהרגשות הללו איסור תורה ולכן נשותינו אינם טמאות מן התורה.
לומד_בישיבה כתב:בארחות טהרה [א' א'] כתב - "יש לדעת שבזמנינו אין מושג של הרגשות, וכל אשה שמרגישה זיבת דבר לא או הרגשה אחרת לא תשים לב ולא תתייחס כלל להרגשה זו.
הוא כתב שלא להתייחס כלל, הגם שמדינא טמאה אא"כ בדקה ומצאה מראה טהורה דאמרינן זה מה שהרגישה. הוא לא ביאר דעתו במה שראיתי, אבל אין לי הסבר חוץ מזה שהוא אינו מאמין לה כלל שזה היה הרגשה וממילא הויא ככל אשה בעלמא שלא הרגישה כלום.
באמת שיש לעיין, לפי אלו הפוסקים שכותבים שבזמנינו אנו תהליך הווסת אינה כרוכה עם הרגשה מדוע א"כ אשה שהרגישה טמאה אא"כ בדקה וכו' והרי ההרגשה אינו מעיד על כלום ועובדה היא שבזמינו אנו אין כל הרגשה, וגם אם היא צווחת ואומרת שהרגישה דבריה בטלים היות ולא זו הדרך וההליך בקבלת וסתות. - ויש ליישב בדוחק.
בכל אופן מה שכתב הרב ר"מ שטרנבוך שליט"א שהוא ספר שאינו מוגה וכותב להביא את מה שכותב מחבר אורחות טהרה בספרו שבזמנינו אין הרגשות, הלוא כך הוא דעתו של הרגרי"ש אלישיב ז"ל שבזמנינו אין כל הרגשות, ומדוע אמירינן טמאה עד שלא יובהר אחרת, ואם משום לחוש למיעוטא דמיעוטא מהכ"ת לחוש לזה.
וצריך תלמוד.כתבו בארחות טהרה [א' א'] כתב - "יש לדעת שבזמנינו אין מושג של הרגשות, וכל אשה שמרגישה זיבת דבר לא או הרגשה אחרת לא תשים לב ולא תתייחס כלל להרגשה זו."האם באורחות טהרה כותב להדיא שהיות ואין הרגשות לכן הכל ספק דרבנן, כי בקטע שהבאת משמו לא ניתן להבין דבר.לעיל הרב חובב ספרים כתב:הוא כתב שלא להתייחס כלל, הגם שמדינא טמאה אא"כ בדקה ומצאה מראה טהורה דאמרינן זה מה שהרגישה. הוא לא ביאר דעתו במה שראיתי, אבל אין לי הסבר חוץ מזה שהוא אינו מאמין לה כלל שזה היה הרגשה וממילא הויא ככל אשה בעלמא שלא הרגישה כלום.
אוצר החכמה כתב:בברכה המשולשת כתב:שוב, דעת הגרי"ש אלישיב שהרגשה אינה תנאי לטומאה מדאורייתא אלא רק סימן
ואז אפשר לומר (אולי) שמכיון שבדורותינו יש בגדים הדוקים ואין ספק, אז כבר אין צורך בסימן ההרגשה ולכן היא נעלמה
אני מתקשה להשיג בדעתי את הרעיון הזה שאנחנו מסבירים מדעתנו למה הקב"ה עושה דברים מסויימים (בדרך מופת).
חובב_ספרים כתב:לומד_בישיבה כתב:אין ספק שאם רואים אברך שהוא עלול להפסיד את הביוץ, וזה קורה לו חודש אחר חודש, שהרבנים מחפשים פתרונות, כמו כן אין ספק בכך, שכל מי שכבר אינו חושש לביוץ עליו להחמיר בכל החומרות. וד"ל.
פעם הרבנים חפשו קולות מחמת בעית הביוץ. היום זה עבר מהעולם ואפשר לטפל בו בקלות ע"י כדורים כגון פימאריל.
כמעט כל הרופאים יודעים מה לעשות. אם רוצים מומחה במיוחד מומלץ ד"ר סוסמאן מרמות. היום הוא בן התורה הלומד רוב היום ועובד בתור רופא כללי בערב, אבל בהכשרו הוי רופא נשים והוא מקבל הרבה נשים עבור בעיות שרוב רופאים אינם יכולים לטפל בו, כולל סיבוכי הריון. [רק יש שם המתנה גדולה מהרגיל. אומרים שיש לו ש"ס בחדר המתנה משום שאפשר לגמור אותו עד התור.]
לומד_בישיבה כתב:באמת שיש לעיין, לפי אלו הפוסקים שכותבים שבזמנינו אנו תהליך הווסת אינה כרוכה עם הרגשה מדוע א"כ אשה שהרגישה טמאה אא"כ בדקה וכו' והרי ההרגשה אינו מעיד על כלום ועובדה היא שבזמינו אנו אין כל הרגשה, וגם אם היא צווחת ואומרת שהרגישה דבריה בטלים היות ולא זו הדרך וההליך בקבלת וסתות. - ויש ליישב בדוחק.
בכל אופן מה שכתב הרב ר"מ שטרנבוך שליט"א שהוא ספר שאינו מוגה וכותב להביא את מה שכותב מחבר אורחות טהרה בספרו שבזמנינו אין הרגשות, הלוא כך הוא דעתו של הרגרי"ש אלישיב ז"ל שבזמנינו אין כל הרגשות, ומדוע אמירינן טמאה עד שלא יובהר אחרת, ואם משום לחוש למיעוטא דמיעוטא מהכ"ת לחוש לזה.
וצריך תלמוד.
הוי אומר, שהגריש"א ז"ל היה לו חבילות ראיות שגם בזמן הזה היא מהתורה ועל זה הקשה והרי אין להן הרגשה ובהכרח שצריך לפרש משום שאין צריך הרגשה, אחרת, אין לדבריו בסיפא כל פשט.א"כ זהו דרך ראייתן שלא בהרגשה ולכן בכהאי גוונא טמאות מהתורה אף שלא היה בהרגשה, דזהו גופא הראיה שמטמאת מהתורה
לומד_בישיבה כתב:הוי אומר, שהגריש"א ז"ל היה לו חבילות ראיות שגם בזמן הזה היא מהתורה ועל זה הקשה והרי אין להן הרגשה ובהכרח שצריך לפרש משום שאין צריך הרגשה, אחרת, אין לדבריו בסיפא כל פשט.א"כ זהו דרך ראייתן שלא בהרגשה ולכן בכהאי גוונא טמאות מהתורה אף שלא היה בהרגשה, דזהו גופא הראיה שמטמאת מהתורה
לא צריך לזה גילוי מן השמים, הוא למד טוב וחיפש תירוץ.
אוצר החכמה כתב:אמא שלך ושלי לא קיבלה מחזור בימי הנקה.
כיום כמעט כל הנשים בשנות העשרים מקבלות, בשנות השלושים רובן מקבלות, בשנות הארבעים כמחצה על מחצה.
אז הנה טבע שהשתנה.
אולי בעקבות שינויי תזונה אולי כל מיני דברים אחרים.
באותה מידה יתכן מאד מאד, וזו ככל הנראה המציאות, שנשים פסקו להרגיש יציאתן דמן, זו מציאות שקשה להתווכח איתה.
אם תשב בבית הוראה ותפגוש עשר נשים במשך שנה שאומרות שהן מרגישות, ולאחר הבירור מתברר שאינן יודעות מה זו הרגשה, ובאמת אינן מרגישות על פי דין.
א. כפי שזה נראה בבדיקה קטנה באינטרנט זה לא כדבריך אלא גם היום כ 70 אחוז אינן רואות באופן סדיר.
ב. ביחס למה שכתבת על שנות ה20 30 40, אם זה נכון, יתכן כמובן שככל שהאשה מבוגרת יותר עקב גילה המצב ההורמונלי שלה שונה וזה סיבה להבדל שמנית לא שינוי הדור שביניהם.
ג. התזונה בהחלט משפיעה ואשה שתזונתה מעטה רואה פחות כך מציינים המומחים, אבל אע"פ שפעם היה יותר רעב ופחות תזונה אין זה כלל ועדיין היו בנות עשירים שהיתה תזונתם מרובה.
ד. יכול להיות עוד הרבה סיבות כגון העובדה שפעם נשים שכבו הרבה יותר אחר הלידה והיום קמות ומסתובבות.
ה. זה גם תלוי במציצת התינוק ויתכן שהבקבוקים של היום (אפילו מים) גורמים לשינוי.
סוף דבר צריך לתת טעם לשינוי ולא לתלות אותו סתם בנשתנו הטבעים תוך דור וזה בדיוק מה שאמרתי.
לכן הטענה שלי אינה שהיום נשים מרגישות, הטענה שלי היא שלטעון שעד לפני דור כל הנשים הרגישו ופתאום הפסיקו כולן להרגיש ולגזור מזה הלכות, ללא הסבר ונימוק הוא דבר לא הגיוני וצריך להוכיחו היטב כדי שיוצדק.
הערה נוספת: בהתאם לטענה זו שכל הנשים הרגישו עצם העובדה שהאחרונים התלבטו מה היא ההרגשה של הגמרא מחייבת אותנו להניח שבזמנם כל הנשים הרגישו את כל ההרגשות שמנו האחרונים כי אחרת היה אפשר לברר בקלות מי צודק, זה גם קצת תמוה.
והרה"ג החסיד מהר"א מני ז"ל בזכרונות אליהו (מע' נ אות י), העיר ע"ד התשובה מאהבה, בזה"ל: ועכשיו לא ראיתי ולא שמעתי מי שמורה לאסור בזה, ואפשר דה"ט משום דתלינן שאין הנשים בקיאות בהרגשת פתיחת המקור, ובהרגשה כל שהוא סוברת היא שנפתח רחמה, ומ"מ אני נוהג לענות לשואלי דבר, שיש מי שמטמא, ויש מי שמתיר, ובודאי דהיכא דאפשר להחמיר תע"ב. ע"כ. וכן הרה"ג מהר"א די בוטון במחזה אברהם (סי' ה) הנ"ל הביא דברי מרן הש"ע והרב בית הלל הנ"ל, וכתב, שבזמן הזה לא ראינו נזהרים בזה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים