זקן ששכח כתב:אמנם, כאן מסתבר שהב"י נהג בעצמו כן לפני החלום, אלא שהחלום בא לעוררו על נוהלו הבלתי הלכתי של אותו חסיד, כדי להעיר תשומת לבו לדבר.
זקן ששכח כתב:במהלך הדורות מצאנו לגדולי עולם רבים עד מאד שכתבו חידוש או אפילו ספר על פי מה שנתגלה להם בחלומם.
לבד מביאור הענין, בודאי יוסיפו החברים עוד כהנה מקורות לפסקי הלכה שבחלום, ושכמ"ה
חכם באשי כתב:ידועים גם משוררים שחיברו שירים בחלום (כתב על כך, כדומני, א"מ הברמן).
זקן ששכח כתב:במהלך הדורות מצאנו לגדולי עולם רבים עד מאד שכתבו חידוש או אפילו ספר על פי מה שנתגלה להם בחלומם.
אולם מעניין שיש מהם שאף פסקו הלכה או שינו פסק הלכה שהכריעו ברוחב דעתם וידיעותיהם על פי חלום. דוגמא לדבר הוא הנזכר בהגהות אשרי, עבודה זרה, פ"ב סי' מא, הכותב:
"רשב"ם כתב בשם רבינו שלמה דהיינו דג טהור שקורין בורביטא. ור' יהודה חסיד אמר כל מי שיאכל בורבוטא לא יזכה לאכול לויתן. ופעם א' התירו רבינו אפרים ואמרו לו בחלום שהתיר שרצים וחזר בו ואסרו וכל הפוסק למאכלו ינוחו ברכות על ראשו".
והדברים נפלאים שישנה פסק דין על פי הוראה בחלום, גם מהא דתורה לא בשמים היא. [אמנם מצינו לרבינו יעקב ממרויש שחיבר שו"ת מן השמים, אף בכך יש לעיין, אם כי יש לחלק מהנזכר לעיל. מה גם שבדידן שינה פסקו].
לבד מביאור הענין, בודאי יוסיפו החברים עוד כהנה מקורות לפסקי הלכה שבחלום, ושכמ"ה
נודע ביהודה תנ' יו"ד סי' ל' כתב:ועל מה שכתבתי לפרש כוונת הפ"ח שכתב ואפשר דמענין אחר נתאמת להם לבעלי התוספות דכוונתו דאפשר שנתאמת להם בפועל שראו בשעה שנצוד הברבוטא שמשיר קשקשיו בשעה שעולה מן המים. על זה הקשה מעלתו וז"ל אם כן למה נתגלה לר' אפרים בחלום לאוסרו כמו שהביא בהגהת אשרי במסכת ע"ז והא עדות בעלי תוספות בודאי אמת שראו בעיניהם עכ"ל כבוד מעלתו. אני אומר דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין ומעולם לא שמעתי להוכיח דין מבעל החלומות הזה וחלומות שוא ידברון. ואם שרבינו אפרים ז"ל היה צדיק וחסיד גדול והיה חושש לחלומו שנאמר לו בחלום שהתיר השרץ והיה חושש פן יש ממש בדבר והיה תולה זה על שהתיר דג ברבוטא מ"מ אם היה מתאמת לר' אפרים שיש לדג זה קשקשים כמו שנתאמת הדבר לבעלי התוספות היה תולה פתרון חלומו על ענין אחר שהיה מתיר והיה חושש לו אבל להביא ראיה מחלום יעוף הבל הוא אין בו ממש. ואני שואל למעלתו למה לא בא בעל החלום הזה לשאר בעלי התוס' ולר"ת ולגדולי הפוסקים אשר התירו ברבוטא ולגלות להם להיות נראה מה יהיה חלומותיו (ויעיין במסכת סנהדרין, וכן פסק הרמ"א בי"ד ס"ס רנ"ט בא לו בעל חלום ואמר כך וכך מעות הן ושל מעשר הן זה היה מעשה ואמרו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין):
חכם באשי כתב:ר' צדוק הכהן מלובלין כתב ספר שלם בחידושים שנתגלו לו בחלום.
חכם באשי כתב:ידועים גם משוררים שחיברו שירים בחלום
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים