אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול?
ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול?
ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
א. כמדומני שבא"י לא ירד המבול, אבל מי המבול הגיעו גם לא"י, דאל"ה - למה הי' צורך בתיבה?
עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול?
ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
א. כמדומני שבא"י לא ירד המבול, אבל מי המבול הגיעו גם לא"י, דאל"ה - למה הי' צורך בתיבה?
ב. עלה שצף על המים כעשרה חודשים - לא אמור לשרוד, ובוודאי לא יהיה מראהו כמו עלה טרי.
אוהב אוצר כתב:עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול?
ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
א. כמדומני שבא"י לא ירד המבול, אבל מי המבול הגיעו גם לא"י, דאל"ה - למה הי' צורך בתיבה?
ב. עלה שצף על המים כעשרה חודשים - לא אמור לשרוד, ובוודאי לא יהיה מראהו כמו עלה טרי.
כב' מחדד את השאלה: אז תוך הזמן הזה כבר צמחו עצי זית חדשים?
צונאמי כתב:אולי זה סימן כמו ניחוש המותר,
שאם תבוא עם דבר כגון זה,
ש"מ שהחרון אף כלה.
אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול??
{ד} וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט: {ה} וְהַמַּיִם הָיוּ הָלוֹךְ וְחָסוֹר עַד הַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בָּעֲשִׂירִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים: {ו} וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה: {ז} וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: {ח} וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: {ט} וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלָהּ וַתָּשָׁב אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה כִּי מַיִם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיִּקָּחֶהָ וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה: {י} וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיֹּסֶף שַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מִן הַתֵּבָה: {יא} וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ:
ציפורן כתב:עלה הזית לא צף על המים- כמובא בבעל הטורים: טרף ב' במסורה הכא, ואידך-כי הוא טרף וירפאנו. מה התם לשון שבירה אף הכא נמי שהיא שברתו מן האילן
ולא מצאה אותו צף על המים ובזה הכיר כי הקלו המים.
וכן בתרגום יונתן-והא טרפא דזיתא לקיט תביר ומחית בפומה.
(היונה הביאה לנח את עלה הזית מגן עדן "רב ביבי אמר נפתחו לה שערי גן עדן והביאה אותו" (ב"ר פרשה לג).)
מה שנכון נכון כתב:עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:לפי הדעה שזה מא"י הרי שם לא היה מבול?
ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
א. כמדומני שבא"י לא ירד המבול, אבל מי המבול הגיעו גם לא"י, דאל"ה - למה הי' צורך בתיבה?
יעויין ברמב"ן ח,יא. אמנם בזבחים קיג: לכאו' ל"מ הכי, אלא שלמ"ד לא ירד מבול בא"י לא היו מים כלל שם וצ"ע.
ציפורן כתב:אכן השאלה גם ניצבת בעלה זית מגן עדן
האם יש בכך הוכחה שהקלו המים?
אוהב אוצר כתב:ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
מה שנכון נכון כתב:הרמב"ן הביא מהפדר"א שהמים התגלגלו לא"י. מה שתמוה קצת זה שלא העיר מהתלמוד בזבחים דפליג.
בן הרב כתב:אוהב אוצר כתב:ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
בראשית ז' כ"ג: וימח את כל היקום
עושה חדשות כתב:מה שנכון נכון כתב:הרמב"ן הביא מהפדר"א שהמים התגלגלו לא"י. מה שתמוה קצת זה שלא העיר מהתלמוד בזבחים דפליג.
והמבו' בזבחים דאם לא ירד בא"י ניחא 'מכל אשר בחרבה' טפי, צ"ל דאם לא ירד בא"י הגם שהיה שם מים מ"מ היה שייך לינצל ע"י תחבולות.
עזריאל ברגר כתב:שמעתי ביאור בשם הרבי מליובאוויטש, שעצי זית הם חזקים ולכן היה עץ (לפחות אחד, או יותר) שהגזע שלו שרד את המבול, וממנו צמח עלה שאותו הביאה היונה.
עזריאל ברגר כתב:אוהב אוצר כתב:ועוד, אולי עלה זה צף ע"פ המים?
ב. עלה שצף על המים כעשרה חודשים - לא אמור לשרוד, ובוודאי לא יהיה מראהו כמו עלה טרי.
עושה חדשות כתב:וקודם לכן שם נקט להדיא דלא כהרמב"ן, ז"ל:
"ואל תתמה היאך אפשר שיהיה זה שנשאר בעולם מקום שלא הגיעו אליו שטף המים הרבים של מבול, אל תתמה על זה שהרי חכמי המחקר כן כתבו בספרי מחקריהם, שמי המבול לא כיסו את כל הכדור ונשאר מן הכדור טבור הארץ והיא ארץ ישראל. וכן כתב בעל ה'מלמד' ממחקרי החוקרים בחכמות, שאי אפשר שיתכסה כל הכדור במים בשום צד שבעולם והביא על זה מופתים נחתכים".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים