מצטרף להנל כתב:רש"י כתב אחיהם של כושים ומן הסתם אין כוונתו ליהודים ממוצא כזה או אחר אלא למצרים - אחיהם של כושים, והם לא אמורים ללמוד רש"י. אלא מה יש גרים שלומדים רש"י, אבל להם כאב כבר כשלמדו את הגמ' קשים גרים כספחת...
מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
יאיר1 כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
מה זה אומר? הרי יש אתיופים כנ"ל.
פלתי כתב:יאיר1 כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
מה זה אומר? הרי יש אתיופים כנ"ל.
רשי כתב שני דברים, שחורים ומכוערים. ואילו האתיופים אינם ממשפחתו של חם ואינם מכוערים ושחרותם אינו אלא שיזוף בעלמא.
מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
אום אני חומה כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
ופליגי רבנן עליה
יאיר1 כתב:מצטרף להנל כתב:רש"י כתב אחיהם של כושים ומן הסתם אין כוונתו ליהודים ממוצא כזה או אחר אלא למצרים - אחיהם של כושים, והם לא אמורים ללמוד רש"י. אלא מה יש גרים שלומדים רש"י, אבל להם כאב כבר כשלמדו את הגמ' קשים גרים כספחת...
כן אבל יש אתיופים, שהם כן יהודים [ולא נכנס לפולמוס הזה] והם גם כן שחורים.
מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
תוכן כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה נגעים ב,א רבי ישמעאל אומר בני ישראל אני כפרתן הרי הן כאשכרוע לא שחורים ולא לבנים אלא בינוניים.
מאידך ראה סוטה כ"ו א': 'מה תלמוד לומר ונקתה ונזרעה זרע, שאם היתה יולדת בצער יולדת בריוח, נקבות יולדת זכרים, קצרים יולדת ארוכים, שחורים יולדת לבנים'.
תוכן כתב:יאיר1 כתב: [ולא נכנס לפולמוס הזה]
הא גופא, מכאן עוד ראיה, שאתיופים גוים גמורים.
בברכה המשולשת כתב:לא צריך לפתוח אשכול חדש, יש על זה כבר יותר מאשכול ישן אחד...
יאיר1 כתב:תוכן כתב:יאיר1 כתב: [ולא נכנס לפולמוס הזה]
הא גופא, מכאן עוד ראיה, שאתיופים גוים גמורים.
אתה יכול לפתוח אשכול חדש בענין זה אבל אין צורך להסב את הדיון כאן לנושא שאינו מעניינו.
תוכן כתב:
אתה מעלה אשכול שרש"י מסוים פוגע באיתיופים. על זה באה התשובה, שהאתיופים אינם יהודים, וכך הרש"י הזה לא פוגע באף אחד. הדיון על יהדותם של האתיופים, הוא מעצם האשכול.
תוכן כתב:אתה מעלה אשכול שרש"י מסוים פוגע באיתיופים. על זה באה התשובה, שהאתיופים אינם יהודים, וכך הרש"י הזה לא פוגע באף אחד. הדיון על יהדותם של האתיופים, הוא מעצם האשכול.
פלתי כתב:תוכן כתב:אתה מעלה אשכול שרש"י מסוים פוגע באיתיופים. על זה באה התשובה, שהאתיופים אינם יהודים, וכך הרש"י הזה לא פוגע באף אחד. הדיון על יהדותם של האתיופים, הוא מעצם האשכול.
אתיופים זה רק היכי תימצי. והרי בודאי יכולים להיות שחורים יהודיים גמורים, וכגון יהודיה שבא עליה שחור.
הרוצה בעילום שמו כתב:בוודאי צריך לצנזר פירש"י שהיא גזעני,
וכן המדרש שחורה אני ונאוה שהקשה אם שחורה למה נאוה צריך להשמיט,
וכן מש"כ בשו"ע שעל כושי מברכים משנה הבריות,
עד שיעשה בכל התורה כטוב בעיניכם
יאיר1 כתב:הרוצה בעילום שמו כתב:בוודאי צריך לצנזר פירש"י שהיא גזעני,
וכן המדרש שחורה אני ונאוה שהקשה אם שחורה למה נאוה צריך להשמיט,
וכן מש"כ בשו"ע שעל כושי מברכים משנה הבריות,
עד שיעשה בכל התורה כטוב בעיניכם
עילום שמך, אינו מצריך אותך מלהתעלם מהשאלה הפותחת את האשכול.
עיין שנית.
השאלה היא האם זו שאלה לגיטימית, לטענתך לא. יתכן מאד.
לגבי ההלכה בשו"ע ודאי שאין דיון במה שנוגע להלכה למעשה.
גם לא יתכן שכל דברי חז"ל המזכירים ענין כיעור בשחרות לא ייאמרו. אולם 'לכאורה' ורק לכאורה, לא היה חסר לנו בהבנת פשט הכתובים אם היה נמנע רש"י מלכתוב בנוסח זה.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הכוונה לא היה חסר לנו שום דבר בפירוש הפסוק, הרי אז לא היינו יודעים אל נכון מה אמר אברהם אבינו לשרה?
צופר הנעמתי כתב:פלתי כתב:תוכן כתב:אתה מעלה אשכול שרש"י מסוים פוגע באיתיופים. על זה באה התשובה, שהאתיופים אינם יהודים, וכך הרש"י הזה לא פוגע באף אחד. הדיון על יהדותם של האתיופים, הוא מעצם האשכול.
אתיופים זה רק היכי תימצי. והרי בודאי יכולים להיות שחורים יהודיים גמורים, וכגון יהודיה שבא עליה שחור.
הא גופא, מכאן כראיה כמ"ד גוי ועבד הבא על בת ישראל הולד גוי...
אוצר החכמה כתב:אני ממש לא מבין מה אתה אומר. למה המצרים מכוערים?
פלתי כתב:אוצר החכמה כתב:אני ממש לא מבין מה אתה אומר. למה המצרים מכוערים?
אני משיב במקומו (למרות שכל הדיון הזה מוזר בעיני). אפילו אם נאמר שהמצרים מכוערים בגלל שהם שחורים, מ"מ היה סגי לומר שהם מכוערים מבלי לפרט.
[/quote]פלתי כתב:רק עכשיו תפסתי שאתה מתבדח
בברכה המשולשת כתב:א. לגבי יהודי אתיופיה- לשיטתך הרדב"ז והמהריק"ש וכל גדולי ישראל (עד הגרע"י והלאה) שנקטו בשיטתם היו פתיים גמורים (ח"ו) וגם גדולי ישראל שהסתפקו שמא נתערבו בהם גויים אך לא פקפקו בעצם ייחוסם (כגון מרן הגרא"א כ"ש) היו גם פתיים (ח"ו) ואפילו גדולי ישראל שהסתפקו בעצם דברי הרדב"ז (כגון הגרמ"פ) גם לקו בחוש הביקורת (ח"ו) שהרי מה היה להסתפק.
ב. לגבי סיפורי אלדד הדני עצמם- הי על זה אשכול לפני זמן מה
בברכה המשולשת כתב:א. לגבי יהודי אתיופיה- לשיטתך הרדב"ז והמהריק"ש וכל גדולי ישראל (עד הגרע"י והלאה) שנקטו בשיטתם היו פתיים גמורים (ח"ו) וגם גדולי ישראל שהסתפקו שמא נתערבו בהם גויים אך לא פקפקו בעצם ייחוסם (כגון מרן הגרא"א כ"ש) היו גם פתיים (ח"ו) ואפילו גדולי ישראל שהסתפקו בעצם דברי הרדב"ז (כגון הגרמ"פ) גם לקו בחוש הביקורת (ח"ו) שהרי מה היה להסתפק.
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. לגבי יהודי אתיופיה- לשיטתך הרדב"ז והמהריק"ש וכל גדולי ישראל (עד הגרע"י והלאה) שנקטו בשיטתם היו פתיים גמורים (ח"ו) וגם גדולי ישראל שהסתפקו שמא נתערבו בהם גויים אך לא פקפקו בעצם ייחוסם (כגון מרן הגרא"א כ"ש) היו גם פתיים (ח"ו) ואפילו גדולי ישראל שהסתפקו בעצם דברי הרדב"ז (כגון הגרמ"פ) גם לקו בחוש הביקורת (ח"ו) שהרי מה היה להסתפק.
כל המקורות שהבאת חוץ מר' עובדיה יוסף, מדובר על שבט אחר, שבימינו כבר לא קיים, עד כמה שידוע לנו, שאכן היו אצלו סממנים יהודים, ואכן היה טעם לחשוב שאולי הם צאצאי יהודים. משא"כ האתיופים והפלאשים יוצאי הג'ונגל והמדבר, אין ביניהם לבין היהדות שום נגיעה כלל.
בברכה המשולשת כתב:א. לגבי יהודי אתיופיה- לשיטתך הרדב"ז והמהריק"ש וכל גדולי ישראל (עד הגרע"י והלאה) שנקטו בשיטתם היו פתיים גמורים (ח"ו) וגם גדולי ישראל שהסתפקו שמא נתערבו בהם גויים אך לא פקפקו בעצם ייחוסם (כגון מרן הגרא"א כ"ש) היו גם פתיים (ח"ו) ואפילו גדולי ישראל שהסתפקו בעצם דברי הרדב"ז (כגון הגרמ"פ) גם לקו בחוש הביקורת (ח"ו) שהרי מה היה להסתפק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים