מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' דצמבר 20, 2010 8:45 am

האם החזו"א זצוק"ל- באחד מתקופותיו בבני ברק לא יכל ללכת להתפלל במניין, או לשמוע קריאת התורה?
שמעתי פעם שמועה בזה ואינני יודע אם היא נכונה או מדוייקת.
כנראה בית הכנסת היה רחוק ממנו באופן שלא יכל ללכת (בבית שברחוב חזו"א- איפה שהחיידר כיום).
(בביה"כ התחולל ויכוח בנדון בין אנ"ש, ואצטרך מקור כתוב לדבר).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12292
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 20, 2010 1:51 pm

שמעתי בעבר מאחד מבאי ביתו הגה"צ שליט"א, כי בתקופה הראשונה לשהותו לא עלה בידו למצוא מנין כותיקין ואז התפלל ביחידות כותיקין. וכך עשה גם בשחרית של ר"ה ויוה"כ. ולאחר שחרית הגיע לישיבת בית יוסף.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ב' דצמבר 20, 2010 1:58 pm

גם העידו עליו שבתקופתו בסטויפץ' היה מתפלל הרבה ביחידות כדי שלא ירגישו בצדקתו וטעמים כמוסים כה"ג. והסבירו (ב'פאר הדור'?) שזהו מלבד ימי קריא"ת.

זרח
הודעות: 183
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי זרח » ב' דצמבר 20, 2010 2:10 pm

לא שאני מדמה ח''ו! אבל מענין לענין באותו ענין!
מי שמתפלל בשטיבלך זכרון משה וודאי נתקל בתופעה שבימים שני וחמישי בשעות שהציבור מתפללים מנחה מגיעים כמה ... ומחפשים מנין לקריאת התורה.
מעודי לא הבנתי אותם מדוע אינם מדקדקים על תפילה במנין קדיש וקדושה וכו' ורק על מנין בקריאת התורה, והנה אני רואה שצריך ללמד זכות.
שלמרות שמי שלא התפלל מכל סיבה שהוא במנין לפחות ישמע קריאת התורה בציבור.

נוטר הכרמים
הודעות: 6975
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 21, 2010 1:07 am

איש_ספר כתב:שמעתי בעבר מאחד מבאי ביתו הגה"צ שליט"א, כי בתקופה הראשונה לשהותו לא עלה בידו למצוא מנין כותיקין ואז התפלל ביחידות כותיקין. וכך עשה גם בשחרית של ר"ה ויוה"כ. ולאחר שחרית הגיע לישיבת בית יוסף.


אולי זוהי ההזדמנות לספר כאן דבר מרטיט.

כבר כותבי תולדות חייו של החזו"א מספרים על הר"ה הראשון שעשה כאן בארץ ישראל, ודרשתו לפני התקיעות-לאחר הפצרות חוזרות ונשנות-בישיבת בית יוסף נוברדוק הסמוכה לביתו, (כיום, ישיבת בית מתתיהו בגבעת רוקח). הוא הקריא את המשנה באבות בעובדא דר"י בן קסמא שפגע בו וכו', ואמר מניח אני כל כסף וזהב שבעולם ואיני דר אלא במקום תורה, ע"כ ידוע.

בערוב ימיו של גאב"ד שארית ישראל, הגרח"ש קרליץ זצ"ל, כאשר בקרתיו בביתו הראה לי את המחזור לר"ה של החזו"א שנמצא ברשותו, הוא חסר חתימה מזהה, אבל בעמוד האחורי מופיעה בכתב ידו הפניני של מרן ז"ל המשנה הנ"ל בשלמותה...
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' יולי 19, 2011 10:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי בר ששת » ג' דצמבר 21, 2010 1:16 am

נוטר הכרמים כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי בעבר מאחד מבאי ביתו הגה"צ שליט"א, כי בתקופה הראשונה לשהותו לא עלה בידו למצוא מנין כותיקין ואז התפלל ביחידות כותיקין. וכך עשה גם בשחרית של ר"ה ויוה"כ. ולאחר שחרית הגיע לישיבת בית יוסף.


אולי זוהי ההזדמנות לספר כאן דבר מרטיט.

כבר כותבי תולדות חייו של החזו"א מספרים על הר"ה הראשון שעשה כאן בארץ ישראל, ודרשתו לפני התקיעות-לאחר הפצרות חוזרות ונשנות-בישיבת בית יוסף נוברדוק הסמוכה לביתו, (כיום, ישיבת בית ממתיהו בגבעת רוקח). הוא הקריא את המשנה באבות בעובדא דר"י בן קסמא שפגע בו וכו', ואמר מניח אני כל כסף וזהב שבעולם ואיני דר אלא במקום תורה, ע"כ ידוע.

בערוב ימיו של גאב"ד שארית ישראל, הגרח"ש קרליץ זצ"ל, כאשר בקרתיו בביתו הראה לי את המחזור לר"ה של החזו"א שנמצא ברשותו, הוא חסר חתימה מזהה, אבל בעמוד האחורי מופיעה בכתב ידו הפניני של מרן ז"ל המשנה הנ"ל בשלמותה...


כוונתך לומר שמתוך הכתב הקריא? או שלאחר החג רשמה לפניו לזיכרון?

נוטר הכרמים
הודעות: 6975
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 21, 2010 1:28 am

בר ששת כתב:
נוטר הכרמים כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי בעבר מאחד מבאי ביתו הגה"צ שליט"א, כי בתקופה הראשונה לשהותו לא עלה בידו למצוא מנין כותיקין ואז התפלל ביחידות כותיקין. וכך עשה גם בשחרית של ר"ה ויוה"כ. ולאחר שחרית הגיע לישיבת בית יוסף.


אולי זוהי ההזדמנות לספר כאן דבר מרטיט.

כבר כותבי תולדות חייו של החזו"א מספרים על הר"ה הראשון שעשה כאן בארץ ישראל, ודרשתו לפני התקיעות-לאחר הפצרות חוזרות ונשנות-בישיבת בית יוסף נוברדוק הסמוכה לביתו, (כיום, ישיבת בית ממתיהו בגבעת רוקח). הוא הקריא את המשנה באבות בעובדא דר"י בן קסמא שפגע בו וכו', ואמר מניח אני כל כסף וזהב שבעולם ואיני דר אלא במקום תורה, ע"כ ידוע.

בערוב ימיו של גאב"ד שארית ישראל, הגרח"ש קרליץ זצ"ל, כאשר בקרתיו בביתו הראה לי את המחזור לר"ה של החזו"א שנמצא ברשותו, הוא חסר חתימה מזהה, אבל בעמוד האחורי מופיעה בכתב ידו הפניני של מרן ז"ל המשנה הנ"ל בשלמותה...


כוונתך לומר שמתוך הכתב הקריא? או שלאחר החג רשמה לפניו לזיכרון?



לא התכוונתי לפרשנויות והשערות למיניהן, אתה יכול לעשות זאת בעצמך.

אותי לכשלעצמי ריגש החזיון הזה, כהשלמה לתיאור המלבב של ר"א סורסקי, למשל, (אח"כ גם ר"צ יברוב) על אותה דרשה.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 248
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ג' דצמבר 21, 2010 4:13 am

ובתיאוריו של הרב יעקב ב. פרידמן בספרו נפש הישיבה ושטייגן, כי כלום לא היה חסר לגאון ישראל במה שלא היה לו הכשרון לדבר ברבים.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ג' דצמבר 21, 2010 7:42 am

איש_ספר כתב:שמעתי בעבר מאחד מבאי ביתו הגה"צ שליט"א, כי בתקופה הראשונה לשהותו לא עלה בידו למצוא מנין כותיקין ואז התפלל ביחידות כותיקין. וכך עשה גם בשחרית של ר"ה ויוה"כ. ולאחר שחרית הגיע לישיבת בית יוסף.

אכן, דבר זה מפורסם וידוע.
אך אני שאלתי אם היו מקרים שהוא לא יכל לצאת מביתו- לשמוע ס"ת בעקבות המרחק. (וכמדומה שזה היה בביתו האחרון כפי שתיארתי, האם יתכן דבר כזה בכלל) חוץ מזה, ידוע שבתקופה מסויימת כבר התקיים מניין בביתו עם ס"ת וכו'.

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי מענה לשון » ג' דצמבר 21, 2010 5:12 pm

לי ידוע ממקור ראשון, שבאותן שנים, עמד בחוץ וקושש אנשים למנין, והיו נכנסים שם פועלים שונים שבקושי יודעים מיהו יהודי, והיה שם להם כיפה וכו'.
כל זה מקרוב משפחה שעבר שם יום יום לעבודתו. כיום באיזור ה-90+-

כמו כן זכורני שראיתי באחד מספרי רפאל הלפרין שמביא ששאל להחזו"א אם עדיף להתפלל במנין או שאם מכוון טוב ביחידות עדיף ביחידות, והביא מכתב שהשיב לו שביום שישי יתפלל ביחידות, ויכוון ליבו היטב,
אשמח אם מישהו יראה מקום לאותו ספר או המכתב, אמנם בזה גופא יש לעיין אי הוה הוראה פרטית או שאפשר ללמוד לאחרים ג"כ.

נוטר הכרמים
הודעות: 6975
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 21, 2010 6:49 pm

אגב מרן החזו"א ותפילה במנין,

בתשובות והנהגות ח"א סי' עז מביא שראה בקובץ תורני שמובא עדות הלכה למעשה מרבינו החזו"א שלא היה לו מנין שלא התפללו, וביקש מאחד מהם שכבר התפלל להרהר עוד פעם התפילה בשעה שהם מתפללים, ויש כאן תפילת הציבור עכ"פ אם הרהור כדיבור דמי, וכמו כן יש להורות למי שהסיח דעתו באמצע.

נוטר הכרמים
הודעות: 6975
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: החזו"א- תפלה במניין וקריא"ת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 21, 2010 6:51 pm

מענין לענין, עוד חידוש מעניין על תפילה בציבור.

בשו"ע הרב סי' צ,יז, וז"ל: תפילה בציבור אע"פ שהוא מצוה מדבריהם, היא גדולה ממ"ע של תורה, הואיל ומקדשין בה ה' ברבים, שהרי מותר לעבור על מ"ע של תורה ולשחרר עבדו להשלימו לעשרה כמ"ש ביו"ד סי' רמ"ז.

והנה בברכות מז,ב איתא: מיתיבי מעשה ברבי אליעזר שנכנס לבית הכנסת ולא מצא עשרה ושחרר עבדו והשלימו לעשרה...והיכי עביד הכי והאמר רב יהודה כל המשחרר עבדו עובר בעשה, שנאמר לעולם בהם תעבודו, לדבר מצוה שאני. מצוה הבאה בעבירה היא, מצוה דרבים שאני. ופירש"י: מצוה דרבים-להוציא רבים ידי חובתן בקדושה.

אולם לפי דברי הגר"ז יצא פשט חדש, דמצוה דרבים-היינו קידוש ה' ברבים! שמצד זה יפה כוחו יותר ממצוה דרבנן בעלמא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 29 אורחים