צh33 כתב:כאן אנוכי רואה הבדל בין המהדורות
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?142236&
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?53359&
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152786&
כלומר ערך טבע ג' איננו בהמדורות היותר ישנות.
מסתמא זוהי הוספה מאוחרת באמת (ואולי הא"ב שבסוף הערך הקודם נמשך גם על זה.)
השאלה אם אפשר למצוא מידע יותר מדויק כלומר מהדורה מדויקת של הערוך או כת"י מוסמך או מחקר כל שהוא וכדו' . בתודה מראש לכל המסייעים.
יש גם את הערוך השלם של קרואהט אבל לא הצלחתי להבין ממנו מריבוי סוגריים והערות מה מקור ומה הוספה מאוחרת. אולי גם בזה יחכימוני.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?307&
אוהב אוצר כתב:צh33 כתב:כאן אנוכי רואה הבדל בין המהדורות
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?142236&
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?53359&
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152786&
כלומר ערך טבע ג' איננו בהמדורות היותר ישנות.
מסתמא זוהי הוספה מאוחרת באמת (ואולי הא"ב שבסוף הערך הקודם נמשך גם על זה.)
השאלה אם אפשר למצוא מידע יותר מדויק כלומר מהדורה מדויקת של הערוך או כת"י מוסמך או מחקר כל שהוא וכדו' . בתודה מראש לכל המסייעים.
יש גם את הערוך השלם של קרואהט אבל לא הצלחתי להבין ממנו מריבוי סוגריים והערות מה מקור ומה הוספה מאוחרת. אולי גם בזה יחכימוני.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?307&
ככה ידידי, זה ערך שהתווסף ע"י מוסף הערוך [בנימין מוספיא הרופא] ולכן אינו מופיע במהדורת ונציא ואילו אצל קאהוט הוא מופיע בסימון של 'יד' (ככלל: הסוגרים אצל קאהוט זה הוספות,תיקונים,תרגומים וכו' ביחס לדפו"ר וונציה. הוספה שלו אישית מתחילה ב'אחי"ה'.
אם תרצה עוד שאלות בנושא הערוך [דוקא] אשמח לנסות לעזור, במקרה, מאת ה' ית' יש לי ענין בזה.
מדבר כתב:ראיתי שיש מהדורה רגילה ויש מורחבת (יש באוצר שמונה חלקים מי המחבר?)מה ההבדל
אני מבין שלא הכל מדברי הערוך איך אפשר לדעת
ואיפה דברי מוסף הערוך (רבי בנימין מוספיא ומי הוא היה )
מעט דבש כתב:מוסף הערוך הם הוספות שהוסיף רבי בנימין מוסאפיה הרופא על דברי הערוך. חלקם בתור הוספות בסוף הערכים, וחלקם בתור ערכים בפני עצמם. בדפוסים המצויים עקרונית הוספות 'מוסף הערוך' מוקפות בסוגריים, אבל פעמים רבות הושמטו הסוגריים, ולכן מצוי שמחברים אינם מבדילים בין הערוך למוסף הערוך.
מעט דבש כתב:המהדורה המורחבת, הוא 'הערוך השלם' לחנוך קאהוט, אשר ערך את הערוך ע"פ כ"י, והוסיף בו גם כן הוספות רבות. בערוך השלם, הוספות הר"ב מוסאפיה מסומנות היטב ע"י הוספת צורת יד לפני הערכים של 'מוסף הערוך'. הוספות קאהוט מסומנות עם כוכבית לפניהם.
אגב, יש בהוספותיו של קאהוט דברי הבלים, ודברים שאסור לשומען.
אספקלריא כתב:ידוע שבדפוסים הרגילים יש עוד הוספות על ספר הערוך:
"המעריך" לר"מ די לונזאנו,
וכן "הפלאה שבערכין" לר"י פיק-ברלין (רק עד סוף אות כ' ?)
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0001
אספקלריא כתב:ידוע שבדפוסים הרגילים יש עוד הוספות על ספר הערוך:
... "הפלאה שבערכין" לר"י פיק-ברלין (רק עד סוף אות כ' ?)
לוצאטי כתב:הוסיף גם ערכים משלו, מסומנים בצורת יד בתחילתם. יש שטעו וחשבו שהם מבעל הערוך.
אוהב אוצר כתב:לוצאטי כתב:הוסיף גם ערכים משלו, מסומנים בצורת יד בתחילתם. יש שטעו וחשבו שהם מבעל הערוך.
לא נראה לי שכב' צודק. זה ערך שהתווסף ע"י מוסף הערוך [בנימין מוספיא הרופא] ולכן אינו מופיע במהדורת ונציא ואילו אצל קאהוט הוא מופיע בסימון של 'יד'
ערכים שקאהוט הוסיף מעצמו מסומנים בכוכבית.
אוהב אוצר כתב:וכהמשך התעסקות בספר הערוך: האם ידוע על כת"י שקאהוט השיג וקרא לו על שמו [כמופיע בהקדמתו הארוכה] ?
אוהב אוצר כתב:יש"כ. בכלל אופן ככל הנראה כתב היד שנראה 'הכי' ע"פ מומחים וגם ע"פ עזרא שבט מהספריה הוא http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct& ... =000091414
והוא לא היה לפני קאהוט בעבודתו הגדולה. השאלה היא האם אחרי עבודתו של קא' נשאר רק להשוות ע"פ כת"י זה?
לוצאטי כתב:לגבי דיוק העתקתו של קוהוט עיין בהקדמת ספר 'יקר הערך' על ברכות. ישנו באוצר.
עדיאל ברויאר כתב:לוצאטי כתב:לגבי דיוק העתקתו של קוהוט עיין בהקדמת ספר 'יקר הערך' על ברכות. ישנו באוצר.
אין באוצר "יקר הערך" על ברכות, אלא שני ספרים שאינם על ברכות ולא מצאתי בהקדמתם על העניין.
לוצאטי כתב:לגבי דיוק העתקתו של קוהוט עיין בהקדמת ספר 'יקר הערך' על ברכות. ישנו באוצר.
...ההוצאה של קוהוט רחוקה מלהיות הוצאה מדויקת. הוא לקח כיסוד להוצאתו את דפוס ויניציא רצ"א, ז"א הדפוס השלישי, שאמנם השתמש גם בכתב יד אחר, אבל הכניס עם זה גם לא מעט הגהות מדעת עצמו, וקוהוט הגיה פה ושם את דפוס ויניציא - לפי בחירתו - על פי הדפוס הראשון וכתבי היד!
אספקלריא כתב:המהדורה הראשונה [וכנראה היחידה] של ספר הערוך שבה נדפס ספר "הפלאה שבערכין" בשלמותו, (ועם מוסף הערוך והמעריך), יצאה לאור בתל אביב, [בערך בשנת תשכ"ז], באותיות מרובעות, [הוצאת בית רפאל או שילה?], בתוספת מראה מקומות וציונים, בעריכת הג"ר שמואל ע' יפה-שלזינגר שליט"א (אב"ד שטראסבורג).
וכבר שנים רבות שלא חזרה ונדפסה, ואינה בנמצא. וחבל שמהדורה זו לא נמצאת ב"אוצר החכמה".
בן ציון46 כתב:כמה הערות והוספות ותיקונים לדברים שנכתבו למעלה.
1. סימן יד במהדורת קהוט, זה מוסף הערוך ולא הוספות שלו, הוספות שלו הם בכוכבית.
2. יקר הערך קיים באוצר 3 חלקים, ברכות, זרעים, שבת. (במפעל הביבילוגרפיה העברית כתוב ששתי החלקים הראשונים הודפסו יד רק עם שער אחר, לכן לא הבנתי למה באוצר חולקו ל-2).
3. יקר הערך מפנה עשרות או מאות פעמים למסכתות אחרות דהיינו מסכתות שעדין לא הוציא ולכן כנראה היו לו גם טיטות על זה וחבל על דאבדין...
4. באוצר החכמה סרקו פעמים את כרך ב וכרך ז, דהיינו את כרך ב הכניסו גם בכרך א וגם בנפרד, וכרך ז' נכנס גם בכרך ו וגם בנפרד.
אגב אציין ספק שיש לי בגירסא בערוך השלם. הערוך מצטט את המשנה בפאה פ"ז מ"א וזה לשון המשנה"כל זית שיש לו שם בשדה אפילו כזית הנטופה בשעתו ושכחו אינו שכחה במה דברים אמורים בשמו ובמעשיו ובמקומו בשמו שהיה שפכוני או בישני במעשיו שהוא עושה הרבה".
בערוך כתוב במקום "בשמו" "בזמן" ובערוך השלם מתקן וכותב צ"ל בשמן".
את הגירסא בשמן חיפשתי ולא מצאתי בשום מקום כולל במשנה עם שינויי נוסח של יד הרב הרצוג, זה נשמע גירסא יפה, השאלה אם זה כוונת הערוך השלם לכתוב או שהוא טעה, דהיינו המדפיס.
עדיאל ברויאר כתב:תבדוק בכת"י החשוב ביותר (כנראה) ששרד - http://www.bl.uk/manuscripts/SetupViewe ... 881_fs001r
בן ציון46 כתב: זה נשמע גירסא יפה,
אוהב אוצר כתב:בן ציון46 כתב: זה נשמע גירסא יפה,
לא הבנתי את כב' מה יפה פה, המשנה חוזרת: כל זית שיש לו שם בשדה אפילו כזית הנטופה בשעתו ושכחו אינו שכחה במה דברים אמורים בשמו ובמעשיו ובמקומו בשמו שהיה שפכוני או בישני במעשיו שהוא עושה הרבה". ע"כ.
דהיינו, דוגמא לשם בזית: שפכוני או בישני.
איך המילה 'שמן' נכנסת פה יפה?
אוהב אוצר כתב:בכלל אופן ככל הנראה כתב היד שנראה 'הכי' ע"פ מומחים וגם ע"פ עזרא שבט מהספריה הוא http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct& ... =000091414
אספקלריא כתב:לדוגמא, בנושא דין פאה נכרית, יש שכתבו בטעות שאחד מגדולי הראשונים "הערוך" כתב כך וכך, ומתברר שבעל הדברים אינו "הערוך" אלא אחד מהאחרונים בעל "מוסף הערוך".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים