עושה חדשות כתב:כמדומני שהחידוש הראשון לא נמצא בעוד ראש', להצריך לכתחי' שפיכה על ב' הידים כא'.
עושה חדשות כתב:אמנם לש' הרמב"ם בברכות ו-יג קצת נוטה שיש עדיפות בנט"י שתיעשה הנטילה מכח אחר, ואם אין אחר אז בחבית בין ברכיו, ואפשרות שלישית שיטול יד אחרי יד. וצ"ע, ולא מצאתי שיעמדו בזה.
ז"ל הרמב"ם: הכל כשרין ליתן לידים אפילו חרש שוטה וקטן, אם אין שם אחר מניח הכלי בין ברכיו וצק על ידיו, או יטה החבית על ידיו ויטול או נוטל ידו אחת וצק בזו על זו וחוזר וצק בראשונה על השנייה, והקוף נוטל לידים.
עושה חדשות כתב:האם ידוע על מי מהראש' דס"ל דבתפילה בקול לא יצא יד"ח?
עושה חדשות כתב:שבה"ל ענין תפילה סי' מז: (הובא ב"י סי' רלב).
מצאתי לרבינו אפרים שכתב בשם רב האיי גאון זצ"ל דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשיה לצלויי בלחשא והדר לנחותי שליח צבור. דלית ליה לשליח צבור למיחת ולאפקיעינהו ידי חובתייהו בקול רם לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מהלכתא גיברתא דחנה ולא נפקי ידי חובתייהו בין יחיד בין צבור אלא בלחש ולא שרי רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות ותקנתייהו דמצלי כולהו בלחש כמצות תפלה והדר נחית שליח צבור ואומר מגן ומחיה וענו קדושה ומסיים האל הקדוש ואמר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח והכין נהוג רבנן במתיבתא כד דחיקא להו שעתא וכן ראוי לעשות.
רדב"ז מכת"י ח"ח סל"ב:
ואי דחיקא שעתא איפשר לעשות כאשר כתב רבינו אפרים בשם רבינו האיי גאון ז"ל, דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשי אית להו לצלויי בלחשא והדר לנחותי ש"ץ, דלית ליה לש"ץ למיחת ולאפוקינהו ידי חובתייהו בקול רם, לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מחנה [ברכות ל"א ע"א], ולא נפק ידי חובתייהו בין ביחיד בין ציבור אלא בלחש, ולא שרו רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות, ותקנתייהו דמצלו כלהו בלחש כמצות התפילה, והדר נחית ש"ץ ואומר מגן ומחיה, ועונין קדושה ומסיים האל הקדוש, ואומר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח, והכי נהוג רבנן דמתיבתא כד דחיקא להו שעתא ע"כ.
אבל יחיד אינו רשאי להתפלל בקול ואם התפלל לא יצא וכיון דלא יצא איך יכול להוציא אחרים, ולא דמי למברך ברכת המזון דמברך חד ומוציא שנים או שלשה דברכת מזון לא תקנוה בלחש כתפלה אלא בקול ולפי' מוציא חבירו
עושה חדשות כתב:ז"ל ספר המנהגות לר"א מלוניל:
"וצריך שישפוך המים על שתי ידים כאחת, והכי חזינן בתוספתא מניח חבית מלאה מים על ברכיו ומטה על צדה ונוטל, ואם לא יצטרך לשפוך על שתי ידיו כאחת למה הוצרך להניחה על ברכיו, והכי מצוה מן המובחר אע"ג דחזינן במסכת גטין דמייתי על בעיא דאילפא דבעי ידים טהורין לחצאין וקא אמר תלמודא היכי דמי אילימא דמשי חדא ידא והדר משי אידך פשיטא דטהורות דתנן ידו אחת בנטילה ואחת בשפיכה ידיו טהורות, מכל מקום מיהא תוספתא משמע דמצוה להטיל מים על ידיו כאחת, אבל מכל מקום צריך שישפוך מן הכלי ביד שמאל על יד ימין וביד ימין על יד שמאל, ולא מיד ליד דכלי בעינן וגמרינן מקדוש כהן גדול שנוטל ידיו מן הכיור וכן הוא הדין אם שיכשך ידיו בתוך כלי שיש בו מים שפיר דמי. ודוקא שכשוך שמשכשך בידיו ונטבלין הן מחמת כחו ואנן כח גברא בעינן, או כחו של עצמו אי נמי של אחר, אבל אם יכניס ידיו במים בלא שכשוך לא, דאנן כח גברא בעינן ותו לא מידי. והא דאמרינן רביעית נוטלין ממנו לידים לאחד ואפילו לשנים הכי פירש הרב ר' (נדצ"ל ה"ר אברהם ב"ר) דוד ז"ל דאע"ג דבתחלת נטילתו ליכא רביעית מצי ליטול ידיו ובלבד שיוסיפו לו עד כדי רביעית והכי אמרי' בירושלמי ומוספין מים לאחרונים, ומילתא דמסתבר הוא, דהיאך יספיק רביעית לשנים אי לא יוסיפו אחרי נטילת הראשון לאחרון.
כמדומני שהחידוש הראשון לא נמצא בעוד ראש', להצריך לכתחי' שפיכה על ב' הידים כא'.
הדבר השני, הנה בביאוה"ל סי' קס סי"ג כבר התקשה בזה איך רביעית אחת יכולה להספיק להרבה בנ"א הנוטלים ממנה ע"י הדין של שיירי טהרה, ובס' חו"ב ידים סי' ג רוצה להוליד מזה חידוש גדול דאולי ל"ב שהמים של הנטילה יגיעו לכל היד ממש, עי"ש ראיתו מקידוש ידים ורגלים, וצ"ע משתיקת הראש' והפוס' על קו' פשוטה זו, אבל באמת הר"א מלוניל עמד בשאלה זו עד שהוכיח ממנה כשי' הראב"ד דצריך להוסיף אח"כ עוד מים.
לכאורה בקיו"ר אין צריך שהמים יגיעו לכל ידיו ורגליו שהרי עומד על הרצפה בשעת קידוש כדאמר זבחים שם, ואין המים יכולים להגיע לכפות רגליו, [ועי' בר"ש נגעים פ"ו מ"ח דכף הרגל חשיב בית הסתרים, ונראה דחציצה מעכבת שם כדין ביה"ס, עי' בכ"מ רפ"ו מטו"צ שכתב דלכל מילי חשיב כגלוי עי"ש], וכן כשמניח ידיו ע"ג רגליו לא נזכר שצריך להניחם ברפרוף שהמים יוכלו לבא בהם, וגם ברפרוף יהיו מקומות שלא יגיעו המים, וע"כ דסגי בהכי שכן הוא מצות הקידוש, [שו"ר בתוספתא פ"א דמנחות דקתני נותן יד ימינו ע"ג רגל ימינו כו' משפשף ומרחיץ משפשף ומרחיץ, ולפ"ז שפיר מגיעין המים לכל המקומות, אבל בגמ' וברמב"ם לא נזכר שמשפשף, ולהסוברים דבעי כח גברא הרי במקום השפשוף לאו כח גברא, וצ"ע], ואם נט"י סמכוהו לקידוש יו"ר, א"כ יתכן דגם בנט"י לא יצטרך שהמים יגיעו לכל מקום ומקום בידיו, וכל שנטל כדרך הנוטלין fsוהגיעו המים לרוב שטח היד סגי, ויהי' ניחא בזה הא דאפשר שיטלו מרביעית ב' אנשים ראשונים ושניים דנמצא שמונה ידים ניטלים מרביעית, וכבר נתקשה בזה בבה"ל סי' ק"ס סי"ג דכיצד יתכן הדבר, אבל ל"מ כן בפוסקים, [ולפמ"ש מן התוספתא הרי גם בקיו"ר צריך בכל מקום], ועי' משבצות סו"ס קס"ב, ובנתינת ט' קבין נמי נראה דסגי בראשו ורובו, וגם שם סתמא עומד על רגליו, אבל במשבצות שם לא כ"כ אלא דאף בט' קבין צריך שלא ישאר מקום פנוי מן המים עי"ש, וצ"ע.
גם זו לטובה כתב:וז"ל החו"ב ידים ג,ה...בנט"י לא יצטרך שהמים יגיעו לכל מקום ומקום בידיו, וכל שנטל כדרך הנוטלין והגיעו המים לרוב שטח היד סגי, ויהי' ניחא בזה הא דאפשר שיטלו מרביעית ב' אנשים ראשונים ושניים דנמצא שמונה ידים ניטלים מרביעית, וכבר נתקשה בזה בבה"ל סי' ק"ס סי"ג דכיצד יתכן הדבר...
עושה חדשות כתב:"יחיד שלא בירך פי' שלא התפלל אין חברו מתפלל בעבורו, דכי אתקון רבנן דשליח צבור מוציא שאינו בקי בשאר ימות השנה ובראש השנה וביום הכיפורים אף הבקי בצבור אתקון רבנן, דיש להם כח לשוייה שליח להתפלל בקול רם אף על פי שעקר התפלה בלחש מצותה, וכן למדנו מהני קראי דחנה, אבל יחיד אינו רשאי להתפלל בקול ואם התפלל לא יצא וכיון דלא יצא איך יכול להוציא אחרים, ולא דמי למברך ברכת המזון דמברך חד ומוציא שנים או שלשה דברכת מזון לא תקנוה בלחש כתפלה אלא בקול ולפי' מוציא חבירו, כך נ"ב ועיקר".
גדולה תפילת שלוח צבור יותר מן תפילת יחיד שיחיד מוציא את עצמו ושליח צבור ירד ומוציא את הרבים ידי חובתן מי שאינו בקי וכשם שמוציא את מי שאינו בקי אף כך מוציא מי שהוא בקי שפעמים שאדם שותה רביעית יין ואסור לו להתפלל והוא עומד אחר שלוח צב' ומכוין דעתו ועונה אמן אחר שליח צב' ויוצא ידי חובתו...
עושה חדשות כתב:הנה בביאוה"ל סי' קס סי"ג כבר התקשה בזה איך רביעית אחת יכולה להספיק להרבה בנ"א הנוטלים ממנה ע"י הדין של שיירי טהרה, ובס' חו"ב ידים סי' ג רוצה להוליד מזה חידוש גדול דאולי ל"ב שהמים של הנטילה יגיעו לכל היד ממש, עי"ש ראיתו מקידוש ידים ורגלים, וצ"ע משתיקת הראש' והפוס' על קו' פשוטה זו, אבל באמת הר"א מלוניל עמד בשאלה זו עד שהוכיח ממנה כשי' הראב"ד דצריך להוסיף אח"כ עוד מים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים