מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 08, 2015 4:49 pm

שמעתי מידיד שחושש לדעת הגרי"ז ששיעור עד שתכלה בזמנינו הוא עד שעות מאוחרות, אך מאידך אין בחנוכיתו מקום לכוסיות גדולות אלא בשמש בלבד, ע"כ נוהג להתנות אם הלכה שהזמן הוא חצי שעה הרי הנרות הרגילות הם למען המצוה והשמש למען השמש, ואם הלכה כהגרי"ז הרי השמש הוא מצות ההדלקה והרי הוא מקיים מצות ההדלקה מעיקר הדין ולא המהדרין.

ושאלתי בפי לחכמי ביהמ"ד, מה דעתם האם נכון מעשהו או אינו נכון, כי אצל העולם ניכר שהשמש עומד למען השמש ולא למען המצוה וא"י שזהו למען המצוה.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי נשר » ג' דצמבר 08, 2015 5:32 pm

ואם צריך להשמש לאורה מה עושה?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 08, 2015 5:37 pm

נשר כתב:ואם צריך להשמש לאורה מה עושה?



הרי יש לו כמה נרות בכדי להנות (כי רק השמש הוא לקיום המצוה, שהרי בשאר הנרות שאין בהם כדי לדלוק עד שתכלה רגל אינו מקיים המצוה כלל).

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 08, 2015 5:39 pm

יעוי' ברמ"א תרעא,ז "ומ"מ יזהרו שלא להדליק במקום שמדליקין הנרות כל השנה, כי אז לא יהיה היכר כלל".

נשר כתב:ואם צריך להשמש לאורה מה עושה?

אם מדליק בחוץ או בחלון, וכן אם יש לו אור חשמל בחדר מעיקר הדין אי"צ שמש. ראה בה"ל תרעא ד"ה וצריך.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 08, 2015 5:53 pm

מה שנכון נכון כתב:יעוי' ברמ"א תרעא,ז "ומ"מ יזהרו שלא להדליק במקום שמדליקין הנרות כל השנה, כי אז לא יהיה היכר כלל".

נשר כתב:ואם צריך להשמש לאורה מה עושה?

אם מדליק בחוץ או בחלון, וכן אם יש לו אור חשמל בחדר מעיקר הדין אי"צ שמש. ראה בה"ל תרעא ד"ה וצריך.



לכאו' לפי"ז משמע שאי"צ מעיקר הדין שיהא היכר לרואים שהנרות הללו למען מצות נר חנוכה. וצ"ע דלכאו' אין פירוסא ניסא בכה"ג, ואולי מ"מ לא קבעו זאת בגדר התקנה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 08, 2015 6:02 pm

ישא ברכה כתב:
מה שנכון נכון כתב:יעוי' ברמ"א תרעא,ז "ומ"מ יזהרו שלא להדליק במקום שמדליקין הנרות כל השנה, כי אז לא יהיה היכר כלל".

נשר כתב:ואם צריך להשמש לאורה מה עושה?

אם מדליק בחוץ או בחלון, וכן אם יש לו אור חשמל בחדר מעיקר הדין אי"צ שמש. ראה בה"ל תרעא ד"ה וצריך.



לכאו' לפי"ז משמע שאי"צ מעיקר הדין שיהא היכר לרואים שהנרות הללו למען מצות נר חנוכה. וצ"ע דלכאו' אין פירוסא ניסא בכה"ג, ואולי מ"מ לא קבעו זאת בגדר התקנה.

התכונתי לאידך גיסא, שצריך היכר. ואמנם ל' הרמ"א משמע שהוא רק לכתחילה, אך הוא משום שמדבר על הדלקה בתוך הבית שאי"צ היכר רק לבני הבית וכדמסיים. אך מי שמדליק בחוץ וחושש לשיעור דעד שתכלה רגל ודאי צריך היכר ברור, ואל"ה הוא כאוחז המנורה כל שעת ההדלקה בידו דלא יצא וכנפסק בשו"ע תרעה,א.
ואף אם אי"צ שמש מדינא שם, סו"ס המנהג הוא להדליקו, ובפרט שממה שאינו בשורה אחת עם שאר הנרות מוכח שאינו נר של מצוה, וע"כ נראה שלשם כך הדליקו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תנאי בהדלקת השמש לצאת ידי חומרת הגרי"ז

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ג' דצמבר 08, 2015 6:07 pm

השמש הוא מדינא דגמ' וגם השמש הוקצה למצוותו והארכתי בזה במקום אחר.
אכן ראיתי לאחד מתלמידי מרן הגרי"ז ז"ל שהיה מדליק שמש בכמות גדולה במיוחד, כי חשש לדעת רבו, וכך היה עושה, כעבור חצי שעה היה מכבה את כל הנרות כדרך שנהגו הרבה צדיקים ואת השמש השאיר עד לפנות בוקר.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים